Additionally, paste this code immediately after the opening tag: New Shimano XT groupset - Forum Wereldfietser

New Shimano XT groupset

Mooi. Geen weldenkende fietsbouwer gaat dit in een vakantiefiets inbouwen, dus dan zijn we van het bekende XT-probleem af :D
Dat is iets te snel gedacht: Shimano heeft al een tijd een XT-lijn die gericht is is op MTB's en een andere XT-lijn die bedoeld is voor 'trekking'-fietsen. Duidelijk is dat de vernieuwde set niet in die laatste categorie valt. Ik zou het desondanks ook niet op mijn fiets zetten, maar dat is een nader verhaal.

http://www.shimano-benelux.com/publish/ ... re_xt.html

http://www.shimano-benelux.com/publish/ ... xt_nw.html
Waarom geeft Shimano die verschillende XT-lijnen dan niet gewoon andere aanduidingen? Bv. XT-MTB of XT-Travel... ? Dit soort onduidelijkheid heeft toch niemand wat aan...
staal is ideaal schreef:Dat is iets te snel gedacht: Shimano heeft al een tijd een XT-lijn die gericht is is op MTB's en een andere XT-lijn die bedoeld is voor 'trekking'-fietsen. Duidelijk is dat de vernieuwde set niet in die laatste categorie valt. Ik zou het desondanks ook niet op mijn fiets zetten, maar dat is een nader verhaal.

http://www.shimano-benelux.com/publish/ ... re_xt.html

http://www.shimano-benelux.com/publish/ ... xt_nw.html
Weet je wat is de technische verschil tussen een MTB em trekking Xt-780 group?
Ik rij met een FH-T780 achternaaf en hij /volgens mij??/ is 100% technisch identiek met mtb variant. Enige verschil is /volgens mij/ in remgroepen en naven /v-brake vs disk/
Mijne vragen over de oude XT Group 780 zijn.
1. Is er technische verschil tussen 780T e 780/785M groepen?
2. Wat is het verschil tussen FH-T780 en FH-M785? – volgens mij de as, lagers en afdichting zijn hetzelfde
In de winkel heb ik een LX-asje en een XT-asje. Die gebruik ik soms om te laten zien waarom ik LX asjes beter vind (en ze ook nog eens goedkoper)
Ave Gone schreef:Mooi. Geen weldenkende fietsbouwer gaat dit in een vakantiefiets inbouwen, dus dan zijn we van het bekende XT-probleem af :D
Ik ken geen XT-probleem. Ik heb heel wat mooie XT-componenten op mijn fietsen en ze geven geen problemen.
De nieuwe XT cassette 11/42 maakt 11 versnellingen met een ratio van bijna 400 % mogelijk met slechts één tandwiel voor. Lijkt me voor veel vakantiefietsen niet verkeerd.
Jan Eleveld schreef:De nieuwe XT cassette 11/42 maakt 11 versnellingen met een ratio van bijna 400 % mogelijk met slechts één tandwiel voor. Lijkt me voor veel vakantiefietsen niet verkeerd.
Dat loopt vast niet lekker in de 1 en in de 11. Daarbij zou ik de 1 ook nog veelvuldig gebruiken op vakantie.
Ik vind dat als derailleursystemen niet meer eenvoudig, redelijk robuust, zelf onderhoudbaar en prijsvoordelig zijn er betere versnellingssystemen bestaan voor vakantiefietsen.

(Ja stom van me dat ik me niet realiseerde dat er zoveel xt-groepen zijn. Ik verdedig me door te zeggen dat het kennelijk het doel van Shimano is om verwarring te scheppen. Mijn complimenten aan Shimano: ze zijn er retegoed in.)
Op mijn vakantiefiets dan ook géén Shimano :D
Jan Eleveld schreef:
Ave Gone schreef:Mooi. Geen weldenkende fietsbouwer gaat dit in een vakantiefiets inbouwen, dus dan zijn we van het bekende XT-probleem af :D
Ik ken geen XT-probleem. Ik heb heel wat mooie XT-componenten op mijn fietsen en ze geven geen problemen.
De nieuwe XT cassette 11/42 maakt 11 versnellingen met een ratio van bijna 400 % mogelijk met slechts één tandwiel voor. Lijkt me voor veel vakantiefietsen niet verkeerd.
Precies, voor een vakantiefiets is alles wat het simpeler en onderhoudsarmer maakt meegenomen. Nog even een paar jaar wachten tot het betaalbaar is :)
Ave Gone schreef:Mooi. Geen weldenkende fietsbouwer gaat dit in een vakantiefiets inbouwen, dus dan zijn we van het bekende XT-probleem af :D
Hoezo? Ik zie niet in waarom die groep niet fantastisch gaat werken op een vakantiefiets.

Shimano is kwalitatief de wolfraam standaard in de fietsindustrie. Het is hier hip om te klagen over Shimano, maar er is uiterst zelden wat mis met Shimano spullen. Bovendien is het overal te verkrijgen, dus ook op dat punt is het ideaal voor een vakantiefiets.
loknor schreef:Bovendien is het overal te verkrijgen
Ik wil je nog wel eens zien als je op zaterdagmiddag op zoek gaat naar een 11-speed onderdeel ergens in een dorp in Zuid-Frankrijk.
Ave Gone schreef:
loknor schreef:Bovendien is het overal te verkrijgen
Ik wil je nog wel eens zien als je op zaterdagmiddag op zoek gaat naar een 11-speed onderdeel ergens in een dorp in Zuid-Frankrijk.
Dan zet je er dan toch gewoon een 8-speed cassette op die ze daar wel hebben liggen? De kans op gedoe is niet heel groot, en een (sub-optimale) oplossing is vast te vinden om je vakantie te redden. Als je naar China wilt wordt het misschien een ander verhaal...

En ik heb nog nooit met 1x11 gefietst, maar ik geloof er niks van dat dat in de 11 en de 42 zo ontzettend beroerd zou trappen; de MTB-ers gebruiken die ook gewoon. Misschien niet zo mooi als met je ketting in het midden, maar de 1 van Rohloff is ook niet zo efficient als de 11.
Jan Eleveld schreef:
Ave Gone schreef:Mooi. Geen weldenkende fietsbouwer gaat dit in een vakantiefiets inbouwen, dus dan zijn we van het bekende XT-probleem af :D
Ik ken geen XT-probleem. Ik heb heel wat mooie XT-componenten op mijn fietsen en ze geven geen problemen. De nieuwe XT cassette 11/42 maakt 11 versnellingen met een ratio van bijna 400 % mogelijk met slechts één tandwiel voor. Lijkt me voor veel vakantiefietsen niet verkeerd.
Maar wel te weinig. Ik heb op mijn 3x7 (!) nog altijd een heel stuk meer, en nodig ook. Welke vooruitgang?
Like XTR, the new XT offers 1×11, 2×11, and 3×11 setups
:wink:
Voor alle duidelijkheid : ik heb nergens belang in, en heb nergens een voorkeur voor.
Toch even melden dat ik op goed 2 jaar tijd 22000 km bij elkaar trapte door weer, wind, stof, regen en pekel.
Dat allemaal op een fiets die volledig is afgemonteerd met Shimano-XT-onderdelen. De fiets liet mij nooit in de steek, en er is nooit iets stuk gegaan.
Ik moet er wel bij vermelden dat alles zeer goed wordt onderhouden.

Persoonlijk besluit : ik heb er geen idee van of Shimano al dan niet beter is dan de rest, maar ben er wel van overtuigd dat de Shimano-XT-lijn zeer goed is.
Ave Gone schreef:Ik wil je nog wel eens zien als je op zaterdagmiddag op zoek gaat naar een 11-speed onderdeel ergens in een dorp in Zuid-Frankrijk.
Ave Gone schreef:[…] mijn 3x7 […]
Waarover mij in Amsterdam, die grote stad, al door diverse "gerenommeerde" fietsenmakers verteld werd, "dat wordt niet meer gemaakt, dus dat hebben we niet."
Alien schreef:
Ave Gone schreef:Ik wil je nog wel eens zien als je op zaterdagmiddag op zoek gaat naar een 11-speed onderdeel ergens in een dorp in Zuid-Frankrijk.
Ave Gone schreef:[…] mijn 3x7 […]
Waarover mij in Amsterdam, die grote stad, al door diverse "gerenommeerde" fietsenmakers verteld werd, "dat wordt niet meer gemaakt, dus dat hebben we niet."
Ik ga niet op fietsvakantie in Amsterdam :lol:
Bovendien heb ik op mijn vakantiefiets een 3x8
als je in een dorp in zuid frankrijk op zoek moet gaan naar onderdelen.......dan ben je niet goed voorbereid van huis gegaan..
Heren,
Ik heb deze topic geplast in sectie - “Techniek en Onderdelen”
- niet in categorie ruzie maken
- niet in categorie mijn stalen frame fiets met een 3x7 die uiteindelijk was 3x8
- ik start topic in een forum en het wordt en blog+ruzie.

Wat dat jammer is in deze topic, dat niemand praat over de belangrijkste technologie die zou de offroad ervaring veranderen. SRAM was eerst, Shimano XTR twede en nu heb je dit technologie voor de massa. Milionen MTBer wachten voor.


Misschien light aan mij. Ik moet beseffen dat de meeste mensen here zijn iets ouder, met enorm grote ervaring maar ze hebben moeite de nieuwe dingen leren.

AUB allen on-topic berichten en "Make love not wars"