Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke ongeveerde 700c vorken voor schijfremmen zijn er? - Forum Wereldfietser

Welke ongeveerde 700c vorken voor schijfremmen zijn er?

Ik wil de huidige vorken van onze trekkingfietsen (zware en slecht verende RST vorken) vervangen voor een ongeveerde vork. Nu rijden we wel met schijfremmen. Ik kan eigenlijk niet veel vorken vinden die in aanmerking komen, maar weten jullie er toevallig meer? Of waar ze goedkoper te vinden zijn?

Dit is wat ik tot nu toe heb gevonden.

RST Cross Fork RIGIDE RF-M7 for Disc/V-Brake black €71 (magnesium, geen lowrider bevestiging)
http://www.bike-discount.de/en/buy/rst- ... wg_id-4725

Surly Straggler Disc 28"/700c €98 (staal, lowrider)
https://www.bike-components.de/de/Surly ... el-p38261/

Surly Long Haul Trucker Disc 28"/700c €105 (staal, lowrider)
https://www.bike-components.de/de/Surly ... el-p33346/

Mr-ride mosso 700c Cyclocross Bike AL 7005 Straight Fork Disc Brake Black $65 (aluminium, hmmm, 't zal wel heel blijven maar rijdt 't ook comfortabel?))
http://www.ebay.com/itm/mr-ride-MOSSO-7 ... 4d233d94ad
Ik heb de mijne vervangen door een Kinesis CrossWind 450, niet goedkoop maar dan heb je ook wat. :wink: Ook geschikt voor schijfremmen.
Ik heb een voorvork van exotic. Carboncycles.com of zo. Tevreden mee.
Goede website is www.carboncycles.cc betreft een aluminium vork trouwens.
Op deze site staat wel een carbon trekking vork voor over de €200. Ik heb trouwens wel voorkeur voor staal (want heeft meer demping). Maar dan lijkt alleen de surly geschikt te zijn.
Bij m-gineering kan je een voorvork laten maken.

http://www.m-gineering.nl/repa.htm


Edit: link
Het lijkt er op dat je vorken ter vervanging van ongeveerde en geveerde vorken in je lijstje hebt staan. Dat lijkt mij niet de bedoeling, ik zou een vork met een inbouwhoogte van ongeveer 44-46 cm uitzoeken als je hetzelfde stuurkarakter wilt houden. Lastig te vinden in staal.
JaapG schreef:Het lijkt er op dat je vorken ter vervanging van ongeveerde en geveerde vorken in je lijstje hebt staan. Dat lijkt mij niet de bedoeling, ik zou een vork met een inbouwhoogte van ongeveer 44-46 cm uitzoeken als je hetzelfde stuurkarakter wilt houden. Lastig te vinden in staal.
Ik ben benieuwd hoe je aan die gewenste inbouwhoogte komt.
Trouwens is de al genoemde Kinesis Cross Wind al jaren mijn betrouwbare stuurman.
O, de inbouwhoogte had in inderdaad nog niet naar gekeken! Dan valt wel veel af. Ik zal de huidige inbouwhoogte trouwens nog eens bekijken.

Een vork laten bouwen is gewoon te duur lijkt mij. Dan wordt de vork duurder dan de hele fiets!
sjefke schreef:
JaapG schreef:Het lijkt er op dat je vorken ter vervanging van ongeveerde en geveerde vorken in je lijstje hebt staan. Dat lijkt mij niet de bedoeling, ik zou een vork met een inbouwhoogte van ongeveer 44-46 cm uitzoeken als je hetzelfde stuurkarakter wilt houden. Lastig te vinden in staal.
Ik ben benieuwd hoe je aan die gewenste inbouwhoogte komt.
Trouwens is de al genoemde Kinesis Cross Wind al jaren mijn betrouwbare stuurman.
Gok van de gemiddelde inbouwhoogte van goedkope RST vorken, klopt prima in de praktijk en levert de goede inbouwmaat op. Zoveel keus is er trouwens sowieso niet in dit segment ongeveerde vorken.
Cross Wind is alu.
Mijn schrijfremvork komt bij Bike4Travel vandaan. Na meten bleek in mijn 26" fiets de 28" Avaghon vork de beste keuze, waardoor het balhoofd nu dezelfde hoek heeft als een Avaghon fiets. Rijdt prima.
Voor staal kun je ook eens kijken naar http://www.meilenweit.net/shop/product_ ... s_id=99686. Zwaar en stevig, relatief lage inbouwhoogte die misschien wel goed past bij je RST vork (meet je huidige vork even na incl. inveren dan kunnen we je beter helpen). Zo'n zware vork met grote wanddiktes is overigens niet heel erg comfortabel, dan is een goede alu vork een betere keus.
Een Crosswind moet je met wat zoekwerk wel voor €110 kunnen kopen. Zijn goed en licht.
Het blijkt een Suntour vork te zijn... type Suntour NEX-4610-V2-MLO (65mm travel, mechanische lockout). Hij heeft een inbouwhoogte van 475mm (volledige uitgeveerd). De fiets hangt aan 't plafond in de schuur, dus ik heb 'm niet met belasting nagemeten.
Dan zou een inbouwhoogte van 47,5 - 2,5 (40% van 6,5) = 45 cm wel ongeveer ok moeten zijn. 1 cm meer of minder maakt niet zoveel uit.
Nog even een vervolg... Ik dacht dat mijn zoektocht te moeilijk ging worden, maar dit weekend ook wat onverharde delen gedaan en de vork (en wiel) zijn gewoon niet stijf genoeg om fijn mee te fietsen. Dus toch weer op zoek!

Iemand een idee: Vork, 1 1/8 ahead, staal, schijfremmen, 45cm inbouwhoogte, evt met bagagerek nokjes.
Toevallig net nagevraagd: Een vork bij Santos kost €99
kjiratsiekoedel schreef:Nog even een vervolg...
Iemand een idee: Vork, 1 1/8 ahead, staal, schijfremmen, 45cm inbouwhoogte, evt met bagagerek nokjes.
Friso* schreef:Bij m-gineering kan je een voorvork laten maken.

http://www.m-gineering.nl/repa.htm
:)
kjiratsiekoedel schreef:Iemand een idee: Vork, 1 1/8 ahead, staal, schijfremmen, 45cm inbouwhoogte, evt met bagagerek nokjes.
Surly maakt er verschillende. Zoals de 'Karate Monkey'.
kjiratsiekoedel schreef:Nog even een vervolg... Ik dacht dat mijn zoektocht te moeilijk ging worden, maar dit weekend ook wat onverharde delen gedaan en de vork (en wiel) zijn gewoon niet stijf genoeg om fijn mee te fietsen. Dus toch weer op zoek!
Hoe concludeer je dat de onstijfheid aan vork en voorwiel liggen?
Terechte vraag:
-bij inknijpen voorrem duidelijk speling in de vorkpoten als ik de fiets dan naar voor/achter beweeg
-idem voor het wiel, ik zie 'm naar links trekken als ik de fiets naar voren dus met ingeknepen rem

De vork spreekt verder voor geen meter aan. Mijn vrouw heeft dezelfde, maar die is veel soepeler. Overigens is mijn (oude) Rockshox Psylo op mijn mountainbike echt een wereld van verschil. Niet dat ik zoveel veerweg wil, maar die gaat gewoon soepel.