Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe zie je of een band versleten is? - Forum Wereldfietser

Hoe zie je of een band versleten is?

Misschien een onkundige vraag, maar hoe moet je nu eigenlijk constateren dat een buitenband versleten is? Kijk, als het canvas er doorheen komt, dan is het duidelijk. En als een band een dieper profiel heeft en het is afgesleten, dan geeft het ook een goede indicatie.
Maar als je bijvoorbeeld naar de Big Apple kijkt dan heeft die maar een heel ondiep profiel (ik heb hier net een nieuwe liggen, volgens mij minder dan een mm). Geldt daar ook dat als deze mm weg is, dat dan de band versleten is? Dat zou er voor pleiten om banden met diep profiel te kopen. :?

Als je 'in de buurt' fiets, dan is het geen probleem. Maar voor de grote vakantie fietsreis wil ik graag kunnen bepalen of ik voor die tijd nog de band moet vervangen.

Suggesties?
http://www.schwalbe.com/nl/verschleiss.html

Wanneer is een band versleten?
Bij fietsbanden is het profiel veel minder belangrijk dan bijvoorbeeld bij autobanden. Daarom kan een band met een versleten profiel zonder problemen gebruikt worden (uitzondering: MTB banden).
De band is versleten en moet vervangen worden als op het loopvlak de anti-leklaag of het karkas zichtbaar wordt. Omdat de bescherming tegen een lekke band ook van de sterkte van het loopvlak afhangt, kan het verstandig zijn de band eerder te vervangen.
Vaak gaan de zijkanten van fietsbanden kapot nog voordat het loopvlak versleten is. Deze voortijdige slijtage is in de meeste gevallen te wijten aan een voortdurend te lage bandenspanning. Wij adviseren dan ook om beslist de bandenspanning minstens éénmaal per maand met een manometer te controleren en, indien nodig, na te pompen.
Dank je Zuiz.
Als ik het goed begrijp dan moet je vlak voordat het canvas verschijnt de band vervangen. Maar dat vind ik net zo moeilijk als een boutje aandraaien tot vlak voordat hij afbreekt :?
Dus is er een praktische manier om dit te bepalen?
HansvanderVeeke schreef:Als ik het goed begrijp dan moet je vlak voordat het canvas verschijnt de band vervangen.
Dat is inderdaad het moment dat het echt heel erg móet...
In de praktijk doe je het meestal eerder omdat de band veel scheurtjes vertoont, je onevenredig veel lekke banden krijgt of de antileklaag (vaak met een vrolijke kleur) zichtbaar wordt.
Zomaar zien hoe dik de band zonder profiel is valt niet mee, doorsnijden heeft ook nadelen.
Wat wel kan is, per bandtype, ervaring krijgen in hoe de onopgepompte band aanvoelt. Als hij heel dun is voel je duidelijk dat het midden van het loopvlak dunner en/of soepeler wordt.
Als je een band toch vervangt dan knip je hem door zodat je het eindresutaat kunt zien. Doorgeknipte nieuwe banden hebben ze altijd op de beursstand van Schwalbe.
Afbeelding
Voor een grote vakantie stel je uiteraard veel zwaardere eisen dan voor je tochtjesfiets.
Ok, de scheurtjes in de band zijn dus een indicatie. Die heb ik tot nu toe alleen maar in oudere banden van mijn stadsfiets gezien, nog niet in de banden van mijn vakantiefiets (ja, ik heb de luxe van een aparte fiets voor fietsreizen :-) ).

Ik vraag me af of het aantal kilometers ook een indicatie is, maar dan verwacht is dat het gewicht van berijder en bagage ook een factor is.

Zijn er staatjes wat je per bandtype aan kilometers gemiddeld kunt doen?
mijn maatstaaf is als ik teveel lekke banden begin te krijgen :D
jasmon schreef:mijn maatstaaf is als ik teveel lekke banden begin te krijgen :D
Haha... Maar dat is voor mij net te laat. Zeker als ik dan ergens in het buitenland zit met nog 1500 km te fietsen....
En hoeveel km hallen jullie met een band?
Ik op reisfiets haal ik minder dan gespecificeert - 1600....2500km
Met woonwerkverker iets - marathon pkus 700x38 - na 10,000km achterwiel - nog veel profile. Mijne inschatting is voor 20,000km
Marahton Racer performance line achterwiel 700c/40 - na 4000km nog goed . Mijne inschatting is voor 10,000km
overigens, ik schat dat ik een kleine 10.000 km heb gedaan met de Big Apples
Goede vraag :D Vraag het zelf ook vaak af heb nu Swalbe Supremes op mijn fiets, voorband zit er nu 10000 km omheen zie er niets vreemds aan, verleden jaar mijn achterband bij 6000 laten vervangen, wat niet echt nodig was maar tussen mijn oren zat :shock: Wil mijn komende reis met de Swalbe Almotion gaar fietsen gewoon uitproberen, neem natuurlijk mijn achterband weer mee naar huis die is nog lang niet versleten.
HansvanderVeeke schreef:Zijn er staatjes wat je per bandtype aan kilometers gemiddeld kunt doen?
Nauwelijks. Er zijn veel variabelen:
* bandtype: van superlichte en lichtlopende banden kun je aanzienlijk minder levensduur verwachten dan van de stugge en onverwoestbare types. Met de helft ben je dan al heel tevreden.
* breedte: brede banden gaan duidelijk langer mee. Een band van 50 mm kan zomaar 2x zo lang meegaan als een identieke versie van 28 mm.
* gewicht van de berijder: ligt voor de hand.
* voor- of achterband: op het voorwiel rust vaak nauwelijks de helft van het gewicht.
* oppompgewoontes: zacht, hard, regelmatig oppompen of alleen als het hard nodig is? Hard oppompen is altijd gunstig, niet harder dan de maximale druk uiteraard.
* wegdekken: wegdekken met scherpe losse steentjes zijn minder goed voor een band.
* rubberkwaliteit en verwerkingskwaliteit van de band: wil wel eens variëren, sommige banden gaan na een paar jaar spontaan scheurtjes vertonen, andere zijn na 10 jaar nog mooi qua oppervlak.

Alles bij elkaar: een licht fietsertje die een stugge dikke wereldband op zijn voorwiel legt en er voorzichtig mee fietst kan zomaar 30.000 km met de band doen. Een fors figuur dat met veel bagage een dun kwetsbaar bandje achterop legt en met weinig druk over hevig onverhard gaat fietsen haalt waarschijnlijk het eerste terrasje niet eens.
Ikzelf ben met 10.000 km tevreden.
Bij een band zonder veel profiel is het moeilijker in te schatten,maar ik hou altijd de gemaakte kilometers bij en bekijk ze regelmatig.

Heb de laatste jaren met mijn Swalbe banden geen lek meer gereden.
Als ik lek zou rijden is zou dat voor mij wel een belangrijke indicatie zijn om eventueel te vervangen.

Staat er op de site van Swalbe geen informatie over de dikte van de big ben,s?
Bedankt voor het meedenken. Gelukkig houd ik ook alles bij. Mijn Big Apples zitten er nu zo'n 5000 km onder. Dus normaliter zou ik daar nog wel een paar duizend bij kunnen hebben. In elk geval zouden ze dit jaar nog mee moeten gaan (op mijn vakantiefiets rijdt ik gemiddeld zo'n 3000 km per jaar)

De voorband zou dus in theorie langer moeten meegaan dan de achterband. Zou je kunnen stellen dat dit ongeveer 1:2 is? Dus als je de achterband voor de tweede keer vervangt, dat je dan ook de voorband zou moeten doen?

En dan nog een andere vraag: Hoeveel mensen hebben een ander merk/type voorband dan achterband? Is dit af te raden? Of maakt het weinig uit?
Ave Gone schreef:
HansvanderVeeke schreef:Zijn er staatjes wat je per bandtype aan kilometers gemiddeld kunt doen?
Nauwelijks. Er zijn veel variabelen:
* bandtype: van superlichte en lichtlopende banden kun je aanzienlijk minder levensduur verwachten dan van de stugge en onverwoestbare types. Met de helft ben je dan al heel tevreden.
* breedte: brede banden gaan duidelijk langer mee. Een band van 50 mm kan zomaar 2x zo lang meegaan als een identieke versie van 28 mm.
* gewicht van de berijder: ligt voor de hand.
* voor- of achterband: op het voorwiel rust vaak nauwelijks de helft van het gewicht.
* oppompgewoontes: zacht, hard, regelmatig oppompen of alleen als het hard nodig is? Hard oppompen is altijd gunstig, niet harder dan de maximale druk uiteraard.
* wegdekken: wegdekken met scherpe losse steentjes zijn minder goed voor een band.
* rubberkwaliteit en verwerkingskwaliteit van de band: wil wel eens variëren, sommige banden gaan na een paar jaar spontaan scheurtjes vertonen, andere zijn na 10 jaar nog mooi qua oppervlak.

Alles bij elkaar: een licht fietsertje die een stugge dikke wereldband op zijn voorwiel legt en er voorzichtig mee fietst kan zomaar 30.000 km met de band doen. Een fors figuur dat met veel bagage een dun kwetsbaar bandje achterop legt en met weinig druk over hevig onverhard gaat fietsen haalt waarschijnlijk het eerste terrasje niet eens.
Ikzelf ben met 10.000 km tevreden.
Alles bij elkaar en nog geen verklaring waroom fiets ik 33..50% van gespcificeerde op een race fiets en en 200...300% van gespecificeerde op Marathons Racer en Plus.
- ik weeg evenveel op race en tour fiets. :wink:
- rijstijl is hetzelfde - met beide fiets ik boven 30km/h
- ik fiets ongeveer op hetzelfde fietspaden.
- marathons 700x400 rij ik op gespecificeerde 4,5..5.0bar Continental en vittoria 700x23 op 8.0...9,0bar.
PS tegenwoordig fiets ik met 700x25mm
Als ik je vrijwel onbegrijpelijke tekst een beetje probeer te decoderen denk ik toch tdat het komt door verschillen in breedte en type band.
HansvanderVeeke schreef:Bedankt voor het meedenken. Gelukkig houd ik ook alles bij. Mijn Big Apples zitten er nu zo'n 5000 km onder. Dus normaliter zou ik daar nog wel een paar duizend bij kunnen hebben. In elk geval zouden ze dit jaar nog mee moeten gaan (op mijn vakantiefiets rijdt ik gemiddeld zo'n 3000 km per jaar)

De voorband zou dus in theorie langer moeten meegaan dan de achterband. Zou je kunnen stellen dat dit ongeveer 1:2 is? Dus als je de achterband voor de tweede keer vervangt, dat je dan ook de voorband zou moeten doen?

En dan nog een andere vraag: Hoeveel mensen hebben een ander merk/type voorband dan achterband? Is dit af te raden? Of maakt het weinig uit?
Hoewel een aantal het er niet mee eens zullen zijn ,maakt 2 verschillend banden volgens mij niets uit.
Op mijn oude vakantie fiets die ik nu rondom huis gebruik ,zit achter Swalbe en voor continental. Ik merk geen verschil
Hans,

je kan tussentijds de banden ook onderling nog wisselen zodat ze tegelijktijdig slijten
dik5 schreef: Hoewel een aantal het er niet mee eens zullen zijn ,maakt 2 verschillend banden volgens mij niets uit.
Volgens mij ook niet, en voor een iets dunnere band dan achter ook niet :wink:
Cijfertjes? OK, hier gaan we.
Ik rij enkel met Continental Sportcontact 32mm voor mijn woonwerkverkeer (95% asfalt / 5% zand/gruispaadjes), bijna alle seizoenen (hoewel ik vanaf de eerste sneeuw tot midden Maart altijd Continental Topcontact Winter II 37mm gebruik). Als het een winter niet sneeuwt, dan blijven de Sportcontacts er gewoon opliggen. Ik weeg 62 Kg en mijn schoenmaat is 41 :-)

Voorbanden: +-15.000 / 23.748 / 6.676 / 11.577 / +- 12.000
Achterbanden: +-7.000 / -+8.000 / 12.571 / 9.633 / 10.032 / 14.249 / +- 9.000

Behoorlijk wat variatie dus, maar ik heb zie ook niet allemaal even erg laten slijten. Een achterband laat ik meestal wat verder slijten dan de voorband (tot er teveel grote scheuren in het loopvlak zitten of tot de onderlaag zichtbaar wordt).
jasmon schreef:Hans,

je kan tussentijds de banden ook onderling nog wisselen zodat ze tegelijktijdig slijten
Klopt, dat doe ik ook al. Maar goed om te horen dat anderen dat ook doen.