Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vervaltijd binnenbanden - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

vervaltijd binnenbanden

Ave Gone schreef:
stef.l schreef:Je kunt binnenbanden al voor ca. 2 ~ 3 euro via webshops bestellen.
Dit forum gaat over reizen cq. vakantie met de fiets. Door een lekke band te plakken spaar je behoorlijk aan gewicht aan bandjes om mee te nemen.
Grotere gaten of ter plaatse van het ventiel zijn met plakken vaak moeizaam / niet te verhelpen. Een extra binnenband bij de hand hebben vind ik persoonlijk dan wel zo praktisch. Die ca. 200 - 250g van een binnenband gaat het verschil echt niet maken. Veel fietsers, ook op vakantie, hebben namelijk toch nog altijd de nodige eigen reserves waar het echte verschil in gewicht behaald kan worden.

Bovendien, met een goede keus aan buiten banden en voorbereiding in de zin van nieuw materiaal (zoals je zelf eerder in dit topic ook al geadviseerd hebt) zullen de meeste vakanties op de fiets al snel zonder lek kunnen verlopen.
wimmo17 schreef::shock: En dan zeggen ze nog wel dat fietsen zo goed is voor het milieu...
Binnenbanden zijn ook prima voor andere doeleinden te gebruiken. Vormt prima elastiek. Kleine stukjes binnenband zijn perfect om vuur mee te maken, zelfs onder natte omstandigheden. En binnenbanden zijn ideaal om grotere planten te bevestigen aan een paal zodat ze niet omvallen, bloembakken aan balkonreling te bevestigen, etc. Je hoeft niet alles direct de prullenbak in te gooien :p.
willem.m schreef:...bovendien gaat het topic over de levensduur van binnenbanden
Gewoon liggend op de plank in het donker zal dit tientallen jaren betreffen. Op de fiets zal dit totaal afhankelijk zijn van welke buitenband erbij gebruikt wordt. De levensduur wordt praktisch gezien enkel beperkt door lek rijden, welke een gevolg is van het falen van de buiten band. Constructie problemen van de binnenband in het bijzonder uiteraard daargelaten.
exsis schreef:Bij het plaatsen van een nieuwe binnenband en zeker bij het vernieuwen van de buitenband wat extra talkpoeder aan de binnenzijde van de buitenband hiermee voorkom je het vastplakken aan elkaar door warmte ontwikkeling, denk aan veel remmen bij afdalingen.
Het zou ook de rolweerstand van je banden verminderen. Een kleine zoektocht leert dat je lang kunt discussiëren over de juistheid van de claims tav. het effect van talkpoeder op vastplakken aan de buitenband, slijtage van de binnenband, makkelijker omleggen van de band, rolweerstand en of een vastgekleefde binnenband nu wel of niet makkelijker leegloopt... Zelf vermoed ik dat het wel de levensduur van binnenbanden zou kunnen verlengen, maar op vakantie gaat het niet mee. Thuis staat het toch al in de badkamer.

Carl
Michael W schreef:Latex bandjes kopen! Die gooi je niet zo snel weg door de hogere aanschafprijs, zijn lichter en ook nog eens lekbestendiger 8)
Dat is heel slecht advies voor een vakantiefietser! Latex binnenbanden zijn ronduit gevaarlijk als de velg heet wordt (afdalingen!), ze kunnen dan knallen. En ja, ik heb dat iets te vaak gezien in bergklassiekers en dat is op een racefiets, die zijn minder zwaar en remmen dus veel minder hard.
Nu maak ik niet zo vreselijk veel kilometers, dus ik doe wel een jaar of vier á vijf met een buitenband. Voor de zekerheid vervang ik altijd de binnenband als ik er een nieuwe buitenband omleg. De vaak nog puntgave oude binnenband is dan nog altijd een goede reserve. Onderweg op mijn Giant Tracker heb ik altijd een reserve binnenband bij me.
loknor schreef:Latex binnenbanden zijn ronduit gevaarlijk als de velg heet wordt (afdalingen!), ze kunnen dan knallen. En ja, ik heb dat iets te vaak gezien in bergklassiekers en dat is op een racefiets, die zijn minder zwaar en remmen dus veel minder hard.
Zijn dat geen "broodje aap verhalen" of is het dom toeval dat ik er nog nooit van gehoord heb en er ook nooit wat van heb gemerkt? 8)
Michael W schreef:
loknor schreef:Latex binnenbanden zijn ronduit gevaarlijk als de velg heet wordt (afdalingen!), ze kunnen dan knallen. En ja, ik heb dat iets te vaak gezien in bergklassiekers en dat is op een racefiets, die zijn minder zwaar en remmen dus veel minder hard.
Zijn dat geen "broodje aap verhalen" of is het dom toeval dat ik er nog nooit van gehoord heb en er ook nooit wat van heb gemerkt? 8)
Het zijn geen broodje aap verhalen, maar toch een bemerking.
De racefietsen in kwestie hebben carbon velgen, deze voeren de warmte die bij het remmen wordt geproduceerd nauwelijks af en worden dus zeer warm.
Alu-wielen daarentegen voeren de warmte zeer goed af en hebben geen last van het fenomeen.
den boete schreef:Het zijn geen broodje aap verhalen, maar toch een bemerking. De racefietsen in kwestie hebben carbon velgen, deze voeren de warmte die bij het remmen wordt geproduceerd nauwelijks af en worden dus zeer warm. Alu-wielen daarentegen voeren de warmte zeer goed af en hebben geen last van het fenomeen.
Dat klinkt plausibel
Ik reageerde vooral op de opmerking "Dat is heel slecht advies voor een vakantiefietser!", en dit staaft dus mijn bedenkingen/ervaringen. :wink:
Of een buitenband "klapt" is niet afhankelijk van het soort binnenband, maar van de sterke van het karkas of polyamide weefsel van de buitenband. Butyl of latex basis maakt geen verschil. Latex binnenbanden kun je gemakkelijker plakken

http://www.schwalbe.com/nl/schlauch.html

Piet.
den boete schreef: Het zijn geen broodje aap verhalen, maar toch een bemerking.
De racefietsen in kwestie hebben carbon velgen, deze voeren de warmte die bij het remmen wordt geproduceerd nauwelijks af en worden dus zeer warm.
Alu-wielen daarentegen voeren de warmte zeer goed af en hebben geen last van het fenomeen.
HO STOP!

1. Latex bandjes kan je beter niet op Carbon Clinchers monteren.
2. Maar Latex bandjes knallen ook keihard op alu velgen mits en indien het te heet wordt.

En nee, dat is geen broodje aap verhaal, dat hebben meerdere cyclo sportives me nu wel bewezen. Latex biba's horen niet op een fiets die de bergen ingaat (Tubes is een ander verhaal).

=> geen grappen, echt heel erg enge situaties gezien met klappende banden, ergste was op de Glandon waar degene voor me de afgrond inging. En nee, die kroop er niet zelf meer uit, dat was trauma werk.

=> PietV we hebben het over Biba's, niet over buitenbanden. Latex heeft een veel lagere temperatuur resistentie dan butyl, dus het maakt wel degelijk veel uit.
loknor schreef:HO STOP!
Ik persoonlijk denk dat je lichtelijk overdrijft :?
Tsja, ik heb gezien wat ik heb gezien en dit wordt geboekstaafd door anderen.

De reden dat ik hier hoofdletters gebruikte was omdat dit gewoon serieus link is.

http://weightweenies.starbike.com/forum ... =3&t=90293
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=49422
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 5&start=12

Gewoon Alu velgjes.
loknor schreef:De reden dat ik hier hoofdletters gebruikte was omdat dit gewoon serieus link is.
We zitten hier niet op een raceforum hoor !!!
De gemiddelde vakantiefietser scheurt niet als een gek van de Landon af in een grote groep :wink:
Ik vermoed dat je dus peren met appels vergelijkt!
Michael W schreef:
loknor schreef:De reden dat ik hier hoofdletters gebruikte was omdat dit gewoon serieus link is.
We zitten hier niet op een raceforum hoor !!!
De gemiddelde vakantiefietser scheurt niet als een gek van de Landon af in een grote groep :wink:
Ik vermoed dat je dus peren met appels vergelijkt!
Ik hoop dat je beseft dat langzaam dalen (met bagage!) hogere temperaturen oplevert dan gewoon de berg afstuiven zonder te remmen?

Kijk jij moet het zelf weten, maar ik heb de trauma helicopter gezien. Daarom zeg ik: Geen Latex biba als je de bergen ingaat. Het zal meestal goed gaan, maar de consequenties als het misgaat zijn gewoon zeer vervelend.
Michael W schreef:
loknor schreef:De gemiddelde vakantiefietser scheurt niet als een gek van de Landon af in een grote groep :wink:
Loknor heeft gelijk. Ongeveer bij de helft van de afdaalsnelheid die je bereikt door zonder te remmen de berg af te gaan treedt de meeste warmte-ontwikkeling op, dat is precies wat vakantiefietsers vaak doen. Daarbij is de gemiddelde vakantiefietser wat zwaarder en zijn fiets en bagage ook. Zie hier het recept voor de heetste velgen die je je kunt bedenken.
loknor schreef:Geen Latex biba als je de bergen ingaat. Het zal meestal goed gaan, maar de consequenties als het misgaat zijn gewoon zeer vervelend.
Ach ja, steentje op de weg, plasje olie, klapband buitenband, overstekende hond, wesp in je mond, etc etc, vul zelf maar in. Beetje overdreven bangmakerij 8)
Michael W schreef:
loknor schreef:Geen Latex biba als je de bergen ingaat. Het zal meestal goed gaan, maar de consequenties als het misgaat zijn gewoon zeer vervelend.
Ach ja, steentje op de weg, plasje olie, klapband buitenband, overstekende hond, wesp in je mond, etc etc, vul zelf maar in. Beetje overdreven bangmakerij 8)
Zeg je nu dat het niet waar is of dat het risico jou niet uitmaakt?

Van de website van schwalbe:
"Bovendien zijn latex binnenbanden zeer gevoelig voor bijvoorbeeld olie, daglicht, hitte en ongelijkmatig uitzetten. Bij het wisselen van een buitenband moet men beslist ook de binnenband wisselen. Op grond van deze argumenten heeft Schwalbe geen latex binnenbanden in het programma."
Bron: http://www.schwalbe.com/nl/schlauch.html
Ave Gone schreef:Zeg je nu dat het niet waar is of dat het risico jou niet uitmaakt?
Ik kan niet ontkennen dat latex iets gevoeliger is voor hitte dan butyl, dat scheelt 20 graden ofzo. Maar als ze echt zo gevaarlijk zijn als hier wordt gesuggereerd, dan hadden ze al lang uit de handel geweest. Ik heb er zelf nooit wat van gemerkt en heb nog nooit een geklapt latex bandje gehad. En wat Schwalbe zegt, zegt mij niet zoveel, want als ze ze wel zouden verkopen zouden ze met een ander verhaal komen want "Wij van WC-eend ..." :wink:

Maar ach ja, gewoon langs het water fietsen kan ook heel gevaarlijk zijn
Massale hulpverlening: fietser te water in Beinsdorp
Daglicht is inderdaat funest. In de schuur hangen wat binnenbanden. Die latex kan je na een paar jaar weggooien.