Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe ketting blijft ratelen - Forum Wereldfietser

Nieuwe ketting blijft ratelen

Vandaag heb ik op mijn Koga worldtraveler een nieuwe ketting gezet. Er was niets aan de hand maar de kettingmeter gaf aan dat hij versleten was.
Ondanks afstellen volgens het boek van Marten, sites en youtube, blijft de ketting op alle tandwielen ratelen en niet echt lekker lopen.

KMC X8.99 ketting
Shimano 8 speed crank
Voor 3 tandwielen.

Het is een tweedehands fiets dus ik weet niet precies wat voor onderdelen er op zitten. Op derailleur staat wel XT.

Iemand een tip ?
Je tandwielen gecontroleerd?
grote kans dat het daar inzit.

Als de kransjes (dat zijn de losse tandwieltjes van de cassette) afgestompt zijn en de ketting slaat regelmatig over moet de cassette worden vervangen.

Wanneer de cassette (of bepaalde kransjes) wordt vervangen moet je ook de ketting vernieuwen.

De voorbladen gaan veel langer mee. Vervang deze wanneer de tandjes puntig worden.
Inderdaad, als de kettingmeter al aangeeft dat de ketting is versleten dan kan je er vergif op innemen dat in ieder geval één of meer kransjes in de cassette ook versleten is. Voor slechts €20 heb je een nieuwe HG51 8 speed cassette.

Ronald van der Perk
Ik heb wel eens bij de achterderailleur een nieuwe ketting verkeerd langs de wieltjes geleid. :oops: Ratelde ook behoorlijk...
De ketting ratelt op alle achter tandwielen, daarom heb ik niet gedacht aan een versleten crank. Zal morgen eens kijken hoe ze er uit zien en ook kijken of ik de ketting goed in de acherderaiileur heb gelegd.

Groet Jaap
De tip van Gios is zo gek niet. Je zou de eerste niet zijn -en ook niet de laatste- die de ketting langs de verkeerde kant van het palletje leidde. Waarschijnlijk schakelt de fiets nog wel goed?
De vraag is inderdaad: schakelt het geheel nog goed zonder door te trappen? Zo ja dan ga ik voor het palletje. Zo nee dan voor de cassette of bladen.
90% kans op het palletje zou ik zeggen omdat het op alle kransjes fout gaat, 10% op versleten crankbladen, 0% op cassette.

Maar ja, het is maar een mening en dan ook nog die van mij.
Ketting aan de verkeerde kant van het palletje is inderdaad de oorzaak.

Dank jullie wel voor de tips, prachtig dat dit forum zo goed werkt.

Groet Jaap