Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nexus 8 premuim 23000km service - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Nexus 8 premuim 23000km service

bdr schreef:De vorm van de tanden is inderdaad anders, maar dat wil daarom niet zeggen dat het aangrijppunt van de kettingrollen op de tanden anders ligt.
Het bedoelde meetinstrument is gebaseerd op het principe dat naarmate de tanden slijten de ketting over de tandjes omhoogkruipt. Het instrument is zo gemaakt dat het moment dat bij uitoefenen van de geinstrueerde handeling het kettinkje over de rollen heen gaat schieten overeenkomt met het afkeurmoment.
Kransjes waar de ketitng niet vanaf hoeft te derailleren kunnen o.a. veel hogere en dikekre tandjes hebben waardoor het verloop van de slijtage heel anders is en het meetinstrument er waarschijnlijk totaal anders op reageert.
Ik wil iedereen bedanken en sorry voor onduidelijkheid - ik bedoel de tandwielen van binnenwerk niet de ketting

Volgende jaar zou ik het trukje met magneet gebruiken/ De vet wordt uitgehaald met Diesel/benzine of terpentine.

Bedankt
Miro
daulagari schreef:misschien is het een (wild) idee om de volgende keer het vet dat je uit de naaf haalt te smelten en dan met een magneet alle ijzerdeeltjes eruit te zeven, het gewicht daarvan zou een indicatie moeten zijn van de slijtage.
Bedankt dat zou ik doen volgende keer
bdr schreef: Misschien heb ik de vraag verkeerd begrepen en vraagt Miro of hij de tandwielen in zijn naaf kan beoordelen? Met zo'n blauwe vloeistof zou je de aangrijppunten kunnen bekijken...
sorry voor onduidelijkheid Ik bedoel de binnen tandwielen. Ik wil bij 52...55,000km een technisch onderbouwd uitspraak over de levensduur van een 120euro naaf maken. Rollers kogels en naalden meet ik met https://nl.wikipedia.org/wiki/Micrometer_(instrument)

Welke blauwe vloeistof bedoel je?
miro schreef:... Ik bedoel de binnen tandwielen. Ik wil bij 52...55,000km een technisch onderbouwd uitspraak over de levensduur van een 120euro naaf maken. Rollers kogels en naalden meet ik met https://nl.wikipedia.org/wiki/Micrometer_(instrument)
Dan moet je dus wel van alles wat je meet de slijtagetolerantie weten. 8)
Hoe lang wil je je bezighouden met een naaf van 120 euro? Economisch is het uiteraard al gauw zo dat de naaf in de prullebak moet, versleten of niet. :D
Het bedoelde meetinstrument is gebaseerd op het principe dat naarmate de tanden slijten de ketting over de tandjes omhoogkruipt. Het instrument is zo gemaakt dat het moment dat bij uitoefenen van de geinstrueerde handeling het kettinkje over de rollen heen gaat schieten overeenkomt met het afkeurmoment.
Kransjes waar de ketitng niet vanaf hoeft te derailleren kunnen o.a. veel hogere en dikekre tandjes hebben waardoor het verloop van de slijtage heel anders is en het meetinstrument er waarschijnlijk totaal anders op reageert.
De HG-Check werkt lichtjes anders, zie link naar handleiding hieronder. Uit ervaring weet ik dat de HG-Check ook op Rohloff- en Nexustandwielen werkt. Als de HG-Check aangeeft zoals in afb. II dat tandwiel versleten is, dan gaat een nieuwe ketting hier in de meeste gevallen op kraken. Ik ben overmorgen bij Rohloff, ik vraag even wat het officiële standpunt is mbt de verschillende tandwielen.

https://www.rohloff.de/fileadmin/user_ ... l_es_i.pdf
Leon schreef:Dan moet je dus wel van alles wat je meet de slijtagetolerantie weten.
Tot nu toe berekening is simpel ik meet 0um slijtage bij de kogels(diameterafwijking is nog binnen de G25 productie toleransen.) en gepolijste conussen blijven hetzelfde. Kortom indrukwekkend . BIjv. een Shimano deore na een winterseizoen heeft al 10um slijtage
http://bearingballstore.com/index.php?m ... =page&id=5
https://en.wikipedia.org/wiki/Ball_(bearing)
Leon schreef: Hoe lang wil je je bezighouden met een naaf van 120 euro? Economisch is het uiteraard al gauw zo dat de naaf in de prullebak moet, versleten of niet. :D
Goede vraag. De naaf van binnen is even goed als een nieuwe - dus nieuwe nexus is geen optie. Rulhof R14 - not amused. Te duur bij aanschaf en onderhoud. Ik zie alleen drie optie.
1. Alfine 11 - mooi klein stapjes en wat makelikijke onderhoud met olie. Maar mechanische efficiëntie is wat lager dan Nexus 8 premium.
2. Pinion P1.18 = klein stapjes maar nog net niet zo klein. een 9speed road cassete met 6% stapjes vind ik pretligger voor Hollandse polder
3. Blijven rijden Nexus 8 premium = beijte zat met vet vervangen gedoe, en stappen tussen 5 en 6 zijn wat groot

Ooo ja bij mooi weer neem ik de derauleur tour of race fietsen - sneller en comfortabel dan alle 3 optie
miro schreef:Welke blauwe vloeistof bedoel je?
Blijkbaar noemt dat Engineer's blue (https://en.wikipedia.org/wiki/Engineer%27s_blue ) of meer in het algemeen gear marking compound. Wit Litium vet kan ook gebruikt worden. Ik weet niet of je veel wijzer zal worden omdat ik denk dat alle tandwielen straight-cut zijn en je de ogirinele specificaties qua backlash en zo moet vinden.
Tijd voor update 50,500km
Gerpobeert met magnet klein deeltjes verzamelen. Uitedlijk was iets voolbaar man kan ik niet meten. mij weegschaal is me 10mg resolution. Kortom bijna geen meetbare slijtage
De binnenwerk is even goed als nieuw. Nexus8 premuim conusen zij gepolijst als niew , en ze blijven zo na 50,000km. genoeg praten meer fotos




Auch - alweer problemen met de forum. Hoe kan ik montage en demotage fotos toevoegen?
Met moeite, als je meer dan 1 foto toevoegt gaat de boel in de stress...
ok, beter opgeven. ze zijn 24 fotos.
oook een foto met marathon almotion ong 12,000km.
Wie wil meer weten stuur mij PB. Voor de rest blijft een geheim :D
miro schreef:
wo 23 mei, 2018 20:06
Tijd voor update 50,500km
Geprobeerd met magneet klein deeltjes verzamelen. Uiterlijk was iets voelbaar man kan ik niet meten. mij weegschaal is me 10mg resolution. Kortom bijna geen meetbare slijtage
Leuk dat je het toch heb geprobeerd en misschien niet al te verbazend dat het maar heel weinig is.

Ik heb de olie die bij het spoelen uit mijn (tweedehands) Rohloffnaaf bewaard en ook een experiment gedaan en zag ook heel weinig aan de magneet blijven hangen. Wat mij wel verbaasde is de hoeveelheid "zwart" dat met de olie mee kwam en niet aan de magneet bleef hangen, roet of aarde? Zie jij ook dat het vet vuil is geworden?

Ik heb ook een fiets met Nexus 8 maar die heb ik nog nooit een servicebuurt gegeven, misschien toch maar eens een keer doen.
Is wel de moeite waard, ik merkte het wel ondanks dat mijn naaf nog niet veel km gedraaid had.
miro schreef:
zo 29 mar, 2015 20:40
sjefke schreef:Wat is je vraag?
de vraag is
Wat willen jullie weten over shimano Nexus8/ premium/ alfine8 naven?
Alle vragen over deze naven zijn welkom
Ik ben bezig een nieuwe fiets samen te stellen. Een stads / tour fiets voor dagelijks gebruik en voor fietsvakanties in Nederland en eventueel licht glooiend landschap, zonder motor.
Welk crankstel kan ik het beste op mijn fiets plaatsen als ik kies voor een Nexus 8 premium?
Is dat een 44/20, 44/22, 42/20 of een 38/17?
tandblad combinaties - crankstellen - nexus8.jpg
voorgestelde combinaties
miro schreef:
wo 23 mei, 2018 20:06
Tijd voor update 50,500km

De binnenwerk is even goed als nieuw. Nexus8 premuim conusen zij gepolijst als niew , en ze blijven zo na 50,000km.
Het is altijd weer anecdotisch, maar ik heb ervaring met 3 Nexus 8, en 2 Alfine 8 (vijf e-bikes, drie berijders), allen 45k+. We krijgen ze niet stuk. De FM maakt hem af en toe open als ik hem vraag alles na te lopen, maar dat is het.

Stappen zijn niet ideaal en het schakelen is vrij lomp, maar qua prijs niet te kloppen voor mijn woon-werk verkeer.

Overigens betreft de Nexus 7:

6 jaar oude e-bike van mijn schoonmoeder heeft nu 37k gedaan. Gewone fiets van mijn broer is nu 13 jaar oud (wegrenner, fiets wordt gebruikt in Amsterdam) en zal toch ook snel richting de 40k lopen (als het niet meer is). Ook die naven zijn nog heel...

Ik ben echt zwaar onder de indruk over de levensduur van deze serie.
het zijn prima naven, maar er is wel een grens aan hoe zwaar je ze kunt belasten, denk ik: met een voorblad van rond de 20 en dan met aardig wat gewicht en dan dat als bergverzet gebruiken... denk aan wat dat voor krachten en momenten in de naaf oplevert!
nou rij je niet vaak en veel bergop en vooral op het gewone voorblad van rond de 40 tanden, maar toch.
zegt de fabrikant iets over het verzet?
hoogframe schreef:
vr 08 okt, 2021 10:51
het zijn prima naven, maar er is wel een grens aan hoe zwaar je ze kunt belasten, denk ik: met een voorblad van rond de 20 en dan met aardig wat gewicht en dan dat als bergverzet gebruiken... denk aan wat dat voor krachten en momenten in de naaf oplevert!
nou rij je niet vaak en veel bergop en vooral op het gewone voorblad van rond de 40 tanden, maar toch.
zegt de fabrikant iets over het verzet?
Ja, er zal ongetwijfeld wel een grens zijn, maar ik ben er zelf nog niet tegenaan gelopen en we hebben toch wel ons best gedaan. Wij hebben ze met kinderkar (twee zitter) en een Yamaha middenmotor gebruikt. Als je dan op een talud staat om de provinciale weg over te steken trek je hem echt wel vol. Nou zal ik dan zeker niet gaan schakelen (een leuk experiment voor iemand met tijd en financien^^), ik denk niet dat dat een goed idee is :lol:

Het is voor de rest alleen een naaf die bruikbaar is in NW-Europa (Noord Duitse vlakte en Denemarken zal geen probleem zijn) en zelfs dan zou ik voor een vakantie een derrie pakken. Maar in 2004 ook een Nederlands stel nabij Lubeck tegengekomen op Gazelle stadsfietsen (voordat daar een misverstand over is; dat is de pre-ebike tijd), ongetwijfeld met een Shimano 7 of 8 en een kinderkar erachter, ze hadden er duidelijk lol in.

Dus als iemand me vraagt "Kan ik op mijn Gazelle Grenoble" op fietsvakantie zeg ik geen nee, maar geef wel aan dat ze het bij Nederland/Noord Duitsland en Denemarken moeten houden.

En of het prima naven zijn; qua levensduur zeker, qua schakelen en stappen? Het is een voldoendetje :lol:

Het is die combi van levensduur en prijs die maakt dat er weinig echte alternatieven zijn voor een fietsenrek-fiets (aka een fiets waar mensen lomp mee omgaan omdat ze hun fiets erbij of eruit willen prakken).
Jij schreef:
Met deze bericht verzoek ik iedereen met een nexus 8 problem met here melden. Ik wil graag weten
- Naaf model - bijv 8R30 8R31, 8R35, 8R36, 8cxx of 8R sg6010 …..
- Heb je ooit naaf onderhoudsbeurt gehad? - Ongeveer km stand na de

Ik kocht mij E-bike Flyer (Serie C-stadsfiets) op 29-4-2016 en nu na 25000 km krijg ik te horen dat mijn Nexus 8 zou versleten zijn. Kraakt geweldig maar schakelt wel normaal.
Ik doe mijn fiets 2x per jaar vooronderhoud naar de fietsenmaker want zelf ken ik er niet veel van.

Type vermeld op de naaf Nexus Inter 8 SG-C6010-8R

Groeten

Rudi
lawgraph schreef:
vr 12 nov, 2021 17:37
Jij schreef:
Met deze bericht verzoek ik iedereen met een nexus 8 problem met here melden. Ik wil graag weten
- Naaf model - bijv 8R30 8R31, 8R35, 8R36, 8cxx of 8R sg6010 …..
- Heb je ooit naaf onderhoudsbeurt gehad? - Ongeveer km stand na de

Ik kocht mij E-bike Flyer (Serie C-stadsfiets) op 29-4-2016 en nu na 25000 km krijg ik te horen dat mijn Nexus 8 zou versleten zijn. Kraakt geweldig maar schakelt wel normaal.
Ik doe mijn fiets 2x per jaar vooronderhoud naar de fietsenmaker want zelf ken ik er niet veel van.

Type vermeld op de naaf Nexus Inter 8 SG-C6010-8R

Groeten

Rudi
Iets zegt mij dat jouw fietsenmaker geen onderhoud aan jouw naaf gedaan heeft...