Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nexus 8 premuim 23000km service - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nexus 8 premuim 23000km service

Fausto schreef: Upje dan maar. En meteen de vraag: wie heeft ervaring met wielbouwer 'vlechtservice' in Utrecht? Utrecht ligt voor mij op een uurtje reistijd. Bocholt/rose 25min., maar alleen nieuwe wielen en aangezien ik nog het e.e.a. heb liggen wat aangepast moet worden. Alternatief is zelfdoen, maar projectjes gaan dan veel langer duren.....
geen ervaring mee, maar ik zou dan 20 minuten door reizen naar Bike4travel, die staan zeker bekend om hun goed gebouwde wielen.
Of M-engeneering in het Noorden als je je wensen van te voren klaar hebt, weet wat je wilt kan het ook zonder bezoek en op afstand bestellen.
De Crank is rommelmarkt kwaliteit van /6,50Euro/
https://www.internet-bikes.com/index.php?p=357&id=55037
Ik rij met dit crank 15,000km en hij is nog goed maar ik vervang de ketting optijd.
Staal is goed toch :-) Meneer Gastra verkoop Idworxsen met staal voortandwielen voor Idworxs bedrag. In reclama lees je Steal is real :-)
Nu serieus. De crank is verchroomd maar na 2 winterseizoenen is ietsje geroest.
miro schreef:De Crank is rommelmarkt kwaliteit van /6,50Euro/
https://www.internet-bikes.com/index.php?p=357&id=55037
Ik rij met dit crank 15,000km en hij is nog goed maar ik vervang de ketting optijd.
Staal is goed toch :-) Meneer Gastra verkoop Idworxsen met staal voortandwielen voor Idworxs bedrag. In reclama lees je Steal is real :-)
Nu serieus. De crank is verchroomd maar na 2 winterseizoenen is ietsje geroest.
Misschien behandelen met een doekje gedoopt in owatrol olie? Ik heb er mijn 35jaar oude rode vittoro mee afgepoetst. Roestpuntjes worden ermee geneutraliseerd en kunnen na doordroging bijgetipt met kleurlak.

Bijkomend: de rode bijtipverf is in flesje opgedroogd....Groot/vittorio gebruikte een machinelak denk ik of een Sikkens alkydverf voor auto's.
miro schreef:De Crank is rommelmarkt kwaliteit van /6,50Euro/
https://www.internet-bikes.com/index.php?p=357&id=55037
Ik rij met dit crank 15,000km en hij is nog goed maar ik vervang de ketting optijd.
Staal is goed toch :-) Meneer Gastra verkoop Idworxsen met staal voortandwielen voor Idworxs bedrag. In reclama lees je Steal is real :-)
Nu serieus. De crank is verchroomd maar na 2 winterseizoenen is ietsje geroest.
Je rijdt 44/19 met Nexus8?

Ik heb van een triple (merk: ofmega 10jaar geleden door vittorio geleverd) het middelste blad (42) op de plek van de buitenste (52) gemonteerd. De 32 en 52 zijn dan verwijderd. Nu nog een chainglider en klaar is kees.
meestal met 44/19l. Een winter had ik 44/20.
Zomer fiets ik met open ketting, bij nat weer en s’’winters met chainglider.
Bedankt voor de tip/owatrol. Weer iets geleerd. Voor roest bestrijding/ auto en fiets/ gebruik ik de Hammerite producten.
miro schreef:meestal met 44/19l. Een winter had ik 44/20.
Zomer fiets ik met open ketting, bij nat weer en s’’winters met chainglider.
Bedankt voor de tip/owatrol. Weer iets geleerd. Voor roest bestrijding/ auto en fiets/ gebruik ik de Hammerite producten.
Hammerite ligt in de schappen van de bouwmarkt. Pakt roest in (?), maar bestrijdt ook (?).
Fausto schreef: Je rijdt 44/19 met Nexus8?
Ja ik rij met 44/19 maar ik trap aardig door. die meeste/rekreant wielrenners kunnen mijn max 10-12km volgen.
Here ik een track 30,23km 00:56:08 V average =32,31km/h de laste km 41km/h Tamb=35C

De hartslag is hoog/ 171bpm/ omdat dat buitentemperatuur was 35..36 graden.
Soms in group of achter e-bike of koelere weer ga ik nog harder
Dames en Heren,
Heb je problemen met een Nexus 8 naaf gehad, dan meld het probleem here.
Resultaat tot nu:
1. Geen enkele product/design fout gevonden.
Tot nu toe wel bekende “old wife tales” https://en.wikipedia.org/wiki/Old_wives%27_tale
- Naaf gaat kapot als je hard trapt.
- Naaf gaat kapot met een gates riem aandrijving
- Naaf is niet geschikt voor holandse "bergen!



Toch jaarlijks duizenden nexus 8 naven kapot gaan. Er is altijd een kapotte naaf bij het fietsenmaker in de hoek. Top 5 oorzaken zijn.
- De Naaf heeft nooit onderhoudsbeurt gehad. Er zij twee reden
o De eigenaar gaat pas bij de fietsenmaker als dat een probleem is
o De meeste fietsenmakers kunnen of weten niet een nexus naaf. De nexus naaf is relatief simpel maar veel fietsenmakers
 Kunnen niet een nexus naaf total los maken en asembleren – het begint met gebrek naar speciale shimano gereedschap
 Kennis gebrek over de onderhoudsbeurt frequency en smeermiddelen.
- Productiefout – sporadisch



Met deze bericht verzoek ik iedereen met een nexus 8 problem met here melden. Ik wil graag weten
- Naaf model - bijv 8R30 8R31, 8R35, 8R36, 8cxx of 8R sg6010 …..
- Heb je ooit naaf onderhoudsbeurt gehad? - Ongeveer km stand na de beurt
Dames en Heren,
Heb je problemen met een Nexus 8 naaf gehad, dan meld het probleem here.
Resultaat tot nu:
1. Geen enkele product/design fout gevonden.
Tot nu toe wel bekende “old wife tales” https://en.wikipedia.org/wiki/Old_wives%27_tale
- Naaf gaat kapot als je hard trapt.
- Naaf gaat kapot met een gates riem aandrijving
- Naaf is niet geschikt voor holandse "bergen!"
- De naaf is versleten na 10,000km



Toch jaarlijks duizenden nexus 8 naven kapot gaan. Er is altijd een kapotte naaf bij het fietsenmaker in de hoek. Top 5 oorzaken zijn.
- De Naaf heeft nooit onderhoudsbeurt gehad. Er zij twee reden
o De eigenaar gaat pas bij de fietsenmaker als dat een probleem is
o De meeste fietsenmakers kunnen of weten niet een nexus naaf. De nexus naaf is relatief simpel maar veel fietsenmakers
- Kunnen niet een nexus naaf total los maken en asembleren – het begint met gebrek naar speciale shimano gereedschap
- Kennis gebrek over de onderhoudsbeurt frequency en smeermiddelen.
- Productiefout – sporadisch
- Shimano gebruikt weinig smeermiddelen voor Hollandse weer/wegen.


Met deze bericht verzoek ik iedereen met een nexus 8 problem met here melden. Ik wil graag weten
- Naaf model - bijv 8R30 8R31, 8R35, 8R36, 8cxx of 8R sg6010 …..
- Heb je ooit naaf onderhoudsbeurt gehad? - Ongeveer km stand na de
Ik heb sinds een week een nieuwe fiets met een Shimano Alfine SG-S7000 (8 speed) met riemaandrijving. Het is nog een erg nieuwe fiets en alles moet nog 'settelen' natuurlijk. Toch maak ik mij enige zorgen over wat de fietsenmaker als 'het geluid van de freewheel' noemt. Wat is er namelijk aan de hand:

Als ik de versnellingen 5 t/m 8 gebruik en ik trap achteruit, om bijvoorbeeld mijn trapper in de binnenbocht goed omhoog te krijgen, hoor ik geklik in de naaf en voel het zelfs. Dit is niet het geval bij versnellingen 1 t/m 5.

De fietsenmaker waarbij ik de fiets heb gekocht zegt dat dit normaal is, maar het is niet een heel erg zacht geklik. Heeft iemand hier dezelfde ervaring? En is het wat er wordt gezegd, het freewheel? Zou het na meer km'n en dus meer tijd minder worden?

Groeten, Lodewijk
Hallo Lodewijk,
Een kliekende geluid is normaal bij terugdraaien van versnellingen 5,6,7, en 8.
Het geluid komt van een uitgeschakeld roller clutch tissen de eerste en tweede planeet gear.
Afhankelijk van de viscositeit van de vet het geluid kan variëren van
- free hub klick /ietje zachter dan racefiets freehub click/ – bij een dune vet of warme weer of weing tot geen vet.
Tot
- een eenmalig maar wel voelbaar tick - bij iets wat dikkere vet of koudere weer of veel vet.

Dat geluid hoor je niet bij de andere twee roller-clutchs want ze hebben cilindrische kontakt ipv tanden.


Wat voor geluid hoor je als je terig draait, een kort of meredere clicks.


FIY: Ik smeer mij rollerclutchs met dunne synthetische vet NLGI 00/000 of Phill Wood tenacious oil.
Hallo Miro,

Heel erg bedankt voor het antwoord, nu weet ik in ieder geval dat het geklik wel er bij hoort. Als ik terug draai hoor ik bij elke omwenteling van het tandwiel (achter natuurlijk) 4 keer een klik bij in ieder geval de meeste versnelling in de range 5-8.

Ik wil zelf nog niet al te veel gaan smeren en werken aan de versnellingsnaaf omdat ik nog erg nieuw ben in de wereld van de versnellingsnaven, voorheen had ik alleen maar fietsen met derailleurs. Ik laat het eerst toch liever nog even over aan de fietsenmaker bij de onderhoudsbeurten en eventueel tussendoor nog als ik naar mijn gevoel teveel geluiden hoor\te veel frictie voel.
ook maar eens een Nexus 8 (SG-8R25) vraagje
2-hands gekocht, van buiten erg aangekoekt, dus schoongemaakt en ook maar eens van binnen geïnspecteerd,
zag er van binnen erg netjes uit met vrij schoon wit vet, niet helemaal los gehad, alleen binnenwerk eruit gehaald,
royaal Shimano hub vet ingedaan en weer in elkaar gezet, nu loopt het wiel echter erg zwaar, zelfs als het lager zo los staat dat het wiel klappert ...
kan je ook teveel vet in een naaf doen?
ik lees hier dat men er eigen oliemengsels in doet heeft dat echt meerwaarde boven origineel hub vet?
Hallo,
Jij ben niet de eerste. Dat komt door de omslachtige shimano beschrijving
Royal vet heb je nodig voor twee kleine kogellagers links en rechts, tandwielen.
Spaarzaam maar gelijkmatig over de grote lager- rechts.. De rest in olie.
Zeker niet veel vet over de roller-clutches.
Veel vet tussen de binnenwerk en buiten shell zorg voor dit effect ook.
Iet extra vet tussen de planet wilen en asjes voor 8R25 is aagenam. Dit is een van de zwakste punt van R25 naaf.R35 R36 en alfyne is met naaldlagers,

Als je alweer de shimano instructie lees zou je ook begrijpen dat ze bedoelen ook zo iets.



Voor technicus.
1. de roller clutch bij nexus 4, 8 en 11
https://www.youtube.com/watch?v=QjR7dimpSJA

2.planetary gears.
https://www.youtube.com/watch?v=SrkzaQRDtuM
ok bedankt
dan ga ik dit weekend het kostelijke vet er maar weer uitscheppen en 'm wat olie toedienen,
ietwat frusterend dat ie na een "servicebeurt" slechter loopt dan ervoor,
maar goed de aanhouder wint
veel kostbaar hubvet eruit geschept, goed gepoetst en vervolgens gedompeld in een DHZ mengsel van restjes motorolie, versnellingsbakolie (en steeds meer hubvet) en voorwaar het werkt naar behoren,
eerst sloeg mij de schrik nog even om het hart omdat na volledige inbouw bleek dat achteruit trappen een onaards geratel uit de naaf opriep, maar op een of andere manier verdween dat spontaan,
nu de nexus 7 die uit de fiets komt eens gaan "servicen" ...
miro schreef:Preventieve service veroorzaakt door een kapotte voornaaf.
[...]
Wat willen jullie meer weten?
Je schrijft dat dit een preventieve servicebeurt is, Hoeveel km zit er normaal tussen twee beurten?

Walter
Normaal 10,000km. Maar zelfs bij 10,000 de vet is even goed als nieuw.
Ergens december - ong 7,000km de naaf krijgt een spuit dunne winter vet. Mijne naaf heeft een olie-port

https://www.flickr.com/photos/56638847@ ... 223101218/
Dit jaar heb ik de fiets ook in zomer gebruikt. Vroeger deed ik meer met Race en Hybride fiets in de zomer of bij mooi weer.

Nu heb ik 31320km op de teller .
Dames en heren ik ben hartstikke blij - Uiteindelijk heb ik iets stuk op deze system gekregen. Ergens january bij koude week de nexus kabel begint minder goed te werken.
De kabel bij de u-bocht was iets stroef. Er was soort van schimmel/troep binnen.
De kabel was niet geroest. Dus uistekende material van Shimano zoals altijd. Eigenlijk kan ik gewoon schoonmaken, maar ik ben beetje “parts freak” of onderdeel snob. Daarom heb ik de kabel met een nieuwe originele shimano shifter kabel vervangen.

ik zou de naaf ergens april demonteren. Willen jullie iets meer weten dan stuur mij een bericht met jullie opmerkingen of wensen. Ik zou ze meenemen bij volgende demontage.
PS Ik heb dSLR cammera en goede zoom en macro lenzen maar minder goede video camera.