Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nexus 8 premuim 23000km service - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Nexus 8 premuim 23000km service

Ik heb de velgen erin en ga morgen er eens op naar m'n werk 8)
miro schreef:
welmers schreef:Interessant,

ik heb onlangs een Sturmey Archer 3 speed AB hub uit 1989 een service beurt gegeven. De naaf zat vol roest en oud vet, ik heb eerst met wasbenzine alles schoongemaakt, daarna weer gesmeerd met 10W40 motorolie, en lagervet voor de lagers. De trommelrem ook helemaal schoongemaakt en ontvet. Het ding rijdt, schakelt en remt nu weer prima.

Scheldonbrown.com is idd een hele fijn naslagwerk bij dit soort klusjes.

Die nexus 8 rijdt goed? Ik heb ooit een nexus 7 gehad, maar daar was ik niet zo blij mee, rendement en degelijkheid ervan viel tegen. Sachs/SRAM 7 naaf heb ik wel veel plezier van gehad.

Groeten, Bastiaan

Nexus 7 is een triple stage planetary gearbox. Het heft voordel dat de gear steps zijn gelijk maar efficiency is laag. Shimano rollerbrakes zijn ook een energievreter.
Nexus 8 is een dual stage planetary gearbox. Eigenlijk gear 5 is direct. Gear1, 6,7,8 is single stage
Nexus premium heft naaldlagers bij de planeten tandwielen. Opvallend is dat mijne Nexus na 9000km is schoon van binnen. Allen anderen Neuses thuis zijn zwart na 3…4000km
Kwa mechanische efficiëntie ben ik blij. Kwa biomechanische efficiëntie niet. Bij mooi weer fiets ik met een derailleur – 6..7% stapjes tussen versnellingen zijn ideaal. Er is geen enkele versnellingsnaaf met zulke kleine stapjes.
Mijn plaan met deze Nexus naaf is doortrappen tot 100 000km en dan een Pinion 1.18
https://www.fahrradmanufaktur.de/en/ind ... x-1200.php

deze? Ben je niet meer vrij in keuze van frame als het goed begrijp.
Bedankt voor de link. Heel mooi fiets.
Van het begin P1.18 was mij droom fiets oplossing. Van de loop van de tijd is wat minder geworden
1. Drive Efficiëntie bij hogere snelheden is wat minder. Bron “fahradzukunft.”

https://fahrradzukunft.de/20/wirkungsgr ... ltungen-3/

Klinkt logisch de ketting loopt sneller

2. Beperkt riem-type keuze CDX not CDC
3. Beperking van ketting span system

4. Last but not least - cracks/kurbels. Wat lager kwaliteit tov meeste goedkoopste SRAM/Shimano groep. Dat niet betekend dat ze zijn slecht. Shimano en SRAM zijn nummer 1 en 2 in fietswereld want ze hebben de beste aluminium verwerking fabrieken ter wereld. De Duitse Pinion en Rohlhof moeten daar zich aanpassen tov Big boys. Pinion cranks en Rohlhof flenzen over de naaf zijn een goed voorbeeld.

Kortom P1.18 wordt voor mij een frikandel verhaal. “frikandel hoe meer jij van binnen kent hoe minder lekker wordt”. Toch blijft een mooi oplossing
Nu 2 dagen naar m'n werk geweest ermee; 3km-veerpont-22km x2 en ik ben erg blij met de Nexus 8, vooral de berekening voor de 5e versnelling (1:1) die ik gedaan heb op bikecalc.com gedaan heb is goed uitgevallen, ik ben begonnen met 42-20 en dan fiets ik meestal 22-25km/u, als het kan door naar 6 uiteraard.
Ik heb de 175mm Bianchi cranks gewisseld voor 170mm sugino's, de Bianchi's waren voor een triple bedoeld en die heb ik gebruikt om de ketting lijn mee te bepalen, nu de Sugino's erop zitten heb ik een Chainglider besteld.

Ik merk dat ik weer bijna overal de fiets voor pak omdat het zo fijn rijd!
Bij deze mijn Nexus 8 ervaringen. Technisch en als vakantie metgezel.
Ik rijd al een leven lang met derailleur fietsen rond. 1 x een probleemloze 'fietsplan' Gazelle 7 versnellingstank met kinderzitje achterop er bij gehad. Heb ook een jaar 'wereldfietsreis' achter de rug naast de talloze 'vakantie' fietstochten/expedities.
Een jaar geleden heb ik een Stevens CityFlight met een Nexus 8 naaf gekocht en er inmiddels 5740 km mee gefietst.
Het is een hele lichte kale sportfiets met een Nexus 8 SG C6010-8R naaf, volgens mij de simpelste versie met goede lagers er in.
Aanleiding was de toenemende ergernis over schoonmaken en de korter wordende levensduur van kettingen en tandwielen op mijn 3 derailleur fietsen. Ik dacht dat een mooie rechte kettinglijn het kettingonderhoud en slijtage zou beperken zonder meteen aan een kettingkast vast te zitten. De laatste jaren viel het me al op dat met name in Duitsland ook echt sportieve fietsen met een Nexus of Alfine versnellingsnaaf werden aangeboden. Recent ook steeds vaker met riem. In Nederland zijn het altijd van die zware, degelijke en het liefst 'designachtige' modellen.
Ik kwam de Stevens toevallig in de opruiming tegen, anders had ik het waarschijnlijk bij de verder prima 3 derailleur fietsen gehouden. Of een projectje met een oud sportframe en een naaf achterwiel opgestart.
Ik ga al 12 jaar niet meer op fietsvakantie, maar ga wel zo'n 30 keer per jaar een dagtocht (of weekend) van een km of 100 fietsen in Nederland, of over de grens. Voor de naaf had ik al eens op gear-calculator uitgerekend wat voor verzetten dat zou opleveren en mijn conclusie was dat het lichtste verzet meer dan voldoende kon zijn voor het Noord-Europese heuvellandschap.
Ik heb er meteen SKS spatborden en een Pletscher zijstandaard opgezet + m'n Tubus Fly, Brooks B17 en platform pedalen overgezet. Een stel Ergon GP1 handvatten maakten het later af.
Sinds de aankoop is de fiets een favoriet geworden. Echt veel meer km's gemaakt. Zelfs toch weer in juni een weekje, 670 km wezen fietskamperen via de Rurtal - Kylltal route naar de Moezel en via Luxumburg, Vehnbahn en LF6 terug.
De levensduur van ketting viel me tegen. Na 1400 km gaf de Parktool caliber al 0,75% slijtage aan, dus nieuwe ketting (SRAM PC870) er op en na 1400 km weer 0,75% slijtage. Nou rijd ik wel veel over niet geasfalteerde wegen en in het winterseizoen komt de fiets dan behoorlijk smerig terug. Ik heb een nieuw achtertandwiel en een goedkopere ketting (SRAM PC850) bij Rose gehaald en nu zit ik 2940 km later nog in de veilige zone. Met 3500 km wisselen zou ik tevreden zijn. Is gelijk aan wat ik met de derailleur haalde met minder onderhoud. Misschien dat de kwaliteit van het achtertandwiel ook de slijtage van de ketting bepaalt? Ben niet anders gaan smeren.
In een ander draadje op dit forum is al aan de order geweest dat de schakelkabel en de loop daarvan veel invloed heeft en dat heb ik ook gemerkt. In het begin vaak een gekraak bij het optrekken in zijn 5. Laten stellen, tijdje goed, en tijdens de vakantietocht een drama. Dacht even dat het misschien door het doorwaden van ondergelopen fietspaden kwam. Daarna ontdekt dat de instelring van de kabel bij het stuur uit zichzelf terugdraait op het schroefdraad. Waarschijnlijk door al dat gestuiter op de routes. Dan kan je bezig blijven met de kabel netjes op de gele streepjes te stellen. Thuis uitbundig met Loctite vastgezet en sindsdien geen enkel probleem meer.
Omdat ik met de naaf een vieze fietswinter achter de rug had en de week met bagage ook behoorlijk nat, vies en belastend waren heb ik voor de zekerheid de naaf bij 3800 km uit de fiets gehaald en voor 2 tientjes laten servicen met Shimano olie en premium vet. Daar ga ik het zelf niet voor doen. De fietsenmaker zag niks bijzonders tijdens het onderhoud. Dus die moet er qua onderhoud weer 2 jaar tegen kunnen.
Ik heb nu een fiets die ik heerlijk vind fietsen. En dat komt niet door de versnellingsnaaf, maar door de combinatie van geometrie, banden, handvatten en andere dingen die misschien niet altijd uit te rekenen zijn. Dat had ik ondanks mijn ervaring met diverse fietsen niet verwacht. Mijn zomertoerfiets, een ooit nieuw laten opbouwen 531 RIH toerracer staat er een beetje beteuterd bij. Aan de 8 versnellingen heb ik eigenlijk ook genoeg en ik heb nu vertrouwen in de naaf. Met de 1e versnelling (verzet 2,55 meter) kwam ik zelfs de 10% hellingen met 15 kg bagage op. De 4 is een optrek en wind tegen versnelling. de 5 is de 20 km/uur versnelling. En de 6 zit iets te ver weg maar is de wind mee of goede benen versnelling. Als ik een tandje 23 achter monteer, krijg ik van Shimano een 'torque warning'. Deze naven moet je eigenlijk op souplesse rijden. Maar met de 23 krijg je een kleinste verzet van 2 meter en daarmee ben ik vroeger altijd, overal met bagage boven gekomen, en de rest schuift netjes gelijk op. Misschien volgend jaar eens proberen. In een weekje R1 naar Berlijn.
Nu met de winter voor de deur eens uitvinden hoe smerig ik de ketting kan laten worden, met af en toe een drupje teflon olie, voordat hij gaat kraken en knarsen. En natuurlijk wanneer ik er weer een 3 euro tandwiel en 11 euro ketting op moet zetten.
O ja. De fiets was 550 euro, spatborden en standaard 40 euro, Ergon's 30 euro, pedalen 17 euro en extra spatlap 3 euro = 640 totaal. En daar was mijn budget wel weer mee op.
Met de Schwalbe Kojak's heb ik net de eerste keer lek gereden. Ondanks slijtage (achterband vierkant) en heel veel sneetjes, voor- en achterband omgewisseld voor nog een winter. Is een risico want dat is een nadeel: de naaf haal je er niet zo maar uit om even een binnenbandje te wisselen. Een 15 mm steek-ring sleutel van de Action gaat altijd standaard mee en je moet het trucje weten om met een 2 mm inbus de kabel te ontspannen. Voor de vervanging van de Kojak's twijfel ik nog: ze bevallen prima, maar het kan misschien nog leuker. Hoe belangrijk waren de Kojak's voor de beleving van de fiets?
Nou ja. Zo komt iedereen op zijn manier aan zijn fietslol zullen we maar zeggen. Fiets ze.
@cyclos: Grappig te horen dat het lijkt alsof je door de nieuwe fiets weer meer bent gaan fietsen, jammer dat de naafversnelling qua kettingslijtage niet veel leek uit te maken.

Als je schrijft "bij 3800 km uit de fiets gehaald en voor 2 tientjes laten servicen met Shimano olie en premium vet.", hoe heb je de naaf dan aangeleverd aan de fietsenmaker?

Als ik zo je verhaal lees wat betreft kettingen zou je toch eens een riem moeten proberen, tot de huidige fiets kon ik ongeveer een seizoen doen met een ketting op mijn station-werk fiets en inmiddels heb ik er al twee jaar opzitten en denk er zeker nog drie jaar mee te kunnen doen. Verder voordeel is dat ik geen broekbeschermer hoef te dragen of de derailleur schoon hoef te maken.
daulagari schreef: Als je schrijft "bij 3800 km uit de fiets gehaald en voor 2 tientjes laten servicen met Shimano olie en premium vet.", hoe heb je de naaf dan aangeleverd aan de fietsenmaker?
Dat is iets waar ik ook heel benieuwd naar ben.
Mij naaf benaderd 40,000km
Ongeveer hetzelfde ervaring, 8r6010 is de verbeterde versie – beter afdichting van versnellingkables – geen probleem bij koude weer T<0C – zelf opgebouwd

https://www.bike-components.de/en/Shima ... 40-p38679/

6010 naaf heeft nog betere aftdigting dan mijne 8r36
.Wat jammer dat de muur was los, bij de oude was geen issue.

Hetzelfde ervaring met kettingen, Uiteindelijk dik tevreden.

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 1&start=60



Veel plezier met je fiets.
Ik heb het wiel los aangeleverd.

Een riemaandrijving lijkt me ook helemaal top! Ik heb al fietsen voor minder dan 1000 euro gezien met riem en naaf. Helemaal interessant wordt het als de nieuwe Pinion C1.12 inderdaad een prijsbreker gaat worden.

Het nadeel van een wiel uit handen geven is dat je niet precies weet wat er mee gebeurt. De fietsenmaker (ik kom er regelmatig) is een zaak waar het altijd druk is in de werkplaats. Misschien 15 nieuwe fietsen per week uitlevert en rijen onderhoudsfietsen buiten. Tegenwoordig struikel je er over de elektrische fietsen. Ze hadden een plausibel verhaal over het onderhoud en de kuren van de Nexus naven. Ze wisten het kabel probleem ook te benoemen. Ze moeten helaas ook wel eens een nieuwe kabel plaatsen als laatste redmiddel. Voor de die-hard forenzen vervangen ze regelmatig complete binnenwerken. Mijn wiel stond in de rij met nog een paar wielen te wachten tot er weer een pot Shimano olie binnen was gekomen. Ik was eigenlijk wel blij dat ik het niet zelf hoefde te doen.

Voor de ketting gaven ze de tip een elektrische fiets ketting te proberen: die rekt minder. Van een Rohloff rijder had ik de dure KMC X1 getipt gekregen. En zelf dus ontdekt dat het achtertandwiel uit maakt. Of gewoon die caliber niet gebruiken en zoals vroeger door karren.

Dat vervangen van complete binnenwerken, dat je ook op andere fora leest, spreekt niet echt voor de duurzaamheid van de Nexus naven. Wat toch het uitgangspunt van dit draadje was. Grappig ook dat topicstarter Miro in een ander draadje duidelijk maakt dat een goede kettingkast de oplossing voor kettingslijtage en onderhoud is. Iets dat me eerlijk gezegd op de fietsen van mijn zoon ook altijd opvalt.
Ik heb vrij snel de naaf open gehad en zelf opnieuw gesmeerd, hierna liep ie een stuk lichter (methode zoals Miro hanteerd) en na een tijdje met 170mm cranks en chainglider heb ik die eraf gehaald, ik stoor me aan het geluid en de kortere cranks maakten voor mij meer verschil dan ik verwacht had. Nu met Truvativ Isoflow FiveD set en open ketting rijd het heerlijk, misschien dat ik nog eens een gewone kettingkast monteer die vrij loopt ipv de chainglider. Helaas zitten er voor de 3e keer een aantal gebroken spaken in het achterwiel, ondanks zwaar inspaken en de Andra 40 velgen, ik heb het idee dat mijn fietsenmakers wielenman niet helemaal snapt wat ik bedoel met 'zo sterk mogelijk' ik denk dat ik maar eens iemand anders ga aanschrijven om het opnieuw te doen.
Wat is zo zwaar mogelijk inspaken?

Ik denk dat een goed gebouwd licht wielsetje het langer volhoudt dan een een slecht gebouwd wiel bestaande uit degelijke componenten.
Shadow schreef:[...] Helaas zitten er voor de 3e keer een aantal gebroken spaken in het achterwiel, ondanks zwaar inspaken en de Andra 40 velgen, ik heb het idee dat mijn fietsenmakers wielenman niet helemaal snapt wat ik bedoel met 'zo sterk mogelijk' ik denk dat ik maar eens iemand anders ga aanschrijven om het opnieuw te doen.
De flens van deze Shimano-naven is wat ongelukkig dun. Daardoor leunt de bocht in de kop van de spaak gauw eens net niet helemaal tegen de flens aan, wat de boel dan verzwakt.

Ik heb zelf een Nexus 8-versnellingsnaaf ingespaakt, en kreeg daarmee voor het eerst sinds ik mijn wielen vlecht gebroken spaken. Extra ringetje rond de spaakkop hielp in mijn geval. Een andere truc zou zijn om de spaak naar de flens toe te knijpen.
ijsbrand schreef:De flens van deze Shimano-naven is wat ongelukkig dun. Daardoor leunt de bocht in de kop van de spaak gauw eens net niet helemaal tegen de flens aan, wat de boel dan verzwakt.
Correct! maar niet alleen bij de Nexus 8 is dat een probleem, 7, 4 & 3 zelfde verhaal.
ijsbrand schreef: Ik heb zelf een Nexus 8-versnellingsnaaf ingespaakt, en kreeg daarmee voor het eerst sinds ik mijn wielen vlecht gebroken spaken. Extra ringetje rond de spaakkop hielp in mijn geval. Een andere truc zou zijn om de spaak naar de flens toe te knijpen.
Ik laat nu de koppen idd van ringen voorzien, ik ben bij de bouwer geweest en hij heeft mij fysiek ook even bekeken, hij snapt het hopelijk.
Travelmaster schreef:Wat is zo zwaar mogelijk inspaken?

Ik denk dat een goed gebouwd licht wielsetje het langer volhoudt dan een een slecht gebouwd wiel bestaande uit degelijke componenten.
Da's een vreemde opmerking, we hebben het over een perfect gebouwd wiel aan de hand van het gewicht van de rijder en het gebruik. Niet over een lichte of zware set, excuseer me als mijn opmerking je in de war bracht. Ik zit, met bepakking, gewoon aan de limiet van wat veel wielen kunnen hebben, als je dan in eerste instantie bij de locale fietsenmaker je wielen laat bouwen en gewicht en gebruik op geeft dan ga je er van uit dat de man weet wat ie doet.

Ik laat mijn wiel opnieuw bouwen door dhr Frieke, die zag er geen probleem in en de man zijn reputatie en aanpak hebben mij overtuigd voor hem te kiezen.
Nexus 8 wielbouw ervaringen heb ik here uitgelegt.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 5&start=20
Afgelopen weekend had ik de jaarlijkse onderhoudsbeurt van mij Nexus 8 premium gedaan.
Kortom, 43,000km+, geen verassing, geen meetbare/zichtbare slijtage bij alle kogel,roller en naald lagers. . Ik zou meer details en fotos plaatsen.
Ik heb een vraag. Hoe kan ik de slijtage van tandwielen meten of beoordelen?
miro schreef:Hoe kan ik de slijtage van tandwielen meten of beoordelen?
Als je geen zichtbare/meetbare slijtage ziet lijkt me dat vrijwel onmogelijk, maar misschien is het een (wild) idee om de volgende keer het vet dat je uit de naaf haalt te smelten en dan met een magneet alle ijzerdeeltjes eruit te zeven, het gewicht daarvan zou een indicatie moeten zijn van de slijtage.
Miro,

Er is een tandwielslijtagemeter van Rohloff, maar die is bedoeld voor Shimano HG-casette-tandwielen. Misschien kan je aan de mensen van Rohloff vragen of die ook werkt op normale tandwielen?

Handleiding: https://www.rohloff.de/fileadmin/user_u ... l_es_i.pdf

Kopen: https://www.bikefeeling.nl/fietsonderho ... jtagemeter , https://www.rosebikes.nl/artikel/rohlof ... /aid:23044
bdr schreef:Er is een tandwielslijtagemeter van Rohloff, maar die is bedoeld voor Shimano HG-casette-tandwielen. Misschien kan je aan de mensen van Rohloff vragen of die ook werkt op normale tandwielen?
Ik ben geen mens van Rohloff, maar dat kun je gerust vergeten. De Shimano kransjes waar dit ding op afgestemd is hebben tandjes die bedoeld zjin om een derailleurketting te laten ontsporen. Die tandjes zijn daarvoor kleiner en/of lager en/of dunner en/of anders van vorm dan de tandjes op een vaste kransje voor een versnellingsnaaf.
miro schreef:Nexus 8 premium
Ik heb een vraag. Hoe kan ik de slijtage van tandwielen meten of beoordelen?
Als je geen nieuwe versie als referentie hebt valt er niks te meten en kun je alleen afgaan op slijtagesporen, -groeven, -putjes, -corrosie(lagen) en dergelijke. Zelfs daarna kun je nog in dubio zijn of datgene wat je ziet een probleem is of dat je daar nog vrolijk mee verder kunt. Tot zover wat ik aan kwalitatieve feiten kan opdiepen.
Anderzijds zou ik in (!) een goed onderhouden versnellingsnaaf geen enkel teken van slijtage hopen aan te treffen, maar of dat reeël is zou je aan een deskundige moeten vragen op het gebied van fietsversnellingsnaven.
Leon schreef:
bdr schreef:Er is een tandwielslijtagemeter van Rohloff, maar die is bedoeld voor Shimano HG-casette-tandwielen...
De Shimano kransjes waar dit ding op afgestemd is hebben tandjes die bedoeld zjin om een derailleurketting te laten ontsporen. Die tandjes zijn daarvoor kleiner en/of lager en/of dunner en/of anders van vorm dan de tandjes op een vaste kransje voor een versnellingsnaaf.
De vorm van de tanden is inderdaad anders, maar dat wil daarom niet zeggen dat het aangrijppunt van de kettingrollen op de tanden anders ligt.
miro schreef:Nexus 8 premium
Ik heb een vraag. Hoe kan ik de slijtage van tandwielen meten of beoordelen?
Misschien heb ik de vraag verkeerd begrepen en vraagt Miro of hij de tandwielen in zijn naaf kan beoordelen? Met zo'n blauwe vloeistof zou je de aangrijppunten kunnen bekijken...