Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nexus 8 premuim 23000km service - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Nexus 8 premuim 23000km service

Hier nog een vraag over een Nexus 8 premium. Ik wil een SG-8R36 in een Trek Singletrack 970 oud, stalen mountainbike frame met een spacing van 135mm bouwen. Ik weet dat ik voor verticale dropouts specifieke washers nodig heb (groen en blauw) en een kettingspanner. Dit model naaf heeft een InterM trommelrem.

Mijn vragen: zien jullie problemen met het inbouwen wat betreft de spacing en de trommelrem? Voor zover ik lees kan ik de trommelrem niet gebruiken (klopt dit)? Ik wil Magura's gebruiken, dus kan ik de trommelrem demonteren of deactiveren? Hoe goed werkt en past dit allemaal? Compatibiliteit is lastig te vinden online voor dit specifieke scenario.

Zijn er nog andere beren op de weg bij dit project? Niet helemaal thuis in de versnellingsnaven, dus alle beetjes helpen.

De fiets moet een gave stalen, retro stadsfiets worden waar ik niet veel aan hoef te onderhouden.

Dank!
de rollerbrake is gewoon bruikbaar. met een klem kun je die aan de liggende achtervork laten afsteunen/bevestigen, net als bij het remanker/armpje van een terugtraprem.
qua inbouwbreedte: gebruik aan weerszijden zo nodig vulringen en let op dat het wiel ongeveer in het midden staat (komt niet op 1 à 2 mm). zo voorkom je dat je de achtervorken naar elkaar toe knijpt. (kan wel een mm of wat, maar het is er niet voor gemaakt)
succes!

als je goegelt op het type van je naaf, vind je sites met uitleg over het type. bijvoorbeeld: https://www.2rad.nrw/project/nexus-wartung-shimano/
De rollerbrake kun je simpel verwijderen.
Zie https://www.youtube.com/watch?v=0-8pl1ym174&t=203s
Na iets meer dan 2 minuten draait hij de contramoer van de conus los. Deze kun je vervangen door een zeskantmoer, (bij de fietsenmaker, let op de schroefdraad) en eventueel een paar opvulringen om aan de 135mm inbouwbreedte te komen.
Wel moet je de achterwiellagers opnieuw afstellen.
Maar je kunt ook de naaf even uit elkaar halen en dan servicen zoals in het filmpje, dan kan deze er weer even tegen.
Bedankt voor de reacties, ik ga aan de slag met een service en dan de opbouw!