Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets bouwen voor 800 Euro, kan dat? - Forum Wereldfietser

Fiets bouwen voor 800 Euro, kan dat?

Steeds vaker zie je het; een zelfgebouwde fiets, het kan heel duur maar het kan ook heel goedkoop en evengoed van prima kwaliteit, maar dan moet je wel het meeste in Duitsland bestellen.

Frame vanaf € 90
Vork vanaf € 90
Groep vanaf € 150
Wielen met naaddynamo € 140
Brooks B17 of Flyer vanaf € 75
Tubus voor en achterdrager vanaf € 110
Overige onderdelen ongeveer € 150
Verzendkosten totaal ongeveer € 50 maar dat moet je een beetje uitkienen

Wat voorbeelden in 28" of 29" maar voor 26" geld hetzelfde ...

Frame met nokjes voor bagagedrager, v-brakes of cantilever, touring of 29;
http://www.bike-discount.de/en/buy/cube ... wg_id-8670
http://www.bike-discount.de/en/buy/rado ... wg_id-8679
http://bike-x-perts.com/frames/trekking ... ahmen.html In velen kleuren verkrijgbaar

http://www.droessiger.de/konfigurator/

Voorvork voor v-brakes of cantilever met of zonder allerlei extra nokjes;
http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... ;orderby=2
http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... ;orderby=2
http://www.carboncycles.cc/index.php?s= ... 201&tb=001
http://bike-x-perts.com/fahrradteile/ga ... m_store=de In zelfde keuren verkrijgbaar

Groep MBK/Touring 9 speed (sterker)
http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... ;orderby=2
10 speed (dunnere ketting)
http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... ;orderby=2

Triple groupset racestuur rem/schakelgrepen;
http://www.cyclingcomponents.co.uk/shim ... p-646.html

Deore LX wielen met 36 spaken, naafdynamo en extra sterke touring velgen
http://www.rosebikes.nl/product/detail/aid:640714

Meeste andere Onderdelen;
http://www.bike24.com/ of http://www.rosebikes.nl/

Goedkoopste Tubus dealer;
http://bike-x-perts.com/
Ik bouw complete fietsen uit losse componenten, in mijn geval met 559mm wielen. Het is een gegeven dat dat veel duurder is dan een complete fiets uit de winkel. Een bouwsom van €800 is echter niet realistisch. Erger: de hier gesuggereerde combinaties tussen frame en vork zijn of technisch onmogelijk, onwenselijk of ronduit gevaarlijk.
Het voordeel is voor de hand liggend: je hebt meteen alle componenten van je wensenlijstje. Dat mag wat kosten (zonder dat je naar de bank moet). :D
Het bouwen op zich is leuk, maar voor € 800 aan onderdelen zal je geen topfiets bouwen.
Persoonlijk zou ik met dat budget naar een zeer goede tweedehandsfiets zoeken.
Hangt helemaal af van wat je wil. Én je moet weten waar je mee bezig bent. En dan valt (helemaal in combinatie met goede 2e hands onderdelen) echt wel een goede fiets te bouwen.

Okay, toegegeven, het zal niet hetzelfde zijn als een santos met rohloff en riem, maar afhankelijk van waar je naar toe gaan is er wel iets geschikts te bouwen. Om even een voorbeeldje te geven:

De goedkoopste fiets die ik ooit gebouwd heb is momenteel mijn mountainbike. Daar heb ik 3 oude fietsen gekocht en gecombineerd in een fiets. Schade: €80. En ik hou de mensen voor me ook bij in de bossen. En ik heb er vervolgens nog een hele bult onderdelen van over gehouden wat is verkocht.
Mijn fixie ook zelf gebouwd. Daar heb ik het gekker gedaan en zat ik uiteindelijk op een schade van rond de €250.

Het is alleen de vraag wát je wil bouwen. Wat voor iets wil je hebben, welke ritjes wil je er mee gaan maken, hoeveel bagage... Ik denk dat het hier misschien ook goed is om de checklist in te vullen. Dan krijgen wij ook meteen een wat beter beeld.


Ik ga er trouwens vanuit dat ik een hele hoop shit over me heen ga krijgen met deze post, maar even voor de anderen:
Niet iedereen gaat vier maanden dwars door Azie heen met 40 kg bagage. Dit jaar heb ik 2 weken Zweden gedaan op een fiets die me tot dat moment niet meer dan €100 kostte (inclusief onderhoud van 2 jaar).
Clank schreef:Ik ga er trouwens vanuit dat ik een hele hoop shit over me heen ga krijgen met deze post, maar even voor de anderen:
Niet iedereen gaat vier maanden dwars door Azie heen met 40 kg bagage. Dit jaar heb ik 2 weken Zweden gedaan op een fiets die me tot dat moment niet meer dan €100 kostte (inclusief onderhoud van 2 jaar).
Ook om door Azië te fietsen zul je geen fiets van duizenden euro's nodig hebben. Er zijn zat mensen welk het ook met goedkoper materiaal gedaan hebben.
krijg het idee dat dit een diskussie gaat worden in de kategorie : "mijn 5 euro fiets rijdt net zo goed als een Santos van 5000 euro" :twisted:

Maar hoe dan ook, er zijn meerdere wegen die naar Rome lijden :wink:
Ik heb blijkbaar heel wat losgemaakt, kijk eens naar http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... re#p234519

Mijn eigen fiets was ietjes duurder en ik moet bekennen dat ik nog wat onderdelen had leggen, maar duurder hoeft niet altijd beter te zijn, bijvoorbeeld de meeste Deore of LX onderdelen zijn slijtvaster dan duurdere groepen, gewone v-brakes werken prima dus ook om op tijd stil te staan heb je niet iets duurders nodig, bovendien kun je 9 speed spul en gewone remblokjes vrijwel overal kopen, wil je een racestuur dan zijn er ook nog prima mini-v-brakes van Tektro, een naaf van 1000 Euro laat ik even buiten beschouwing en heeft volgens mij alleen zin als je 5 keer de aarde rond wil fietsen zonder onderweg bij een fietsenmaker te stoppen.

Ik heb zelf het goedkoopste drossiger frame met drossiger vork en dat is ook echt oersterk, duurdere frames zijn meestal iets lichter maar daardoor ook kwetsbaarder.

Wil je staal kijk dan eens naar deze fiets
http://www.spacycles.co.uk/products.php ... b0s21p2983
Britse pond staat momenteel vrij hoog maar zoiets kun je als je een beetje handig bent ook zelf bouwen voor niet al te veel geld, staal is tegenwoordig iets duurder dan Alu maar hoeft ook niet echt duur te zijn, hier heb je bijvoorbeeld een stalen frame met vork voor €319 http://bike-x-perts.com/frames/trekking ... ahmen.html

Eigenlijk zouden we het een keer moeten testen, we bouwen één fiets tussen de 800 en 1000 Euro en laten daar een proefpersoon samen met een ander proefpersoon op de duurste Santos de wereld mee rondfietsen, dan kijken we welk proefpersoon het meest stil staat met panne en of het verschil het verschil in prijs waard is en ook belangrijk, hoe is de staat van beide fietsen na 50.000.000 km ;-)
Goed idee, maar dan wel on der de voorwaarde dat de afstand binnen 12 maanden is afgelegd......... :?
Ik geloof het volgende: als je fiets nooit kapot gaat had je misschien beter een goedkopere fiets kunnen kopen. Als je fiets altijd kapot gaat had je meer geld moeten investeren. Als je een fiets goed gebruikt gaat er af en toe wat kapot.

P.s. je kan veel besparen met 2e hands cranks, en een enkel voorblad.
nobbiomatic schreef:Goed idee, maar dan wel on der de voorwaarde dat de afstand binnen 12 maanden is afgelegd......... :?
Theoretisch ga je met een LX derailleur sneller dan met een Rolhoff naaf, dus dat gaat de duurste Santos niet winnen.
timvanveen schreef:Ik geloof het volgende: als je fiets nooit kapot gaat had je misschien beter een goedkopere fiets kunnen kopen. Als je fiets altijd kapot gaat had je meer geld moeten investeren. Als je een fiets goed gebruikt gaat er af en toe wat kapot.

P.s. je kan veel besparen met 2e hands cranks, en een enkel voorblad.
Inderdaad en met een vierkant asje heb je de minste problemen, oersterk en als die al ooit moet vervangen kost je dat een tientje.
Een vierkante trapas zal rond de 6 euro zitten, een hollowtech rond de 10 euro.
de lagers van de hollowtech kun je ook zelf vervangen, zit je rond de 6 euro.
je kan ook een old-school trapas erin zetten die je zelf afsteld, hoef je nooit meer kogeltjes te vervangen....en als dat al wel zou moeten, dan kost het maar 2 euro..en goedkoper...tja het kan altijd goedkoper....
nobbiomatic schreef:Een vierkante trapas zal rond de 6 euro zitten, een hollowtech rond de 10 euro.
de lagers van de hollowtech kun je ook zelf vervangen, zit je rond de 6 euro.
je kan ook een old-school trapas erin zetten die je zelf afsteld, hoef je nooit meer kogeltjes te vervangen....en als dat al wel zou moeten, dan kost het maar 2 euro..en goedkoper...tja het kan altijd goedkoper....
Helemaal niet trappen is nog goedkoper. ;-)
nobbiomatic schreef:krijg het idee dat dit een diskussie gaat worden in de kategorie : "mijn 5 euro fiets rijdt net zo goed als een Santos van 5000 euro" :twisted:

Maar hoe dan ook, er zijn meerdere wegen die naar Rome lijden :wink:
Ik wilde er even mee aangeven dat het mogelijk is om het goedkoper te doen. En ik ga ook echt niet beweren dat deze fiets beter is dan een Santos.

Inderdaad zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.

Ik zie trouwens meteen al dat er goede tips gegeven worden. Je zou inderdaad kunnen overwegen alleen achter te schakelen (onder de voorwaarde dat het niet te heuvelachtig wordt).

Ik zou alleen de keuze voor bepaalde onderdelen dan alleen meer laten afhangen van wat voor type remmen je pakt. Het is al benoemd dat V-brakes genoeg stopkracht leveren, terwijl ze wel heel goedkoop zijn. Zo kun je ook kiezen voor lampen op batterijen, een goede naafdynamo is duurder. Kleine dingen die toch veel geld schelen.
nobbiomatic schreef:krijg het idee dat dit een diskussie gaat worden in de kategorie : "mijn 5 euro fiets rijdt net zo goed als een Santos van 5000 euro" :twisted:

Maar hoe dan ook, er zijn meerdere wegen die naar Rome lijden :wink:
De meerprijs van een merk als Santos zit hem met name in de additionele onderdelen, robuustheid van materialen, etc. Welk zonder twijfel een onderhoudsarm en in het algemeen genomen uitstekend product vormt.

Maar is het echt nodig? :p Niet bepaald, het is een luxe. Wil je zonder zorgen een lange trip af kunnen leggen. Ga dan zeker voor een Santos, of één van de andere merken binnen dat segment. Heb je er geen bezwaar tegen om het één-en-ander in te leveren qua gebruiksgemak, zie je niet op tegen het extra onderhoud en mogelijk bijklussen onderweg? Dan kun je prima uit de voeten met zelf je fiets in elkaar te zetten. Het feit alleen al dat iemand er aan begint is vaak al wel teken genoeg dat die persoon er geen probleem mee heeft de handen vuil te maken zodra het er op aan komt ;).
JPS schreef:Eigenlijk zouden we het een keer moeten testen, we bouwen één fiets tussen de 800 en 1000 Euro en laten daar een proefpersoon samen met een ander proefpersoon op de duurste Santos de wereld mee rondfietsen, dan kijken we welk proefpersoon het meest stil staat met panne en of het verschil het verschil in prijs waard is en ook belangrijk, hoe is de staat van beide fietsen na 50.000.000 km ;-)
50 miljoen km? Ik denk dat zelfs een Santos dat niet red :lol:. Bovendien zal het bepalen of het het verschil in prijs waard is uiterst subjectief zijn. Sommige mensen vinden een lekke band al een vervelend klusje om te herstellen.
Clank schreef:Zo kun je ook kiezen voor lampen op batterijen, een goede naafdynamo is duurder. Kleine dingen die toch veel geld schelen.
Als verlichting sowieso al nodig is. Indien je enkel bij daglicht fietst bestaat er vrijwel geen indicatie tot het hebben van verlichting op de fiets. De enige uitzondering zijn niet verlichte tunnels.

Daarnaast zijn er ook items welk je prima tweedehands kunt aanschaffen om kosten te besparen. Tubus dragers bijv. Het zal mogelijk wat tekenen van gebruik kunnen laten zijn. Maar het is een onderdeel welk niet snel stuk gaat. En op de combinatie voor/achterdrager kun je vaak toch al snel weer 50 euro besparen op deze manier.
Ik denk dat je bij merk fietsen deels betaald voor de naam, koop je een Santos met Deore voor € 1599 dan valt dat nog wel mee maar een Koga Traveler van € 1889? Dan betaal je echt minstens € 500 te veel, bovendien kun je als je het zelf doet per onderdeel bepalen wat je zelf wilt en kun je op die manier een sterkere fiets bouwen.

Koga en Santos zetten er gewoon een modern crankstel op omdat dat nou eenmaal in de mode is maar een ouderwets crankstel is minder gevoelig voor stof en regen, ook gebruiken ze 10 speed terwijl je met 9 speed qua slijtage beter af bent en iedereen aan 27 versnellingen ruim genoeg heeeft.
Ook gaat er bij beide merken op een iets duurdere fiets XT ipv Deore alsof dat beter is. XT is iets lichter maar slijt veel sneller, het verschil in gewicht merk je niet op een vakantiefiets maar degelijkheid heb je wel wat aan.

Toch kom je bij de Nederlandse vakhandel af snel op een Koga of Santos uit veel meer staat er gewoonweg niet in de sjowroom, je komt daar binnen en de vakman adviseert je een fiets die veel te duur is.

Kijk eens hoe Spa Cycles in Engeland haar fietsen opbouwen, dat zijn mensen die er echt verstand van hebben en die gaan niet verder dan Deore LX met 9 Speed Sora Shifters, niet bepaald het duurste spul, zelfs op hun titanium frame gebruiken zij deze afmontage en een ouderwets Reynolds voorvorkje puur staal en vol nokjes. Duurder is niet beter en wat Spa Cycles doet kun je ook zelf.

http://www.spacycles.co.uk/products.php ... b0s21p2554

Ook qua frames is er keuze zat, van een mountainbike frame van 89 Euro
http://www.bike-discount.de/en/buy/cube ... wg_id-8670
tot een Surly van van 449 Euro
https://www.bike-components.de/de/Surly ... it-p31201/
zelfs dan is Koga veel te duur, als je een Koga frame los besteld betaal je bijna 1000 Euro en dat frame is echt niet beter.
K'vind zo;n Spa fietsje anders nog best wel prijzig....een nieuwe (race)fiets die kompleet Sora afgemonteerd is kost 500 euro...spatborden en drager erop en karren maar....goedkoper dan een Spaatje....
:idea:
nobbiomatic schreef:K'vind zo;n Spa fietsje anders nog best wel prijzig....een nieuwe (race)fiets die kompleet Sora afgemonteerd is kost 500 euro...spatborden en drager erop en karren maar....goedkoper dan een Spaatje....
:idea:
Deze Spa had een Titanium frame de normale kost 950 Pond.

http://www.spacycles.co.uk/products.php ... b0s21p2983

Bovendien combineren zij race en mountainbike onderdelen zodat je ook met bepakking de berg op komt, Stronglight crankstel, mini v-brakes én zetten ze er handgebouwde wielen met rigida sputnik of wat jij maar wil voor je in, even wachten tot de Euro hersteld of de City keldert. ;-)
das nog steeds bijna 1300 euro...kan ik voor 800 euro leuke dingen doen....
nobbiomatic schreef:das nog steeds bijna 1300 euro...kan ik voor 800 euro leuke dingen doen....
Zo moet je ook denken, wat zij daar doen kun je zelf ook en goedkoper.