Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff naaf met Followme tandem? - Forum Wereldfietser

Rohloff naaf met Followme tandem?

Weet iemand of deze combinatie mogelijk is en welke as ik hiervoor moet gebruiken? Bedankt vast! Veronique
Volgens mij is de as niet afwijkend en kan de standaard meegeleverde Follow Me-as gebruikt worden. Ik heb ook een fiets met Rohloff naaf en vroeg mij hetzelfde af. Ik zal dus binnenkort even proberen en laten weten als het afwijkend is.
Ik heb het zojuist even geprobeerd en het is inderdaad zo dat de standaard Follow Me-as gebruikt kan worden in combinatie met een Rohloff-naaf.

Afbeelding

Afbeelding
Enige toevoeging die ik nog kan geven is dat je even moet kijken hoe je in combinatie met de follow me qua totaal gewicht komt ivm schakel ratio. Tot 100kg is een ratio van minimaal 1:1,9 toegestaan (dus 34 voor 17 achter) er boven dient een minimum ratio van 1:2,5 (dus 42 voor en 17 achter) aangehouden te worden.

Dit in verband met de kracht die op de krachtarm word overgebracht.
Dat laatste snap ik niet helemaal: bij meer gewicht (aanhanggewicht begrijp ik?) mag er een zwaarder maximum verzet worden gedraaid? Ik zou juist denken: andersom... Wie kan me dat in lekentaal uitleggen..?
Je zou weliswaar een lichter verzet willen, maar dat mag juist niet omdat hij dan stuk gaat door de hogere belasting. Ga er maar vanuit dat de regels voor tandemgebruik gelden. Zie Rohloff website voor de getallen (en extra uitleg).
Ah zo! Dus juist bedoeld om niet te licht te kunnen trappen, zodat je de boel feitelijk niet stuk kúnt maken. Het moment zou anders te groot kunnen worden, ofzo?
De gewichtsbeperking bij de minimumverhouding (2.5 bij meer dan 100kg en/of tandemrijder en 2.1 onder 100kg en solorijder) geldt enkel voor de berijder, niet voor het totale gewicht van fiets/bagage/aanhanger (aanhanger al dan niet met eigen trapondersteuning). Het gaat dus in feite over de inkomende kracht die in de naaf gecreëerd wordt door de berijder, en die is dus onafhankelijk van het gewicht van de fiets e.d., enkel van het gewicht van de berijder(s) op de trappers.
Aan de maximum verhouding zijn geen grenzen.

Zie ook handleiding Rohloff pagina 17 en verder.
http://www.rohloff.de/fileadmin/_migrat ... _06_nl.pdf
Ik snap 'm. Beiden dank! En sorry voor het uitstapje :wink: .
Super bedankt voor het uitgebreide antwoord en het testen!
Mijn naaf oogt als die op de foto.

Maar ik moet vrees ik toch even naar een fietsenmaker een andere as halen want nu ik de Weber koppeling voor de fietskar eraf gehaald heb lijkt de as ietsje te lang.
Tav de gewichtsverdeling vrees ik dan wel dat ik heuvel omhoog met kar, kind en veel spullen de Rohloff naaf te zwaar belast heb want dat heb ik allemaal met licht verzet getrapt! Maar ik zal de link naar de handleiding nog eens bestuderen, daar had ik vanavond nog geen tijd voor.
We hebben geen follow me gebruikt maar een weehoo aanhang fiets en met een verzet van 38/17 kon ik ook in schotlandgoed uit de voeten.
Hetzelfde verzet heb ik gebruikt toen ik de kinderkar er nog achterhad in zwitserland
De Weehoo aanhanger ziet er voor de kinderen heel comfortabel uit. Voordeel van de Followme vind ik dat mijn zoontje zelf kan fietsen als hij daar zin in heeft. Dat is dan meestal niet erg lang maar daarna wil hij wel weer getrokken worden en dan kan ik lekker fietsen :D