Additionally, paste this code immediately after the opening tag: manometer - Forum Wereldfietser

manometer

De ene vraag roept de volgende op..
Ik bezit een goed pompje, maar zonder meter.
heb ook al eens begrepen dat de meters die bij zo'n pompje horen niet altijd goed aangeven wat de werkelijke druk is.
Vraag: losse manometer kopen? Welke?
Nieuwe fietspomp met manometer kopen? Welke?
Als er een topic is die deze vraag behandelt dan mag je me daar ook heen verwijzen.

Een losse kopen heeft mijn voorkeur natuurlijk maar jullie kunnen mij overtuigen....
Anja

NB, Gelukkig nog 4 weken de tijd ter voorbereiding.
Een losse kopen, deze van Schwalbe bevalt mij prima, kost iets van 15,-:
Afbeelding
Ik gebruik de Schwalbe Airmax Pro luchtdrukmeter, makkelijk, compact en nauwkeurig. Degene hierboven dus...;-)
Duidelijke zaak lijkt mij :lol:
Ik heb autoventielen, en pomp dus mijn banden bij de benzinepomp op....
Als je al een goede pomp hebt voor je reis, die dus klein en licht is, dan is de aanschaf van een nieuwe pomp met drukmeter weinig zinvol. Daarvoor zijn de drukmeters ook op goede pompen te onnauwkeurig. Een losse drukmeter zoals die hierboven is aangegeven voldoet dan beter én is goedkoper.
Als je Franse of Hollandse ventielen hebt op je binnenbanden, kun je ook een verloopnippel naar autoventiel kopen waarmee je bij tankstations je banden nauwkeurig op spanning kunt brengen. Die is nóg goedkoper, nóg lichter en neemt de minste ruimte in...
Met een beetje oefenen kom je overigens ook met je duimen al een heel eind in de goede richting bij het op de juiste spanning brengen van je banden...
'k Gebruik ook het bovenstaande metertje... bevalt prima !!!
Kijk daar heb ik wat aan, kort maar krachtig, weer een probleem opgelost.
En heb toevallig gisteren zo'n verloop nippeltje aangeschaft om inderdaad bij een benzinepomp de band op te kunnen pompen.
Mijn dank is weer groot.
Anja
Nog 1 laatste praktische overweging tegen een losse meter is dat je wel (steeds) moet wisselen tussen pomp en meter, bij een meter in de pomp hoeft dat dus niet.
OmeGerrit schreef:Nog 1 laatste praktische overweging tegen een losse meter is dat je wel (steeds) moet wisselen tussen pomp en meter, bij een meter in de pomp hoeft dat dus niet.
Dat is een nadeel ja. Maar, op een gegeven moment weet je wel aardig hoeveel keer je nog moet pompen voor een halve bar extra bijvoorbeeld en hoef je vaak maar een keer te wisselen.
knip
ankeric schreef:De verschillen tussen twee benzinestations waar ik autobanden oppomp (en controleer met mijn eigen losse metertje) zijn soms groter.
Wat dan weer de vraag oproept in hoeverre die manometers (al dan niet los en/of digitaal) betrouwbaar zijn en de juiste druk weergeven ... ?
Ik wil het niet weten :wink:
Anja
Meten doe ik wel thuis in de schuur met een goede grote pomp. Onderweg gebruik in de manometer die ingebouwd zit tussen duim en (natte) wijsvinger.
knip
Iedereen bedankt voor de antwoorden en adviezen.
Als beginnende fietser heb ik geen idee wanneer een band soepel rolt en wanneer niet. En dus ook niet van druk in de band. Die duim en wijsvinger werken goed bij de boodschappenfiets en als je er mee naar de markt gaat zie je ook wel of er wat lucht bij in moet. Daar heb ik die meter niet voor nodig. Bij de randonneur vind ik het lastiger, zeker omdat er nu van die Marathon Plus banden om zitten, die krijg ik met duim en wijsvinger niet ingedrukt. Dan moet ik echt 10 kg aardappels erop leggen en over een wild rooster rijden :shock: Ga ik natuurlijk niet doen.
Zal dus ondervinding zijn.
ik schaf gewoon zo"n blauw apparaatje aan, en ga het ervaren.
Gr Anja
dijken63 schreef:ik schaf gewoon zo"n blauw apparaatje aan, en ga het ervaren.
Je zult verbaasd staan hoe hard een band kan worden opgepompt.

Persoonlijk hou ik net van goedkope digitaal-electronische meetapparaatjes. Een gewoon manometertje werkt met een veer. Daar mag dan wel een afwijking is zitten, maar als je die eenmaal in de gaten hebt (als hij er al in zit) dan ken je het apparaat. De veer verandert niet van eigenschap. Of het apparaat verkeerd aanwijst door een mechanisch probleem kun je meestal zien aan het gedrag van het wijzertje. Als dat goed beweeglijk is, is de kans heel klein dat het apparaat afwijkt van de eerdere eigenschappen.

Bij een electronisch apparaat krijg je alleen een getal en heb je geen idee hoe dat tot stand komt dus ook geen idee of er misschien iets fout is gegaan.
ankeric schreef:En na twee geëxplodeerde banden denk ik inmiddels ook dat de "juiste" bandendruk zeer relatief is. 20 graden temperatuurstijging is niet uitzonderlijk en dat waren wel de dagen waarop het fout ging.
20 graden geeft minder dan 0,1 bar drukstijging. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_gaswet)
Dus ofwel de conclusie moet zijn dat de juiste badendruk juist wél nauw komt ofwel je had andere problemen met die banden.

Realistisch: als je 's morgens na de nachtvorst vertrekt en je wilt 's middags als het heet is geen knallende band als je in de gierende afdaling met haarspeldbochten gedurende meerdere minuten maximaal moet remmen pomp dan de band een halve bar mider op dan het maximum.
knip
Ave Gone - zit wat in maar welke "gewone" manometer zou je dan aanraden?