Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke nieuwe buitenband? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Welke nieuwe buitenband?

126 berichten
loknor schreef:Wat voor effect verwacht je van profiel behalve dat je minder rubber hebt dat contact maakt en de boel minder voorspelbaar wordt?
Ik bedoel minder ONvoorspelbaar.

Slick in de bocht (gechargeerd hypothetisch voorbeeld):
24,9 km/u: uitstekend
25,0 km/u uitstekend
25,1 km: de fiets gaat glijden en ik lig binnen 1 seconde plat

Banden met profiel in de bocht (gechargeerd hypothetisch voorbeeld):
20 km/u: uitstekend
21 km/u: Band begint weg te glijden
22 km/u: ik begin fors te glijden.
23 km/u: ik ga nu echt onderuit

Dat betekent dus dat je met het profiel inderdaad slechtere grip hebt, maar het is een stuk veiliger.

Ik ga nu even geen dingen verzinnen waarom het gebeurt, maar ik kan alleen zeggen dat dit het effect is wat ik steeds meemaak.
+1, tenminste als het profiel niet supergrof is (Marathon XR en Conti travelcontact zijn niet supergrof naar mijn mening, daarvoor moet je bij echte mtb banden zijn).
dijken63 schreef:Het zijn de supremes geworden.
Als ik verschil merk (of niet natuurlijk ) tussen deze en de oude marathon plus dan zal ik het melden.
gr en fijn weekend Anja
Waar besteld en wat heb je ervoor betaald, Anja?

En ik ben benieuwd naar je ervaringen.
dijken63 schreef:Het zijn de supremes geworden.
Niet zo heel breed, wrs past 40 er net onder maar ik durf dat risico niet te nemen als ik ze er zelf (nou ja..... met enige hulp) onder zet en het blijkt niet te passen. Dan had ik dat door de fietsenmaker moeten laten doen. Die had dan ter plekke kunnen kijken wat nog wel en niet haalbaar was.
Als ik verschil merk (of niet natuurlijk ) tussen deze en de oude marathon plus dan zal ik het melden.
gr en fijn weekend Anja
Prima keuze voor jouw reis hoor. En als je langere stukken flink hobbelend onverhard tegenkomt, laat je er een bar druk uitlopen, dat rijdt wat comfortabeler...
@ Hans: http://www.fietsbandonline.nl/schwalbe- ... 1-8-28-622
hier zijn ze het goedkoopst als ik wat google. Maar misschien moet je nog wat verder zoeken. Ik maak mij niet zo druk om die paar tientjes meer of minder, heb al zoveel uitgegeven en wat is 20 euro op een fiets van meer dan 1500 euro?
Ik heb ze via de Vakantiefietsshop.nl maar met vriendenkorting :lol:
De kleine middenstander hou ik graag te vriend, zeker als ze me helpen met de voorbereiding.
Een paar XL light binnenbanden er in...... ik ben er klaar voor.
Anja
HansvanderVeeke schreef:
dijken63 schreef:Het zijn de supremes geworden.
Als ik verschil merk (of niet natuurlijk ) tussen deze en de oude marathon plus dan zal ik het melden.
gr en fijn weekend Anja
Waar besteld en wat heb je ervoor betaald, Anja?

En ik ben benieuwd naar je ervaringen.
voor goedkope banden kan je kijken bij onze oosterburen, zoals bike-components.de of rose.nl
Ik vind marathon plus banden echt ideaal en dan 32 breed op 19 mm binnenmaat van de velg (dt Swiss TK 540, vind ik heel fijne velg)
ik heb twee tochten gedaan, een van 2500 en een van >3000 waarvan 3 wkn in de regen en geen enkele lekke band gehad.

'vroeger' reed ik op rigida racevelgen en hutchinson banden 25 maximaal, maar dan had ik echt veel lekke banden, wel 4 of 5 vaak of gingen de 'wangen' van de band al uitlubberen terwijl het rijoppervlak nog lang niet versleten was, door het gewicht.

Ik zweer iig bij 32 breed, schwalbe, marathon plus, de wielen maken de fiets wel veel zwaarder in vergelijking met destijds de racevelgen, maar ik denk maar zo, de wielen zitten dicht bij de weg en rollen wel door, het gaat mij niet om snelheid, als het maar wel soepel ed. loopt.
Ik prefereer 32 maximaal aan breedte, 37 zou ik niet wensen, maar ieder zijn voorkeur, het ligt natuurlijk ook aan de binnenbreedte van de velgen welke maat banden je allemaal kunt gebruiken.
Ik koop ze vaak bij internet-bikes.com of rose in bocholt of als ze soms in de aanbieding zijn, bij bv. een site die ALLEEN maar (fiets) banden verkoopt. Ik heb ze tot noch toe vaak voor iets van 25 euro kunnen kopen en dat is echt veel goedkoper dan in een fietswinkel.

succes!
zo zie je maar, ieder heeft zo z'n eigen voorkeuren.
Nog 10 dagen.... en dan vertrek ik.
Hoi allemaal,

Ben nu ook bezig een 2x28" fiets op te tuigen, en ik zoek ook nog goede banden.
Beoogd gebruik is vooral de weg, en ik neig naar de fiets zo snel mogelijk te krijgen, zolang lekbestendigheid en comfort er niet teveel onder lijden. Achterwiel heeft een versnellingsnaaf, dus alleen daarom al geen lekgevoelige bandjes op 8 bar. Te brede banden geven teveel luchtweerstand.

Na het nodige zoekwerk gecombineerd met mijn (beperkte) kennis en ervaring is mijn
keuze is gevallen op: voor Schwalbe Kojak 35mm, en achter: Schwalbe Marathon Almotion 40mm.
Helaas zijn deze banden momenteel erg slecht leverbaar, ik heb al de nodige internetwinkels afgegaan en een bevriende fietsenmaker zag ook alleen maar "niet leverbaar" staan bij zijn leveranciers... Dus misschien moet ik toch voor wat anders gaan... Marathon Racer misschien? Of kijken bij banden van Vredestein?

Groeten, Bastiaan
welmers schreef:.......Dus misschien moet ik toch voor wat anders gaan... Marathon Racer misschien?......Groeten, Bastiaan
Ik heb op 3 jaar 30000 km met Marathon Racers 35 mm gereden.
Elke 10000 km (= 1 maal per jaar) nieuwe banden.
Na 5000 km voor en achterband wisselen om gelijk te slijten.
De banden zijn nog niet echt versleten na 10000 km.
Op die 30000 km twee maal lek gereden : een staaldraad van een borstel en een spijker.
Waarom voor smaller dan achter? Ik weet niet wat je met de fiets wilt doen, maar ik zou gaan voor relatief breed. Hoe breed past er in je frame? Als dit een normale Nederlandse fiets is met Shimano versnellingsnaaf dan zit daar standaard een nominaal 37 mm brede band op die in werkelijkheid iets van 33-34 mm zal zijn. Meestal is er wel ruimte voor iets breder, dus voor 37 echte mm. Dan heb je wat mij betreft keus uit twee bruikbare banden vor de zomer: de 40 mm Marathon Racer (in het echt wat smaller) en de Panaracer Pasela 37 mm (is ook echt ongeveer 37 mm). Van die laatste is de versie zonder antilek het fijnste, en echt heel snel en comfortabel. Wil je minder risico dan zou ik gaan voor de Racer. De keus is aan jou. Voor de winter zou ik kiezen voor de Continental TopContact Winter II in 42 mm (is in het echt flink smaller, maar wel vrij hoog). Die geeft veel meer grip, en is in koud weer sneller en comfortabeler dan banden van rubber dat bij koud weer stug wordt.
Waarom voor smaller dan achter?
2 redenen: comfort is op achterwiel belangrijker dan voorwiel en luchtweerstand is bij voorwiel belangrijker dan bij achterwiel, waar de luchtstroom toch al grotendeels verstoord is. Overigens, het is maar een theorie natuurlijk :) voel je vrij om te schieten.. en los daarvan is het verschil 35mm/40mm natuurlijk niet zo groot..

Overigens is het plan dat de banden waarschijnlijk langer meegaan dan de fiets :) Ik wil voor deze zomer deze fiets gebruiken en kijken hoe het bevalt, als het winter wordt en 2016 zien we wel weer verder. En heel veel kilometers zal ik er waarschijnlijk ook niet op maken, ik denk dat ik grote tochten door Europa met een andere fiets ga doen.

Ik schat dat er tot 47mm banden in de fiets passen, ik wil er ook nog nieuwe spatborden op gaan zetten, dus dat hangt daar nog wel vanaf. Verder zit er een Sturmey Archer versnellingsnaaf in, misschien dat ik die nog ga vervangen...
Panaracer Pasela heb ik vaker voorbij zien komen en is ook wel een leuk idee... Ik zal er eens naar kijken.

In mijn gestroomlijnde Quest velomobiel zitten momenteel trouwens standaard Marathon 40mm banden, met zo'n greenguard laag, die bevallen prima qua rolweerstand en kwaliteit, ook al zou je in de zomer er net wat snellere banden op kunnen zetten...

Groeten, Bastiaan
Je zegt het zelf al; de luchtweerstand is in dit geval geen argument.
En wat comfort betreft is de doorgave van trillingen via de voorband in het stuur niet onbelangrijk. Trillingen via het achterwiel kunnen nog door het zadel worden verminderd. Verder is de bandenspanning misschien wel meer van invloed op het comfort dan het soort band, en bredere banden kunnen lagere spanningen aan.
Je zegt het zelf al; de luchtweerstand is in dit geval geen argument.
Nou, hoe breder de band, hoe meer luchtweerstand (A en Cw worden beiden hoger) dus brede banden zijn uiteindelijk in het nadeel. Anders zouden racefietsen allemaal op dikke banden rijden, want dikke banden rollen lichter dan dunne.
Nu speelt dat luchtweerstand nadeel bij het voorwiel sterker dan bij het achterwiel. En ook de vorm van de velg is van belang natuurlijk..
En wat comfort betreft is de doorgave van trillingen via de voorband in het stuur niet onbelangrijk. Trillingen via het achterwiel kunnen nog door het zadel worden verminderd.
Dat is inderdaad een goed punt...
Verder is de bandenspanning misschien wel meer van invloed op het comfort dan het soort band, en bredere banden kunnen lagere spanningen aan.
Dat is ook de reden dat ik een 35mm band oncomfortabeler acht dan een 40mm band, omdat in een smallere band hogere druk moet (om dezelfde rolweerstand / rijeigenschappen te verkrijgen)

Groeten, Bastiaan
welmers schreef:Na het nodige zoekwerk gecombineerd met mijn (beperkte) kennis en ervaring is mijn
keuze is gevallen op: voor Schwalbe Kojak 35mm, en achter: Schwalbe Marathon Almotion 40mm.
Helaas zijn deze banden momenteel erg slecht leverbaar, ik heb al de nodige internetwinkels afgegaan en een bevriende fietsenmaker zag ook alleen maar "niet leverbaar" staan bij zijn leveranciers..
35mm Kojak staat hier een setje te koop, als die lastig te verkrijgen zouden zijn:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 11&t=24676

Rij zelf op de 26er op Kojaks en op de 28er op Marathon Racer foldable in 37-622, bevallen beide prima. In de winter op ContiWinterContact.
Dank voor je tip. Ik heb besloten voorlopig een ander licht voorbandje te kopen die ze bij de fietsenmaker hadden liggen, de "Cordo Sensamo Speed", volgens mij een rebranded Cheng-Chin bandje. Nogal dun loopvlak, hij loopt lekker licht, hopelijk niet te snel lek..
Voor de achterband moet ik nog wel een nieuwe (degelijkere) band regelen.
Nou, er zit schot in. Ik heb nu de 622-40 variant van de Marathon Almotion besteld bij roseversand.de
Hopelijk klopt hun actuele weergave dat de band op voorraad is (heb vaak naaistreken gezien bij webwinkels, zogenaamd wel op voorraad maar stiekem pas over 2 maand leverbaar), en komt die rare maatvoering die ze gebruiken, 700x38C overeen met 40-622

Groeten, Bastiaan
Hallo,

Ook ik ben mogelijk aan nieuwe banden toe. Voor de Koga World Traveller uit 2008 die ik voornamelijk als vakantiefiets gebruik. Er liggen nu Continental Travel Contacts op, 47x559. Die hebben er 9000 km opzitten, er lijkt nog genoeg rubber op te zitten. Het loopvlak was en is profielloos, dus lastig in te schatten hoeveel er af is. Maar loopvlak en wangen laten wel zien dat er flink wat gevraagd is van de bandjes.

Vraag 1: welke criteria houden jullie aan voor het vervangen, moet het canvas al aan het oppervlak komen ? (is nog lang niet het geval) Gaan de kalenderjaren ook meetellen of is het alleen slijtage dat telt?

Vrijwel alle vakanties worden in Wales, Schotland en Engeland verreden, veel op de paden van het Sustrans netwerk. Je komt van alles tegen: gravel, keien, split, weiland, modder, en gelukkig ook asfalt. Bij de verdeling van de bagage krijg ik de zware, mijn vrouw de lichtere stukken. Fietstassen voor en achter, tentje er bovenop. Ben zelf 90+ kg, de Koga is ook niet licht, dus de bandjes krijgen veel te verduren. Tot nu toe geen klachten, zelfs af en toe met 60 km/u naar beneden gaat met Conti's prima. Ik vind het lastig om uit de posts hier op te maken wat (eventueel) mijn nieuwe band moet worden. Het is voor mij niet altijd duidelijk of iemand die zijn/haar ervaring deelt met 26 of 28" rijdt, en onder welke condities (gewicht/terrein).

Vandaar vraag 2: Zal ik het bij de Conti's houden, of ga ik het met een ander (welk?) bandje beter treffen? Voor mij is prijs wat minder relevant, van een super lage rolweerstand ga ik nauwelijks voordeel hebben, maar voorspelbaarheid en betrouwbaarheid ook op slechtere wegen is wel belangrijk.

Groet, en vast bedankt voor de tips,
Ronald

Oh ja, ik kan er nog aan toevoegen dat het al een tijdje lastig (onmogelijk) is om de achterband er zó op te leggen dat ik geen hobbel in mijn band voel. Ik heb inmiddels wel de nodige ervaring met het omleggen en oppompen van banden (ca. 120.000 km weggetrapt), maar met dit bandje lukt het me niet (meer). Ouderdom (van het bandje)?
Ronald53 schreef:Het loopvlak was en is profielloos, dus lastig in te schatten hoeveel er af is. Maar loopvlak en wangen laten wel zien dat er flink wat gevraagd is van de bandjes.
Vraag 1: welke criteria houden jullie aan voor het vervangen, moet het canvas al aan het oppervlak komen ? (is nog lang niet het geval) Gaan de kalenderjaren ook meetellen of is het alleen slijtage dat telt?
Kalenderjaren zijn geen goede indicatie.
Je kunt de band er even afhalen en voelen met de vingers. Als het midden van het loopvlak erg veel dunner aanvoelt is er inmiddels forse slijtage. De band is dan prima voor een stadsfiets, maar voor een vakantie neem ik dan nieuwe.
Wat je eigenlijk wilt weten is of het karkas goed is: de draden binnenin de band. Het profiel ofwel het rubber dat op de plek zit waar normaliter het profiel zit draagt namelijk niet bij aan de sterkte van de band. Alle trekkrachten van druk, aandrijving en remmen worden opgevangen door het karkas.
Voor een inschatting daarvan kun je het volgende doen:
* Haal de band er af en bekijk het patroon van het karkas dat je ziet aan de binnenkant. Dit moet gelijkmatig zijn. Als dat niet zo is heb je kans dat de band in de volgende test faalt of gaat falen:
* Pomp de band flink op, tot de max, en draai hem terwijl je er de vingers langs laat gaan, zowel zijkant als loopvlak. Zijn er dan extra bobbels? Zo ja? Dan is niet goed.
* Bekijk rand van de band waar hij net om de velg geplooid zit. Zijn daar groeven of rafels? Dat is dan niet goed. Continentals hebben bij mij vaak wel wat rafels gehad voordat ik ze verving.
* Zijn er diepe sneden die het karkas mogelijk hebben aangetast? Oppassen met die band dan. Hieruit blijkt dat een snede in een neiuwe band minder erg is dan in een bijna versleten band. Bij een nieuwe band zit er immers nog een flinke rubberlaag tussen buitenkant en karkas.
Ik heb sinds 2006 2x een setje Conti travelcontacts gehad. De eerste jaren was ik erg tevreden. Geen lekke banden, prima! Maar de laatste lichting vertoont toch wel snel (na 5000 km ofzo) slijtage aan de wanden (1 band staat op scheuren), en ik vind ze verdacht glibberig op modderige stukken, laat staan een wildrooster (maar dat geldt waarschijnlijk voor elke band). Mijn oordeel is dat ze voor asfalt prima zijn, voor eenvoudig offroad ook nog wel (de Rallarvegen ging prima) maar voor het wat ruigere werk (los zand, keien, glibberige paden) niet erg geschikt. Als je veel offroad gaat is de Schwalbe Mondial (min of meer de opvolger van de Extreme) misschien wel iets.

Disclaimer: mijn bijdrage wordt niet gestaafd door enige theoretische kennis van materialen en testtechnieken.

Ben je trouwens voorbereid op wat er aan reacties gaat komen? Een bandentopic doet het altijd erg goed op dit forum. Breed/smal, hard zahct opgepompt, rolweerstand, juistheid van labmetingen etc etc. Laat je niet gek maken he :wink: