Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe sterk is een Shimano naafversnelling - Forum Wereldfietser

Hoe sterk is een Shimano naafversnelling

Ik ben onderdelen aan het selecteren voor een nieuwe fiets. Ik wil hem gebruiken voor woon-werkverkeer maar ook uitjes. Ik moet af en toe een dijk of berg op; ook met twee kinderen op de fiets. Acht of meer versnellingen lijken me daarom wel prettig; alleen vraag ik me af hoe sterk zo'n naafversnelling is. Kan ik er flink op trappen of verslijt hij dan snel? Dit leek me het perfecte forum om daar wat gebruikerservaringen over te horen.

Concreet is mijn vraag of er vakantiefietsers of andere stevige doortrappers goede of slechte ervaringen hebben met de Shimano nexus 8 / Alfine 8 / Alfine 11 naafversnellingen?

(Ik weet dat een Rohloff beter is maar zoveel geld voor een naafversnelling vind ik echt te veel... )

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Robin
Als ik goed begrijp heb je een universeel fiets voor
- Woon-werkverkeer – elke daag miljoenen Nederlanders doen ze met een shimano naaf. Ik ben een van 2x33km per dag. Met Rohloff zie ik meestal als dat mooi weer is
- Twee kinderen op de fiets – dus Moederfiest. De nexus naaf is goed genoeg. Probleem zijn de sterke wielen en frame. Ik heb twee kinderen van 7 en 8 en ze zijn opgerooid op een moderfiets met shimano nexus 3.
- Bergen – een shimano naaf is niet geschikt voor bergen. Wat bedoel je met bergen? Een drempel, een viaduct, een heuvels in zuid Limburg, kort maar pittige klimmen van Ardennen of een Alpen bergpass

------------

Iets over levensduur. Here en daar hoor ik over kapotte shimano naven. Persoonlijk heb ik nooit een kapottenexus naaf gehad.
- Moederfiets met 2 kinderzitjes en boodshaap tassen – Twedehands 8 jaar in gebruik. Twee keer de naaf gesmeerd. Ongeveer 15,000km. Nexus 3 speed net zo goed als nieuw.
- Mijn slecte weer fiets – shimano nexus 8 premuim. 3 jaar bijna 20,000km. Bij laste check 14,000km de naaf had geen sporen van slijtage


PS: mijne postbode komt ook met een shimano nexus fiets .
Bedankt voor de info. Goed te horen dat die naven weinig/geen slijtage laten zien bij het onderhoud!
miro schreef:Als ik goed begrijp heb je een universeel fiets voor
- Woon-werkverkeer – elke daag miljoenen Nederlanders doen ze met een shimano naaf. Ik ben een van 2x33km per dag. Met Rohloff zie ik meestal als dat mooi weer is
Klopt. Mijn vriendin doet het ook met een nexus 7 maar met die fiets kom ik niet vooruit. Ik wil graag iets waar ik wel snel mee vooruit ga. Lekker optrekken bij groen licht enzo (of klink ik nu teveel als een automobilist?)
miro schreef:- Twee kinderen op de fiets – dus Moederfiest.
Alsjeblieft niet wat zijn die dingen lelijk. En zwaar... Ik hang gewoon twee kinderzitjes aan mn fiets. Ik ben ook niet zwanger dus extra buikruimte heb ik ook niet nodig :wink:
miro schreef:- Bergen – een shimano naaf is niet geschikt voor bergen. Wat bedoel je met bergen? Een drempel, een viaduct, een heuvels in zuid Limburg, kort maar pittige klimmen van Ardennen of een Alpen bergpass
Ik woon in Wageningen dus vaak een dijk op en af en de Grebbeberg (vergelijkbaar met Zuid Limburg). Wielrenners vinden dat wel een mooie col geloof ik. Met zo'n 'berg' ga ik wel staan op de pedalen. Dat is denk ik wel een tikkie zwaarder gebruik dan een gemiddelde Nederlander. Vandaar de vraag of zo'n naafversnelling daar goed tegen kan of dat ik risico loop dat ik die naaf stuktrap...

Iemand ervaring met wat zwaarder gebruik dan normaal won-werkverkeer?
Volgens mij heb ik weleens een ligfietser hier van de club op een weekend horen vertellen dat hij ook nexusnaaf gebruikt in combi met meerdere kettingbladen voor.

Hij moest zijn naaf weleens vervangen door de jaren heen maar prijstechnisch nog altijd veel gunstiger dan een Rohloff naaf.

Je zou dus misschien ook eens kunnen informeren op het forum van ligfietsers.
Ik fiets al jaren woon-werkverkeer met een Nexus-7 naaf. Mijn ervaring is positief vanwege het minimale onderhoud aan de naaf en de roller brakes. De naaf gaat soms snel piepgeluiden geven. Dit heb ik zelf experimenteel opgelost door de naaf net zoals bij een rohloff naaf te voorzien van olie. Ik gebruik daarvoor 5W30 motorolie. Ik schat dat ik er een 20-30ml in laat lopen. Niet teveel anders loopt het er weer uit. Nu fiets ik alweer ruim 15.000 km piep vrij. Dit is wel na het vervangen van het binnenwerk.
Het eerdere binnenwerk gaf problemen. Kon niet meer verder dan 4de versnelling. Naaf opengemaakt en ontdekt dat het zonnewiel dat de overgang tussen 4de en 5de versnelling realiseert afgesleten was. Het is dus belangrijk om ALTIJD te schakelen zonder pedaalkracht bij een Nexus naaf.
Ik maak er ook lange tochten mee en fiets de hele winter door. Regelmatig viaducten, door de modder enzovoort. Vorige week met de harde wind wel de ketting kapot maar de naaf kan het prima hebben.
Als je zorgt voor voldoende smering, lees extra toevoegen van olie, kan je volgens mij lang plezier hebben van je Nexus naaf. En ja, het trapt veel zwaarder dan een derailleur fiets. Maar is weer goed voor de training...
In mijn vorige velomobiel (gestroomlijnde ligfiets) zat een Nexus 8 naaf. Die heb ik moeten vervangen omdat hij helemaal versleten was. Daar moet ik dan wel bij vermelden dat die Alleweder vermoedelijk 100.000 tot 150.000 km had afgelegd. Op die afstand is de kost van een nieuwe naaf verwaarloosbaar. Het probleem was eerder dat het bereik te beperkt was, maar het gebruik was dan ook erg specifiek. Ik denk dat je met zo'n Nexusnaaf een zo goed als onderhoudsvrij schakelsysteem in huis haalt, maar mijn ervaren is dat de weerstand ervan (ervaring met Nexus 8, ook in de fiets van zoonlief) toch voelbaar hoger is. Het is altijd afwegen.
De Alfine 11 zou, volgens Fahrradzukunft, beter scoren op dit vlak. Die wil ik nog wel eens testen. Ooit.
Tja Nederlandse begrip voor berg is iets anders dan een echte berg.
Cauberg– de ikonische berg van Amstel gold race. Slotfase van WK. Postbode met nexus vs Michael Boogard zonder doping /waarschijnlijk?/.- een mooi mix van realiteit en humor in fietswereld.
https://www.youtube.com/watch?v=SVmNTERIQC8
Grotesmurf70 schreef:Dit heb ik zelf experimenteel opgelost door de naaf net zoals bij een rohloff naaf te voorzien van olie. Ik gebruik daarvoor 5W30 motorolie.
Bij mijn naaf heb ik een 3mm geboord, een M3 moer epoxy gelijmd en een plastic M3 geschroefd.
miro schreef:Tja Nederlandse begrip voor berg is iets anders dan een echte berg.
Cauberg– de ikonische berg van Amstel gold race. Slotfase van WK. Postbode met nexus vs Michael Boogard zonder doping /waarschijnlijk?/.- een mooi mix van realiteit en humor in fietswereld.
https://www.youtube.com/watch?v=SVmNTERIQC8
Geweldig! :D Als die postbode dat kan met die nexus naaf maak ik me ook geen zorgen..
De ervaringen lopen enorm uiteen.

Ik heb net een nieuwe (woon-werk)fiets besteld met een Alfine 8 (=nexus 8). Wij hebben verdeeld over drie e-bikes in 5 jaar +/- 100k gereden zonder issues. Toen ik dit besprak met onze (kundige en betrouwbare)FM begon hij te lachen. Nexus 8 gaat veel langer mee dan Nexus 7, maar zoveel als wij er mee reden was toch wel mazzellen.

Dus ja een Nexus 8/Alfine is prima spul, maar het is heel lastig om te zeggen of je er qua kilometrage de wereld mee rond gaat of verder mee rondgaat of dat je na 20k een nieuwe moet bestellen.

En betreft de Grebbeberg: daar kom je wel boven met een nexus 8 als je een beetje doorstampt. Krijg je haar van op de borst^^. Als je het met twee kindjes doet heb je overigens meer haar dan ik :lol:
Nexus naaf wordt hier genoemd zonder onderscheid te maken tussen Nexus en Nexus premium, met een rode streep over het naafhuis. De laatste heeft geen glijlagers maar uitsluitend kogellagers. Groot verschil in weerstand en levensduur.
sjefke schreef:De laatste heeft geen glijlagers maar uitsluitend kogellagers. Groot verschil in weerstand en levensduur.
Wat is een groot verschil in levenduur? Glijlagers zijn sterker dan wentellagers.
Wat is een groot verschil in weerstand? Wentellagers draaien lichter dan glijlagers.

Heb je cijfers van onderzoeken?

Ik rij ruim 17 jaar met een Nexus 7 naaf. Deels als woon- werkfiets, deels voor fietstochten en boodschappen. In zomer- en winterweer. De naaf werk zonder storingen en draait nog even licht als in 1998. Regelmatig het binnenwerk in een pot met transmissie-olie hangen en uit laten lekken voor montage is het sleutelwoord. Gelijk een juiste afstelling van de veerbelaste bedieningskabel.

In gebruik Kroon Transmission Oil SP Gear 1011. Een vol synthetische versnellingsbak-olie SAE 75W-90. Gaat binnenkort ook in mijn Rohloff.

Overigens zijn vele wentellagers in de Nexus Premium/Alfine geen kogellagers maar naaldlagers.

Piet.
Hoi Sjefke, volgens mij wordt dit onderscheid wel degelijk gemaakt. Tenzij ik compleet fout zit is de Nexus 8 de Nexus Premium. Ik heb in ieder geval nog geen 8 speed zonder de red band gezien (zie hem ook niet in de Shimano catalogus).

Betreft weerstand... meestal is foutieve kettingspanning (vanaf de FM) veel bepalender. Een paar watt meer of minder is op een stadsfiets verdraaid lastig te duiden.
Ketting?
Naaf?
Luchtweerstand (spatborden die erg happen)
Slechte banden?

Ik zeg niet dat de N8 niet veel beter is, maar het verschil is niet zo dramatisch als gezegd wordt. Sowieso heeft de Nexus lijn eigenlijk geen plek op dit forum omdat het niet echt geschikt is voor een vakantie (tenzij je Nederland+Noord Duitsland kiest).
Ik had tot vijf jaar terug een nexus 8 zonder rode band, dus geen premium. Die fietste niet echt veel zwaarder, maar had ik in een kleine 3 jaar en 15.000 km wel stukgetrapt.
De Nexus premium daarna was wel beter, en draait nog, maar niet meer bij mij. Ik heb die fiets na anderhalf jaar verkocht en heb nu een Rohloff. Dat voor de kleine versnellingen in het buitenland op de heuvels en bergen, niet omdat de Nexus niet beviel dus.
@sjefke, PietV – Nexus 8 preium heeft naaldlagers in planetwiel asjes, de drive side conus is gepolijst . Een glijlager is sterker dan een naaldlager, maar
1. De vet blijf beter bij de naadlagertjes van planetwiel.
2. De fiets is een super licht belast aparaat.

@ PietV – API GL5+ gear olie is over de top voor een fiets. GL5 is gemakt voor hypoid gearig extreem shock mechanics. Weet je dat een GL5 oile heeft 4…5 maal meer EP additives? De aditiven zijn schadelijk voor kleurmetalen. Daroom heb je geen GL5 olie die haalt MT-1 specs. Ook de multyvhiacele gear olie zijn aleen maar GL4 of GL4+
Ik vergelijk Shimano nexus met een opel cadet en Rohloff met Mercedes.
Shimano nexus naaf werk met alle type olie /waarschijnlijk met frituurvet ook 8) /
Rohloff naaf geeft kunststof onderdelen. Rohloff zelfs probieren mensen schrikeen. Ze kunnen ondekken dat de naaf is gereden met not OEM olie en garantie verdwaald
Ze gebruiken de deformeerde kunststoof onderdel als een indikactie van incorect olie gebruik.
De commerciële olie zijn hoofdverdeeld naar mineral en syntetics. SYntetics zijn verdeeld naar ester based , PAO based en mixed. De meeste mono of poly-esters reageren met kunststoof.
Kortom ik weet het niet wat in jouw Kroon gear olie
Waarom esters in olie – esters zijn uitstekende VI verbeteraars. Dus, met een relatief goedkoop Group 3 base oil bereik je de eigenschappen van Group 4 olie
RvFietser schreef:Mijn vriendin doet het ook met een nexus 7 maar met die fiets kom ik niet vooruit. Ik wil graag iets waar ik wel snel mee vooruit ga. Lekker optrekken bij groen licht enzo (of klink ik nu teveel als een automobilist?)
Het grootste verschil tussen Shimano 7 en Shimano 8 speed versnellingsnaven is dat de stappen tussen de versnellingen bij de 7 speed steeds even groot zijn en de stappen tussen de versnellingen bij de 8 speed steeds groter worden naarmate je opschakelt; bij de 8 speed heb je dus tussen 1 en 2 een klein verschil en tussen 7 en 8 een groot verschil.
Dat maakt de 8 speed naaf wat mij betreft minder geschikt voor vakantie uitjes dan de 7 speed ondanks 't feit dat de 8 speed een versnelling meer heeft. Juist in geaccidenteerd terrein wil je steeds de versnelling aanpassen aan de steeds veranderende belasting die stijgend dan wel dalend terrein nu eenmaal met zich meebrengt en hoe meer mogelijkheden je hebt om dat te doen des te beter. Dat klinkt raar immers de 7 speed heeft juist een versnelling minder maar omdat de versnellingen veel dichter bij elkaar zitten heb je daardoor juist meer mogelijkheden om te varieeren.
Als je lekker snel wilt optrekken bij een groen stoplicht (= het zelfde als soepel de Cauberg op peddelen) zal je je fiets lichter moeten gearen, dus een lekker groot achtertandwiel moeten monteren, 21 of wellicht 23 tands. Dan lever je wel in op topsnelheid maar dat lijkt mij (èn is mijn ervaring) voor een fietsvakantie van ondergeschikt belang.
Bij Shimano Nexusnaven is het heel belangrijk dat de patten van de achtervork perfect zijn uitgelijnd. Als die scheef staan -door wat voor oorzaak dan ook- zal de naaf niet goed schakelen en ontoelaatbaar snel slijten. Let daar op als je gaat sleutelen!!
Shimano heeft met de Nexus lijn een heel fijne serie versnellingsnaven op de markt gezet alleen één ding hebben ze nooit goed voor elkaar gekregen en dat is de afdichting van de naaf aan de rechter kant. Dat weten ze zelf donders goed en daarom schrijft Shimano voor dat iedere 5000 km de naaf moet worden doorgesmeerd met hun speciale olie en de kogellagers in hun speciale Nexus vet moeten worden gezet alsmede de kunststof keerringen met dat zelfde vet moeten worden dichtgesmeerd.
Bij mooi weer gebruik zal 't allemaal wel loslopen maar fietsers die niet bang zijn voor een hoosbui en die hun fiets in vochtige omstandigheden moeten stallen zou ik aanraden om dat onderhoudsinterval serieus te nemen; zoveel werk is 't niet en dan kan je gelijk de ketting onderhouden + de patten checken.
Uiteraard moet je, wil je de levensduur van de naaf rekken een mulitspeed versnellingsnaaf nooit onder belasting schakelen en op (over)belasting gebruiken dus nooit staand op de pedalen de dijk op maar gewoon zoals 't hoort terugschakelen. Dat doe je ook als je in je auto rijd? Dan trap je toch ook de koppeling in en schakel je terug als je de Posbank omhoog rijd?

Nog even over de toepasbaarheid van Nexusnaven in vakantiefietsen. Welnu, mijn ervaring is dat je met de 7 speed prima uit de voeten kan in niet al te heftig terrein mits je je fiets lekker kort gear, dus van hier naar Moskou of Les Landes is goed te doen, of lekker een weekje Elsas of langs de Loire etc. Als 't echt continu 10 % omhoog gaat zou ik uitkijken naar een ander versnelligssysteem, liefst met derailleur omdat dat nou eenmaal een stuk lichter is qua gewicht: Alles wat je niet bij je hebt hoef je ook niet omhoog te zeulen!

Je hoeft overigens niet persé Shimano-smeermiddelen te gebruiken; ik gebruik als vet Molykote BR2 +. Als olie gebruik ik wel de Shimano olie omdat daar zo'n handig potje bijgeleverd wordt maar ik vermoed dat een redelijk dunne minerale versnellingbakolie ook zal voldoen.
Mijn mening:
* Bij een stoplichtsprint in de stad gaat er voor mij niets boven een 3-speednaaf. Ik denk dat het aantal mensen dat met een 7-speed daadwerkelijk de versnellingen doorloopt na het stoplicht erg klein is.
* In gebieden die een beetje op Zuid-Limburg (ik woon daar) lijken of nóg heuvelachtiger (de halve rest van de wereld) wil ik meer dan 8 versnellingen. De plaatselijke heuvel op naar het naburige dorp hier kan wel maar ik vind het niet leuk met de stadsfiets.
Toen ik nog geen mooie trekkingfiets had, heb ik met mijn fiets met Nexus 7 en volledige kampeeruitrusting ook meerdere in de Eifel gefietst zonder af te stappen. Dit gaat wel minder snel maar het was wel te doen. Het vervelendste vond ik alleen dat ik niet goed meer de versnelling kon schakelen (=handvat draaien) als ik zweethanden had.

Om terug te komen op de vraag van de topic starter: ik denk dat een nexus 7 naaf prima kan als je kinderen achterop hebt en dijkjes op moet.
Jorijn schreef: Om terug te komen op de vraag van de topic starter: ik denk dat een nexus 7 naaf prima kan als je kinderen achterop hebt en dijkjes op moet.
. In grote gedeelte ben ik eens met je. Ik heb allen kleine opmerkingen.
- Een shimano nexus 8 naaf is een dual stage gear – dus de stappen van 1…4 zijn hetzelfde als van 5 t/m 8
- Eens dat de rechte grote lager is de zwakste punt van de versneling. Ik heb nooit kapotte nexus tandwielen gezien – wel conussen kogels of rollers. Dit verhaal komt uit Elan marketing in doorverteld door Rohloff fanboyys.
http://www.sintchristophorus.nl/waarom- ... n-shimano/
- Ik vind Molykote BR2 de meeste geschkte vet voor een nexus naaf. Personlijk hou ik niet van de zwarte MOS2 in vet. Ik gebruik een minder geschikte synthetische Li Complex vet.

Tips – de yoghurt bekertje van 500gr. is ideaal voor een nexus 8 oliebath.

Bedankt voor de bijdrage in dit forum.
Je heeft een mooi summary van nexus naven gedaan.
Ave Gone schreef: Ik denk dat het aantal mensen dat met een 7-speed daadwerkelijk de versnellingen doorloopt na het stoplicht erg klein is.
Er zijn inderdaad maar weinig mensen die de voordelen van een 7 speed naaf ten volle benutten, En da's best jammer want niet alleen doen die mensen zichzelf te kort (waarom wel geld uitgeven voor 'n high tech versnellingsnaaf en 't niet benutten?) maar ook de fiets.
Want alles wat op souplesse belast wordt gaat tig keer zo lang mee dus is goedkoper in onderhoud, betrouwbaarder in gebruik, kortom, alleen maar voordelen