Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat zijn de Cambium-ervaringen? - Forum Wereldfietser

Wat zijn de Cambium-ervaringen?

Zijn er veel forumleden die op een Brooks Cambium-zadel fietsen? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Op welk model rijden jullie? Kunnen jullie dit zadel aanraden?

Dank en groet, Tim
Ik heb er een poosje mee gereden, maar ik was er niet echt blij mee. Maar dat is slechts ikke... Ik heb 'm aan mijn buurman gegeven en die is er wel erg happy mee.

Iedere kont, zithouding en rijstijl is anders en dus is het bijna onmogelijk om op ervaringen van anderen af te gaan. Let maar op, je krijgt allemaal reacties van "ik vind 'm fijn, want..." en "ik niet, omdat..." en dan volgt er een heleboel theorie om wat objectiever uit te kunnen leggen waar het zadel wel en niet goed in is. En dan komen de Brooks-adepten erbij, de Gilles Berthoud-liefhebbers sluiten aan en er ontstaat een discussie over wel of geen leer, gel of kunsstof en welke zadelbreedtes er het beste zijn. Dan springen de SQlab- en Selle Royal-rijders in en begint de discussie bijna opnieuw. Leuk natuurlijk en het houdt de gemoederen hier lekker bezig, maar de enige manier om erachter te komen of de Cambium wat voor je is, is naar een fietsenwinkel met een groot assortiment te gaan, je fiets mee te nemen om je zithouding te laten zien en uit te leggen hoe je voornamelijk rijdt en er dan zelf mee te gaan rijden.
Dit jaar heb ik in het voorjaar de Brooks Cambium C17 aangeschaft en de C17S voor de fiets van mijn vriendin.

Het heeft een aantal fijne eigenschappen zoals dat het lekker koel blijft, en dat het waterbestendig is. Qua comfort is het beter dan menig ander zadel wat ik daarvoor had, maar ik heb nog nooit op een goed ingereden leren zadel gereden, als ik het goed begrijp duurt dat enkele jaren.

Ondanks het comfort blijft bij mij het zadel toch het grootste pijnpunt, afgelopen zomer had ik na een week fietsen toch last van behoorlijke zadelpijn, maar ik weet niet of het met enig ander zadel een andere verhaal zou zijn geweest. Mijn vriendin die dezelfde afstand fietste had echter aanzienlijk minder zadelpijn.

Persoonlijk ervaar ik het hangmatgevoel wat Brooks beschrijft niet echt, ik heb ook op ligfietsen gereden waarbij je pas echt een gevoel van comfort hebt.

Ik denk wel dat het Cambium-materiaal potentie heeft, de vorm van de C17 komt echter niet overeen met mijn anatomie/zithouding. Als ik er meer voorop gebogen op zit voelt het beter, maar die houding kan ik niet volhouden, en na heel veel verstellen heb ik het zadel niet in een comfortabelere positie kunnen krijgen.

meer details over mijn ervaringen kun je vinden in een review van de Brooks Cambium C17 op mijn website.
Ik rij al een paar weekjes op de Cambium 17. Mijn stuur staat een fractie hoger dan het zadel, dat nagenoeg horizontaal staat.

Het zadel hoeft niet ingereden te worden, zegt Brooks. En dat is waar, want het zal niet of nauwelijks vervormen met de tijd. Mijn kont moest wel degelijk ingereden worden. In feite duurde het inrijden van mijn kont een stuk langer dan de leren zadels die ik gehad heb.

Ik ben best van het zadel gaan houden. Mijn ijdele fiets ook. Jarenlang zocht ik naar een niet-leren zadel voor de natte wintermaanden. Geen enkel kunststof zadel kon me bekoren. Cambium wel.

Het stroeve katoen is natuurlijk heel wat anders dan het gladde leer. Maar het heeft wel wat. Mountainbikers zullen met dat aspect blij zijn, lijkt me.

Ik heb een groengrijze versie en het geeft wat af op een lichte broek, maar ik kon het volledig uitwassen op 40 graden.

Ik ben benieuwd hoe lang het katoen goed blijft. Ik hoorde dat het relatief snel slijt."

Het volgende zinnetje tikte ik al twee keer in vandaag. "Brooks is erg goed in marketing, maakt mooi uitziende spullen en blinkt niet uit in kwaliteit / duurzaamheid.

Een waterbestendigmakende behandeling zou het katoen hebben gehad. Heerlijke onzin. Maar inderdaad is het natte zadel snel droog gereden.
Ik zie dat de nieuwe retro winkel www.vossi.nl het zadel voor 99 Euro levert en gratis verstuurt.

Ook Rat Bikes in Rotterdam zit onder de prijs.
Christophorus schreef:Ik heb er een poosje mee gereden, maar ik was er niet echt blij mee. Maar dat is slechts ikke... Ik heb 'm aan mijn buurman gegeven en die is er wel erg happy mee.

Iedere kont, zithouding en rijstijl is anders en dus is het bijna onmogelijk om op ervaringen van anderen af te gaan. Let maar op, je krijgt allemaal reacties van "ik vind 'm fijn, want..." en "ik niet, omdat..." en dan volgt er een heleboel theorie om wat objectiever uit te kunnen leggen waar het zadel wel en niet goed in is. En dan komen de Brooks-adepten erbij, de Gilles Berthoud-liefhebbers sluiten aan en er ontstaat een discussie over wel of geen leer, gel of kunsstof en welke zadelbreedtes er het beste zijn. Dan springen de SQlab- en Selle Royal-rijders in en begint de discussie bijna opnieuw. Leuk natuurlijk en het houdt de gemoederen hier lekker bezig, maar de enige manier om erachter te komen of de Cambium wat voor je is, is naar een fietsenwinkel met een groot assortiment te gaan, je fiets mee te nemen om je zithouding te laten zien en uit te leggen hoe je voornamelijk rijdt en er dan zelf mee te gaan rijden.
Klopt helemaal. Natuurlijk zijn er bepaalde ervaringen van anderen die interessant kunnen zijn (b.v. ervaringen met defecten). Maar ieders achterwerk is anders, er zijn talloze houdingen op de fiets mogelijk, ... Maar maak je niet de illusie dat er een zadel is dat 'voor elke gat past'. Want voor de ene als gegoten kan zitten kan voor de ander een ramp zijn.
Johnh schreef:Het heeft een aantal fijne eigenschappen zoals dat het lekker koel blijft, en dat het waterbestendig is. Qua comfort is het beter dan menig ander zadel wat ik daarvoor had, maar ik heb nog nooit op een goed ingereden leren zadel gereden, als ik het goed begrijp duurt dat enkele jaren.

Ondanks het comfort blijft bij mij het zadel toch het grootste pijnpunt, afgelopen zomer had ik na een week fietsen toch last van behoorlijke zadelpijn, maar ik weet niet of het met enig ander zadel een andere verhaal zou zijn geweest. Mijn vriendin die dezelfde afstand fietste had echter aanzienlijk minder zadelpijn.
Het inrijden van een leren zadel is voor een ieder verschillend. Ik rij prima op een nieuw leren zadel in een spijkerbroek. Mits de juiste breedte en goed afgesteld. Merk nauwelijks het verschil tussen een nieuw GB Mente zadel 2 jaar terug en nu na duizenden kilometers.

Belangrijk blijft welk type zadel op welk type fiets. Een Brooks C17 valt in de categorie Race/MTB en niet in de categorie Tour/Trekking. Frametype en zithouding zijn sterk bepalend voor het kiezen van de effectieve breedte van een zadel. De afstand tussen je "zitbotjes" varieert met je zithouding. Diep zittend, zit je op het smalle deel. De C17 lijkt mij minder geschikt op een fiets, waarbij het stuur hoger staat dan het zadel. Lijkt me wel een mooi cult zadel voor een randonneur.

Een pijnlijk zitvlak, door velen zadelpijn? genoemd, is niet nodig. Een proefrit op een C17 is snel gemaakt. Inrijden van een C17 of je zitvlak is overbodig. Het zit of het zit niet.
Heb in het verleden lange tijd gereden op een racefiets met een onverwoestbaar hard nylon zadel. Nooit last gehad van een pijnlijk zitvlak.

Piet.
bikelike schreef: Een waterbestendigmakende behandeling zou het katoen hebben gehad. Heerlijke onzin.
Is dat wel een 'juiste' lezing van het woord waterbestendig?
Want al men wil zeggen waterafstotend, dan klopt dat natuurlijk niet. Maar normaal katoen dat langdurig nat is zal al snel beginnen rotten. Misschien is het katoen wel dusdanig behandeld dat het veel beter bestand is tegen het langdurig nat zijn. Indien dat het geval is kan men wel van 'waterbestendig' spreken.

Renaat
Sloopt de Cambium je fietsbroek niet, door de ruwe stof?
Zadelpijn voorkomen is een kwestie van een dikke padding in je (goede kwaliteit) fietsbroek. Sinds ik een Assos-broek gebruik nooit meer zadelpijn gehad.
Georg schreef:Sloopt de Cambium je fietsbroek niet, door de ruwe stof?
Zou wel eens kunnen.

Ik denk dat de ruwheid van het zadel ook wel bijdraagt aan de zadelpijn. Goede padding is dan een goed idee.

Op een leren zadel heb ik een padding niet echt nodig. Zolang ik niet op naden of plooien zit, uiteraard.
Georg schreef:
zo 07 dec, 2014 22:22
Sloopt de Cambium je fietsbroek niet, door de ruwe stof?
Zadelpijn voorkomen is een kwestie van een dikke padding in je (goede kwaliteit) fietsbroek. Sinds ik een Assos-broek gebruik nooit meer zadelpijn gehad.
Ik rij sinds 2017 op een Brooks c17 en heb geen verschil gemerkt qua slijtage van mijn fietsbroeken. Na 4 jaar begin ik nu wel zadelpijn te krijgen. Dat vind ik redelijk snel. Vorig jaar +5000km gereden. Ik vermoed dat ik in totaal >15000km gereden heb. Ik ben wel >90kg. Vorig jaar werden ook de ketting en voorbladen vervangen. Het was nodig.

Jan.
Ik heb op mijn vorig jaar gekochte trekkingfiets een Cambium C15 laten zetten, na deze eerst een paar dagen te hebben mogen proberen tijdens proef-fietsen. Dit beviel prima, en zodoende heb ik er het afgelopen jaar bijna 6000km op gereden.

Om eerlijk te zijn heb je verder niet bijster veel aan mijn antwoord, aangezien ik sowieso alleen kan vergelijken met een 14 jaar oud zadel op mijn racefiets, en de cambium zit aanzienlijk beter dan dat :)

Wat betreft de ruwheid van het zadel icm de broeken: ik denk ook dat je broeken er wel iets van slijten, maar hoe dit zich verhoudt ten opzichte van andere zadels: geen idee...

Eigenlijk is dit dus best wel een nutteloze post, ik zou het als ik jou was gewoon testen en zelf een conclusie trekken 8)
Afgelopen winter Cambium Carved black, de C17, aangeschaft; idee was leren Brooks zadel, Aged B 17, te vervangen door weerbestendige Brooks. De B 17 zo'n 4 jaar in gebruik, misschien 2 keer ingevet en minimaal opgespannen; zadel houdt zich prima op Giant reisfiets, die ik ook als stadsfiets gebruik, staat wel binnen en dubbel op slot (Amsterdam).
Leren B 17 beviel 'goed', altijd wel last van zadelpijn op tochten langer dan 70 / 80 km, misschien te weinig 'zitvlees'.
De Cambium (misschien te kort) uitgeprobeerd, aantal tochten van 80 tot over de 100 km, maar aangezien zadel zich niet vormt naar je kont, was verbetering van de pasvorm niet te verwachten.
Mijn ervaring is dat de Cambium knetterhard zit en voor mij ongeschikt. :( Korte ritten okay, maar ik heb de Aged B 17 weer teruggeplaatst. Hou de Cambium nog in reserve.
Rickie
rickie schreef:
zo 20 jun, 2021 14:14

Mijn ervaring is dat de Cambium knetterhard zit en voor mij ongeschikt. :( Korte ritten okay, maar ik heb de Aged B 17 weer teruggeplaatst. Hou de Cambium nog in reserve.
Rickie
Je zou de Cambium Carved nog kunnen proberen, met het gat erin. Die zit weer net wat anders.

En die Cambium Carved bevalt mij prima. Mocht iemand er nog een gebruikte over hebben hou ik me aanbevolen. De mijne wissel ik iets te vaak van fiets naar fiets...
@ Jurr:
Heb mijn bericht aangepast, ik heb de Cambium Carved black...
Ik heb vorig jaar een Cambium C15 carved aangeschaft voor op de racefiets, na redelijk wat verschillende racefiets zadels geprobeerd te hebben. Wat een hoop comfort! Het zadel filtert enorm veel kleine trillingen weg, wat zeker op een racefiets met stijf frame en dunne bandjes een groot pluspunt is.

Daarnaast op de bikepacker mountainbike een tijdje met een C17 (niet carved) gefietst, dat zadel was eigenlijk te breed voor mijn houding en daardoor geen succes. Als ik de 2 vergelijk dan lijkt de carved variant wel aanzienlijk meer comfort op te leveren omdat het rubber beter kan vervormen.
Na eerst een SQ Lab op mijn TM3+ te hebben gehad, daarna een Cambium C17 geprobeerd. Het was een verbetering t.o.v. de SQ Lab, maar helemaal klachtenvrij werd het uiteindelijk niet.
De eerste 20 tot 30 km weinig last, maar langzaam toenemende klachten (zadelpijn/houten kont) naarmate de kilometers toenamen.
Op allebei de zadels was fietsen zonder fietsbroek met zeem op langere afstanden geen optie.

Daarna heb ik de B17 gemonteerd en ondanks de regelmatig terugkerende slechte recensies van anderen, kan ik niet anders zeggen dat dit zadel al een poosje (nog steeds zonder op hoeven te spannen) perfect zit, dusdanig dat een fietsbroek met zeem overbodig geworden is.

Voor toer-/vakantiefietsen lijkt de C17 mij minder geschikt en voor de mtb, racefiets en gravelbike wat meer geschikt.

De Cambium C17 ligt nu op reserve in de kast en komt misschien nog op mijn gravelbike.
Edwin* schreef:
zo 20 jun, 2021 21:15

Voor toer-/vakantiefietsen lijkt de C17 mij minder geschikt en voor de mtb, racefiets en gravelbike wat meer geschikt.
Zadels zijn dusdanig persoonlijk dat dat me een wat rappe conclusie lijkt.
Ik zit niet lekker op een zadel die plat is van boven, geeft druk op mn zitbotjes en gaat zeer doen, op een rond zadel zoals de Cambium zit ik goed, maar probeer maar zo 'n zadel te vinden tegenwoordig :roll:
Vind Brooks niet niet veel maar wel duur en de Cambium wat zwaar maar een tijd terug op mn fiets gezet en bevalt goed en ziet er goed uit.

Heb mn zadel en stuur op de zelfde hoogte, smalle zitbotjes en vind een rond zadel de druk mooi verdelen, als je een Cambium probbeerd en hij zit niet lekker dan is het niks voor jou, gaat niet beter zitten na een tijd.
De carved is wat soepeler en veert meer mee.
Revanho schreef:
zo 07 dec, 2014 20:08
Christophorus schreef:Ik heb er een poosje mee gereden, maar ik was er niet echt blij mee. Maar dat is slechts ikke... Ik heb 'm aan mijn buurman gegeven en die is er wel erg happy mee.

Iedere kont, zithouding en rijstijl is anders en dus is het bijna onmogelijk om op ervaringen van anderen af te gaan. Let maar op, je krijgt allemaal reacties van "ik vind 'm fijn, want..." en "ik niet, omdat..." en dan volgt er een heleboel theorie om wat objectiever uit te kunnen leggen waar het zadel wel en niet goed in is. En dan komen de Brooks-adepten erbij, de Gilles Berthoud-liefhebbers sluiten aan en er ontstaat een discussie over wel of geen leer, gel of kunsstof en welke zadelbreedtes er het beste zijn. Dan springen de SQlab- en Selle Royal-rijders in en begint de discussie bijna opnieuw. Leuk natuurlijk en het houdt de gemoederen hier lekker bezig, maar de enige manier om erachter te komen of de Cambium wat voor je is, is naar een fietsenwinkel met een groot assortiment te gaan, je fiets mee te nemen om je zithouding te laten zien en uit te leggen hoe je voornamelijk rijdt en er dan zelf mee te gaan rijden.
Klopt helemaal. Natuurlijk zijn er bepaalde ervaringen van anderen die interessant kunnen zijn (b.v. ervaringen met defecten). Maar ieders achterwerk is anders, er zijn talloze houdingen op de fiets mogelijk, ... Maar maak je niet de illusie dat er een zadel is dat 'voor elke gat past'. Want voor de ene als gegoten kan zitten kan voor de ander een ramp zijn.
Ik kan me helemaal aansluiten bij deze quotes, en de algemene conclusie: Je moet het zelf proberen, want het is voor iedereen verschillend.

Ik heb zelf de Cambium C17 (de versie zonder opening, dus niet 'carved') en voor mij zit het goed.
Je moet inderdaad niet inrijden. Als het zadel nat is, dan veeg je zadel gewoon droog en kan je vertrekken. Het moet ook niet onderhouden worden als de leren Brooks zadels.
Ik heb bij testen van het zadel ook de carved versie geprobeerd, maar vond dat ik er niet stabiel op zat.