Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuurpen - Forum Wereldfietser

Stuurpen

Hallo allemaal,

Jawel, wederom een onderdeel van de fiets ter discussie! Deze keer: stuurpen

Waar moet een degelijk en onverwoestbare stuurpen aan voldoen? Wat is een goede stuurpen? Zijn er merken of types die je zeker niet over het hoofd mag zien?
Ervaringen van mensen? Goede en slechte...?

Alle info is welkom!

Groetjes,
El & El

Ik heb weinig slechte stuurpennen gezien.

Zelfs met de meeste "goedkope" verstelbare stuurpennen kun je zonder problemen de wereld rond. Ik zou het echter niet met een "gazelle" stuurpen proberen die je zonder gereedschap kunt verstellen.

Marco

Alles van het merk Zoom afblijven zou ik zeggen.
TranzX is degelijk materiaal.

Het is misschien verstandiger te spreken over de voor- en nadelen van verschillende typen dan van merken. Wat je wilt is sterk en stijf. In principe ben je dan met een verstelbare pen altijd in het nadeel. Dus als je het beste wilt voor zo min mogelijk geld en gewicht dan moet je niet aan een verstelbare pen beginnen. Heb je er ergens nog eentje, gebruik die dan om de ideale afstelling te vinden op je nieuwe fiets, en koop dan een vaste pen in die maat en dat model.
Verder heb je dan de keus tussen normale (1 inch) en mtb (1 1/8 inch) diameter. Een grotere diameter is in principe beter voor een fiets die nogal veel te lijden zal krijgen. Het balhoofdlager gaat langer mee, de balhoofdbuis is stijver, en de pen is ook stijver. Het enige theoretische nadeel is een miniem gewichtsverschil.
Tot slot heb je de keus tussen traditioneel en ahead. In 1 inch zijn er nog vele traditionele pennen te krijgen, en dat blijft vast nog lang zo, maar in 1 1/8 wordt het al heel moeilijk (merkte ik laatst toen de verstelbare pen op onze tandem angstig begon te wiebelen en ik op zoek ging naar een nieuwe niet verstelbare pen). In ahead daarentegen is de meeste keus in 1 1/8 (nu ook vaak op racefietsen vanwege de carbon vorken). In feite zijn er dus maar twee typen makkelijk verkrijgbaar: 1 1/8 ahead en 1 inch traditioneel. Het grote voordeel van een traditionele pen is dat je die makkelijk in de hoogte kunt verstellen. Voor een vakantiefiets is het vaak belangrijk het stuur voldoende hoog te zetten, en dat kan hiermee makkelijker. Voor wie moeite heeft een voldoende lang (dwz hoge) pen te vinden: de langste kwaliteitspennen zijn die van Nitto, al zul je ze vermoedelijk uit de VS moeten laten komen. Echte kwaliteit, traditionele schoonheid, en in alle denkbare maten. Traditionele 1 1/8 inch pennen zijn nu al moeilijk te krijgen, en dat gaat alleen maar erger worden. Wel kun je natuurlijk een 1 inch pen gebruiken met een vulbus eromheen. Dan heb je wel een sterker en stijver balhoofd, maar niet de voordelen van een wat stijvere pen.
Bij Ahead pennen is het grote probleem natuurlijk dat je ze niet echt goed in de hoogte kunt verstellen. Als de vork is afgezaagd is de hoogte daarmee voor altijd beperkt. Zorg dus altijd dat je vork niet afgezaagd wordt en met de maximale lengte wordt afgeleverd (afzagen kan altijd nog). Is dat nog niet erg hoog (en dat is inderdaad vaak het geval), dan kun je nog een pen monteren die met bijvoorbeeld een hoek van 40 graden omhoog wijst. Zulke ahead pennen zijn even lastig te zoeken, maar ze zijn er heus. Realiseer je wel dat je pen naar voren langer moet zijn naarmate hij meer omhoog wijst.
Een waardevol attribuut van veel moderne pennen tot slot is dat het stuur er van voren af ingestoken kan worden, zodat je als je een andere pen monteert niet alle schakelaars, remmen, handvatten of stuurlint hoeft te verwijderen zoals je bij ouderwetse pennen moest doen.
Je mag in de praktijk al blij zijn als je fietsenmaker van een merk een grote keus aan lengtes en hoeken heeft, dus tobben over een merk heeft denk ik niet zoveel zin. In de praktijk komen veel pennen van verschilllende merken toch uit dezelfde fabriek.
Veel plezier, en zorg vooral dat je voldoende rechtop kunt zitten (dat wordt bovendien alleen maar belangrijker naarmate je ouder wordt, dus zorg voor wat marge).
Wim

Willem Jongman schreef:......en zorg vooral dat je voldoende rechtop kunt zitten.....
Let er wel op dat hoe meer rechtop je zit hoe groter de verticale belasting op je rugwerfel wordt zodat je vooral bij slechte wegen eerder last zult hebben van rugpijn. Voor een vankantiefiets is een tusenweg vaak het beste. Dus niet zover voorover als op een rcaefiets/mountainbike maar ook niet zo rechtop als op een stadsfiets.
(persoonlijk hou ik wel van een diepe zit....)

Maar goed, de stuurpen. Willem heeft een heel duidelijk verhaal geschreven. Klopt helemaal. Een ahead set is op dit moment het meest verkrijgbaar. Voor diegene waarbij de maximale hoogte van de stuurpen niet voldoende is kan mijn gebruik maken van de Syntace VRO Ahead set.
Dit geeft je een enigsziens verstelbare pen zonder de storingsgevoeligheid van de reguliere verstelbare pennen.
Lisette heeft de pen nu 2 jaar getest en is daar zeer tevreden over.
Nadeel van de pen is wel dat je niet zonder meer een stuurtas kunt gebruiken.

Kijk op de website http://www.syntace.com/index.cfm?pid=3&pk=384 voor meer informatie.

Afbeelding

Marco Meijerink schreef:
Willem Jongman schreef:......en zorg vooral dat je voldoende rechtop kunt zitten.....
Maar goed, de stuurpen. Willem heeft een heel duidelijk verhaal geschreven. Klopt helemaal. Een ahead set is op dit moment het meest verkrijgbaar. Voor diegene waarbij de maximale hoogte van de stuurpen niet voldoende is kan mijn gebruik maken van de Syntace VRO Ahead set.
Dit geeft je een enigsziens verstelbare pen zonder de storingsgevoeligheid van de reguliere verstelbare pennen.
Lisette heeft de pen nu 2 jaar getest en is daar zeer tevreden over.
Nadeel van de pen is wel dat je niet zonder meer een stuurtas kunt gebruiken.

Kijk op de website http://www.syntace.com/index.cfm?pid=3&pk=384 voor meer informatie.
Die Syntace VRO is inderdaad een superpen - ik heb hem voor op de MTB tandem in gebruik (en op een solo-MTB). Het stuur zit superstrak vast en kan geen andere kant op dan de gewenste. Een stuurtas past wel (bij ons een Ortlieb), maar hij past alleen niet in het midden. Ik ben zelf nogal een pietlut met dat soort dingen, maar ik moet bekennen dat ik er binnen een paar minuten aan gewend was.

Een zeer veel goedkopere manier om een Ahead-stuurpen hoger te krijgen is een 'stem raiser'. Een (volstrekt willekeurig) voorbeeld staat hier: http://www.cobr.co.uk/acatalog/e_cobr_O ... _4941.html Deze dingen zijn gewoon bij de lokale fietsenboer (mits goed gesorteerd) te koop. Op onze racetandem heb ik er net eentje gemonteerd en eigenlijk merk je er helemaal niets van - behalve dat het stuur op de goede hoogte terecht komt! Hij zit onder het stuur op deze fiets:

Afbeelding

Die Syntace stuurpen interesseert me wel, Marco. We hebben onlangs voor mijn vrouw een 26 inch Santos gekocht, en hoewel de vork helemaal niet is ingekort zit het stuur toch nog wat te laag voor haar (ze heeft korte armen). Deze pen lijkt maximale instelbaarheid te bieden, omdat je ook van voor naar achteren kunt verschuiven. Wel heb ik nog een vraag: wat is de buitenmaat van die klemmen? Kun je er een gewone stuurbocht in zetten, of is het dikke gedeelte daarvan al snel te smal? In dat laatste geval zit je dus ook vast aan een Syntace stuur, en dan wordt het niet alleen weer duurder, maar ook is de keus dan ineens heel beperkt.
hartelijke groeten,
Wim

Ik ben al een tijdje een oplossing aan het proberen te vinden voor het volgende probleem. Ik heb (voor een vrouw) een vrij diepe zit, maar nu wil ik graag mijn stuur iets hoger kunnen zetten om mijn polsen te ontlasten. Probleem: mijn stuurpen laat dit niet toe, de maximale hoogte is al bereikt (ik merk nu al dat het onstabiel is). Kortom, voor mij weinig marge meer in het verstellen (alleen naar beneden :wink:)

Ik heb een 1 1/8 inch diameter stuurbuis en nu een pen van 180 mm erin zitten met een (zo kort mogelijke) vaste klem (onder een hoek) voor het stuur (dus geen losse pen en klem).

Oplossing: een langere stuurpen (indien mogelijk) met een losse klem (onder een grotere hoek naar boven) of...?

Ik heb hier (ok, Canada) nog zo gauw geen oplossing kunnen vinden, langere stuurpen alleen voor 1 inch verkrijgbaar; de klem is wel verkrijgbaar zodat het stuur wat hoger staat, echter, de verbinding is dan langer, zodat het stuur wel weer iets verder weg staat (dus netto resultaat bijna nihil?).

Anneke

Hoi Anneke!

Je kunt je stuur ongeveer twee centimeter hoger krijgen door middel van een riser-bar, in goed Nederlands.
Een stuur met vier knikjes er in zodat het de handvaten ongeveer twee centimeter hoger vallen dan het punt waar hij ingeklemt zit.
Ik denk dat zo'n stuur ook in Canada makkelijk is te verkrijgen.

Hoe gaat het in Canada? Blijf je nog lang of zien we je gauw weer in NL?

Groeten, John.

O ja!

Ik weet er nog ??n! Als je het zadel iets meer naar voren schuift kom je ook iets rechter op te zitten, kost niets!

Groeten, John.

O ja!

Ik weet er nog ??n! Als je het zadel iets meer naar voren schuift kom je ook iets rechter op te zitten, kost niets!

Groeten, John.
Alleen schuift dan ook je zwaartepunt naar voren, waardoor er een kantelend moment naar voren ontstaat:
De armen en polsen worden zwaarder belast.

Heb je last van je polsen, dan zou ik het zadel eerst naar achter zetten.

Groeten,

Marco

Om ook maar een duit in het zakje van de discussie te doen.....

Ik zou helemaal niet aan het zadel komen. De instelling van je zadel geeft aan hoe je boven de trapas zit en op welke manier je dus trapt. Hoe verder het zadel naar achteren hoe "luier" in theorie de zit.
Oftewel: eerst het zadel afstellen en ervoor zorgen dat je juist boven de trapas zit en dan de lengte tot je stuur afstellen. En als daar dan een andere (duurdere) stuurpen voor moet komen dan moet dat maar.

Groet,
Marco

Bedankt voor de tips. Ik ga binnenkort even iets uitproberen bij de fietsenboer hier qua stuurpen.
Hoe gaat het in Canada? Blijf je nog lang of zien we je gauw weer in NL?

Groeten, John.
In Canada is alles prima, wel een erg lange winter gehad.
En ja, zeer waarschijnlijk ben ik in het najaar weer in NL! Maar eerst nog even fietsen, de Rockies en BC onveilig maken.

groet
Anneke

Anneke schreef:Ik ben al een tijdje een oplossing aan het proberen te vinden voor het volgende probleem. Ik heb (voor een vrouw) een vrij diepe zit, maar nu wil ik graag mijn stuur iets hoger kunnen zetten om mijn polsen te ontlasten. Probleem: mijn stuurpen laat dit niet toe, de maximale hoogte is al bereikt (ik merk nu al dat het onstabiel is). Kortom, voor mij weinig marge meer in het verstellen (alleen naar beneden :wink:)

Ik heb een 1 1/8 inch diameter stuurbuis en nu een pen van 180 mm erin zitten met een (zo kort mogelijke) vaste klem (onder een hoek) voor het stuur (dus geen losse pen en klem).

Oplossing: een langere stuurpen (indien mogelijk) met een losse klem (onder een grotere hoek naar boven) of...?

Ik heb hier (ok, Canada) nog zo gauw geen oplossing kunnen vinden, langere stuurpen alleen voor 1 inch verkrijgbaar; de klem is wel verkrijgbaar zodat het stuur wat hoger staat, echter, de verbinding is dan langer, zodat het stuur wel weer iets verder weg staat (dus netto resultaat bijna nihil?).

Anneke
Bij de buren kan je de oplossing kopen voor 22 $
http://www.deltacycle.com/
Kijken onder stem risers
artikel TD3318B

Somchai schreef:
Anneke schreef:Ik ben al een tijdje een oplossing aan het proberen te vinden voor het volgende probleem. Ik heb (voor een vrouw) een vrij diepe zit, maar nu wil ik graag mijn stuur iets hoger kunnen zetten om mijn polsen te ontlasten. Probleem: mijn stuurpen laat dit niet toe, de maximale hoogte is al bereikt (ik merk nu al dat het onstabiel is). Kortom, voor mij weinig marge meer in het verstellen (alleen naar beneden :wink:)

Ik heb een 1 1/8 inch diameter stuurbuis en nu een pen van 180 mm erin zitten met een (zo kort mogelijke) vaste klem (onder een hoek) voor het stuur (dus geen losse pen en klem).

Oplossing: een langere stuurpen (indien mogelijk) met een losse klem (onder een grotere hoek naar boven) of...?

Ik heb hier (ok, Canada) nog zo gauw geen oplossing kunnen vinden, langere stuurpen alleen voor 1 inch verkrijgbaar; de klem is wel verkrijgbaar zodat het stuur wat hoger staat, echter, de verbinding is dan langer, zodat het stuur wel weer iets verder weg staat (dus netto resultaat bijna nihil?).

Anneke
Bij de buren kan je de oplossing kopen voor 22 $
http://www.deltacycle.com/
Kijken onder stem risers
artikel TD3318B
Dat is precies dezelfde oplossing die ik ook al voorstelde ...... Uit Anneke's verhaal begrijp ik dat ze een klassieke stuurpen (dus met wig) heeft. Daarvoor bestaan overigens ook 'stem raisers', gewoon een stuk stalen buis met een wig eronder. Stuurpen uit de fiets halen, buis ertussen, stuurpen in de buis plaatsen en vastzetten.

Bij de buren kan je de oplossing kopen voor 22 $
http://www.deltacycle.com/
Kijken onder stem risers
artikel TD3318B
Deze stem rise is niet geschikt voor het type stuurpen die ik heb, aangezien ik geen losse "klem" op een stuurpen heb, maar 1 uit 1 geheel (dus twee onderdelen met stuur erbij ipv 3).
Uit Anneke's verhaal begrijp ik dat ze een klassieke stuurpen (dus met wig) heeft. Daarvoor bestaan overigens ook 'stem raisers', gewoon een stuk stalen buis met een wig eronder. Stuurpen uit de fiets halen, buis ertussen, stuurpen in de buis plaatsen en vastzetten.
Deze zou volgens het verhaal wel moeten passen, maar die heb ik nog niet kunnen vinden voor een 1 1/8 inch.

Anneke

Somchai wrote: Alles van het merk Zoom afblijven zou ik zeggen.

Pardon? Zoals anderen ook al schreven: van alle onderdelen op een fiets is de stuurpen het onderdeel dat mi bijna als enige redelijk onverwoestbaar is, in alle vaste uitvoeringen. En de stuurpen van Zoom (op Giant Expedition standaard gemonteerd) was werkelijk het meest robuuste en goed vormgegeven stuk dat ik op moderne fietsen onder ogen heb gekregen: 14 jaar trouwe en probleemloze dienst.

Groetjes,

Astrid[/quote][/url]

Avanher schreef:Somchai wrote: Alles van het merk Zoom afblijven zou ik zeggen.

Pardon? Zoals anderen ook al schreven: van alle onderdelen op een fiets is de stuurpen het onderdeel dat mi bijna als enige redelijk onverwoestbaar is, in alle vaste uitvoeringen. En de stuurpen van Zoom (op Giant Expedition standaard gemonteerd) was werkelijk het meest robuuste en goed vormgegeven stuk dat ik op moderne fietsen onder ogen heb gekregen: 14 jaar trouwe en probleemloze dienst.

Groetjes,

Astrid
[/url][/quote]

20 seatposts op 45 fietsen op 1 jaar tijd naar de vaantjes is net ietsje anders.
Blijkbaar worden ze tegenwoordig niet meer zo degelijk gemaakt.
Dus ik blijf weg van alles waar Zoom op staat.

Anneke schreef:
Bij de buren kan je de oplossing kopen voor 22 $
http://www.deltacycle.com/
Kijken onder stem risers
artikel TD3318B
Deze stem rise is niet geschikt voor het type stuurpen die ik heb, aangezien ik geen losse "klem" op een stuurpen heb, maar 1 uit 1 geheel (dus twee onderdelen met stuur erbij ipv 3).
Uit Anneke's verhaal begrijp ik dat ze een klassieke stuurpen (dus met wig) heeft. Daarvoor bestaan overigens ook 'stem raisers', gewoon een stuk stalen buis met een wig eronder. Stuurpen uit de fiets halen, buis ertussen, stuurpen in de buis plaatsen en vastzetten.
Deze zou volgens het verhaal wel moeten passen, maar die heb ik nog niet kunnen vinden voor een 1 1/8 inch.

Anneke
Heb je daar een foto van?

Kan wel handig zijn om een eventuele oplossing te vinden.