Bredere banden

Op mijn fiets heb ik banden gemonteerd zitten in de maat 28x1.4. Op de band staat vermeld dat het om de ETRTO 37-662 gaat. Nu zou ik graag een bredere band willen monteren. Bredere banden kunnen een grotere belasting aan. Ik overweeg de band 40-622 of nog iets breder de 47-622 te monteren.

Weet iemand mij te zeggen of een breder band zomaar past en als tweede is dit zinvol om te doen? Wat is het effect op de stabiliteit van de fiets?

Bij voorbaat vriendelijk dank voor jullie reacties.
De bandbreedte die je kunt monteren, hangt van de velg af. Die informatie heb je nodig om antwoord te krijgen.

http://tandem-fahren.de/Technik/Reifentips/index.html

Als je geen Duits kan lezen, kijk dan alleen naar de tabel.
Bredere banden geven meer comfort (vering) en rijden comfortabeler. Een band van 37mm kan je in principe vervangen voor een 40 of 47 mm. Echter, vaak past een veel bredere band dan de standard band niet in je frame omdat de ruimte bij je achtervork te beperkt is. De band gaat daar dan aanlopen. 40 i.p.v. 37 zal nog wel gaan maar bij 47mm wordt het spannend. Als je spatborden hebt kan het ook zo zijn dat de ruimte tussen band en spatbord zo klein wordt dat zich daar modder kan gaan ophopen waardoor je wiel vastloopt.

Ronald van der Perk
Precies. Op de meeste fietsen past een beetje breder nog wel, maar veel breder niet. Dus dat zul je zelf moeten inschatten. Denk eraan dat een bredere band ook hoger is. En realiseer je dat banden in werkelijkheid bijna altijd een paar mm smaller zijn dan aangegeven. Veel nominaal 42 mm banden zijn in werkelijkheid iets van 37 mm, maar dat hangt ook weer een klein beetje af van de velgbreedte. Mijn geliefde Panaracer Pasela is wel weer vrijwel precies de opgegeven breedte.
Bredere banden zijn comfortabeler, geven meer grip op slecht wegdek, en zijn op slecht wegdek ook wat sneller. Vooral bij grotere gewichten spelen al deze voordelen flink mee. Ze sturen ook wat rustiger.
Welke fiets heb je, Picard?
Ik heb de Cube Hyde Pro uit 2011. (www.cube.eu/en/bikes/tour/hyde/cube-hyde-race-black-blue-shinyblack-2015/)
Als band is de Schwalbe 37-622 gemonteerd die ook precies 37 mm breed. Dus niet smaller. Aan weerszijden van de achterbrug blijft er nog 8 mm over. Als ik de band met een breedte van 47 mm breed zou monteren, houd ik dus maar 3 mm aan weerszijden over. Er kan best wel eens wat modder tussen komen maar dat zal naar ik vermoed niet zo vaak voorkomen. Is 3 mm dan nog voldoende?
Als je twijfelt, zou ik één brede band kopen en die monteren op je voorwiel. Daar zijn twee goede redenen voor. Vóór heb je meestal meer zijdelingse ruimte en omdat er tussen vóór en achter een gewichtsverdeling van ongeveer 40-60 bestaat, is de belasting op het voorwiel lager. Daardoor ligt de resonantiefrequentie van de vering door de banden vóór hoger dan achter. Hoe lager de resonantiefrekwentie, hoe minder trillingen en oneffenheden van het wegdek worden doorgelaten. Bovendien zijn handen, armen en schouders veel gevoeliger voor trillingen dan het zitvlak. Een bredere en minder hard opgepompte band vóór heeft meer zin dan een bredere en minder hard opgepompte band achter.

Je vroeg naar stabiliteit. Een bredere band is niet stabieler. In het algemeen geldt dat hoe stijver een band, hoe stabieler. Bij hetzelfde contactoppervlak (dus druk) is een hogere/bredere band minder stabiel in bochten omdat het draagvlak verder weg ligt van de steunpunten: de velgrand. Stabiliteit is belangrijker voor het achterwiel. Ook een reden om daar niet als eerste een bredere band te kiezen.

Hoewel dit soort verschillen meetbaar zijn, moet de invloed ervan ook niet overschat worden. Uit allerlei testen met ‘blinde’ proefpersonen (dwz. de proefpersonen weten niet welke veranderingen er doorgevoerd zijn en hoe sterk), blijkt dat lang niet iedereen even gevoelig is voor criteria als stabiliteit, trillingen, bochtgedrag. Dat komt omdat wij als fietsers allerlei intuïtieve correcties toepassen , ieder op zijn eigen manier. Niet iedereen ervaart hetzelfde. Dat is een reden te meer om het zelf uit te testen. Je kunt die brede band tijdelijk achterop leggen en kijken of hij soms in bochten aanloopt, met modder vastloopt, zwaarder loopt, zwabbert met veel belasting, etc. Het is een betrekkelijk goedkoop experiment en zoals gezegd kun je die band bij tegenvallende uitkomsten meestal weer op je voorwiel kwijt.
Afhankelijk van je woonplaats kun je bij mij (of wie weet bij iemand anders) wel even een band lenen. Ik heb wel een 42 en een 47 liggen. (Maastricht)

Ik heb er een beetje een hobby in om in Mediterrane landen van bochtige afdalingen te scheuren met mijn bepakte fiets en ik heb met meerdere soorten banden met 50 km/u vrij plat in de bochten gelegen, platter dan ik nu nog durf. Wat ik er aan overhou is dat ik brede banden beslist fijner vindt.

Motorrijders vinden brede banden wel stabiel, ook achterop:
Afbeelding
Ave Gone schreef:Afhankelijk van je woonplaats kun je bij mij (of wie weet bij iemand anders) wel even een band lenen. Ik heb wel een 42 en een 47 liggen. (Maastricht)

Ik heb er een beetje een hobby in om in Mediterrane landen van bochtige afdalingen te scheuren met mijn bepakte fiets en ik heb met meerdere soorten banden met 50 km/u vrij plat in de bochten gelegen, platter dan ik nu nog durf. Wat ik er aan overhou is dat ik brede banden beslist fijner vindt.

Motorrijders vinden brede banden wel stabiel, ook achterop:
Afbeelding
Beste Ave Gone,

Dank voor je aanbod. Maastricht is in principe niet ver maar vanuit Waddinxveen (nabij Gouda) wel ;-)
Bedankt voor de prima inzichten Math. Ik ga inderdaad eens kijken hoe een bredere band aan de voorzijde uitpakt. De trillingen is een issue waar ik nog niet aan had gedacht. Ik kan er wel eens last van hebben dus wie weet dat een andere band verandering daarin brengt. Eerst maar eens één band aanschaffen scheelt vooralsnog ook weer extra uitgave; de Schwalbe Mondial is een pittig geprijsd bandje.
Voordat je een andere band koopt: wat wil je er mee doen? Die Mondial is een tamelijk gespecialiseerde band
motorrijders hebben geen brede banden voor alleen de stabiliteit, maar meer met het feit dat smalle banden het vermogen niet op het asfalt kunnen brengen. het nadeel van bredere banden (stuureigenschappen) en de bijbehorende vermogens is opgelost door andere frame-technieken en motorblokconstructies te gebruiken.
Ave Gone schreef: Motorrijders vinden brede banden wel stabiel, ook achterop:
Een belangrijk verschil tussen een gewone fiets en een motorfiets is dat een fietser op eigen kracht vooruit wil en dus zuinig is op zijn krachten. Een motor heeft geen gebrek aan kracht ; motorvermogens lopen tot in het waanzinnige. Voor een motor telt vooral de ‘grip’ op de weg. Fysisch gezien gaat meer grip gelijk op met een hogere wrijving en hogere rolweerstand, iets wat een gewone fietser juist niet wil, tenzij hij de stenen uit de weg wil trappen. Dat plaatje van die motor en de suggestie die er vanuit gaat, lijkt me voor dit topic niet erg relevant.
Ik snap dit niet allemaal. Bredere banden zijn ook hoger, en veranderen daarmee de stuurgeometrie. Je gaat daarmee iets langzamer en rustiger sturen. Verder dempen ze hobbels af, en dat stuurt ook stabieler. Tot slot geeft meer rubber op de weg in een snelle afdaling ook meer grip. Als je je brede banden erg zacht laat heb je inderdaad kans dat de fiets wat gaat dweilen, maar een beetje meer lucht is dan alles wat er nodig is.
Picard schreef:Eerst maar eens één band aanschaffen scheelt vooralsnog ook weer extra uitgave; de Schwalbe Mondial is een pittig geprijsd bandje.
Als je wat extra comfort zoekt, dan is de Mondial geen goede keus. De Mondial is een oerdegelijke band voor ruw terrein, maar is niet soepel en verre van comfortabel.

Welke eigenschappen zoek je in een band?
Christophorus schreef:
Picard schreef:Eerst maar eens één band aanschaffen scheelt vooralsnog ook weer extra uitgave; de Schwalbe Mondial is een pittig geprijsd bandje.
Als je wat extra comfort zoekt, dan is de Mondial geen goede keus. De Mondial is een oerdegelijke band voor ruw terrein, maar is niet soepel en verre van comfortabel.

Welke eigenschappen zoek je in een band?
SORRY, ik heb Mondial opgeschreven maar bedoel Marathon. Ik denk dat mijn huidige banden Schwalbe Road Cruiser ten eerste te licht zijn voor het totale gewicht op de fiets met bepakking en ten tweede niet stabiel aanvoelen. (zwabberen). Daarom zoek ik de oplossing in een band die het gewicht beter aankan, stabieler aanvoelt en indien mogelijk trillingen meer dempt. Ik hoop in een bredere band (Schwalbe Marathon bijvoorbeeld) deze wensen te vervullen.
Gezien de replieken die hier gebruikelijk zijn heb ik nauwelijks de moed meer om te reageren.

Maar oké. In die Road Cruiser mag maar 4,5 bar voor een 37-622, dus dat is te weinig voor de meeste trekkingachterbanden als je zwaarder bent dan heel licht. Als voorband lijkt me er niet veel mis mee.
Deze band bestaat ook als 47 breed waar dan om een of andere reden ook 4,5 bar in mag, met dus meer draagrkacht.

Ik denk niet dat andere banden helpen tegen zwabberen.
Picard schreef:Daarom zoek ik de oplossing in een band die het gewicht beter aankan, stabieler aanvoelt en indien mogelijk trillingen meer dempt. Ik hoop in een bredere band (Schwalbe Marathon bijvoorbeeld) deze wensen te vervullen.
Een band die iets meer druk mag hebben zou in theorie het gewicht iets beter aankunnen, maar met een andere (bredere) band gaat je fiets niet minder zwabberen. Je zou de Marathon dus alleen moeten kiezen om een beetje meer degelijkheid. Heel veel beter gaat je fiets er niet van rijden.

Ik merk zelf pas verschil in comfort en rolweerstand bij de Schwalbe Almotion. Die is ook in 40mm te krijgen en zal waarschijnlijk wel passen.
Dan volgen drie vragen:
1 hoeveel totaal gewicht moet er mee, van jou en je bagage?
2 Wat wil je ermee doen/waar wil je naartoe?
3 Hoe hard pomp je nu je banden op?
Hoe zwaar wil je de fiets eigenlijk gaan beladen? En wat weeg je zelf?