Additionally, paste this code immediately after the opening tag: naafdynamo inbouwen of voorgesorteerd wiel - Forum Wereldfietser

naafdynamo inbouwen of voorgesorteerd wiel

Ik heb al heel wat gezien op het forum over naafdynamo's en het inbouwen er van. Te veel zelfs. Wat ik echter niet kan vinden is de rechtstreekse vergelijking van een naafdynamo in je bestaande wiel te laten zetten of een voorgemonteerd wiel te kopen.

Als ik de offerte van mijn fietsenmaker voor het inbouwen van shimano dh3n80 bekijk, betaal ik 175 euro. (dynamo 140 euro wat me veel lijkt want diezelfde kost op rose.nl 83 euro, 15 euro voor de nieuwe spaken en 20 euro voor het werk)

Als ik op de website van Rose kijk betaal ik 97 euro voor een nieuw wiel zoals ik nu één heb (Deore XT) met diezelfde naafdynamo er in.

Ik wil absoluut de fietsenmaker niet in diskrediet brengen, hij moet ook wat verdienen. Misschien kan iemand mij zeggen wat ik over het hoofd zie? Ja ik heb de verzendingskosten er reeds bij geteld.

Is het trouwens een probleem om vooraan en achteraan niet dezelfde velg te hebben. Een derde optie is natuurlijk een nieuwe set wielen waarna mijn huidige in de verkoop kunnen, als zoiets verkoopt?
Wiel goed spaken is een uur werk. Dat is 60 euro volgens het BOVAG tarief.
Veel fietsenmakers betalen meer aan hun groothandel dan jij aan rose. Dat is de pijnlijke realiteit die ervoor zorgt dat de boel platgeconcurreerd wordt.

Als je goed met je fietsenmaker overweg kan, dan kan je hem voorstellen om hem het wiel te laten spaken en zelf voor de onderdelen zorgt. Dan kan je hem tenminste een goed uurloon uitbetalen en toch betaal je minder.

(fietsenmakers houden normaal wel een percentage op onderdelen, maar dat is meestal minder dan 10% dus verklaart niet het grote prijsverschil)
Marko schreef:Wiel goed spaken is een uur werk. Dat is 60 euro volgens het BOVAG tarief.
Daar zit dan meteen die 57 euro verschil in kostprijs van de naafdynamo. :)
Maar het gaat natuurlijk niet over de manier waarop ik de offerte krijg maar om de totaal prijs. Ik begrijp natuurlijk wel dat je wil zeggen dat de tijd voorzien mogelijks te kort is om het goed te doen.
spw70 schreef:Is het trouwens een probleem om vooraan en achteraan niet dezelfde velg te hebben. Een derde optie is natuurlijk een nieuwe set wielen waarna mijn huidige in de verkoop kunnen, als zoiets verkoopt?
Voor en achter verschillende velgen maakt niet uit. Ik heb zelf zelfs achter een 19 mm brede en voor een 21. Het beperkt in theorie de range in banden, mocht je voor en achter ook dezelfde banden willen hebben. Bij sommige naven heb je voor en (deels) achter soms dezelfde lengte spaken, wat op reis een voordeel is als je reservespaken meeneemt.
Bij verschillende velgen kunnen de spaaklengtes verschillen.
In de praktijk is het meenemen van reservespaken voor het achterwiel echter genoeg.

Het verkopen van losse wielen valt meestal behoorlijk tegen, of het moet iets speciaals en tegelijk zgan zijn.
Er is dus weinig meer te zeggen dan dat er niets mis mee is een voorgemonteerd wiel te bestellen bij Rose. Het gaat om dit wiel. Om de gekende reden kan ik hierover met mijn vragen niet bij mijn fietsenmaker terecht. Ik hoop dan ook of iemand met kennis van zaken mij nog met de volgende, misschien voor jullie, eenvoudige vragen kan helpen. :oops:

- Op het wiel dat er nu op zit heb ik schwalbe marathon dureme banden met de vermelding 42-622 (28x1,60-700x400). Gaat dit passen op het nieuwe wiel? Ik heb mijn best al wel is gedaan in het ontcijferen van alle getallen op zo een band maar moet toegeven dat ik nog ver van expert ben.

- De keuze in koplampen van B+M is iets te groot om zonder expert te zijn een keuze te kunnen maken. De lamp moet gaan dienen voor dagelijks woon werkverkeer en ik niet op zoek naar vele snufjes maar ik ben bekend met het gezegde pay peanuts get monkeys. Dat bracht me bij deze lamp. Ik zie nauwelijks een verschil met de hierop volgende modellen?

Het volgende hangt wat van het antwoord van de eerste vraag. Maar wat ik naast de koplamp en het wiel nog nodig. Kan een velglint van het een wiel naar het andere? De koplamp lijkt voorzien te zijn van een heel eenvoudige ijzeren beugel waarvan ik aan de foto en omschrijving niet kan zien of ze zo op mijn Santos zal passen en ik zie ook niet meteen of zoiets standaard met een kabel geleverd wordt. En wat heb ik nog nodig om die kabel om de naafdynamo aan te sluiten? Beslissing is misschien dan wel genomen maar dus nog heel wat vragen. :D
- ja, 42-622 wil zeggen dat het wiel past om een velg van 622 mm en 42 mm breed is in opgeblazen staat. Het wiel waar je naar linkt is juist.
-Die lamp is nieuw dus ik vermoed niet dat iemand hier hem al getest heeft. 30 lux zit tussen de Lyt en de cyo. Als je op verlichte wegen rijdt en er geen probleem mee hebt een beetje snelheid terug te nemen als het echt donker donker is, dan volstaat die lamp zeker.
-Aan de voorlamp hangt een kabel die volstaat om naar de naafdynamo te gaan. Het stekkertje wordt meegeleverd met het wiel. (Net als een volstrekt overbodige overspanningsbeveiliging)
-Een kabel voor het achterlicht wordt tegenwoordig meestal niet meer meegeleverd. Dat wil zeggen dat je voor een achterlicht meestal nog stekkertjes (vrouwtjes), krimpkousen en een kabel van 1.80 moet bestellen. De andere optie is gewoon afwachten wat er geleverd wordt en de kabel en stekkertjes ergens lokaal op de kop tikken. Dan zit je achteraf niet met mogelijk overbodige delen. (Maar dit is dus enkel als je ook een dynamo achterlicht wil)
EnriceV schreef:30 lux zit tussen de Lyt en de cyo. Als je op verlichte wegen rijdt en er geen probleem mee hebt een beetje snelheid terug te nemen als het echt donker donker is, dan volstaat die lamp zeker.
Bedankt voor de erg duidelijk uitleg. Zoals gezegd moet de lamp vooral gaan dienen om me veilig van en naar het werk te brengen. Ik neem daarvoor grotendeels onverlichte landwegen. Had niet meteen een idee dat 30 Lux niet erg veel was.
Die 30 lux zegt enkel iets over de lichtsterkte in het centrum van de lamp, het is dus een beetje een gok hoeveel je echt zal zien met deze lamp. Ik heb de 25 lux versie van de Lyt en die is me te zwak. Ik heb ook de cyo N die zogezegd 40 lux geeft, maar dat is een bak licht waar ik probleemloos mee over onverlichte paden kan.

Van de lampen die al op de markt zijn vindt je fotos van de straal op de site van busch und muller: http://www.bumm.de/produkte/dynamo-scheinwerfer.html
En Peter Whites houdt ook nog steeds zijn pagina up to date:
http://www.peterwhitecycles.com/headlights.asp
spw70 schreef:
EnriceV schreef:30 lux zit tussen de Lyt en de cyo. Als je op verlichte wegen rijdt en er geen probleem mee hebt een beetje snelheid terug te nemen als het echt donker donker is, dan volstaat die lamp zeker.
Bedankt voor de erg duidelijk uitleg. Zoals gezegd moet de lamp vooral gaan dienen om me veilig van en naar het werk te brengen. Ik neem daarvoor grotendeels onverlichte landwegen. Had niet meteen een idee dat 30 Lux niet erg veel was.
Buiten de terechte opmerking van anderen dat lux op zich niet voldoende zegt over hoe goed dat een lamp functioneel verlicht mag men ook niet vergeten dat er grote individuele verschillen zijn tussen lichtgevoeligheid van ogen, zelf indien men niet nachtblind is. Wat voor de een kan volstaan, zal voor een ander ruim onvoldoende zijn.

Bovendien vraagt een optimaal nachtzicht ook aanpassingstijd van de ogen. Afwisseling van donkeren en lichte stukken is dus veel erger dan continu donker (als men door wil rijden) en één lamp onderweg volstaat om het nachtzicht weer een tijd aan te tasten. (Voor optimaal nachtzicht dient men wel 20 minuten geduld te hebben. Maar ook na een minuut of 10 is het nachtzicht al relatief goed (iets van 80% meen ik mij te herinneren.))

Voor mij is een B&M Ixon IQ van 40 lux in ieder geval niet voldoende om echt door te rijden.

Renaat
Een chique handgebouwd wiel is degelijker dan een wiel van Rose, maar dat is belangrijker voor een achterwiel dan voor een voorwiel. Als je keus aan velgen hebt zou ik kiezen voor een relatief brede velg. Dat stuurt wat strakker bij een bredere band (al is 42 mm nu ook weer niet heel breed). Voor de koplamp zou ik op onverlichte landwegen toch kiezen voor iets krachtigers. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de nieuwe B&M Cyo premium: veel licht en een mooie en brede bundel. De gewone Cyo is ook goed, maar het prijsverschil is niet heel groot voor meer licht over een veel groter oppervlak. Ik zou kiezen voor een achterlicht op de dynamo. Dat is in mijn ervaring degelijker, en minder gedoe, mits je goede kabels gebruikt en netjes monteert.
Wim
De wielen bij Rose worden net als bij Santos machinaal gespaakt maar verder met de hand afgewerkt. Ik heb een paar maanden geleden een set 26 inch gekocht weeg 93 kilo en fietste met bagage door Nederland en had nergens last van. En dat voor slechts 100 euro
Mario
Ik ben nog wat zoekende maar kom stilaan tot een mooie combinatie denk ik. Ik vroeg mij wel nog het verschil af tussen een eenaderige of tweeaderige kabel voor het achterlicht? En weer te veel keuze natuurlijk. :?
Bij een éénaderige gebruik je het frame als tweede ader. Kan in principe perfect, maar wil ook wel eens foutlopen. Dus tegenwoordig gebruikt bijna iedereen een tweeaderige kabel, zolang de kabel heel is werkt alles.
Allen bedankt voor het uitgebreide advies. Voorwiel met DH-3N80 naaidynamo en B + M Lumotec IQ Cyo T senso plus zijn besteld. Huidig achterlicht op batterij werkt eigenlijk perfect en batterij lijkt eindeloos lang mee te gaan, dus ik heb besloten dat niet te vervangen. Ik heb niet alleen heel wat bijgeleerd maar ik heb ook maar even 140 euro bespaard dankzij ieders advies. Een welgemeende dankuwel daarvoor.
EnriceV schreef:Veel fietsenmakers betalen meer aan hun groothandel dan jij aan rose. Dat is de pijnlijke realiteit die ervoor zorgt dat de boel platgeconcurreerd wordt.
Er is altijd een verliezer en als consument kies je uiteindelijk vaak voor de goedkoopste oplossing, en zeker als die minstens even goed is. Pijnlijke realiteit is dat inderdaad.
:idea:
Ik ben er mij van bewust dat een echte wereldfietser ook een beetje fiestenmaker is. Ik durf toegeven dat ik dat voorlopig nog niet ben, maar ik werk er aan :) . Dat gezegd zijnde heb ik een poging gedaan om geleverde wiel en de koplamp te monteren. :|
Als gevolg hiervan heb ik nog twee bijkomende vragen.

Ik heb de koplamp met de standaardbeugel vastgemaakt met de bout die ook mijn slijklap omhoog houd. Dat leek er voor gemaakt. Nu werpt er zich wel een grote schaduw van mijn slijklap en wiel op. Een kind weet dat ik dat kan vermijden door de lamp hoger te zetten maar zie niet hoe ik dat doe met de meegeleverde beugel? En dat mijn kabel ondertussen niet meer lang genoeg is hoog omhoog te gaan zal willen zeggen dat ik hiermee moet leren leven zeker. :oops: Vraag me dan toch af wat hier de bedoeling is.

Dan merkte ik dat het kabeltje heel los in het schoentje zit dat over de plaatjes op de dynamo gaat. Ervaring met mijn stadsfiets en zojuist al met de Santos leert dat het minste dat je hier aan durft komen er los contact kan zijn en dus geen licht meer in de duisternis. Is er een manier om dat wat beter te fixeren?

Om het wat visueler te maken, foto's: https://www.icloud.com/photostream/nl-nl/#A55qXGF1F6jR5
dat ziet er juist uit hoor, al kan je ook nog andere lampbeugels bestellen die mogelijk beter passen. Het is de bedoeling dat je lamp zo gericht is dat de cutoff (de rechte lijn waar de lamp wordt afgesneden) ongeveer 20 meter voor je fiets valt of verder) . Op de verpakking staat een kleinere afstand, maar daar heb je niet veel aan.

De schaduw van je spatbord is al rijdend geen probleem omdat je verder kijkt dan dat punt. De kabeltjes zitten schijnbaar juist, het stekkertje zou moeten vastklikken. Bij mijn fietsen blijft het daarmee probleemloos zitten.
Wim schreef:Een chique handgebouwd wiel is degelijker dan een wiel van Rose.....
Wim
Daar heb je bewijs voor? Cijfertjes tellen bij mij en vind het een boude stelling.
Fausto schreef:
Wim schreef:Een chique handgebouwd wiel is degelijker dan een wiel van Rose.....
Wim
Daar heb je bewijs voor? Cijfertjes tellen bij mij en vind het een boude stelling.
Mijn buikgevoel zou ook zeggen dat een handgebouwd wiel degelijker zal zijn, maar of dat het prijsverschil waard is?