Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks B17. - Forum Wereldfietser

Brooks B17.

De meesten doen het andersom, ik dus niet. Volgend jaar koop ik mijn nieuwe fiets en ik ben al met het zadel begonnen :)
Hij stond met 32% korting geprijsd en dat kon ik niet meer laten staan.
Vandaag werd het pakket geleverd en ik heb hem meteen zijn eerste laagje gegeven. Aanstaande zaterdag plaats ik het zadel op mijn huidige fiets en kan het inrijden beginnen.
Het is mijn eerste Brooks, alle tips and tricks zijn welkom.

Afbeelding
Als je 'm zeiknat maakt dan kan je 'm sneller inrijden. Ga nooit van huis zonder een extra spanbout.
Die spanbout kan je thuis laten want die krijg je er toch niet in.
Eén keer per jaar onder- en bovenkant invetten, een dag in laten trekken. Daarna de bovenkant goed schoonmaken. Ga er de eerste rit met een oude broek opzitten of doe er een hoesje over.
M'n vorige B17 ging zo 40.000 km mee.

Jan
Ik weet niet zeker hoe goed deze tip is, maar ik kreeg hem van een oude Deen, die naar eigen zeggen mee had gedaan aan Parijs-Peking. En hij zag er inderdaad erg taai uit, dus misschien is het waar...
Hij vette z'n B17's eerst in met olijfolie(of liet ze in een olijfoliebad een paar uur), en stopte ze dan in de over, op ongeveer 60 graden. Na een paar uur was het leer kennelijkhelemaal gehydrateerd, en bleef heel lang mooi soepel.

Ik herhaal, zelf nooit geprobeerd. En mijn B17's blijven goed met af en toe een goed laagje vet uit het groene doosje, ingewreven met een oude badstof sok (alleen de onderkant, boven doe ik niet). En het stelseuteltje heb ik nog nooit gebruikt, maar ja, ik rij er pas een jaar of 4 op, en dat is weinig voor een Brooks. Maar aangezien dit topic waarschijnlijk meer Brooks liefhebbers zal trekken, gooi ik de vraag in de groep, zou dit aan te bevelen zijn?
Ha, Confit-de-Brooks :lol: .

Benieuwd of het werkt. Ik rij nog geen twee jaar op m'n B17 en vet 'm eens per jaar in. Tot nog toe geen problemen. Maar ik kom net kijken...
Ik vraag het me dus ook af, ik bedoel, hij had Parijs-Peking gereden, en Parijs-Brest-Parijs, en nog wat van dat soort ritjes(zei hij). Peter uit Denemarken, 70+ en zo taai als zadelleer als je hem zo bekeek. Paar uur mee in de trein gezeten, en leuk mee gepraat. Maar ja, voor hetzelfde geld, zoog ie het uit z'n Deense duim!
Had waarschijnlijk zelf een paar uur in olijfolie gezeten, en daarna de sauna ingegaan ofzo:).
Hou je gewoon aan de gebruiksaanwijzing van Brooks, ze zijn daar niet gek. Heel zuinig invetten en zeker in het begin niet extra om in te rijden, tenzij je na 1000 km nog helemaal niet merkt dat er iets gebeurt met het zadel. Later niet vaker dan 1x per jaar, ik doe 1x per 2 jaar. Als je meteen hele erge klachten krijgt heb je m.i. een verkeerd model.
Ik fiets sinds 1984 op Brooks. Mijn eerste zadel heeft het 90.000 km volgehouden, met de opvolgers ben ik nog bezig.
Mijn eerste vakantiereis was op een Brooks B17 die nog precies 0 km was ingereden...wat vertraging bij de bestelling. Monteerde hem de dag dat ik weg ging.En gelijk de eerste dag camping verkeerd ingeschat dus 120 km onderweg. Alles deed pijn lichamelijk, behalve waar ik op m'n Brooks had gezeten!
Sindsdien is Brooks voor mij gewoon heilig.
Bedankt alvast voor de vele tips. Ik heb gisteren de boven- en onderkant van een laagje voorzien, de bovenkant heb ik laten inwerken tot vanochtend en opgeblonken met een microvezeldoek.....ingewreven heb ik met de blote vingers.
De onderkant ga ik laten voor wat het is.
Dat van de olijfolie heb ik niet gedaan al kan dat volgens mij niet slecht zijn.
In ben benieuwd :)
De spanbout breekt bij het fietsen op onverharde wegen .
Brooks maakt de spanbout nog steeds van pb staal. Ze vinden dat breuk normaal is en passen het ontwerp en materiaal niet . Blijkbaar geven ze liever geld uit aan marketing.
Neem altijd een reserve bout mee en weet hoe je die moet vervangen.
Geen reserve bout schuif dan een stukje hout onder het zadel.

Douwe
Wat ze de afgelopen jaren geproduceerd hebben schijnt niet best te zijn, we horen op dit forum vaker klachten van die aard. Daarom heb ik er paar tweedehandsjes op de kop getikt en gooi ik onderdelen van versleten zadels niet weg. De spanbouten van de vorige eeuw gingen niet stuk.
Ik heb/had de flyer en heb niet zulke goed ervaringen met de spanbout. Het vorige zadel kon ik om die reden na 4 jaar weggooien (10.000 km), en die daarna ging na bijna 10.000 km raar doen. (Degene met wie ik vaak op fietsvakantie ga heeft vergelijkbare ervaringen.) Die tweede bewaar ik nu als reservezadel voor de ww-fiets en op de vakantiefiets zit nu een megaduur leren zadel van een ander merk op dat hopelijk wat langer meegaat. Wel jammer want Brooks-zadels zitten heerlijk.
'k rij sinds twee jaar op een oude brooks professionel.
Gekregen van een bejaarde wielrenner. 't Spul lag al jaren in zijn garage beenhard te worden. In 't begin was het hard tegen hard....een marteling maar na enkele honderden km en enkele maal onderaan invetten is het mijn zadel geworden.

Na 20.000 km is het leder op bepaalde plaatsen gekraakt. Waarschijnlijk door een te lange droge bewaartijd in de garage. Een stoffen selfmade (door mijn echtgenote) zadelovertrekje beschermt mijn broeken tegen beschadiging.
Maar het zadel zit en blijft evengoed.
Nu vet ik het zadel nog zelden in. Dus éénmaal per twee jaar onderaan moet volstaan.

Piet
Maar hoe vervang je de spanbout?

De bout van mijn Brooks is een paar maanden geleden gebroken. Ik heb een nieuwe besteld (11 euro) maar kon die onmogelijk plaatsen omdat ik het leer niet genoeg kon uitrekken om de bout er tussen te wringen.

Het probleem is dat de draad van de bout niet tot tegen de kop loopt en daardoor kan de spanmoer niet voldoende teruggedraaid worden voor een eenvoudige montage.

Opzoeking op verschillende fora leert mij dat dit een veel voorkomend probleem is. Ik heb het dan maar opgelost door in de ijzerhandel een bout te halen waarvan de draad tot tegen de kop loopt en de kop met een dremel bol geschuurd. Dan is de montage kinderspel.

Brooks monteert hun spanbouten met een machine die het dek eventjes opspant.
Een reservebout heb ik niet zo meteen. Morgen ga ik voor een 60 km rit, ben eens benieuwd hoe het gaat voelen.
Zou toch voorzichtig zijn met het zadel nat te maken , licht invetten
en dan inrijden. Hou het zadel vooral droog en laat je zadel niet in de regen staan, en niet te snel opspannen.
Heb op die manier al veertig duizend km. gereden, veel succes
Ziezo, de 60 km rit is er uiteindelijk eentje geworden van 80 km. Geen last ondervonden dus ik vermoed dat het inrijden vlotjes zal gebeuren.
Ik heb me nog een zadelhoes aangeschaft want ik ben niet van plan om hem nat te laten worden.
[quote="bartel160"]Maar hoe vervang je de spanbout?quote]
Als je dealer hem opstuurt naar de Nederlandse verdeler Kruitbosch, dan monteren ze hem daar met een speciale tang.