Dilemma aanschaf nieuwe fiets en verzet

Chris Juden van de CTC is een echte autoriteit, en niet zomaar een of andere kletser op het internet. Hij mag wat mij betreft als gezaghebbend geciteerd worden. Maar terug naar de oorspronkelijke vraag: wat kun je doen om met sti racegrepen lichtere verzetten te bereiken? En het antwoord is dus zoals ik al zei: kleine beetjes lichter met een wat kleiner binnenblad aan de voorkant, en achter een wat groter grootste tandwiel. Als dat niet genoeg is moet je gaan denken aan 100/74 mm triple cranks met een kleinste blad van 24t of 26t, en eventueel ook een 9 speed mtb achterderailleur. Of je dit, eventueel met een voorderailleur voor kleinere bladen, nog met je sti shifters aan de praat krijgt is wat afwachten. Zo niet, dan wordt het overstappen op cross commandeurs of downtube commandeurs.
Een alternatief is dan nog om te kiezen voor ultracompacte double cranks, met bijvoorbeeld 42/26t. Dan mis je alleen de allerzwaarste verzetten die je toch niet echt gebruikt. Bij doubles is het probleem met verschillende kabeltrek tussen mtb en weg voorderailleurs van Shimano (want dat verschil is er echt, ook al werkt het desondanks bij mij ook, maar op een double) en met op kleine bladen slecht schakelende voorderailleurs met sti veel minder groot, en kun je ook nog kiezen voor een Shimano cross FD. Dit is wat ik zelf zou doen als kleine stapjes niet meer genoeg zijn.
Nog iets anders is dat je ook aan de bagagegewicht kant wat kunt proberen. Ik ben zelf 61 jaar, en heb gemerkt dat juist het klimmen moeilijker gaat dan vroeger. Klimmen is een strijd tegen de zwaartekracht, en die voer je makkelijker als er minder gewicht omhoog hoeft. Of dat bij jou een optie is weet ik natuurlijk niet, net zomin als de vraag of dit je aanspreekt.
Veel succes,
Wim
Ik kan je alleen aan je kwijt dat ik op mijn stadsfiets voor 42-36 en 24 achter 11,13,15,18,22,26 en 34 heb. Met dit verzet kom ik goed omhoog de 34 is een ideale reserve. Meestal gaat het goed met de 26. Met bepakking fietsen doe ik niet aan. Zal heel veel invloed hebben, vermoed ik.
Volgens mij moet je meer rekening gaan houden met je leeftijd, deze gaat een heel belangrijke rol spelen. Je moet niet spiegelen aan bepaalde opmerkingen hier, jonge gasten, hoeven nog niet af te stappen en zeker niet aan leeftijd genoten die met 24x26 nog alles op fietsen. Je gaat, gezien je leeftijd, in de afdeling speciale lichamen terecht komen, het talent wat je hebt en hoe getraind je bent.
Een fiets kopen waar een zo licht mogelijk verzet op gemonteerd kan worden. Zwaarder omhoog zit er standaard op. :wink:
Nu heb ik geen ervaring met racesturen (behalve dat ik blij was dat ik er vanaf was) maar wel een idee: in hoeverre is het een idee om drop bars ends op een MTB-stuur te zetten om zo alle monteerproblemen te omzeilen na het kopen van een nieuwe fiets? De MTB-shifters moeten dan wel bevallen uiteraard.
Zelf heb ik al tijden een fiets met vóór minimaal 22 en achter 32 (of 34), wat bergen reduceert tot een kwestie van tijd en daarbij fijn is voor mijn knieën.
Plaatje van internet (dus niet mijn fiets)
Afbeelding

Nog een leuke oplossing (waar je wel eerst het probleem bij moet verzinnen):
Afbeelding
Wim schreef:Als dat niet genoeg is moet je gaan denken aan 100/74 mm triple cranks met een kleinste blad van 24t of 26t, en eventueel ook een 9 speed mtb achterderailleur. Of je dit, eventueel met een voorderailleur voor kleinere bladen, nog met je sti shifters aan de praat krijgt is wat afwachten.
Ja dat kan en werkt goed, met 26 als kleinste dan. Ons 48x36x26 triple crankstel voldoet precies aan de maximum capaciteit van een road-triple-FD (22) en inderdaaad het verschil in ronding tussen 52 en 48 is te klein om voor problemen te zorgen. En zoals eerder aangehaald, gecombineerd met een 9v mountain RD heb je een goed werkende 3x10 setup met rem/schakel hendels op een racebocht waar Tante Gerrit en ik beide zo dol op zijn, maar dat is dan weer smaak.
Ave Gone schreef:Nu heb ik geen ervaring met racesturen (behalve dat ik blij was dat ik er vanaf was) maar wel een idee: in hoeverre is het een idee om drop bars ends op een MTB-stuur te zetten om zo alle monteerproblemen te omzeilen na het kopen van een nieuwe fiets? De MTB-shifters moeten dan wel bevallen uiteraard.
Zelf heb ik al tijden een fiets met vóór minimaal 22 en achter 32 (of 34), wat bergen reduceert tot een kwestie van tijd en daarbij fijn is voor mijn knieën.
Plaatje van internet (dus niet mijn fiets)
Afbeelding
Dat ziet er uit alsof het gemaakt is om te verongelukken: als je in de bocht zit kun je niet (direct) bij de remmen... :(
Allemaal nogmaals bedankt voor jullie reacties.
Ik heb wat om te overdenken.

Jan
Ik heb een fiets met Shimano 9v 105 met 28/38/48 voorbladen, dat schakelt prima. Verder, als het niet per se allemaal nieuw hoeft te zijn, heeft Shimano ook wel race-groepen gemaakt toegespitst op kleinere voorbladen, bijvoorbeeld de RSX voorderailleurs waren afgestemd op 26/36/46 cranks, en daar kan vast nog wel een tandje of twee af, zonder dat je in de problemen komt. Achter is er al helemaal geen probleem, daar monteer je zo nodig gewoon een MTB derailleur, 7v, 8v en 9v is allemaal uitwisselbaar, en een 9v MTB derailleur kun je ook nog 10v laten schakelen met STI.
Aan iedereen die met modder smijt. Graag de berichten verwijderen.
Nu weer on topic.
Ik heb zelf een zeer sportieve trekkingfietsen Van Herwerden Roadmaster met racestuur en Shimano Ultegra. Ik heb nu als kleinste verzet achter de 30 en dat schiet echt te tekort bij beklimmingen met volle bepakking dus overweeg ook voor een volgende tocht wat kleiners te monteren. Ga eens langs bij je fietsenzaak en kijk dan hoe klein je kan gaan. Bij trekking geldt overigens hoe kleiner verzet hoe beter. Succes.
Rutger schreef:Ga eens langs bij je fietsenzaak en kijk dan hoe klein je kan gaan.
Dat lijkt nou juist het probleem te zijn: iemand (vermoedelijk de plaatselijke vakhandel) heeft bij de topicstarter het idee in zijn hoofd gepland dat kleiner onmogelijk is.
Alien schreef:
Rutger schreef:Ga eens langs bij je fietsenzaak en kijk dan hoe klein je kan gaan.
Dat lijkt nou juist het probleem te zijn: iemand (vermoedelijk de plaatselijke vakhandel) heeft bij de topicstarter het idee in zijn hoofd gepland dat kleiner onmogelijk is.
Kleiner is natuurlijk wel degelijk mogelijk. Gelukkig ben ik klant van iemand die wel specialist is (al moet ik daarvoor wel naar Voorburg :D ). Mijn mening is dat de lokale fietshandels over het algemeen niet heel veel verstand hebben van trekkingfietsen en alleen maar proberen je een nieuwe fiets aan te smeren.
Eh sorry een beetje off topic. Maar een echte fietsenzaak zal dat kleiner onmogelijk is in dit geval.
Hi, ik rij al jaren met een shimano race triple met sti shifters, schakelen en remmen zonder je handen te hoeven verplaatsen. Omdat ik ook een kleiner verzet wil rijden hebik ook al tijden kettingbladen van TA SPECIALTIES die gaan tot 24 tanden voor het binnen blad. Verder gaan deze bladen veel langer mee dan de shimano's is mijn ervaring.

Groets,

Roel
Even voor de goede orde en om mogelijke online zoekopdrachten te vergemakkelijken: de merknaam is TA Specialites.
Goeie tip, al geloof ik niet dat verkrijgbaarheid van kettingbladen het issue was.