Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dilemma aanschaf nieuwe fiets en verzet - Forum Wereldfietser

Dilemma aanschaf nieuwe fiets en verzet

Het volgende leg ik voor.
Momenteel heb ik een randonneur met racestuur met voor een triple 50-39-30. Daarmee heb ik, nu 64 jaar en 90 kg, de afgelopen jaren met achter als grootste tandwiel 25 o.a. de fietsroutes de Groene Weg en Langs Oude Wegen afgelegd. Dat ging prima.
Vorig jaar met achter als grootste tandwiel 28 o.a. de Arlbergpas (1793 m) en de Norbertshöhe (1461 m) bedwongen. Okay, ik heb onderweg wel een paar keer stil gestaan.
Afgelopen zomer fietste ik de Midden-Frankrijk route door o.a. het Massif Central met achter als grootste tandwiel 30. Dat betekende wat cols van 1000-1200 m. Ook dat was goed te doen, al zal ik nooit een berggeit worden.
In de Ardennen heb ik niet veel moeite met het klimmen, mits ik maar af en toe even stop.

Maar goed ik word een jaartje ouder en overweeg nu een andere fiets aan te schaffen met voor een triple 44-32-22 o.i.d. en achter iets van 11-34.
Helaas blijkt dat crankstel niet te kunnen in combinatie met een racestuur met shifters / remhandels.
Dan zou ik een recht (ATB met bar ends) stuur moeten nemen, dan kan een triple 44-32-22 wel. Maar ja, ik wil m'n racestuur niet kwijt!
Dus dan maar geen nieuwe fiets en op mijn huidige fiets een 11-34 cassette plaatsen?
Dan is de vraag of ik daarmee de Simplonpas, de Splügenpas, de Furka en de steile klimmetjes in Engeland aan kan met twee achtertassen en mezelf.

Mijn vraag is eigenlijk, met welk verzet klimmen jullie?

Bedankt voor je reactie.

Jan
Jan,als je huidige fiets nog goed is ,zou ik vooralsnog nog volstaan met een cassette 11-34(bergverzet)
Als je weer thuis bent kan je de normale cassette weer gebruiken.
Cassette wisselen is een fluitje van een cent :D

PS er zijn tabellen voor de verschillende tandwiel combinaties, even googelen
Dirk
dik5 schreef:Jan,als je huidige fiets nog goed is ,zou ik vooralsnog nog volstaan met een cassette 11-34(bergverzet)
Als je weer thuis bent kan je de normale cassette weer gebruiken.
Cassette wisselen is een fluitje van een cent :D
Je vraag over welk verzet wij klimmen is niet te beantwoorden.
Wordt beïnvloed door hellingsperc.,gewicht, lengte klim en je eigen capaciteiten

PS er zijn tabellen voor de verschillende tandwiel combinaties, even googelen
Dirk
Zelf klim ik met 22-32 op de steilste hellingen (banden 50-559). Verhard nog nooit hoeven afstappen (nét niet), onverhard wel.
Wij hebben randonneurs met racestuur en Shimano rem/schakel STI. Crankstel is 48x36x26, momenteel zit achter een 11-32 (10s) cassette maar daar zou ook nog wel 11-34 op kunnen. Alpenpassen met 26x32 ging afgelopen zomer probleemloos, maar dat was niet met volle bepakking, dan zou ik 26x34 nog wel willen overwegen.
waarschijnlijk mijn gebrek aan kennis maar wat heeft het crankstel te maken mbt je stuur en shifters? Je shifter beweegt de voorderailleur van tussen de verschillende bladen. Die weet echt niet hoeveel tandjes die hebben, volgens mij zou je dus gewoon de derailleur naar beneden kunnen doen zodat deze weer vlak boven de tandjes staat. Wellicht dat het een probleem is wanneer je een aangelast ophangpunt hebt en geen klemband derailleur hebt maar dan gewoon de derailleur onder het ophangpunt.. maar zoals gezegd ik beredeneer het slechts
Cable pull tussen race en mtb shifters is anders, zowel voor als achter (bij > 9 speed), tenminste bij Shimano. Campagnolo schakelt alles wat los en vast zit voor, dus als je dropbar en index voor wilt neem dan Campa. En als je dan toch achter een Shimano derailleur wilt google dan op Shimergo.

Ik klim onverhard met 15 kg bepakking op 24-34 en zou soms nog wel iets lichters willen. Verhard is 24-34 prima te doen (24-30 is ook nog wel ok), alhoewel dat wel lopen zal worden op de Keutenberg denk ik. Zwaarder dan dat redden mijn benen niet meer.

Kortom, ga voor de klimmen die je noemt naar een 9-speed mtb triple + voorderailleur icm een 11-speed Shimergo setup (11 speed Campa shifter + 9-speed Shimano achterderailleur + cassette) als je met dropbars wilt rijden.
Denk nog even aan de kabelrouting van je voorderailleur (top/downpull).
race shifters kunnen inderdaad prima overweg met een (voor) deraileur voor een MTB crankstel. Wat niet kan is met deze shifters de V-brakes bedienen. (alhoewel daar ook oplossingen voor bestaan).
Bedenk wel dat deze MTB crankstellen een stuk breder zijn, en eigelijk bedoeld voor de bredere achernaven in MTB's en ATB's

Echter. je kunt ook een race crankstel zelf samenstellen. er bestaan compact crankstellen (110 BDC) waar nog een zogenaamde "granny" (74 BCD) op past. Ik heb zelf zo'n cranstel op onze tandem zitten. Het kleinste tandwiel dat hier op past is een 24.
Je zou zo bijvoorbeeld een 24-36-46 crankstel kunnen opbouwen en zo je huidige fiets opwaarderen.

kijk hier maar eens:
de tandwielen: http://www.spacycles.co.uk/products.php?plid=m2b0s210p0
de cranks: http://www.spacycles.co.uk/products.php ... 0s109p2003
deze crankstellen zijn ook nog eens in veel lengtes te verkrijgen.
BertjeConti schreef:race shifters kunnen inderdaad prima overweg met een (voor) deraileur voor een MTB crankstel.
Nee, die van Shimano niet. De benodigde cable pull is anders, de STI's trekken niet genoeg kabel en de indexing werkt zeer beroerd. Ook is de kettinglijn van een mtb crankstel en voorderailleur groter (6,5 mm) zodat je derailleur niet ver genoeg naar buiten komt. Hetzelfde voor de spacing tussen de kettingwielen. Je kunt wel oneindig gaan klooien met andere bevestiging van de kabel, andere spacers etc, maar daar word je niet vrolijk van.
Die van Campa hebben geen problemen want die hebben voor geen indexing in de duurdere groepen.
Er is hier weer een hoop onzin gedebiteerd. Shimano raceshifters kunnen prima met 9 speed mtb oude stijl achterderailleurs gecombineerd worden (niet met FD). Een 110 bcd crankstel met kleinere bladen kan ook met raceshifters, mits je het niet te dol maakt. Als je het wel dol wilt maken met heel kleine voorbladen dan is er wel een probleem: die kleine bladen hebben een andere radius, en een FD voor grote bladen schakelt slecht met kleine bladen - kies dan een cyclocross FD. Wil je echt kleine bladen dan kun je beter ook bar end of downtube shifters nemen, die hebben geen indexering op de FD. Mijn advies voor nu:
1 een kleiner kleinste voorblad dan 30t wil vast wel met je huidige derailleurs: 28t is een mooi begin.
2 moderne race achterderailleurs kunnen vaak al 32t aan. Hoe ver moet je nu al de B schroef draaien? Anders kun je altijd een langer boutje monteren. Dan is de kans dat 32t lukt weer veel groter. Lukt he tniet, dan is een mtb achterderailleur een goed plan, en niet duur (vermijd de modernste modellen).

Mooi hoor, iemand die ook op leeftijd nog met een echte randonneur rijdt. Gefeliciteerd.
Hilver schreef: Maar goed ik word een jaartje ouder en overweeg nu een andere fiets aan te schaffen met voor een triple 44-32-22 o.i.d. en achter iets van 11-34.
Helaas blijkt dat crankstel niet te kunnen in combinatie met een racestuur met shifters / remhandels.
Wie vertelt nu dergelijke onzin? Een of andere conventioneel denkende fietsenmaker, zoals ze bijna altijd denken?

Ik heb jaren op mijn racefiets een dergelijk crankstel geschakeld met wegshifters en een tijdje zelfs met een Dura Ace FD7700 (dubbele) voorderailleur. Allemaal angsthazen die fietsenboeren, of is het meer geldwolven? Achter moet je dan wel een Deore 590 9v achterderailleur gebruiken. Daar koop je toch geen andere fiets voor?
Ook hierboven staan nog de nodige onjuistheden. Voorderailleurs hebben allemaal, Shimano, Sram, FSA en Campa dezelfde schakelratio, ja ook de mtb derailleurs. Achter is een ander verhaal. Shimano 10v is alleen met Shimano DynaSys 10v spul te schakelen, gewoon een 9v derailleur gebruiken. En SRAM ESP alleen met SRAM ESP.
Bijna net zo effectief:een Stronglight Impact (weg)Triple met 46/34/24t. allemaal met wegshifters te schakelen. Voorderailleur moet wel omlaag kunnen. Blijven de kosten ook binnen grenzen. http://www.xxcycle.fr/pedalier-strongli ... le,,fr.php
Dit artikel, http://www.ctc.org.uk/cyclists-library/ ... s/shimergodat toch al even meegaat en niet lijkt geschreven te zijn door een idioot, stelt wel degelijk dat er een verschil is in de shiftratio van voorderaillieurs van shimano. Met een dubbel zal je dat nooit merken omdat je van aanslag tot aanslag schakelt, bij een triple, maakt het wel uit, al zal je waarschijnlijk wel een punt kunnen vinden dat het min of meer werkt.

De truuk die wordt voorgesteld hierboven campa shifters met shimano derailleurs wordt voldoende vaak op het net aangeduid als werkend. Ik heb zelf net tweedehands campa shifters gekocht om het eens te proberen (campa 10 speed met shimano 8-speed).

Werk je met barend shifters dan is heel deze omweg onnodig, en kan je de voorderailleur gewoon bedienen met een niet geindexeerde of micro-index schakelaar.
EnriceV schreef:Dit artikel, http://www.ctc.org.uk/cyclists-library/ ... s/shimergodat toch al even meegaat en niet lijkt geschreven te zijn door een idioot, stelt wel degelijk dat er een verschil is in de shiftratio van voorderaillieurs van shimano. Met een dubbel zal je dat nooit merken omdat je van aanslag tot aanslag schakelt, bij een triple, maakt het wel uit, al zal je waarschijnlijk wel een punt kunnen vinden dat het min of meer werkt.
Ik ben zeker geen idioot en schrijf geen dingen van anderen over en ga ook al even mee :lol: , maar citeer uit eigen praktijkervaring!! Zowel de mtb- als de wegderailleurs (XT 760 en SLX FD 667 en Ultegra FD 6503 en Dura Ace FD 7700-schakelt ook een triple-) van Shimano werken allemaal prima samen met Ultegra ST 6510, Deore XT 750 shifters en ook nog met SRAM Plasma 9v shifters (shimano compatible). "Een punt dat het min of meer werkt".... is onzin.
De topicstarter (Jan) zal wel effe schrikken.
Die kan voorlopig effe vooruit :D

@Jan: Succes jongen...
sjefke schreef:Ik ben zeker geen idioot en schrijf geen dingen van anderen over en ga ook al even mee :lol: , maar citeer uit eigen praktijkervaring!!
Ik zei dat de schrijver van het artikel me geen idioot leek, wat niet impliceert dat jij of iemand anders dat dan wel zou zijn. Het gaat erom dat ie duidelijk de tools heeft om verhoudingen tot 100sten van een mm kan opmeten, iets wat ik mezelf bv niet zie doen. Ook Sheldon Brown vindt het overigens geen goed idee http://sheldonbrown.com/front-derailers.html. Al schrijft hij wel "... can cause indexing problems..." ...

Ik heb zelf geen ervaring ermee dus over de werking zal ik mij niet meer uitspreken. Maar de bronnen die ik aanhaal hebben mijnsinziens voldoende credibiliteit om te kunnen zeggen dat er wel degelijk een verschil is in schakelratio. Ze geven geen exacte getallen dus is het moeilijk te checken wat en hoe groot mogelijke problemen zouden zijn.

(een forum draait om correcte informatie verstrekken, als ik iemand zou willen aanvallen - wat eigenlijk nooit voorkomt - dan doe ik dat wel in een pb of bij een pint op café ;-) )

Edit: op het wereldwijdeweb vind ik maar weinig info over de getallen enkel dit: "Shimano makes use of indexed front shifting. The Shimano shift ratio for front derailleurs is close to that of SRAM's 1:1 family, ie, unity or 1.1. Note that this differs considerably from their rear derailleur ratios of 1.7. Although this fact is not specified by Shimano, because SRAM advertises 1:1 shifters for their rear shifting as being suitable for Shimano's front derailleurs, the assumed shift ratio of unity seems reasonable. Shimano's front shifters however, differ for road and MTB use; a discussion at CTC on Front Shifting implies that an MTB pulls 9.75mm of cable for a front shift whereas a road shifter pulls only 6.75mm; some 3mm less than the MTB.". Zoals de tekst al aangeeft zijn de getallen niet als zeker te beschouwen.
EnriceV schreef:
sjefke schreef:Ik ben zeker geen idioot en schrijf geen dingen van anderen over en ga ook al even mee :lol: , maar citeer uit eigen praktijkervaring!!
Ik zei dat de schrijver van het artikel me geen idioot leek, wat niet impliceert dat jij of iemand anders dat dan wel zou zijn. Het gaat erom dat ie duidelijk de tools heeft om verhoudingen tot 100sten van een mm kan opmeten, iets wat ik mezelf bv niet zie doen. Ook Sheldon Brown vindt het overigens geen goed idee http://sheldonbrown.com/front-derailers.html. Al schrijft hij wel "... can cause indexing problems..." ...

Ik heb zelf geen ervaring ermee dus over de werking zal ik mij niet meer uitspreken. Maar de bronnen die ik aanhaal hebben mijnsinziens voldoende credibiliteit om te kunnen zeggen dat er wel degelijk een verschil is in schakelratio. Ze geven geen exacte getallen dus is het moeilijk te checken wat en hoe groot mogelijke problemen zouden zijn.

(een forum draait om correcte informatie verstrekken, als ik iemand zou willen aanvallen - wat eigenlijk nooit voorkomt - dan doe ik dat wel in een pb of bij een pint op café ;-) )

Edit: op het wereldwijdeweb vind ik maar weinig info over de getallen enkel dit: "Shimano makes use of indexed front shifting. The Shimano shift ratio for front derailleurs is close to that of SRAM's 1:1 family, ie, unity or 1.1. Note that this differs considerably from their rear derailleur ratios of 1.7. Although this fact is not specified by Shimano, because SRAM advertises 1:1 shifters for their rear shifting as being suitable for Shimano's front derailleurs, the assumed shift ratio of unity seems reasonable. Shimano's front shifters however, differ for road and MTB use; a discussion at CTC on Front Shifting implies that an MTB pulls 9.75mm of cable for a front shift whereas a road shifter pulls only 6.75mm; some 3mm less than the MTB.". Zoals de tekst al aangeeft zijn de getallen niet als zeker te beschouwen.
[moderator] Ongepast opmerking weggehaald en gebruiker gewaarschuwd. [/moderator]
Nu heb ik nog niet zoveel kennis van dit alles maar waarom geen shifters op de stuuruiteinden monteren (net als op cros racefietsen of bovenop (Velo-Orange stuurconsoles) het stuur) dan heb je wel een aparte rem en shifter maar maakt dat iets uit.

velo orange stuurconsole
Afbeelding

bar end shifter
Afbeelding
sjefke schreef: <verwijderd door moderator>
Doe eens normaal man. EnriceV probeert echt niet onderuit te halen wat jij schrijft en geeft een andere bron van informatie.
Bedankt voor jullie - soms onverwachte - reacties.
Voor de goede verstaander, ik hoop dat een eventuele verdere discussie binnen proportie blijft.
Wel heb ik weer het een en ander te overdenken. Gelukkig heb ik geen haast :)

Nogmaals bedankt.

Jan
Hilver schreef:... ik hoop dat een eventuele verdere discussie binnen proportie blijft....
Helaas lijkt dat steeds minder vaak voor te komen, maar gelukkig ben je geholpen met de informatie die iedereen (behalve ikzelf) gegeven heeft. Succes met de keuze en laat even weten welke oplossing je hebt gekozen!