Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Soms moet je bepaalde onderdelen zelf maken.... - Forum Wereldfietser

Soms moet je bepaalde onderdelen zelf maken....

Ik heb onlangs een nieuwe fiets gekocht via het Fiets Privé-project van mijn werk. Mijn keuze viel op een lichte racefiets van het merk Focus Culebro om lekker rond te toeren. Maar de fiets moest wel enige aanpassingen ondergaan om aan mijn eisen te voldoen. Zo’n smalle harde zadel zonder veren deed pijn aan mijn achterwerk. Weg ermee, maar de fietsenzaak weigerde mij een Brooks-zadel te leveren. Dit hoort niet op een racefiets, zei men. Maar ik bepáál wat ik wil en ik kocht bij een andere fietsenzaak toch een Brooks-zadel, want daar ben ik al meer dan veertig jaar aan gewend. Op de verpakking staat een mooie slagzin: Most cyclists swear at their saddles, Brooks’ cyclists swear by them.
Later kocht ik bij (de nu helaas ter ziele gegane) Halfords een voor- en achterverlichting. Aangezien zo’n Focus Culebro geen enkel voorziening heeft om daar verlichtingen aan te brengen, moest ik er wat slim op vinden. Want ik ben in diverse fietsenzaken op problemen gestuit: geen geschikte onderdelen te vinden omdat de Focus-fiets ook nog afwijkende maten heeft. Voor het achterlicht bracht ik twee messing hoekijzers aan de moeren onder het Brooks-zadel en voor de voorlamp op de voorvork moest ik iets zelf fabriceren. Een licht gebogen koperen plaatje met daarop een messing knie voor 22 mm buizen erop gesoldeerd. Met een houten zwaai en een waterpas heb ik de hellingshoek van de voorvork en de beoogde stand van de lamp berekend. Na het solderen verfde ik de zelfgemaakte lamphouder zwart en die is met een slangenklem aan de voorvork bevestigd, met een stukje rubber uit een oude binnenband ertussen als bescherming.
Verder is de buis van het stuur 31 mm dik, dat gaf ook nog problemen voor het aanbrengen van een fietsbel en het Klick-fix systeem voor mijn Agu-stuurtas. Agu in Alkmaar stuurde mij gratis twee grote bevestigingsbeugels voor een stuur van Ø 31 mm, wat een service! Er bestaan wel kleine fietsbellen, een soort grijze halve eierdop, die een grote beugel hebben. Maar die gaven amper geluid, een zwakke plok-plok. Ik wilde een echte fietsbel hebben die luid driinnggg kan produceren. Voor de bel heb ik middels twee rvs onderbeugels (normaal één) aan elkaar geschroefd aan het stuur vastgemaakt. Verder zijn de spaken voorzien van witte reflecterende omhulsels, bij de Aldi gekocht. Wat kunnen die heel goed licht weerkaatsen! Zeker nu de dagen korter en donkerder gaan worden. De onderstaande foto's spreken voor zichzelf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Voor elk probleem een oplossing.

Inmiddels kan je deze kopen: http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... duct=98984
spaart je weer wat werk!
Met alle respect voor jouw nijverheid en vindingrijkheid, maar om eerlijk te zijn vind ik het een beetje een "verkrachting" van het type fiets. Het zadel vind ik één ding (dat is qua beleving nogal persoonlijk, hoewel een racezadel prima kan zitten), maar voor de verlichting bestaan simpelweg mooiere / betere oplossingen.

Volgens mij was het bijvoorbeeld ook mooier en handiger geweest als je een beugel had gemaakt voor montage achter de voorrem.

Mooie fiets trouwens. Ik heb 'm zelf ook, afgemonteerd met een triple 105. Is het gezichtsbedrog of zijn jouw cranks langer dan standaard?
Martin, een 10 voor je creativiteit maar er zijn zeker voor een achterlicht veel betere opties die eenvoudiger zijn. Persoonlijk vind ik het achterlicht buitenproportioneel en zal niet veel toevoegen tov kleine(re) LED verlichting. Vind je oplossing voor je voorlicht mooi gemaakt en uitermate creatief. Denk dat deze ook zeer stevig is wat waarschijnlijk ook noodzakelijk is voor de lamp die je gekozen hebt. Maar washet niet handiger geweest om je snelheidmetertje op de stuurpen te monteren en de vrijgekomen plaats te gebruiken voor je lamp? OP die manier heb je denk ik meer aan de lichtbundel.
Hoe het ook zij, puik stukje werk en veel plezier ermee in de aankomende donkere periode!
Ik heb een B-17 op de racefiets, een stap die door puristen in mijn kenniskring ook met boegeroep werd ontvangen, maar ben er elke keer weer blij mee...
Travelmaster schreef:Is het gezichtsbedrog of zijn jouw cranks langer dan standaard?
Nee, de cranks zijn echt origineel, alleen de pedalen heb ik zelf eraan gezet. Aangezien de fiets geen klapstandaard heeft, rust hij op de eerste foto met de rechter trapper op een verfblikje tegen omvallen....
kenben schreef:Martin, een 10 voor je creativiteit maar er zijn zeker voor een achterlicht veel betere opties die eenvoudiger zijn. Persoonlijk vind ik het achterlicht buitenproportioneel en zal niet veel toevoegen tov kleine(re) LED verlichting. Vind je oplossing voor je voorlicht mooi gemaakt en uitermate creatief. Denk dat deze ook zeer stevig is wat waarschijnlijk ook noodzakelijk is voor de lamp die je gekozen hebt. Maar was het niet handiger geweest om je snelheidmetertje op de stuurpen te monteren en de vrijgekomen plaats te gebruiken voor je lamp? Op die manier heb je denk ik meer aan de lichtbundel.
Hoe het ook zij, puik stukje werk en veel plezier ermee in de aankomende donkere periode!
Ik kan me jou wel voorstellen, maar ik ben grotendeels doof en ik wil zo goed mogelijk opvallen, wil ik mijn lieve vrouw niet ongerust maken. Zij is iedere dag al opgelucht wanneer ik van mijn werk thuis kom.... Ik fiets door de week dagelijks 20 kilometer, vaak met een geel hesje aan. Een voorlamp op het stuur lijkt me niet handig, dan hangt de Agu-stuurtas in de weg (te hoog). En het fietscomputertje zal dan horizontaal zitten aan de stuurpen, lastig om af te lezen....
Het doet pijn aan mijn ogen, maar hey, ik moet er niet mee rijden en als ik de plaatjes weg klik moet hem zelfs nooit meer zien, dus amuseer je ermee!
captain_fabulous schreef:Ik heb een B-17 op de racefiets, een stap die door puristen in mijn kenniskring ook met boegeroep werd ontvangen, maar ben er elke keer weer blij mee...
Bedoel je met de B-17 een bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog, the 'Flying Fortress'? Dan blijft er van jouw fiets door zijn geplet niet veel meer over.... :lol:
Als je nog beter wilt opvallen: ik zie 's ochtends in het donker op weg naar m'n werk veel fietsers die LED-armbanden om hun bovenarmen hebben. Dat werkt goed, evenals hesjes waarin LEDjes zijn verwerkt (die zie ik dan weer veel bij paardrijders, vraag me niet waarom).

En een lamp op je helm werkt trouwens ook heel goed, dan kun je ook nog eens de richting op schijnen waar je heen kijkt!

Kijk hier maar eens voor prijstechnisch interessante verlichting: http://www.led247.nl/mountainbike-led-lampen.html

Veel MTB-ers van m'n club rijden ermee.
Martin E. van Doornik schreef:
captain_fabulous schreef:Ik heb een B-17 op de racefiets, een stap die door puristen in mijn kenniskring ook met boegeroep werd ontvangen, maar ben er elke keer weer blij mee...
Bedoel je met de B-17 een bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog, the 'Flying Fortress'? Dan blijft er van jouw fiets door zijn geplet niet veel meer over.... :lol:
Gij guit...Ik bedoelde uiteraard zo'n fijn product va de firma Brooks, een lederen zeteltje waar een mens na 10 uur onderweg af kan stappen alsof het een ritje naar de buurtsuper om de hoek was.
Travelmaster schreef:Als je nog beter wilt opvallen: ik zie 's ochtends in het donker op weg naar m'n werk veel fietsers die LED-armbanden om hun bovenarmen hebben. Dat werkt goed, evenals hesjes waarin LEDjes zijn verwerkt (die zie ik dan weer veel bij paardrijders, vraag me niet waarom).

En een lamp op je helm werkt trouwens ook heel goed, dan kun je ook nog eens de richting op schijnen waar je heen kijkt!

Kijk hier maar eens voor prijstechnisch interessante verlichting: http://www.led247.nl/mountainbike-led-lampen.html

Veel MTB-ers van m'n club rijden ermee.
Dank je voor je advies, maar op fietsgebied koop ik niet graag onderdelen per internet. Ik wil in een winkel de producten zelf eens goed kritisch bekijken of uitproberen en eventueel op mijn naar binnen in de winkel meegenomen fiets om te kijken of die passen.
Martin, hulde voor de huisvlijt. Wat me wel opvalt is dat het licht een kwartslag is gedraaid, ik denk dat de ontwerper ervan niet voor ogen had dat het ooit zo gemonteerd zou gaan worden. Ik weet verder niet hoe de verlichting van de weg voor je nu is, het is denk ik ook om zelf wat te zien en niet enkel om gezien te worden.
_Peter_ schreef:Martin, hulde voor de huisvlijt. Wat me wel opvalt is dat het licht een kwartslag is gedraaid, ik denk dat de ontwerper ervan niet voor ogen had dat het ooit zo gemonteerd zou gaan worden. Ik weet verder niet hoe de verlichting van de weg voor je nu is, het is denk ik ook om zelf wat te zien en niet enkel om gezien te worden.
Heb ik ook eraan gedacht, om i.p.v. een 22 mm messing knie een rechte kous te nemen, maar die was te kort voor het bevestigen van de lamp. Voor de zekerheid zit er nu een watervaste tape op de naad van de kwartslag gedraaide lamp tegen de regen. Nood breekt wet, hè? De verlichting op de weg heb ik al getest en is in orde.
Best een nette oplossing voor die koplamp, maar had zelf waarschijnlijk een einddopje met een stukje pijp op het plaatje gesoldeerd.

Ik heb trouwens laatst ook een beetje mogen beunen. Mijn vriendin had bij de Action een kilometertellertje gekocht. Helaas was het draadje te kort voor het hoge stuur van haar opoefiets. probleem uiteindelijk opgelost met een beugeltje, stokeinde en... oh ja, de bezemsteel is zo'n vijf centimeter korter.
Afbeelding
Afbeelding
De kilometerteller hangt nu netjes aan de stuurpen, vlak boven het balhoofd.
Mooi gedaan! :)
Mooi gedaan hoor; Ik mis de spiegels http://www.rose.nl/producten/onderdelen ... /spiegels/