Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Irritatie popnagels Brooks B67 - Forum Wereldfietser

Irritatie popnagels Brooks B67

Met mijn nieuwe Avaghon ook een nieuw zadel gekocht; een Brooks B67
Na jaren tevreden op Terry's te hebben gefietst, wilde ik het nu toch een keer proberen. Ik weet dat het heel wat kilometers duurt voor je een Brooks hebt ingezeten, maar met de ritjes van afgelopen weekend geen last van het harde leer, maar irritatie bij de popnagels die achterop zitten. Deze steken net een beetje uit en hebben redelijk scherpe randjes waardoor dit ontstaat.

Is dit normaal/herkenbaar voor anderen? Volgens mij zit ik goed, maar misschien toch iets te ver naar achteren op het zadel? Al zit je volgens mij altijd wel op je hele zadel en dus ook op die popnagels. En kan me ook niet voorstellen dat dit minder wordt in de loop van de tijd.
Normaal zit je niet op de popnagels, het suggereert dat je te ver naar achteren zit. Een brooks zadel stel je perfect horizontaal af, niet met de neus een beetje omhoog. In het begin glij je wat rond maar dat is snel voorbij.
EnriceV schreef:Normaal zit je niet op de popnagels, het suggereert dat je te ver naar achteren zit.
Het kan ook zijn dat er wat extra spek op de billen zit....
Eric op de Fiets schreef:
EnriceV schreef:Normaal zit je niet op de popnagels, het suggereert dat je te ver naar achteren zit.
Het kan ook zijn dat er wat extra spek op de billen zit....
Had gekund, maar is niet het geval.
Het wordt als het zadel ouder wordt in ieder geval niet minder. Ik (B66, B67) heb er zelf geen last van, maar fietsend met spijkerbroeken komen op de twee betreffende plaatsen wel wite slijtvlekjes na verloop van tijd, alleen van de buitenste klinknagels.
Heeft je zadel een te afwijkende vorm? Heb je er een foto van?
Ave Gone schreef: Heeft je zadel een te afwijkende vorm? Heb je er een foto van?
Niet vergeleken met andere zadels, maar bij deze een foto:

Afbeelding

en één van de popnagels:

Afbeelding
Als je het mij vraagt zitten de popnagels he-le-maal achteraan, daar waar je zitvlak niet hoort te zitten ('no pun intended' :wink: ). Als je er last van hebt, kan ik persoonlijk maar 1 conclusie trekken: je zit te ver naar achteren op het zadel. Heb ik ook gehad (hoewel niet zoveel last van de popnagels op mijn Brooks), maar het zadel naar achteren zetten lostte dat probleem eenvoudig op.
Dit zadel ziet er keurig en nieuw uit. Het zadel naar voren zetten moet je doen als het te ver naar achteren staat, maar als het niet te ver naar achteren staat moet je het beslist niet naar voren zetten alleen vanwege de klinknagels.
Je kunt heel voorzichting ietsje van het hoekje afvijlen en schuren, maar veel zal dat niet helpen en je hebt het risico nat je nog scherpe randjes maakt ook.
Een fietsbroek met voldoende stevige zeem helpt uiteraard ook wat.
Bij sommige Brooks zadels kun je een versie bestellen met koperen nagels die groter en platter zijn (zoals de Select zadels).
Bij de B67 is dat helaas niet mogelijk.
Je kan wel aan de Gilles Berthoud Mente denken. Die lijkt op de B67 (maar dan gelukkig zonder vering) en die heeft de nagels meer naar achteren zitten. Eigenlijk zoals het hoort.