Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorwiel met naafdynamo en uitvalnaaf, waar te koop? - Forum Wereldfietser

Voorwiel met naafdynamo en uitvalnaaf, waar te koop?

Heren, dames,

Mag ik mij even voorstellen? Ik ben Hermannetje, 48 jaar, ik fiets om mij van A naar B te bewegen, en ik ben van plan om volgend jaar met een dame naar België af te zakken om daar van brouwerij naar brouwerij cq klooster te fietsen.

in 1995 kocht ik een Giant tourer bij Lohman (inmiddels gestopt/failliet). Ik zat toen iets beter financieel gezien, en kocht deze fiets behangen met Karrimor fietstassen, een Vetta fietscomputer, een Asus Granit slot en een verstelbaar stuur van Ergo systems.

De vakantie verliep prima, en de fiets verdween in een schuurtje. Sporadisch fietste ik er op, vooral omdat ik al een omafiets had, en deze tourer met zijn uitvalnaven veel diefstal gevoeliger is.

Echter....een paar weken geleden moest ik deze fiets wel gebruiken, ik wou de visite iets van mijn woonomgeving laten zien. Ik pompte de banden op, bespoot de ketting met "multispray" (met MSO2 of iets dergelijks), en toen gebeurde het: de eerst roestige ketting ging soepel rond. Later kocht ik een fietspomp met druk meter, en pompte de banden tot 6 bar op. Het fietsje ging als een raket, heerlijk, ik vond het plezier terug wat ik al een tijd verloren was. Of het nou verbeterde conditie is van een loopgroepje is, of gewoon vergeten plezier, ik scheur in Amsterdam vaak rond met een vaartje rond de 25 kilometer per uur, soms 20, soms 30.

Mijn Vetta snelheidsmeter heeft inmiddels een afgebroken kabel, geeft niet, ik zet hem opnieuw vast op de houder (ik heb een elektronica achtergrond, bij belangstelling vertel ik wel hoe je zoiets lapt). Maar nu....ik wil mijn mobiel meenemen op fietsvakantie, en ik wil van jullie weten hoe ik die het beste onderweg oplaad.

Ik zal dus een voorwiel met naafdynamo moeten kopen en een soort van apparaat met een USB uitgang, mijn verlichting werkt nu op batterijen (mochten jullie tipos hebben voor je verlichting en je oplaadapparaat samen op een naafdynamo, vertel het mij). Laat ik de vragen samenvatten

-Waar koop ik een voorwiel met uitvalnaaf en naafdynmamo? Bandmaat is 622-37.
-Is er een apparaat wat van wisselspanning (van de naafdynamo), spanning maakt voor een samsung S3 mobiel?

Andere vragen komen nog wel, dit zijn 2 belangrijke.

Groetjes van Hermannetje.
Hallo Hermannetje,

Wie weet kan ik iets voor je betekenen:
In mijn schuurtje ligt al 3 jaar een voorwiel van mijn Koga Randonneur.
Waarom?.....toenemende knieklachten en dus heb ik de Koga laten ombouwen naar e-bike. Het voorwiel moest vervangen worden voor een wiel met motortje.

Dus ik heb een originele Koga velg met Nexus Shimano naafdynamo HB NX 32 en uitval naaf liggen.
Wiel is 100 % recht, slijtage groeven op de velg nog volledig aanwezig, snelspan as heeft lichte roest op de verchroomde kop en spanhendel.

Als je interesse hebt, stuur maar een pb en doe maar een bod, kan ik je ook foto's sturen.
Maat 622-700....heb altijd gereden met Schwalbe 622-700-40

Groet

Jans
Ik heb vorige maand nog een "zo goed als nieuw" exemplaar op marktplaats gekocht voor €25. Met wat mazzel vindt je daar ook iets. Optie Jans kan natuurlijk ook ;-)
Eerlijk gezegd kan het ook simpeler en goedkoper. Als je je telefoon elke avond heel even aanzet om sms berichten binnen te halen en eventueel iets te versturen gaat een lading behoorlijk lang mee, zelfs met moderne telefoons. Zo af ent eo kom je vast wel bij een stopcontact. Als je dat interval wilt verlengen kun je ook een kleine powerbank meenemen (een soort extra accu die je een keer oplaadt en waarmee je dan een paar keer je telefoon kunt opladen). Slechts incidenteel gebruik gecombineerd met een niet al te zware powerbank is goed voor een paar weken gebruik.
Mocht je ook een gps mee willen nemen, dan is het verstandig een zuinige te kopen zonder groot touchscreen (de Garmin Etrex is de zuinigste, en ook nog licht en goedkoop). Met goede accu's rijd ik dan vijf dagen per setje.
Wim
Ik ben er nog niet helemaal uit. Ten eerste hebben veel fietswielen een rollerbrake. Aangezien ik velgremmen heb, neem ik aan dat ik die niet nodig heb?
Ten tweede vraag ik me af of het aansluitmateriaal (draden etc) nog tekrijgen is van een onbekend merk. Ik zeg dit, omdat op marktplaats er veel aanbod is.
Ten derde, kan ik een as zo vervangen door een uitvalnaaf, of moet het wiel daar geschikt voor zijn?
Je moet idd een versie hebben zonder rollerbrake. En die zijn er ook genoeg.
Ze hebben bijna allemaal een zelfde aansluiting (zie foto) Hier kan je draden op aansluiten.
Je laatste vraag weet ik niet zeker.

Afbeelding
Er zijn twee belangrijek merken: Schmidt, met de SON naafdynamo's en Shimano. De SON dynamo's zijn de duurste en de beste. Shimano maakt een hele reeks, van best goed tot erg matig. Van dat laatste soort zijn er ook met rollerbrake. Aansluiten is geen probleem. Die van Shimano komen met een blokje waar je de draadjes in steekt, bij die van Schmidt moet je een soort kabelschoentje aan de draadjes vastmaken (liefst solderen, maar klemmem kan ook) en dan op de connector op de naaf schuiven. Het grootste punt bij alle naafdynamo's is dat je wiel opnieuw gespaakt moet worden.
Kijk voor een wiel eens bij rose.nl. Keuze genoeg, met of zonder naafdynamo. De prijzen zijn ook heel redelijk. De service loopt ook vlot, dus indien je iets wil dat je niet in de webshop vindt, kun je het ook vragen.
Voor goed en goedkoop zou ik vooral naar Meilenweit gaan, voor echt goed en nog niet echt duur naar m-gineering. Bij een wiel is de kwaliteit van de wielbouwer het belangrijkst, ook al geldt dit meer voor het achterwiel dan het voorwiel.
CapoJan schreef:Kijk voor een wiel eens bij rose.nl. Keuze genoeg, met of zonder naafdynamo.
Drie, op de pagina waar je aan linkt, maar wel allemaal met naafdynamo en uitvalnaaf.

Carl
had zelf ook een voorwielprobleem en niet direct een oplossing
na lang zoeken mailtje naar rose met mijn wensen en kreeg binnen 3 dagen een oferte voor een nieuw wiel

zelf ben ik met mijn fiets in de auto naar rose gereden en hier hadden ze meteen een wiel voor me met naafdinamo en schijfrem
ook konden ze er een voor me maken tegen een redelijke prijs

mailtje kan je dus altijd doen voor prijsopgaaf

suc6

john
Ik ben blij met jullie input, maar, ik kom er nog steeds niet uit. Ik heb 2 aluminium wielen in mijn Giant fiets, nou heb ik de indruk dat Rose alleen zwarte wielen verkoopt. Ook zegt Rose niet wat voor wiel hij verkoopt, maar heeft het over "een 28-700 wiel met een Shimano 3e8ckcrrr8 naafdynamo." Wat zegt mij dat? Ik ken niet alle Shimano naven uit mijn hoofd. Meilenweit zegt wielen voor je te kunnen bouwen, maar daar zie ik weer hele dure naafdynamo's van 250 euro, en dat lijkt me ook weer erg stevig aan de prijs.
Als iemand voor mij een blank aluminium 28 inch wiel, met bandenmaat 622-37, naafdynamo van goede kwaliteit en uitvalnaaf weet, zonder rollerbrake, houd ik mij zeer aanbevolen. Tweedehands is geen bezwaar.
Shimano DH-3RN72 naafdynamo (een goede) met Sputnik zilverkleurige velg (een degelijke touringvelg): http://www.meilenweit.net/shop/product_ ... s_id=28028
Wim, is de zilveren sputnik velg een goede optie voor mijn 622-37 band? En voor M276, past mijn band op die 622-19 velg? Is steekas synoniem voor uitvalnaaf?
Band gaat passen.
In de titel van de advertentie staat uitvalnaaf.
Mail anders even naar ze om zeker te weten dat het een uitvalnaaf is.
Steekas zegt mij namelijk weer dat het geen uitvalnaaf is. Maar ze verkopen
meer wielen. Dus kan een plakfoutje zijn van de tekst.
M276, de naaf is uit de tijd met zijn rolweerstand, inmiddels begrijp ik dat een Shimano DH3N80 een mooie naafdynamo is. Ook lees ik hier dan een SON een erg mooie naafdynamo is, waar alles aan gerepareerd kan worden, en ook nog aardige mensen die erachter zitten, maar de Shimano staat zeker zijn mannetje.
Wat is het verschil met de door Wim aangehaalde 3N72?
De DH3-N80 heeft uitsnijdingen in de flenzen en een alumium as, de N72 heeft geen uitsnijdingen en een stalen as. De N80 is dus iets lichter, de N72 is iets sterker. Ik heb beide en voel in de praktijk geen verschil, ook de N80 zit er inmiddels vijf jaar in, inclusief heel wat weken met sneeuw en snertweer. Beide voelen nog even goed als toen ze nieuw waren.
Ok, komen we toch nog ergens. Dus mijn ideale wiel is een Shimano DH3N80 naaf met een zilveren aluminium velg (is dat dan een 622-19?). Jammer dat Meilenweit alleen de ShimanoDH3N72 heeft. Uiteraard heb ik gezocht maar ik zie zeer vaak zwarte velgen, en dat wil ik nou net niet. Dus ziet u iets, meldt het mij.
Is deze hobbel genomen, dan ga ik me verder op het telefoon opladen richten.
Als budget van belang is, is de DN72 de beste keus. De Sputnik velg is een heel betaalbare oerdegelijke en redelijk brede velg. En hij is bij Meilenwet en overal gewoon leverbaar in zilver. Dat staat ook op de site.
Wim