Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke led (afneembare) verlichting - Forum Wereldfietser

welke led (afneembare) verlichting

Graag advies over welke verlichting ik het beste op de mtb kan gaan zetten. Nu de dagen (helaas) weer korter worden wil ik led verlichting (stuur en zadelpen) van de mtb gaan plaatsten. Echter ik heb totaal geen idee welke. Het zou wel handig zijn als de verlichting voor op het stuur makkelijk overgezet kan worden (dan kan hij in de zomer als aanvullende verlichting op de M-Gineering (hier zit straks axxa luxx usb op) mee op vakantie) en tevens dienen als zaklamp.

Zat zelf aan de philips saferide te denken voor voor maar misschien zijn er handigere/ voordeligere opties. Voor achter heb ik totaal geen idee.

Wie oh wie stuurt me in de juiste richting.....
Is het om echt in het stikdonker te mountainbiken of enkel om 'normale' onverlichte paden te fietsen?

Rijd je soms een hele nacht door, of gaat het om maximaal enkele uurtjes?

Is de fiets ook voor fietsvakanties en over welke oplaadmogelijkheden beschik je dan?

Renaat
Ik gebruik de mtb nu op verharde fietspaden met summier verlichting ivm mijn revalidatie - moet km's in de benen gaan krijgen en conditie opbouwen. Ik hoop rond Februari ca. 40 a 50 km te kunnen fietsen.

Bij voorkeur fiets ik niet in het donker (vakanties) maar nu de wintermaanden naderen zal ik s' avonds in het (semi) donker rijden. Ik wil graag goed kunnen zien en gezien worden maar off-road in het pikkedonker zal ik (voorlopig) niet fietsen.

Op de M-Gineering heb ik een sonnaaf en de vaste lamp heeft een usb aansluiting. Ik wil hier later nog een powerpack op aansluiten om meerdere apparaten tegelijkertijd te kunnen opladen.
Misschien liever de edelux II als gewone koplamp. Die geeft heel veel licht, en de bundel is erg breed. Beter is er niet, behalve als je een rotatiesymmetrische lamp wilt hebben voor echt stevig off road werk. Maar zo'n lamp mag weer niet op de openbare weg.
Op je mtb kan je gewoon een B&M Ixon ofzo zetten. Geeft een bak licht en gaat een 4-tal uur mee. De montage beugel is vrij stevig en kan je ook makkelijk wisselen van fiets.

B&M heeft ook goedkopere lampen, maar om zelf mee te kunnen zien vind ik die wat aan de "lichte" kant. Wil je niveau edelux, dan kan je naar de IQ versie kijken, is het maar af en toe echt donker donker dan kan je de Pure overwegen.

Prijzen: 20 voor de pure, 40 voor de ixon en 56 voor de Ixon IQ. Er zijn ook set aanbiedingen. Ik heb weinig ervaring met andere merken, maar onbekend is vaak terecht onbekend is mijn ervaring. Een goede lamp heeft vooral een goede spiegel en die is nu eenmaal niet makkelijk te maken.
Ik heb zelf een 'gewone' B + M Ixon IQ led koplamp. (Deze geeft volgens de fabrikant 40 lux licht, al zegt lux zeker niet alles.). Het eerste exemplaar dat ik daarvan had heeft het niet lang uitgehouden voor er elektronische problemen ontstonden, het tweede exemplaar gaat ondertussen al jaren probleemloos mee.

Hoewel die lamp behoorlijk wat licht geeft vind ik het persoonlijk onvoldoende om in het donker echt (ontspannen) door te kunnen rijden. De Ixon Premium of de Ixon Speed geven nog een pak meer licht en zouden voor mij waarschijnlijk wel volstaan. Ook over de door jezelf voorgestelde Philips saferide hoor ik hoofdzakelijk goede zaken.

Voor het gebruik op locaties waar men tegenliggers kan tegen komen (dus alle gebruik met uitzondering van mountainbiken) vind ik het wel belangrijk om een specifieke fietslamp te hebben waarvan de lichtbundel dus afgetopt is. Lampen (zoals de meeste zaklampen die soms op het stuur bevestigd kunnen worden) met een volledig symmetrische lichtbundel zijn naar mijn mening onmogelijk goed af te stellen zonder tegenliggers te verblinden.

Renaat
@Wim - naar de edulx II heb ik gekeken als gewone koplamp maar is me nu even te duur vandaar de axx luxx - die goed uit de testen kwam en een stuk goedkoper is. Bevalt hij niet en is de portomonaie wat meer gevuld dan kan ik altijd naar de edelux overstappen.

renaat - dank voor de uitgebreide lamp toelichting - ik ga zeker kijken naar alle voorgestelde B+M modellen. Een zaklamp die op het stuur kan is voor mij een "no go" simpelweg zoals je noemt i.v.m. tegenliggers.

@Enrice - dank voor de B+M suggesties + richtprijzen. Denk dat ik richting edulux niveau wil gaan kijken en zal zeker naar set aanbiedingen gaan.

Iemand nog een suggestie voor een goede webshop? Daar ben ik nog niet zo in thuis. Ik ken inmiddels Rose en bikester maar daar houdt het mee op.

Als ik de knoop heb doorgehakt zal ik het laten weten.
De Philips saferide (met accu's) kun je wellicht nu goedkoop op internet vinden, want Philips is met fietsverlichting gestopt. Het is een beest van een lamp; erg goed.

Cat-eye heeft LED lampen die je met USB kunt opladen. Maar uiteindelijk gaat er niets boven een goede naafdynamo met een goede koplamp (Shimano XT/Son met B&M Cyo/Edelux)
Ik kan Erik enkel gelijk geven. Die Philips lampen zijn echt heel goed. Niet ideaal (wat teveel strooilicht), maar toch bijna en dat voor een redelijke prijs. Jammer dat ze ermee gestopt zijn.
Ook ik ben voorstander van een naafdynamo, maar op een MTB lijkt me dat wat minder evident (wat niet hetzelfde is als onmogelijk).

Webshops: Rose is niet altijd de goedkoopste, maar de site is zeer overzichtelijk en de service prima. Daarnaast heb je bijvoorbeeld bike24.de, maar daar is het zoeken om je weg te vinden in het verlichtingsaanbod.

Of je kiest een andere benadering: je bepaalt welke lamp je wil en zoekt die dan op. Zo kom je vanzelf bij een aantal webshops uit.
voor lampen is Kurbelix meestal bij de goedkoopste.
Kurbelix.de
Als het puur gaat om verlichting voor de mtb zou je ook eens naar Lezyne kunnen kijken. Niet de allergoedkoopste maar oplaadbaar via usb en geven een hele bak licht! Ook handig te gebruiken als zaklantaarn mocht het nodig zijn. Mijn broer heeft een setje op zijn atb voor de herfst/winter periode en ik overweeg zelf ook om deze aan te schaffen.
Met een schuin oog keek ik al eens naar de fietsjuwelen van Lezyne. Ik kan het mis hebben, maar hebben die niet allemaal het nadeel dat ze geen afscherming voor tegemoetkomend verkeer hebben? Uit de berichten van Inge1 proef ik dat ze geen potentieel verblindende (rotatiesymmetrische) lampen wil monteren.
Dat weet ik niet, Aardvark. Misschien kan iemand anders daar antwoord op geven....
De foto's op de volgende pagina's wijzen in ieder geval niet op een afgetopte lichtbundel:

http://twentynineinches.com/2012/12/30/ ... ega-drive/
http://blog.lezyne.com/new-super-drive-review

Al geef ik graag toe dat twee foto's wel beperkt is om met zekerheid uitspraken te doen over alle modellen van Lezyne.

Renaat
Met de Philips heb ik ook deze ervaring, voorlicht dynamo versie achterlicht batterij versie, allebei uitstekende lampen, niets fancy, maar gewoon redelijk geprijsd en goed.
Jeroen
Inge1 schreef: Zat zelf aan de philips saferide te denken voor voor maar misschien zijn er handigere/ voordeligere opties.
Ik weet natuurlijk niet wat je budget is, maar gezien de prijzen van die lamp op Kurbelix.de en gezien je eisen, zou ik niet twijfelen.

Renaat
Iedereen dank voor alle aanvullingen en tips ga van het wekend op de kubelix website kijken.

Mocht ik voor B+M gaan welke lux is dan voldoende licht - zie zoveel sterktes dat ik het daardoor niet weet.
Meer is beter, met een brdere bundel als een twede overweging. Daarom zou ik voor een vaste lamp gaan met hoge output enm brde bundel. De nieuwe Edelux II is dan perfect, en het corresponderende B&M model een heel goede tweede voor wat minder geld. Mijn zoon heeft de Philips Saferide dynamo koplamp en dat was ook een goede: iets minder licht dan de oude Edelux, maar een wat bredere bundel. Maar er is dus nu een nieuwe generatie Edelux/Cyo duie zowel wederom wat meer licht geven, alsook vooral een bredere en nog meer egale bundel hebben.
Wim
B+M Ixon IQ is een prima batterijlamp.
ik heb deze lamp, geeft prima licht en is oplaadbaar met lion cellen.

http://www.dx.com/p/zxc-01-cree-xm-l-t6 ... Bv9xvmEaSo