Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke led (afneembare) verlichting - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

welke led (afneembare) verlichting

Inge1 schreef:Type batterijen wordt aangegeven.

Renaat - je hebt het over een intelligente batterijlader. Wat is het verschil met een gewone lader. Ik heb hier totaal geen kaas van gegeten - voor mij is een lader een lader.
En als je zelf oplaadbare batterijen aanschaft waar "moet" je dan op letten want ook dit is nieuw voor mij.
Hallo Inge,
Ik een vraag. Waroem wil je een oplader kopen.
1. Jij erder zeg “De cover zal niet vaak open hoeven daar het een kwestie is van kabeltje erin en opladen.”
2. Busch un Muller – mit prozessorgesteuertem Ladegerät (mit Minus-Delta-U-Abschaltung), Minus delta U is een goede oplaad algorith ,maar is het independand channel, balanced of gewoon serieel oplader is niet duidelijk.
Ik neem aan dat interne oplader een dergelijk oplader is. Heb je iets negatief over de interne oplader gezien?
Ik wil niet per se een oplader kopen maar als ik iets hoor wat ik niet weet dan wil ik graag meer weten.

Verder weet ik niets over de interne oplader zoals al eerder gezegd is een oplader een oplader voor mij.

@Bart het kapje zit in de verpakking dus hoef je niet los te kopen - wel met opplakken opletten dat je hem niet over het led lampje plakt wat de status van de lamp/ batterijen aangeeft.

Kleine aanvulling - ik wilde de LR1 batterijen in het achterlicht doen wat bleek 1 van de batterijen was gecorrodeerd. Net een mailtje naar Kurbelix gestuurd. Ben benieuwd hoe de afwikkeling hiervan gaat lopen - heb gevraagd naar 1 nieuwe batterij.
Wat voor een aansluiting heeft de lamp om de accu's op te laden?
Ik denk ook erover om dit ding aan te schaffen, maar ik heb natuurlijk al zoveel acculaders, dat ik niet meteen behoefte heb aan nog een (datzelfde geldt natuurlijk ook voor de accu's zelf). Als je echter elke keer om de boel te laden de accu's er uit moet halen heb je kans dat de afsluiting het snel begeeft, werkt het met een USB aansluiting, of gewoonzo'n ouderwets rond gaatje?

gr Jeroen
Zit een rond gaatje in. De accu's hoeven er dus niet steeds uit.
Inge1 schreef: En als je zelf oplaadbare batterijen aanschaft waar "moet" je dan op letten want ook dit is nieuw voor mij.
Ik heb al weer een hele tijd geen nieuwe oplaadbare batterijen gekocht. Enkele jaren geleden stonden de batterijen van Sanyo (zowel de 'gewone' als de Eneloop) zeer hoog aangeschreven terwijl uit testen bleek dat batterijen van veel bekendere merken al Memorex en GP veel slechter scoorden. Batterijtechnologie is de laatste jaren ook weer geëvolueerd, dus ondertussen kunnen de zaken weer anders liggen.
De enige betrouwbare bronnen beschouw ik uitgebreide gebruikerservaringen of - nog liever - onafhankelijke tests. De gegevens van fabrikanten beschouw ik niet als betrouwbaar en er was in het verleden weinig verband tussen de populariteit/bekendheid van bepaalde merken en hun kwaliteit.

In ieder geval heb je voor zaken die veel energie vragen een hoog aantal mAh nodig (staat altijd op de accu's), maar dan niet het theoretisch (door de fabrikant opgegeven) cijfer wel wat het in de praktijk is.
Ook bestaan er batterijen die geen last hebben van zelfontlading. Ze behouden dus hun opgeslagen energie als ze niet gebruikt worden. Deze batterijen hebben gemiddeld wel een lager aantal mAh maar zijn beter geschikt voor sporadisch gebruik of het gebruik in toestellen die erg weinig energie vragen (afstandbedieningen, ...)

Ook zijn er behoorlijk verschillen in betrouwbaarheid, kwaliteitsverschil tussen verschillende exemplaren van hetzelfde merk, kans op lekkage, ...
Ook voor die zaken is het zoeken naar betrouwbare informatie.
Inge1 schreef: Renaat - je hebt het over een intelligente batterijlader. Wat is het verschil met een gewone lader. Ik heb hier totaal geen kaas van gegeten - voor mij is een lader een lader.
De meest eenvoudigste (en snelste) laders sturen gewoon een constante stroom (misschien gebruik ik hier niet de juiste term, kenners mogen me verbeteren, maar de essentie van het verhaal zal hetzelfde blijven) door de accu en blijven dit zelf doen als de oplaadbare batterij is opgeladen. Dit is erg slecht voor de accu, dus een goede lader moet op zijn minst overgaan op druppelladen als de accu vol is.
Snel laden is ook slechter dan traag laden en gaat ten koste van de levensduur van de accu's.

Een echt goede lader past de laadsnelheid aan aan hoe vol de accu reeds is, voorkomt oververhitting en stapt ook over op druppelladen. Ook zal bij een goede lader elke batterij onafhankelijk van elkaar worden geladen zodat de aanwezigheid van defecte batterijen geen negatief effect heeft op het laden van de anderen.
Een echt goede lader kent bovendien opties die batterijen verschillende cycli van laden en ontladen laat doormaken welke geschikt zijn voor accu's die voor het eerst gebruikt worden of voor accu's die niet meer zo goed werken. Zo'n lader kan verouderde accu's soms nieuw leven inblazen.
Ook geeft een goede lader aan of een batterij aan het einde van het latijn is en hoeveel capaciteit de batterijen werkelijk nog heeft.

Zelf beschik ik over een Powerex Maha MH-C9000 welke over al die mogelijkheden beschikt.

Een eenvoudige lader welke (meestal snel) enkel accu's samen oplaadt kan heel handig zijn op vakantie, maar is niet geschikt voor dagelijks gebruik indien men oplaadbare accu's een lang leven wil geven. Ik ga er van uit dat het opladen van de accu's die in een Ixon IQ zitten zonder die uit de lamp te halen de slechts denkbare laadmethode is en dus niet aan te raden als men een betere mogelijkheid heeft.
@Revanho - dank voor je uitgebreidde uitleg. Nu snap ik het verschil tussen eea.

Als ik in de toekomst meer oplaadbare batterijen ga krijgen (en dat zal vast wel) dan weet ik naar wat voor lader ik mag gaan zoeken. Zal zeker de door jouw genoemde gaan bekijken. Nu heb ik alleen de Ixon die oplaadbaar gebruikt.
Inge1 schreef:@Revanho - dank voor je uitgebreidde uitleg. Nu snap ik het verschil tussen eea.

Als ik in de toekomst meer oplaadbare batterijen ga krijgen (en dat zal vast wel) dan weet ik naar wat voor lader ik mag gaan zoeken. Zal zeker de door jouw genoemde gaan bekijken. Nu heb ik alleen de Ixon die oplaadbaar gebruikt.
Check www.nkon.nl of www.samenkopen.net voor goede batterij(lader)prijzen. Bovengenoemde batterijen en opladers zijn daar ook verkrijgbaar.
Super tip - Tim . Mijn dank is groot :D
nkon en sk.nkon zijn dezelfde alleen op sk.nkon een kleine korting

en hier nog meer leesvoer over laders en oplaadbare batterijen

ook ik ben in bezit van de Powerex Maha MH-C9000
http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/ ... ex_nl.html


iemand die veel spullen test.

mario
Top - dank voor de extra aanvullingen ga die straks/ morgen op mijn gemak eens lezen.

Nog een korte aanvulling mbt tot de service van Kurbelix. Maandag al meteen een reactie gehad op mijn mailtje van afgelopen weekend. Heel netjes vind ik. Daarop gereageerd en gisteren nogmaals een mailtje gehad met een voorstel mbt het oplossen. Voorstel is een vergoeding voor de batterij (marktconform de prijs van een nieuwe). Hiermee vanochtend akkoord gegaan. Nu nog even wachten hoelang het duurt voordat ze het bedrag gestort hebben. Dus wat betreft service zit het tot nu wel goed met Kurbelix.