Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke kant zweet? Rohloff externe schakelbox. - Forum Wereldfietser

Welke kant zweet? Rohloff externe schakelbox.

Vraag over Rohloff naaf, voorzien van externe schakelbox.

Over het zogenaamde zweten van de Rohloff-naaf is op dit forum het nodige te vinden. Mij wordt echter niet duidelijk aan welke kant (schakelbox kant of ketting kant) dit normale zweten plaatsvindt. Of vindt het wellicht aan beide kanten plaats?

Ik stel de vraag omdat er telkens olie uit de Rohloff-naaf op mijn ketting komt (zogenaamde droge smering kan ik dus wel vergeten) en ik benieuwd ben of dit ook onder het normale zweten valt, of dat er iets anders aan de hand is?

Fiets staat altijd rechtop, geen vervoer vliegtuig!
Ten eerste hoort die naaf helemaal niet te lekken (=zweten).
Ten tweede heeft de as uiteraard aan beide zijden van de naaf afdichtingen, beide kanten van de naaf zouden dus kunnen lekken.
Ten derde heeft de kant waar het tandwiel zit nog een extra afdichting, dus aan die kant is de kans op lekkage het grootst.

Ik heb eens op advies van Rohloff een aantal dagen met spoelvloeisdtof in de naaf gefietst, en die spoelolie kwam in aardig grote hoeveelheden uit de naaf aan de kant van het tandwiel.

Maar nogmaals: die naaf hoort niet te lekken. Als er geen olie uitkomt is alles in orde. En als alle olie eruit loopt is er nog steeds geen reden tot paniek.
Ik weet niet hoe oud de Rohloff naaf is maar ze hebben de laatste tijd veel last van lekkende nafen.
Mijn naaf oud 16 maanden gaat volgende week terug naar de fabriek de olie kering bij de as is lek daar zijn nog al wat klachten over.
De mijne lekt ook altijd een beetje aan tandwielzijde, is daarvoor al driemaal binnen geweest.Heeft tot nu toe echter geen invloed op de goede werking .