Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is een budgetfiets een verstandige keuze? - Forum Wereldfietser

Is een budgetfiets een verstandige keuze?

Ik ben de afgelopen dagen intensief aan het zoeken geweest naar opties voor een nieuwe fiets. Omdat ik een gering budget heb, kwam ik uit op de merken Stevens, VSF en Sensa.

Er zit geen VSF-dealer in de buurt, dus dat valt af. Nou modellen vergeleken te hebben, heb ik mijn keuze kunnen reduceren tot 2 fietsen. De Stevens Randonneur Lite en de Sensa Travel Lite.

Hier onder de specificaties.


Afbeelding
Chassis Frame Aluminium 6061 TB
Front fork STEVENS X-12 V alloy, alloy steerer
Headset STEVENS AH 1 1/8"; ZS44/28,6 | ZS44/30
Brakes Shimano Deore BR-T610 V-Brake
Drivetrain Crankset Shimano FC-T551, 48-36-26, Guard
Derailleur r Shimano SLX RD-M670
Derailleur f Shimano Deore FD-T611
Chain Shimano CN-HG54
Cassette Shimano CS-HG62-10 11-34, 10-speed
Pedals STEVENS City Lite II
Wheelset Hubs Shimano Deore LX DH-T670-3N/FH-T670
Rims Oxygen Trekking
Tires Continental Contact 2 Extralight 700x42C, foldable, Reflex
Cockpit Handlebar Oxygen Scorp Rise 20mm, 640mm
Stem Adjustable, Versa
Saddle Selle Royal Freccia Gent
Seatpost Oxygen Scorpo
Shiftlever Shimano Deore SL-M610
Brakelever Shimano Deore BL-T610 2-Finger
Lighting B+M LED Fly+ | Shine Evo
Accessories Racktime Shine Evo system carrier | integr. Pletscher stand
prijs 1099 euro




Afbeelding
Frame: Alu 7005 HydroFormed Triple Butted Smooth Welding
Front Fork: Supra Tapered 1.5 Superlite Alloy
Group: See above
Seatpost: Supra Base Line
Stem: Satori Adjustable OverSize
Headlamp: Hub Dynamo + Bumm Lyt
Rearlight: Axa Riff Auto
Wheels: Weinmann Rims + Shimano hubs
Tires: Conti City Ride
Saddle: Sportourer FLX Gel Flow
Sizes: Gent 20 - 22 - 24
Color: Matt Black
Options: HS-11 Hydro Brakes - E. 119,- (deore mix) & E. 99,- (lx-xt mix)
Weight: * 13.8 KG
Price: Deore mix 899,- €
LX-XT mix 999,- €







Wat lijkt jullie de beste keuze? Is zo'n budgetfiets sowieso een goed idee, op kan ik toch beter mijn budget verhogen. Met name bij de Sensa fiets valt het mij op dat de onderdelen op hun website nauwelijks gespecificeerd worden. De afmontage qua aandrijving is goed, maar er wordt bijvoorbeeld niets over de naven etc. vermeld.
Wil je even een paar dingen van de checklist invullen?
http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... ijk_advies
M.n. wat je weegt (met of zonder bagage en fiets) en waar je ongeveer woont.
Als je toch 1100 euro gaat uitgeven is het uiterste budget ook belangrijk.
Ave Gone schreef:Wil je even een paar dingen van de checklist invullen?
http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... ijk_advies
M.n. wat je weegt (met of zonder bagage en fiets) en waar je ongeveer woont.
Als je toch 1100 euro gaat uitgeven is het uiterste budget ook belangrijk.

Ok.




Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?

Woon-werk, ongeveer 10.000 KM. Daarnaast fietsvakanties, binnen Europa. De komende jaren alleen Benelux & Duitsland.

Meestal in combinatie daarmee:
Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?


Sportieve zit

Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?

Vrijwel dagelijks, maar ik geef de voorkeur aan batterijverlichting. Helaas worden de voorwielen van de meeste fietsen tegenwoordig standaard met naafdynamo geleverd.

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?

Voor woon-werk moet ik dagelijks circa 700 meter onverhard fietsen, een zandweggetje is dat. Bij regen erg modderachtig


Je lichaamslengte

181 cm

Je gewicht

114 kilogram. Ben aan het afvallen, dus het wordt wel minder.

Waar woon je?

Noord Brabant. Regio Tilburg-Breda.

Wat is je budget?

Het liefst zo goedkoop mogelijk. Fiets moet wel minimaal deore afgemonteerd zijn

Welke fietservaring heb je?

Dagelijks woon-werk van circa 40 kilometer. Af en toe dagtochten van maximaal 70 kilometer.

Welke fietsen heb je (gehad)?

Koga miyata randonneur. Ik was hier redelijk tevreden over tot dat mijn frame brak. :evil: Wel vond ik de fiets wat aan de langzame kant.

Wat kun je van fietsonderhoud?

Ketting smeren, casette/ketting vervangen, remblokjes vervangen, maar daar houdt het wel mee op.

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?

Nee, dat is geen optie.
> Woon-werk, ongeveer 10.000 KM. Daarnaast fietsvakanties, binnen Europa.
> 181 cm, 114 kilogram.
> Het liefst zo goedkoop mogelijk. Fiets moet wel minimaal deore afgemonteerd zijn
> tweedehands? Nee, dat is geen optie.

Dat is lastig. Voor een bodemprijs een nieuwe derailleurfiets die de winter aan kan, jouw gewicht kan dragen en waar je mee op vakantie kunt. Zo'n fiets willen we allemaal.

Probeer een fiets echter eerst uit met de bagage die je op vakantie mee wilt nemen. Rijdt hij dan stabiel?

Onderdelen die je niet bevallen kun je eraf halen en vervangen, maar dat heb je met elke fiets die kant-en-klaar geleverd wordt. Voor jouw gewicht en je kilometers is een goed gespaakt achterwiel noodzakelijk. Na een tijd een nieuw achterwiel is echter geen ramp qua kosten.
Ave Gone schreef:> Woon-werk, ongeveer 10.000 KM. Daarnaast fietsvakanties, binnen Europa.
> 181 cm, 114 kilogram.
> Het liefst zo goedkoop mogelijk. Fiets moet wel minimaal deore afgemonteerd zijn
> tweedehands? Nee, dat is geen optie.

Dat is lastig. Voor een bodemprijs een nieuwe derailleurfiets die de winter aan kan, jouw gewicht kan dragen en waar je mee op vakantie kunt. Zo'n fiets willen we allemaal.
Wat bedoel je met de winter aan kunnen? In het ergste geval slijten de ketting en cassette wat sneller, dat is voor een paar tientjes te vervangen toch?
Voor jouw gewicht en je kilometers is een goed gespaakt achterwiel noodzakelijk. Na een tijd een nieuw achterwiel is echter geen ramp qua kosten.
Nee dat lijkt mij ook. Bij rose heb ik goedkope wielsets gezien met lx/xt naven. Het enige wat niet makkelijk te vervangen is, is het frame. Zo dat dan de bottleneck zijn die de lage prijs verklaar. Zijn die frames erg slecht?
Otis schreef:Wat bedoel je met de winter aan kunnen? In het ergste geval slijten de ketting en cassette wat sneller, dat is voor een paar tientjes te vervangen toch?
Dat wel, maar ook andere onderdelen hebben van de winter, met name pekel, te lijden. Met name derailleurs, remmen en kabels. Gelukkig zijn die ook te vervangen. Je zult er desondanks aandacht aan moeten besteden anders wordt het schakelen en remmen steeds lastiger. (De)montage en afstellen van derailleurs zal door corrosie na een paar winters niet gemakkelijker worden.
Ook velgen slijten. Denk aan een levensduur van 25000 km, mits je Kool Stop remblokjes gebruikt. Met sommige Shimanoblokjes zul je nauwelijks 10.000 km halen, al zijn er ook Shimanoblokjes die wel velgvriendelijk zijn, wat helemaal los staat van de prijs overigens.

Of de frames goed genoeg zijn weet ik niet.
Ave Gone schreef:
Otis schreef:Wat bedoel je met de winter aan kunnen? In het ergste geval slijten de ketting en cassette wat sneller, dat is voor een paar tientjes te vervangen toch?


Of de frames goed genoeg zijn weet ik niet.
Hoe is dat te beoordelen?
Tilburg / Breda, dat is vlakbij Rotterdam en daar is Bike4travel gehuisvest. Zij verkopen VSF. Ik ben erg tevreden over mijn VSF, mooi product, goede prijs en erg degelijk. Het zou zonde zijn om VSF uit te vlakken!

Voor €999,- heb je deze:http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=3740

Investeer je €200,- meer dan je budget heb je deze: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1584
Kan je ook gelijk de hele wereld mee over :D

Gr. Mathijs
Mathij5 schreef:Tilburg / Breda, dat is vlakbij Rotterdam en daar is Bike4travel gehuisvest. Zij verkopen VSF. Ik ben erg tevreden over mijn VSF, mooi product, goede prijs en erg degelijk. Het zou zonde zijn om VSF uit te vlakken!

Voor €999,- heb je deze:http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=3740

Investeer je €200,- meer dan je budget heb je deze: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1584
Kan je ook gelijk de hele wereld mee over :D

Gr. Mathijs
Dichtbij is relatief. Ik vind het nog een behoorlijk afstand, maar goed, zo vaak hoef je er ook weer niet heen natuurlijk.

Die VSF is wel duurder dan Stevens/Sensa bij gelijk afmontage. Waar zit dit verschil dan in? Beter frame?
Als ik google op Rahmenbruch + Stevens krijg ik meer resultaten dan dat me lief is. :? Misschien is het frame toch niet zo goed.
Bagagedrager, velgen, remmen denk... Ook zit er een bagagedrager voor op voor vakantiedoeleinden.

De Stevens heeft een SLX derailleur ipv een XT, wellicht dat er ook een mindere kwaliteit tandwielen opzit (maar daar weet ik niet veel vanaf) tevens lijkt de verlichting anders. Dr zitten wel een aantal verschillen welke de prijs rechtvaardigen.
Mathij5 schreef:Bagagedrager, velgen, remmen denk... Ook zit er een bagagedrager voor op voor vakantiedoeleinden.
Ik heb nog een tubus logo en lowriders liggen. Wat betreft de remmen, zo'n hydraulische rem heb ik nog niet geprobeerd maar dat lijkt me niets.
Zo'n hydraulische rem, daar heb je geen omkijken naar. Je hoeft nooit iets af te stellen, alleen af en toe een nieuw remblokje erin duwen en de onderdelen met een borsteltje schoonvegen. En het mooiste is dat het nog geweldig remt ook. Wat is je bezwaar dan?
peter de rijk schreef:Zo'n hydraulische rem, daar heb je geen omkijken naar. Je hoeft nooit iets af te stellen, alleen af en toe een nieuw remblokje erin duwen en de onderdelen met een borsteltje schoonvegen. En het mooiste is dat het nog geweldig remt ook. Wat is je bezwaar dan?
Ik dacht juist dat je er vanwege meer gecompliceerde techniek, meer omkijken naar houd, onderhoudsintensiever dus. Ik vind mijn V-brakes met koolstop blokjes prima remmen, dus zoek in die zin dus ook niet naar iets beters.
Ik moet zeggen dat ik 1000 euro voor een fiets nog niet budget vind maar oke :wink:

Volgens mij moeten beide fietsen prima voor je gebruik geschikt zijn. De misschien wat zwakkere onderdelen zijn prima te vervangen voor weinig geld als ze versleten zijn. Daar zou ik me niet zo'n zorgen over maken. Zolang het frame enz maar goed zijn.
Otis schreef:Ik dacht juist dat je er vanwege meer gecompliceerde techniek, meer omkijken naar houd, onderhoudsintensiever dus. Ik vind mijn V-brakes met koolstop blokjes prima remmen, dus zoek in die zin dus ook niet naar iets beters.
V-brakes zijn natuurlijk ook prima, maar dat er aan hydraulische remmen iets te onderhouden zou zijn (behalve niet totaal laten vervuilen), is een misverstand.
Als je toch een VSF koopt is een goedkopere uitvoering niet gek. Je hebt immers nog bagagedragers en v-brakes vind je prima. Dan ben je voor flink onder de 1000 euro klaar.
Lennart-Tampico schreef:Ik moet zeggen dat ik 1000 euro voor een fiets nog niet budget vind maar oke :wink:

Volgens mij moeten beide fietsen prima voor je gebruik geschikt zijn. De misschien wat zwakkere onderdelen zijn prima te vervangen voor weinig geld als ze versleten zijn. Daar zou ik me niet zo'n zorgen over maken. Zolang het frame enz maar goed zijn.
Ja, het standaard achterwiel zal wel niet lang tegen mijn gewicht bestand zijn, maar dat is inderdaad vervangbaar.

Het frame lijkt mij inderdaad het belangrijkste. Dat is nu net wel een punt van zorg. Ik heb op Duitse fora veel verhalen gelezen over, en foto's gezien van, gebroken Stevens frames.

Omdat ik zelf nogal zwaar ben, ben ik bang dat dat mij ook zou overkomen, levensgevaarlijk.

Ik weeg ook meer dan door Stevens opgegeven al toelaatbaar totaalgewicht. Sensa geeft überhaupt niets aan over maximale belasting.
Mocht je voorkeur naar de Stevens uitgaan dan wel bij een goede dealer. Dacht voordelig uit te zijn om overjarig model (Sovereign Lite XT) te kopen maar dan wel aan de nadere kant van het land. Heb problemen met de fiets gehad (kraak in cranckstel) teruggegaan en tevens tegen betaling naar dealer bij mijn woonplaats. Is nooit goed verholpen. Uiteindelijk de fiets met vermelding probleem verkocht op MP. Heeft me hoop geld en tijd gekost. Ik weet zeker als ik hetzelfde probleem had gehad en de fiets had gekocht bij een goede dealer in de buurt, het niet zo ver had hoeven komen. Was voor de rest lekkere fiets met goede zithouding. Overigens mijn broer heeft de Stevens radonneur en is daar heel tevreden over (fiets was ook testwinnaar in bike & trekking). Overigens voor halen/brengen kun je altijd met je fiets in de trein, dus een dealer in Rotterdam zou toch wel te doen zijn (of een mooi fietstourtje)
Rotterdam moet toch te doen zijn? Daar kan je meerdere modellen vsf kopen of in overleg kiezen voor een model wat niet standaard in de winkel aanwezig is. Voor jou budget en wensen dus mogelijkheden.

Zelf ben ik ook niet de lichtste, rijd op een vsf fiets met goed handgespaakte wielen en geen problemen.