Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is een budgetfiets een verstandige keuze? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Is een budgetfiets een verstandige keuze?

Volgens mij is het zo, dat elke fietsenmaker een VSF kan bestellen...een vraag bij je LBS waard.
jasmon schreef:Rotterdam moet toch te doen zijn? Daar kan je meerdere modellen vsf kopen of in overleg kiezen voor een model wat niet standaard in de winkel aanwezig is. Voor jou budget en wensen dus mogelijkheden.

Zelf ben ik ook niet de lichtste, rijd op een vsf fiets met goed handgespaakte wielen en geen problemen.
Rotterdam is wel te doen, maar het is wel een aanzienlijke reistijd/reiskosten. Ik ben niet in het bezit van een auto. Dat is dus ook erg lastig in het geval dat er onderhoud aan de fiets gedaan moet worden of als er onverhoopt iets mis is.
gios schreef:Volgens mij is het zo, dat elke fietsenmaker een VSF kan bestellen...een vraag bij je LBS waard.
Waar baseer je dat op als ik vragen mag?
Otis schreef:
gios schreef:Volgens mij is het zo, dat elke fietsenmaker een VSF kan bestellen...een vraag bij je LBS waard.
Waar baseer je dat op als ik vragen mag?
Mijn opmerking niet duidelijk genoeg?
Wellicht kan een verkoper elk groot merk wel bestellen, maar of je dan ook een proefrit kunt maken is een tweede vraag. Een fietsenhandelaar blijft denk ik niet graag zitten met een fiets van een merk dat hij normaal niet verkoopt.

In het algemeen denk ik dat budgetfietsen goed uit kunnen pakken als vakantiefietsen. Zelf heb ik een aantal reizen gefietst op een goedkope Giant met 'merkloze' en/of alivio onderdelen en dat ging grotendeels goed. Wel liet ik hem nakijken voor elke reis en er moest nogal eens wat vervangen worden. De Giant was vooral behoorlijk zwaar, met oversized stalen buizen. En de quick release as boog tijdens mijn laatste reis met die fiets door, ook de nieuwe na vervanging onderweg. Tot dan was de fiets goed.

Met een goedkope fiets is het verstandig om te leren hoe je derailleurs afstelt, kettingen repareert en spaken spant. Ook kun je overwegen om te investeren in onderdelen die je eventueel kunt meenemen naar een duurdere fiets: zadel, bagagedrager, klikpedalen, of zelfs een stuur. Banden zijn het altijd waard om in te investeren. Houd goed in de gaten wanneer je de ketting moet vervangen; een kilometerteller is hierbij ook nodig.
Wat is nu echt het probleem om een gebruikte betere kwaliteit fiets aan te schaffen dan een nieuwe budget fiets ? Het is net als bij auto's. Beter een degelijke gebruikte Japanner dan een nieuwe Italiaans te blits karretje.
gios schreef:
Otis schreef:
gios schreef:Volgens mij is het zo, dat elke fietsenmaker een VSF kan bestellen...een vraag bij je LBS waard.
Waar baseer je dat op als ik vragen mag?
Mijn opmerking niet duidelijk genoeg?
Ja, maar ik vraag me af waarom jij denkt dat het zo is. Mijn LBS kan het in ieder geval niet leveren. Of wil dit niet, dat is de vraag natuurlijk. Het leek mij ook logisch dat alleen via een dealer kan. Als een LBS een enkele fiets van een fabriek kan afnemen, waar zou een consument dat dan ook niet kunnen. Ik neem aan dat dealers bepaalde inkoopcondities hebben. Als een LBS dat niet heeft, zit er voor hem waarschijnlijk weinig tot geen marge op.

Jonathan schreef:Met een goedkope fiets is het verstandig om te leren hoe je derailleurs afstelt, kettingen repareert en spaken spant. Ook kun je overwegen om te investeren in onderdelen die je eventueel kunt meenemen naar een duurdere fiets: zadel, bagagedrager, klikpedalen, of zelfs een stuur. Banden zijn het altijd waard om in te investeren. Houd goed in de gaten wanneer je de ketting moet vervangen; een kilometerteller is hierbij ook nodig.
Ik heb reeds een goed stuur, zadel, pedalen en bagagedrager en redelijke banden. Die kunnen dus sowieso over. Met kettingen kan ik inmiddels redelijk overweg. Met spaken niet. Het zit dan ook in mijn planning om eens een fietsreparatiecursus te volgen.
Stekeltje schreef:Wat is nu echt het probleem om een gebruikte betere kwaliteit fiets aan te schaffen dan een nieuwe budget fiets ? Het is net als bij auto's. Beter een degelijke gebruikte Japanner dan een nieuwe Italiaans te blits karretje.
Simpel. Bij een gebruikte fiets kunnen onderdelen versleten zijn, geen probleem deze zijn te vervangen. Maar ik kan onderdelen van een budgetfiets die verslijten ook vervangen door kwalitatief beter materiaal.

Dan blijft dus eigenlijk alleen het frame over. En naar aanleiding van mijn recente ervaringen met een gebroken frame zal ik niet snel een tweedehands fiets kopen. Het frame van die Koga Randonneur staat toch als goed bekend. Een aantal weken geleden was er nog niets aan te zien en toch breekt het opeens. Als ik hem een paar weken geleden verkocht zou hebben, zou iemand een hoop ellende met een tweedehands fiets gehad hebben.
Ik denk dat je beter een VSF bij bike4travel kunt kopen (een prima zaak) dan een mindere fiets bij je lbs die misschen ook wel niet zo geweldig is (er zijn maar weinig goede lokale fietsenmakers, helaas). Bij jouw gewicht zou ik ook eens kijken naar fietsen met brede 26 inch banden. Kleinere wielen zijn als alles verder hetzelfde is sterker.
Verlichting: ik begrijp niet wat je tegen een naafdynamo hebt. Het is echt veel praktischer dan batterijen, en behalve de allergoedkoopste Shimanos zijn ze eigenlijk heel goed. Moderne led koplampen zoals vsf monteert geven een sloot licht.
Idem hydraulische velgremmen. V brakes zijn OK, maar Magura HS 11's of HS 33's remmen een klasse beter, en het is zoveel minder onderhoud.
Wim
Wim schreef:V brakes zijn OK, maar Magura HS 11's of HS 33's remmen een klasse een klasse beter, en het is zoveel minder onderhoud.
Ik ben een tevreden gebruiker van Magura HS 33 remmen, maar het onderhoud aan (goede) V-brakes stelt in mijn ervaring ook weinig voor. Af en toe eens aan een vijsje draaien om de remmen terug goed te centreren, remblokjes vervangen hoeft ook niet veel werk te zijn als men kiest voor 'inserts' en af en toe een beetje schoonmaken.

Renaat
Wim schreef:Ik denk dat je beter een VSF bij bike4travel kunt kopen (een prima zaak) dan een mindere fiets bij je lbs die misschen ook wel niet zo geweldig is
Voor zo'n stevens budgetfiets moet ik ook uitwijken naar een dealer 20KM verder op, dichterbij zit geen verkooppunt.

Bij jouw gewicht zou ik ook eens kijken naar fietsen met brede 26 inch banden. Kleinere wielen zijn als alles verder hetzelfde is sterker.
Meer dan 95% van de kilometers zal woon/werkverkeer zijn. En dan stel ik wel prijs op een beetje snelheid. Naar ik begrepen heb zijn 26 inch wielen stukken langzamer dan 28 inch wielen, vandaar dat ik het niet als optie in overweging genomen heb.

Verlichting: ik begrijp niet wat je tegen een naafdynamo hebt. Het is echt veel praktischer dan batterijen, en behalve de allergoedkoopste Shimanos zijn ze eigenlijk heel goed.
Zoals gezegd, ik vind snelheid belangrijk en naafdynamo's geven extra weerstand wat ten koste gaat van de snelheid.
Moderne led koplampen zoals vsf monteert geven een sloot licht.
Op mijn koga randonneur zat ook een redelijke led-lamp van B+M. Toch valt de lichtopbrengst in het niet bij de verlichting op batterijen die ik heb. Ik had altijd een model met 700 lumen, en recent heb ik een andere lamp gekocht die nog iets feller is.

Idem hydraulische velgremmen. V brakes zijn OK, maar Magura HS 11's of HS 33's remmen een klasse beter, en het is zoveel minder onderhoud.
Wim
Die remmen zal ik me nog eens in verdiepen. Voorheen had ik van die losse shimano blokjes. Sinds enige tijd heb ik van die cartridges van Koolstop. Daar kan je makkelijk nieuwe blokjes in klikken als de oude versleten zijn. Echt veel onderhoud heb ik er niet aan. Ik heb nu van die zwart met roze blokje van koolstop, en die remmen goed vind ik. Beter dan de shimano blokjes.
Otis schreef: Meer dan 95% van de kilometers zal woon/werkverkeer zijn. En dan stel ik wel prijs op een beetje snelheid. Naar ik begrepen heb zijn 26 inch wielen stukken langzamer dan 28 inch wielen, vandaar dat ik het niet als optie in overweging genomen heb.
Ik weet niet wat je bron is, maar stukken langzamer lijkt me een heel zware overdrijving (helemaal bij over het algemeen goed wegdek). Het verschil lijkt me in de meeste gevallen zelf bijna verwaarloosbaar. (Al laat ik me graag overtuigen van het tegendeel als iemand over betrouwbare cijfers beschikt.)
Otis schreef: Zoals gezegd, ik vind snelheid belangrijk en naafdynamo's geven extra weerstand wat ten koste gaat van de snelheid.
Ik gebruik zelf ook nog batterijlampen en men kan natuurlijk (een stukje terecht) stellen dat vele kleintjes (van extra weerstand) een groot verschil kan maken. Maar ook hier is de extra weerstand van een degelijke naafdynamo echt wel erg klein.
Otis schreef:
Moderne led koplampen zoals vsf monteert geven een sloot licht.
Op mijn koga randonneur zat ook een redelijke led-lamp van B+M. Toch valt de lichtopbrengst in het niet bij de verlichting op batterijen die ik heb. Ik had altijd een model met 700 lumen, en recent heb ik een andere lamp gekocht die nog iets feller is.
Als je echt zo'n bak licht wenst, dan moet je inderdaad een batterijlamp hebben.
Otis schreef: Ik heb nu van die zwart met roze blokje van koolstop, en die remmen goed vind ik. Beter dan de shimano blokjes.
De ervaring van velen is dat remblokjes van Koolstop meestal beter scoren dan die van Shimano.

Renaat
Bicycle Quarterly heeft nog niet zo lang geleden getest wat het verschil in rolweerstand is tussen de diverse wielmaten: statistisch niet significant. Dat komt overeen met mijn anekdotische ervaring: het maakt geen bal uit.
Wim
Het grootste nadeel van de hele goedkope naafdynamo's is nog wel het gewicht: ik heb mijn vakantiefiets 600 gram lichter gemaakt door de naafdynamo te vervangen door een simpel asje. Voor het besparen van 600 gram wordt meestal veel meer geld uitgegeven.
Op vakantie heb ik (nog) geen behoefte aan naafstroom.
wat de wielmaten betreft ben ik daar zelf niet van overtuigd dat het verschil te verwaarlozen is in snelheid.....ik ben al een paar maanden in het bezit van een 26 avaghon en ik moet zeggen dat ik daar lang niet de snelheid mee kan fietsen dan met mijn 28 inch fiets, het zal wel aan meerdere factoren liggen daar twijfel ik niet aan maar mijn 26 inch vind ik echt wel een tank om mee te rijden tov mijn andere fiets....ik koos voor 26 inch vanwege dat deze sterker zou zijn omdat ikzelf ook nogal wat gewicht in de schaal leg, al had ik daarvoor nooit problemen met mijn 28 inch, en om eerlijk te zijn rijd ik liever met mijn oude versleten 28 fiets dan mijn nieuwe glimmende 26 inch avaghon.....moest ik hem kunnen ruilen voor hetzelfde model maar dan 28 deed ik het onmiddellijk.....
johnny-vs schreef:wat de wielmaten betreft ben ik daar zelf niet van overtuigd dat het verschil te verwaarlozen is in snelheid.....ik ben al een paar maanden in het bezit van een 26 avaghon en ik moet zeggen dat ik daar lang niet de snelheid mee kan fietsen dan met mijn 28 inch fiets, het zal wel aan meerdere factoren liggen daar twijfel ik niet aan maar mijn 26 inch vind ik echt wel een tank om mee te rijden tov mijn andere fiets....ik koos voor 26 inch vanwege dat deze sterker zou zijn omdat ikzelf ook nogal wat gewicht in de schaal leg, al had ik daarvoor nooit problemen met mijn 28 inch, en om eerlijk te zijn rijd ik liever met mijn oude versleten 28 fiets dan mijn nieuwe glimmende 26 inch avaghon.....moest ik hem kunnen ruilen voor hetzelfde model maar dan 28 deed ik het onmiddellijk.....
Ik heb zowel een 28" Avaghon als een 26" VSF. Ik heb er aardig wat mee geexperimenteerd om te achterhalen of het snelheidsverschil ligt aan de wielmaat an sich, ik denk van niet. Het type (niet de maat) banden staat voor mij voorop. Dan komen de hoeveelheid onderdelen die eraan hangen, waarbij ik de extra brede spatborden van de 26", die als een soort windvangers voor wind van schuin van voren fungeren, er meteen af haalde. Hou zo'n spatbord maar eens in je hand tijdens het fietsen tegen 3 BFT en 20 km/u.

Wel is het zo dat wanneer je sneller fietst dan 25 km/u dikke banden een nadeel beginnen te vormen vanwege de luchtweerstand. Dunnere en snellere banden zijn voor 26" niet zo ruim te koop en geven als nadeel dat je bracket dichter bij de grond komt. Voor een fiets die is ontworpen voor dikke banden (Zoals de VSFT400) is dit vervelend.

Dus het omruilen van een 26" voor een 28"-fiets met dezelfde uitrusting gaat tegenvallen.
Enne, een Avaghon is niet gemaakt om zonder bagage soepele tochtjes te fietsen. Het zijn inderdaad tanks. Voor iemand van 120 kg is zo'n fiets dan weer als vanzelf soepel :D
sneller dan 25 fiets ik zeer zelden ,eerder rond de 20 .....zeker op mijn avaghon...
heb me ook al eerder laten vertellen dat het de banden zijn die niet ideaal zijn, maar snellere banden betekend waarschijnlijk ook weer sneller lek rijden ....met bagage geladen is het wel een zeer stabiele goede fiets dat wel maar wel traag....

zouden die spatborden dan zoveel betekenen?? die staan er bij mij dus idd ook op ....

maar he....hier geen 120 kg hoor , slechts 110 ... :D
Ik maakte eens een proefrit op een Santos 26 inch. Dat fietst voor geen meter, dacht ik. Bleek niet aan de fiets, maar geheel en al aan de banden te liggen. En er zijn natuurlijk best snelle banden met een goede lekbestendigheid te vinden.
Ik heb een Stevens Randoneur uit 2011, of 2010, weet niet meer uit m'n hoofd. Ondanks dat ik 120 kilo weeg, kan de fiets mij tot nu toe prima dragen, ook met kampeer bepakking (stuurtas, 2 backrollers, tent en een plunjezakje). Okee, heuvelaf is hij niet super stabiel, dan merk je dat hij behoorlijk moet 'werken' om mijn gewicht te dragen. Op tijd bijremmen, en hij blijft prima controleerbaar.
Ik rij in Europa, in Belgie/Luxemburg/Frankrijk/Oostenrijk/Zwitserland en Duitsland, voornamelijk vlak, en voornamelijk langs rivieren en kanalen.

Tot nu toe heeft m'n Stevens me heel veel plezier gegeven, en is altijd betrouwbaar geweest. Dus al is het een budget fiets, Briek (ja, jij heeft een naam), is een prima reiskameraad, en vaak taaier dan de berijder...
In de regio Tilburg/ Breda zou je eens bij Frank van Oirschot in Riel kunnen kijken. Heeft Stevens in het assortiment zitten. Mocht je keuze op bijv. VSF uitkomen dan hoef je volgens mij voor onderhoud niet per se terug naar bijv. Rotterdam. Gewone goede fietsenmaker kan zo'n fiets prima onderhouden. In Tilburg heb ik goede ervaringen met Ventoux en over boven genoende zaak in Riel heb ik ook goede dingen gehoord.
Otis, een reden waarom je geen nieuw kader koopt? Als ik het goed leees, dan zijn de meeste onderdelen van je Koga herbruikbaar. Dus een nieuw frame, nieuwe wielen (ik begrijp dat je velgen versleten zijn?) en je bent vertrokken.

Een stalen frame vind je voor 400 euro ongeveer, een Alu frame nog een pak goedkoper. Een wielsetje zonder naafdynamo kost je 150 euro bij meilenweit. Voor de prijs van een budgetfiets zit je dan terug bij een erg goede fiets, en je weet meteen hoe alles in elkaar zit.

*In het geval dat dat je niets zegt, zou ik voor de Stevens gaan. Giant heeft waarschijnlijk ook wel nog een redelijk model.

@Johnny-vs: ik ondersteun volledig de banden kwestie. Recent op een 28 inch oude uitgedroogde marathon XR's vervangen door marathon racers: bijna 400 gr per band minder gewicht en 5 km/u sneller. Gewicht vind ik pas in tweede instantie belangrijk (tenzij een fiets echt belachelijk zwaar wordt), met spatborden slopen houd ik me bv niet bezig. (al is dat ook omdat ik niet houd van modder in mijn achterwerk)
Een fiets sneller maken is: fietshouding, banden, ketting smeren, naven smeren, gewicht schrappen, ongeveer in die volgorde. (hoewel de ketting de banden kan overtreffen :-))