Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoeveel km/uur verlies met naafversnelling t.o.v. derailleur - Forum Wereldfietser

Hoeveel km/uur verlies met naafversnelling t.o.v. derailleur

Sorry voor alweer een topic, maar ik kan via Google niet echt een concreet antwoord vinden.

Ik was vandaag bij fietsenwinkel om me te oriënteren op nieuwe fiets voor vooral woon/werkverkeer. Fietsenmaker raadde mij een naafversnelling aan i.v.m. gering onderhoud, omdat ik ook in de winter dagelijks veel fiets.

Ik heb gezegd dat mijn voorkeur naar een derailleurfiets uitgaat, i.v.m. minder weerstand. Fietsenmaker zegt dat dit reuze meevalt.

Thuisgekomen ben ik aan googlen, maar echt concrete antwoord vind ik niet.

Laten we even uitgaan van een Nexus8 naaf. Als ik normaal met een derailleur 24 km/uur fiets, hoeveel fiets ik dan gemiddeld met zo'n versnellingsnaaf? Ik begrijp dat dit niet precies te zeggen is, maar globaal? Ik heb geen idee of dit bijvoorbeeld 20km of 23,9 kilometer is.
Voor alleen woon-werkverkeer is een Nexus 8V geschikt, zeker in de winter. Heb zelf een Stevens Courier 8V als ww-fiets, en ondanks dat deze geen top specs heeft rijdt-ie prima. Geen idee wat de exacte verschillen zijn in snelheidsverlies, maar je kunt niet op alle aspecten de hoofdprijs winnen.

P.S.
In het andere topic gaf je aan dat je er ook mee op fietsvakantie wilt, en dan lijkt me een Nexus 8V alleen geschikt als je het niet te bont maakt met klimmen. Ardennen, Alpen, Engeland etc etc vallen dan gelijk af.
willem.m schreef:Geen idee, maar in het andere topic gaf je aan dat je er ook mee op fietsvakantie wilt, en dan lijkt me een Nexus 8V alleen geschikt als je het niet te bont maakt met klimmen. Ardennen, Alpen, Engeland etc etc vallen dan gelijk af.
Correct. De afweging zou dan zijn om voor nu een woon/werkfiets te kopen, en op termijn een echt vakantiefiets. Als je echter te veel snelheid verliest, heb ik liever een derailleur. Ik heb nu een leenfiets met een naafversnelling, en die fiets is echt niet vooruit te branden. Maar dat ligt aan allerlei factoren waardoor ik het lastig vind om te bepalen wat de naafversnelling nou voor rol speelt.
Otis schreef: Ik heb nu een leenfiets met een naafversnelling, en die fiets is echt niet vooruit te branden.
7-speednaven van Shimano hebben een slechte reputatie. Daarnaast en bovenal zijn veel fietsen met naafversnellingen graag voorzien van wegdekklevende banden (bij voorkeur slap), enorme windvangende tassen en allerlei andere prullaria die voorkomen dat je snel zou gaan. Wel veilig en heel goed voor je conditie :D
Ave Gone schreef:
Otis schreef: Ik heb nu een leenfiets met een naafversnelling, en die fiets is echt niet vooruit te branden.
7-speednaven van Shimano hebben een slechte reputatie. Daarnaast en bovenal zijn veel fietsen met naafversnellingen graag voorzien van wegdekklevende banden (bij voorkeur slap), enorme windvangende tassen en allerlei andere prullaria die voorkomen dat je snel zou gaan. Wel veilig en heel goed voor je conditie :D
Exact. De banden zijn wel op de juiste spanning, maar er staat geen type/merk op, ongetwijfeld banden met een enorme rolweerstand. Maar dat maakt het voor mij dus lastig om te bepalen hoe groot het aandeel van de versnellingsnaaf is.

Hoeveel schat jij dat dit is t.o.v derailleur fiets met verder gelijke uitrusting?
Begin dit jaar heb ik een oude Gazelle toerfiets omgebouwd naar een 8-versnellingsnaaf -- om het onderhoud bij dagelijks gebruik, en omdat ik anders de oude SunTour derailleur had moeten upgraden naar iets nieuws.

En ik heb geen tel spijt van deze keuze. Mij bevalt bijvoorbeeld zeer dat de Nexus-naaf zo stil is.

Wel was het even puzzelen voor dat ik de juiste verhouding vond tussen het aantal tanden voor en achter. Shimano beveelt bijvoorbeeld een verhouding van 2:1 aan. Maar die vond ik toch net te groot. Juist dan zat er een te grote stap tussen de 5e en 6e versnelling -- 22,3% -- en dat nu net op de snelheden die ik het meeste rijdt, tussen de 22 km/u en 30 km/u. Dus nu rijd ik 39 voor en 21 achter.

Vergeleken met de pure racefiets, die ik ook gebruik, op hetzelfde traject van 66 km, is er geen wezenlijk snelheidsverschil. Behalve dan dat de racer sneller optrekt, en dus vlotter voelt. Maar verkeer, en vooral het weer hebben een veel grotere invloed op de reistijd.

Afbeelding
ik weet niet wat je uit wilt geven voor de nieuwe fiets, anders zou ik is bij de duitse
merken gaan kijken zoals kalkhoff met n rohloff naaf. veel nederlandse dealers en prima fietsen ook voor vakantie,ik rijd er al 28000 km naar alle tevredenheid mee.
een fiets met naafversnelling heeft meer weerstand dan dezelfde fiets met derailleur. het verschil is echter zo klein, dat het naar mijn idee te verwaarlozen is. (subjectief natuurlijk). Een derailleur systeem heeft meer regelmatig onderhoud nodig dan een naafversnelling, als je die tijd bij je reistijd optelt, dan is de naaffiets de betere keuze...
Het gemene is dat naafversnellingen de meeste weerstand geven in de laagste versnellingen, dus wanneer je aan het klimmen bent. Rohloff geeft zelf tot 9% verlies op, bij een derailleur is dat 1 à 2%. Rekening houdend met een slager die zijn eigen vlees keurt, kun je er dus vanuit gaan dat een berg al gauw 7 à 10% hoger is. Nog los van het extra gewicht.

In elk geval, ik ga altijd voor derailleurs, ook om redenen van sleutelbaarheid, onderhoud, flexibiliteit en het feit dat je met standaard racefiets- of mountainbikewielen rijdt. Naafversnellingen zijn mijns inziens voor stadsfietsen. Wel kies ik derailleurs van hoge kwaliteit, ik heb meer Deore's en 105'jes versleten dan me lief is.

Groetjes,

Walter
waltertje schreef: Rohloff geeft zelf tot 9% verlies op, bij een derailleur is dat 1 à 2%.
bij een GOED ONDERHOUDEN derailleur. Het voordeel van een naafversnelling is net dat ze altijd hetzelfde verlies heeft. Mooi weer fietsers hebben er niet zo'n last van, en op de ligfiets zal het wel meevallen als de ketting door van die buisjes loopt, maar op een racefiets zonder spatlap kan je perfect thuis vertrekken met 2% verlies en na 100 km jaagpaden met wat modder eindigen met heel wat meer dan 10%. Het lijkt me dus iets genuanceerder. Wat niet wegneemt dat in goede omstandigheden de derailleur dus duidelijk minder weerstand geeft.
(ik ga er even vanuit dat een ketting bij naafversnellingen is afgedekt,anders daalt mijnsinziens het nut ervan substantieel)
Het lijkt wel of Google heilig is. Wel eens van Testkees van de Fietsersbond gehoord? Deze jongeman test fietsen met diverse aandrijvingstechnieken en meet de weerstand middels een SRM systeem en wel in een hal, om niet beheersbare variabelen uit te sluiten. Zie aldaar. Kan je wel verklappen dat ten opzichte van een singlespeed fiets de Nexus8 21% extra vermogen vraagt om 20km/u te rijden. Bij de 7 sp naaf is dat 34%, enz, enz.
Hier de test die aangehaald wordt: Test
Mijn meetfiets was duidelijk het snelst. Een kale fiets met sportieve zit, vittoria randoneur hyper banden en direkte singe speed kettingaandrijving. Verbruik is maar 68 watt!
Van de geteste fietsen was de Giant Aero de snelste. Een sportieve fiets met derailleur. Toch nog duidelijk trager dan mijn meetfiets. Na vervanging door de Vittoria banden was het 73 Watt, 5 Watt meer dan de meetfiets. Door extra weerstand in de derailleur?
De Santos Travel lite heeft een Rohloffnaaf en Gates snaaraandrijving. Trapt dat zwaarder? Het valt reuze mee. Met de Schwalbe Marathon Supremes 84 watt en met Vittoria Randonneur Hyper banden 75 watt. Dus slechts iets langzamer dan met een deailleur.
Mits wat zoeken kun je heel wat cijfertjes vinden! In dit geval bij Fahrradzukunft, waar ze een reeks versnellingsnaven op de testbank zetten. Je krijgt per naaf twee grafieken: één met 50W en een met 200W vermogen. Ook dat maakt verschil!
Terzijde: de Alfine 11 lijkt me ook een goed alternatief. Niet het niveau van de Rohloffnaaf, maar de prijs is ook heel wat lager.
Otis schreef:Fietsenmaker raadde mij een naafversnelling aan i.v.m. gering onderhoud, omdat ik ook in de winter dagelijks veel fiets.
Zoals gezegd heeft een naaf bij rotweer voordelen die de voordelen van derailleurs teniet doen.
Zelf heb ik geen ervaring mert 7- en 8-speed naven. Op mijn stadfiets zit een shimano 3-speed, wat ik al genoeg vind voor in de stad en waarvan de 2 een directe overbrenging is. Ik heb die fiets een jaar of 5 geleden voor 60 euro gekocht en naar de naaf heb ik nog een vinger uitgestoken ondanks twee lange pekelwinters. Mijn derailleurfietsen blijven dan braaf binnen.
Kortom het verschil is 1..2km/h, maar ik fiets iets sneller – gemiddeld 30km/h zomer en 25..26km/h bij koude winters.
Nexus8 heeft 2 varianten – Standard en premium. Premium heef gepolijste conussen en naaldlagers bij planetmechanism.
De metingen van farhradzukunft komt overheen met HPW en Rohlhof advertentie. Ik heb contact met Andreas gehad, want ik wil mijne wiel testen. Shimano nexus 8 premium met mijne eigen smeermiddel vs OEM shimano premium. In tussen tijd is Alfine 11 goedkoper geworden.
Ik fiets met 44/19
Het verschil tussen IGH en derauluer voel ik als ik full-power gaan – snelheiden boven 36…38km/h.
Dan loop ik tegen de problemen van IGH
- Hogere stapen tusen versnellingen. Als gevolg rij ik met minder optimaal cadence. Op mijne derauler fiets rij ik met en road casete 6..8% stapen, maar gemiddeld Nederlandse fietser gebruikt standart MTB caseten
Wil je sneler fietsen? Jij heef meer optie.
1. Verhoog vermogen – trainen, voeding etc.
2. Verminder power verlies. Power verlies bij 30km/h word verdeld
a. 65..70% luchtweerstand.
b. 20%..25 Banden
c. 10%..15% mechanische –pedalen, trapas, ketting, naaf
Dat is theorie. In praktijk fiets ik met een tijdrit afgestelde fiets. Voor en nazomer met een Giro tijdrithelm, shimano nexus 8 premimum naaf. Schwalbe racer 40x622 achter, 35x700 voor. sWinters Marathon Plus 37x622 acter. Afstand 2x33km tijd tussen 57min en 1u15min
Voeding voor 1…2h ritten fiets ik puur op glucose.
De racefiets/Giant TCR/ en hybride fiets/Giant Cosmo RS1/ laat ik veilig thuis blijven.
Wim schreef:Hier wat meetresultaten:
http://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgra ... ltungen-2/
Andreas heeft metingen met standard nexus gedaan
Hoe zwaarder je fiets trapt des te meer spierweefsel je opbouwt en uiteindelijk fiets je dus net zo snel op beide fietsen :)

Althans, bij mij werkt dit zo ook met een volgepakte fiets op fietsvakantie. En zelfs met een volgepakte kajak werkt dit zo.

Voor woon-werk, ook in de winter, lijkt een interne naaf me ideaal...
De enige reden dat ik blijf kiezen voor derailleur is dat ik het haat
om een lekke achterband te vervangen met naafversnellingen.
En plakken is ook niet altijd alles, zeker bij de barre weersomstandigheden waarbij het een voordeel zou zijn om voor naafversnelling te kiezen.
iddi schreef:De enige reden dat ik blijf kiezen voor derailleur is dat ik het haat
om een lekke achterband te vervangen met naafversnellingen.
Dan doe je het verkeerd, of je hebt ingewikkelde remmen die losgeschroefd moeten worden. Bij mijn fietsje met velgremmen -- zie hierboven -- is er in praktijk geen verschil in de tijd die het kost om een binnenband te verwisselen met een derailleurfiets.

Er zijn wel twee andere verschillen. Ik moet altijd een sleutel 15 bij me hebben om de asmoeren achter los te draaien. En de ketting komt bij deze fiets geheel los, bij het verwijderen van het achterwiel uit de vork. Dat kan een smerig karweitje geven, als de ketting vet is, bij het terug opleggen, voor wie zich daar niet op voorbereidt.

De schakelkabel losmaken, vereist niet meer dan terugschakelen naar de 1, de borg achter loswippen, en de kabel daarop lostrekken.

Maar nogmaals, bij woon- werkverkeer heb ik wel meer bij me dan een sleutel 15, en die ene wegwerphandschoen. Evenmin rijd ik dan ooit 40 km/u.