Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos Travelmaster 2.6 - Forum Wereldfietser

Santos Travelmaster 2.6

Afgelopen twee weken heb ik een tripje gemaakt langs de Maas-, Vennbahn-, Kylltal- en Moselroute. Het is een rustige fietsvakantie geworden, waarbij mijn nieuwe Santos Travelmaster 2.6 zich mocht gaan bewijzen. Hoewel ik nog niet zo lang officieel op het forum geregistreerd sta, lees ik al een tijdje hier mee. Uit de vele topics en berichtjes heb ik al veel nuttige informatie kunnen halen. Tijd om eens iets terug te doen, misschien dat sommige nog iets aan mijn ervaringen hebben. :D

Nadat ik in 2010 eigenlijk voor het eerst een wat langere fietsvakantie maakte (langs de Rijn en Lahn), begon ik het reizen met de fiets steeds leuker te vinden. Kortere en langere tripjes volgden sindsdien en ook voor dit jaar stond er weer een mooie route in de planning. Het probleem was alleen, dat ik niet meer mijn oude Koga Terraliner uit 2002 op pad wilde. Het is op zich een fijne fiets, maar ik vind hem te ‘licht’ voor het zwaardere vakantiewerk. Daarnaast moest er teveel aan gebeuren om hem weer helemaal topfit aan de start te krijgen, geld dat ik liever aan iets nieuws spendeerde. Na veel inlezen en proefritjes maken, is het uiteindelijk een matzwarte Santos Travelmaster 2.6 geworden. Die fiets beviel me qua zitpositie, stuurgedrag en uitrustingsmogelijkheden uiteindelijk het beste. Mijn Santos is met Rohloff, riem, naafdynamo en verlichting uitgerust, allemaal zaken die ik er absoluut op wilde hebben.

De bagage werd voor deze vakantie verdeeld over vier Ortlieb Classic roltassen en de tent ging bovenop de bagagedrager. In totaal 22 kilo (incl. het gewicht van de tassen zelf), dat verdeeld werd over tweemaal zes kilo (achtertassen), tweemaal 2,5 kilo (voortassen) en vijf kilo van de tent. Hoewel het fietsen met al dat gewicht me helemaal niet tegenviel (behalve op de eerste dag), weet ik al wel wat ik voor de komende trip ga doen: minimaal vijf kilo hiervan afschaven! Dat moet makkelijk kunnen. Er zijn namelijk een paar zaken die voortaan thuis gaan blijven. Verder was er vanwege de aanschafprijs van de fiets geen budget meer om mijn uitrusting door meer lichtgewicht spullen te vervangen. Dat moet dus komende winter maar gaan gebeuren. Alleen al op de tent kan er zo denk ik twee kilo gespaard worden.

Het was de eerste keer dat ik met gevulde voortassen op pad ging en aan het einde van de eerste dag heb ik serieus zitten twijfelen om die dingen in de Maas te dumpen. Wat reed dat vervelend! Na het gewicht wat beter verdeeld te hebben, ging het al beter en na een paar dagen was ik er al zo aan gewend dat ik het eigenlijk steeds prettiger rijden begon te vinden: het voelt wel lekker stabiel en aangenaam ‘sloom’ aan!
De combinatie van Rohloff en riem vond ik echt een openbaring: wat rijdt dat fijn op zo’n vakantie! Heerlijk soepel en geen gedoe met verkeerd schakelen, ketting smeren of schoonmaken. Dat je vanuit stilstand ook nog makkelijk kan terugschakelen, is zeker met een bepakte fiets erg makkelijk. Voor mij is het een goede investering geweest!
Vooraf heb ik lang tussen de framematen 21 en 23 inch zitten twijfelen, beide zaten namelijk eigenlijk wel goed. Het is uiteindelijk de 21 inch geworden en voor mijn lengte (1.85 m) is dat inderdaad de perfecte maat gebleken. De positie bleek na wat afstellingsritjes helemaal in orde te zijn en ik heb geloof ik nog nooit zo lekker op een fiets rondgereden. Helemaal super dus.

Afbeelding

Op mijn Koga had ik al de fijne Ergon GP4 handgrepen geplaatst, maar de GP5's op de Santos vind ik zelfs nog iets prettiger. De nog langere bar ends leveren je namelijk een extra mogelijkheid op om je stuur vast te houden. Vooral bij het klimmen heb ik hier gebruik van gemaakt. Aan het bredere stuur (61 cm incl. bar ends tegenover 57 cm van mijn Koga) moest ik aanvankelijk wel wennen, maar ook dat voelt nu fijner.

Ook de remmen (Magura HS 33), verlichting (Son 28 dynamo en Edelux lampje), banden (er waren Schwalbe Big Apples op mijn verzoek gemonteerd. Die blijken licht te rijden en toch geen lekke banden gehad) en de afwerking voldeden goed.

Geen minpuntjes dan? Nou, er zijn toch wat kleine dingen die nog wat aandacht moesten of moeten krijgen. Op de tweede dag hoorde ik van tijd tot tijd een kleine tikje, dat uit het stuur bleek te komen. Alle bouten losgedraaid en opnieuw vastgedraaid en het getik was weg. Vanuit de trapas lijkt ook een tikje te komen bij het op gang trappen van de fiets. Ook hier heb ik de bouten nagelopen maar het getik blijft van tijd tot tijd de kop opsteken. Hier mag de fietsenmaker dus naar gaan kijken. Verder geeft de lak van de Tubus dragers al snel de geest op de ophangpunten van de tassen. Op sommige plaatsen zie je al roest ontstaan. Dat kan beter. De dragers voldeden verder wel goed. De Rohloff blijkt tenslotte aan de schakelkant een klein beetje olie te zweten. Niet ongebruikelijk heb ik inmiddels begrepen, maar ik ga het toch even aankaarten.

Vooraf had ik wat nog twijfels over hoe de 26 inch wielen en het zwaardere frame (in vergelijking met de Terraliner) zouden gaan bevallen op langere afstanden. Gaat dat framegewicht en het wat zwaardere rollen van de 26 inch wielen na verloop van tijd niet tegenstaan? Achteraf kan ik alleen maar zeggen, dat ik er niets van heb gemerkt. De fiets rolt heerlijk en er zijn lange stukken geweest dat ik lekker heb kunnen doortrappen. Gezien mijn eigen gewicht (96 kg) en de slechte wegen die we van tijd tot tijd hebben gereden, ben ik dan ook blij voor deze ‘stevige’ combinatie gekozen te hebben.
Kortom: ik ben een heel tevreden fietser geworden en verheug me al op de volgende fietsvakantie.
Het is natuurlijk altijd goed om wat minder bagagegewicht mee te nemen, maar voor mijn gevoel is het startpunt verkeerd. Fiets + bagage wegen nu al 40 kg.
Beter is eerst te kijken naar de fiets. In plaats van de 18 (?) kg wegende Santos kun je ook een mtb nemen van 11 kg, hierop een achterrekje monteren en eventueel een stuurtas. Met 15 kg bagage moet het ook lukken om een kampeervakantie te houden. Alles bij elkaar moeten fiets en bagage dan niet meer dan 27 kg opleveren. Dat fietst een heel stuk prettiger, zeker als je hoogtemeters gaat maken, of onverhard gaat.
Jan Eleveld schreef:Het is natuurlijk altijd goed om wat minder bagagegewicht mee te nemen, maar voor mijn gevoel is het startpunt verkeerd. Fiets + bagage wegen nu al 40 kg.
Beter is eerst te kijken naar de fiets. In plaats van de 18 (?) kg wegende Santos kun je ook een mtb nemen van 11 kg, hierop een achterrekje monteren en eventueel een stuurtas. Met 15 kg bagage moet het ook lukken om een kampeervakantie te houden. Alles bij elkaar moeten fiets en bagage dan niet meer dan 27 kg opleveren.
Spreek je jezelf niet tegen? Want op een mountainbike met acherrekje krijg je helemaal geen 5 tassen (en 25 kg) kwijt, dus moet er eerst naar de bagage gekeken worden.

En voor sommige mensen is een mtb een prima keuze, voor anderen is dat een (zwaardere) trekkingfiets.
Leuk verhaal en mooie fiets! Om even aan te haken op vorige reacties: een lichte MTB met 15 kilo of meer bagage op alleen een achterrekje rijdt echt niet lekker: erg instabiel en je tikt snel met je hakken tegen de tassen door de korte achtervork! Je kunt zo wel een paar kilo besparen om gemakkelijker te klimmen, maar als je in de afdaling vervolgens van de weg zwalkt, heb je er weinig aan. Ik zie zelf trouwens in 26 inch alleen maar voordelen en vind dat het beruchte zware rollen hopeloos wordt overdreven op dit soort forums.
Jan Eleveld schreef:H
...Beter is eerst te kijken naar de fiets. In plaats van de 18 (?) kg wegende Santos kun je ook een mtb nemen van 11 kg...
Hij heeft die fiets net nieuw gekocht! :shock:
Prima fiets overigens, niks mis mee. Die paar kilo's maken echt niet zo heel veel uit, zeker omdat je zelf ook al boven de 90kg. zit (misschien is daar wat winst te boeken?) Op het vlakke merk je een paar kilo meer of minder vrijwel niet, in de klim wel, maar ook met genoemd gewicht zal dat allemaal best lukken. Ik heb meestal rond de 20 kilo bagage (excl. eten en drinken, incl tassen) op dezelfde fiets en daarmee ben ik tot nu toe overal boven gekomen.
Jan Eleveld schreef:In plaats van de 18 (?) kg wegende Santos kun je ook een mtb nemen van 11 kg, hierop een achterrekje monteren en eventueel een stuurtas. Met 15 kg bagage moet het ook lukken om een kampeervakantie te houden. Alles bij elkaar moeten fiets en bagage dan niet meer dan 27 kg opleveren. Dat fietst een heel stuk prettiger, zeker als je hoogtemeters gaat maken, of onverhard gaat.
Die Santos weegt vast geen 18 kilo, mijn Santos 2.6 alu weegt nog geen 16, geen Rohloff maar wel geveerde voorvork, inclusief Tubus Fly-achterrekje.
Overigens is een mtb natuurlijk een heel ander soort fiets, dus dat moet je ook maar willen... (appels en peren dus). Je hebt natuurlijk wel gelijk dat elke kilo aan bespaard gewicht voor de meeste mensen een equivalente verhoging van het fietsgenot betekent. En als je het waagt om een tent van 5 kg mee te nemen, dan valt er vast nog een hoop winst te behalen voor TS.
Gewichtsbesparing begint bij de fiets, want daar kun je later weinig meer aan veranderen.
De keuze voor wel of niet voortassen moet je eigenlijk ook meteen maken. Die keuze impliceert mede of je licht of zwaar op vakantie gaat de komende jaren.
een lichte MTB met 15 kilo of meer bagage op alleen een achterrekje rijdt echt niet lekker: erg instabiel en je tikt snel met je hakken tegen de tassen door de korte achtervork!
Ik spreek uit ervaring. Het is absoluut niet instabiel (bij 60 km/u) en ik raak met mijn hakken de tassen niet. Wel klikpedalen gebruiken en de tassen goed afstellen. Er doen blijkbaar nogal wat vooroordelen de ronde.

Als iemand 3000 of meer euro's aan een fiets uitgeeft, dan zal hij er goed over nagedacht hebben, neem ik aan. Hoewel, als je kijkt naar de regelmaat waarmee dergelijke fietsen na een jaar al weer te koop worden aangeboden, doet vermoeden dat dit niet voor iedereen geldt.
Ik maak in elk geval andere keuzes.
Jan Eleveld schreef:Gewichtsbesparing begint bij de fiets, want daar kun je later weinig meer aan veranderen.
TS beschrijft zijn eerste ervaringen met zijn nieuwe Santos fiets, en blijkt een overwegend tevreden fietser. De kans dat hij nu nog besluit om dan toch maar een andere fiets te nemen lijkt me vrij klein.
Overigens is een mtb natuurlijk een heel ander soort fiets, dus dat moet je ook maar willen... (appels en peren dus).
Lijkt me niet. De Santos TM 2.6 is feitelijk een gemodificeerde mtb, maar dan met een hoop toeters en bellen.
Geen Rohloff, een Tubus Fly, dat gaat om heel wat grammetjes.
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
Ik had inmiddels natuurlijk moeten weten, dat je hier beter geen gewichten en kilo's kan vermelden in een draadje... :D

Voor alle duidelijkheid: de fiets is heel bewust zo gekocht! Er is een inlees- en testperiode van uiteindelijk zo'n twee jaar aan vooraf gegaan. Ik wilde juist geen compromis qua fiets (bijvoorbeeld een door mij zelf ongebouwde MTB of hybride), maar een echte vakantiefiets. Ook voor de Rohloff (met het extra gewicht) heb ik expres gekozen en dat blijkt voor mij inderdaad een goede keuze te zijn geweest.
Dat het bagagegewicht inderdaad minder moet worden, schreef ik al. De tent was van mijn reisgenoot, aangezien mijn eigen tent geen optie meer is. Daar gaat dus winst behaald worden de volgende keer. Ook mij eigengewicht kan natuurlijk nog een heel stukje lager. Daar gaat de Santos hopelijk ook aan meehelpen. :wink:

Ik ben echt héél blij met mijn keuze en er gaat voorlopig echt geen andere fiets komen!
Ik kocht een paar jaar geleden voor 50 euro een Giant Granite fiets 26 inch voor 50 euro. Heb de meeste spullen gekocht bij bike components en de tassen en tubus dragers voor weinig op markplaats. De wielen kocht ik voor 90 euro bij Rose Versant.

Heb een paar weken geleden ook gefietst met vier tassen en tas achter op, zonder stuurtas. Ging prima. Ik ben 185 en weeg 93 kilo. Na het fietsen stond ik thuis op de weegschaal en was 2,1 kilo lichter.

Mijn geleerde les: Ik moet niet ziek worden tijdens het fietsen en ik moet een geveerde zadelpen kopen. Ik word ook een jaartje ouders en stapte in de middag van mijn fiets met beetje pijn in rug. Ook is een geveerde pen beter voor je achterwiel.

Mario
Mooi verhaal TS! Weer een wereldfietser erbij! Altijd leuk om te lezen hoe mensen zo tevreden kunnen worden van een fietsvakantie en daarmee heerlijk doorgaan :D En wat je daarvoor aan spullen wel of niet nodig hebt, gaandeweg zijn we hier allemaal wijzer geworden. En al die spullen... waar gaat het nu werkelijk om..? 8)
Leuk dat je je ervaringen hebt gepost. Mooi zo'n rohloff.
Pin je je niet teveel op het gewicht? Ik reed deze zomer met mijn Avaghon (ongeveer even zwaar als je Santos), 100 kg eigen gewicht en 25-30 kg bagage naar Assisi. Vrijwel alle passen kwam ik fietsend boven, zeker ook de 2115 m hoge Splugenpas.
Een tent van 5 kg is wel veel, dat hoeft niet meer. Mijn tweepersoons Vangoo weegt 2,5 kg.

Wil je echt op gewicht bezuinigen kun je je voortasjes thuislaten en de tubus voordrager ook. Zo ging ik vroeger altijd. Bij tochtjes met kamperen van een dag of tien kan dat meestal best. Dat scheelt heel wat kilo's. Voor de stabiliteit van de fiets maakt dat - zo is mijn ervaring - niet veel uit.
Leuk deze ervaringen over de Santos te lezen - stond ook een tijdje op mijn fietskeuze lijstje (voor mij vond ik o.a. het nadeel dat Santos - voor zover ik weet - geen Cowbell stuur of ander randonneurstuur monteert). Klinkt alsof je voor jezelf de perfecte fiets hebt gekozen. Top!

Gewichtsbesparing in de zin van een lichtere tent altijd handig mijn oudje van '93 weegt ca 2200 gram (2 persoons). Waar je misschien ook nog naar kunt kijken is het gewicht van je slaapmatje + slaapzak.

En zelf wat kilo's minder is natuurlijk altijd fijn :wink: .

Tip voor de Tubusdrager is om een oude binnen of buitenband om de stukken te doen waar de tashaken op rusten. Voor nu misschien aanpakken met Hammerite (zwart) zodat het roesten stopt en de drager er weer netjes uitziet.
Het is echt een mooie fiets en uit je bericht blijkt dat je er goed over hebt nagedacht. De discussie over een andere fiets (atb) verbaast me dan ook volkomen :?

Ik kan niet goed zien of je een verstelbare stuurpen hebt. Zo ja, dan zal dat mogelijk wat speling (en gekraak) gaan opleveren.

Dat de dragers slijten: tja, zolang dat maar niet met het frame gebeurt zou ik me er geen zorgen over maken. Het staat bovendien stoer :wink:

Voor een fietsvakantie zoals je die hebt gehouden zijn voortassen inderdaad overbodig. Daar ben ik zelf overigens pas na jaaaaren achtergekomen. Zeker als je vrijwel elke dag een supermarkt tegenkomt zijn ze niet nodig.

Om van de voortassen af te komen zul je nog wel wat op volume en gewicht kunnen besparen. Een tent van 5kg: dat lijkt me obvious. Voor 1 persoon kun je voor een paar honderd euro (of meer in het duurdere segment) nog wel wat vinden rond de 2 kg. Pas op dat je het niet te claustro maakt (een heel smalle binnentent bijvoorbeeld). Kijk inderdaad ook naar je slaapzak en matje (bijv Exped heeft heel klein oprolbare en prima luchtbedjes.

Je zou kunnen overwegen om nog een keer een echt 'ruige' fietsvakantie te houden. Bijvoorbeeld in de Ardennen of verder weg met veel klimmen en veel onverhard. Dan weet je nog beter hoe je fiets met bepakking zich gedraagt.
Bedankt weer voor de reacties! :D

De twee tips die ik hier op het forum heb gelezen (in principe thuislaten wat je tijdens de vorige vakantie niet heb gebruikt / bekijk of je elk stukje bagage misschien kan vervangen door een lichtere variant) hou ik inmiddels goed in gedachten! Er viel echter zoals gezegd ook zo heel goed mee te fietsen, maar minder is natuurlijk beter. Voor de lichtere varianten van de diverse bagage-onderdelen zal ik de andere topics hier goed gaan doorlezen.
willem.m schreef: Ik kan niet goed zien of je een verstelbare stuurpen hebt. Zo ja, dan zal dat mogelijk wat speling (en gekraak) gaan opleveren.
De stuurpen is inderdaad verstelbaar en die had ik blijkbaar niet helemaal goed weer vastgezet na diverse posities uitgetest te hebben. Het getik daar is in elk geval weg.
willem.m schreef:Je zou kunnen overwegen om nog een keer een echt 'ruige' fietsvakantie te houden. Bijvoorbeeld in de Ardennen of verder weg met veel klimmen en veel onverhard. Dan weet je nog beter hoe je fiets met bepakking zich gedraagt.
De eerste ideetjes voor de herfstvakantie zijn er al. :wink:
Inge1 schreef:Leuk deze ervaringen over de Santos te lezen - stond ook een tijdje op mijn fietskeuze lijstje (voor mij vond ik o.a. het nadeel dat Santos - voor zover ik weet - geen Cowbell stuur of ander randonneurstuur monteert).

Tip voor de Tubusdrager is om een oude binnen of buitenband om de stukken te doen waar de tashaken op rusten. Voor nu misschien aanpakken met Hammerite (zwart) zodat het roesten stopt en de drager er weer netjes uitziet.
Wat heb je toen wel voor een fiets aangeschaft?

Om de dragers had ik uit voorzorg wel al wat tape gewonden, maar de tape was te zacht en rolde zichzelf op. Ik ga eens rondkijken voor wat steviger spul.
Reichegg schreef:
Om de dragers had ik uit voorzorg wel al wat tape gewonden, maar de tape was te zacht en rolde zichzelf op. Ik ga eens rondkijken voor wat steviger spul.
stukjes tuinslang en over de lengte snijden en om je drager heen "klikken"
...ik heb stukjes tuinslang om de dragers (vastgezet met stevige tiewraps) en dat bevalt prima (ook al omdat de opvulstukjes van Ortlieb in mijn ervaring waardeloos zijn). Nooit meer geklepper, geen beschadigingen meer en er valt geen tas meer af ook niet op stuitervakanties (rivierbeddingen in IJsland bijvoorbeeld).
Reichegg schreef:Om de dragers had ik uit voorzorg wel al wat tape gewonden, maar de tape was te zacht en rolde zichzelf op. Ik ga eens rondkijken voor wat steviger spul.
Tip: met de zoekfunctie zijn diverse oplossingen te vinden, er is al behoorlijk wat over geschreven.

Veel plezier gewenst met je nieuwe fiets!

Carl
Dit is gewoon een prima fiets waar je heel blij mee mag zijn (ook al heb ik zelf een andere smaak). Het argument over bagagegewicht is echter wel relevant, ook al is het een beetje mosterd na de maaltijd. Je zegt namelijk dat er geen budget meer was voor een lichtere uitrusting en dat lijkt me niet helemaal waar. Immers, als je geen voordrager had gekocht en geen voortassen (aannemend dat die ook nieuw zijn) dan had je al een flink deel van het budget dat nodig is om een compactere slaapzak en een compacter matje te kopen. Als je dat gedaan had had je geen voortassen nodig gehad en was je al gauw een kilo of vier lichter uitgekomen (2-2,5 kg voor drager en voortassen en 1,5-2kg voor een lichtere matras en slaapzak). Die zware tent is dan niet zo'n probleem. Die gaat toch bovenop en kan later ook nog wel vervangen worden. Het is overigens veel makkelijker en goedkoper om je bagage van 22 kg naar 12 kg terug te brengen dan om je vakantiefiets van 17 kg naar 7 kg te laten afvallen (dat laatste gaat in de praktijk gewoon niet eens).
Minder gewicht maakt in mijn eigen ervaring veel uit. Het geeft je toegang tot routes die je anders misschien zou ontwijken, en het fietst gewoon dynamischer. Dat vind ik zelf fijner aanvoelen dan zo'n vrachtwagencombinatie. Maar hoe dan ook, dat zijn opmerkingen in de marge. Het is nu tijd voor fijne tochten. Veel plezier.
Wim