Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kan een achterderailleur zo makkelijk afbreken? - Forum Wereldfietser

Kan een achterderailleur zo makkelijk afbreken?

Vanmiddag net uit de trein van m'n werk gestapt, mijn fiets uit de witte NS-kluis gehaald en opgestapt voor een thuisreis van 7 kilometer. Maar ik had amper nog geen meter gereden en toen klonk er een hevige gekraak bij het achterwiel. Wat bleek? De achterderailleur is finaal afgebroken van zijn bevestiging aan de achtervork en hij was met het wiel meegedraaid. Helemaal klem tussen de spaken en de achtervork, geen beweging meer in te krijgen. Verder was de kabel van de achterderailleur naar de shifter meer dan snaarstrak, het korte gebogen slangetje vernield (op de tweede foto geheel boven). Fietsketting verbogen.
M'n vrouw gebeld en na een klein kwartiertje stond zij met onze Dacia Logan voor het station van Baflo. M'n fiets in de auto geladen en na het eten met moeite het zaakje gedemonteerd. Het metalen boogje, waarmee de achterderailleur aan de achtervork is bevestigd, is op een van de twee schroefgaten gebroken (zie rode wijshandje). Waarom maakt men zo zulke dunne en kwetsbare boogjes?
Maar ik mag wel er blij mee zijn, want over twee weken ga ik in Ierland fietsen en ik moet er niet aan denken dat ik daar tussen de afgelegen heuvels van Wicklow Mountains die panne zou krijgen! Mijn gele Giant is al bijna 11 jaar oud, maar steeds goed onderhouden. Deze achterderailleur is maar een paar jaar oud. Nog eergisteren heb ik twee nieuwe geleidewieltjes in deze achterderailleur gemonteerd (op de tweede foto is het onderste wieltje eruit gehaald om de fietsketting los te maken). Dat wordt een vette nota....

Afbeelding

Afbeelding
Das jammer, helaas is alu niet zo sterk.
ik hoop dat ie t snel weer doet.
Mogelijk te vast aangedraaid , toch een keeer net verbogen of zo.
t blijft lasitg
Tsja, blijft een zwak punt van aluminium frames gecombineerd met derailleur. Een klein tikje kan genoeg zijn om uiteindelijk te veroorzaken dat je derailleurpad breekt.

Die losse pad zit daar omdat anders bij grote belasting je frame zou afbreken. Probeer dat maar eens te repareren. Nu volstaat het monteren van een nieuwe pad (en vaak een nieuwe derailleur :cry: )
Bij onderhoud is het verstandig om even te kijken of je pad nog recht is en zeker ook als je je derailleur moet stellen omdat die 'verlopen' is. Een klein tikje op je derailleur heb je zo te pakken, zeker in een stalling met andere fietsen. Ook als je valt (op je rechter zijde) kan er makkelijk schade ontstaan. Er bestaan beschermende beugels die de eerste klap kunnen opvangen maar die geven zeker geen garantie.

Ik weet wel een oplossing: titanium :lol: Sinterklaas komt binnenkort weer langs, weet je gelijk wat je moet vragen!
Het afbreken van het oortje is waarschijnlijk niet de oorzaak van de schade, maar een gevolg. Wat vaak gebeurt: de ketting loopt vast in het derailleur waardoor het derailleur naar de spaken wordt getrokken. Het komt in je wiel terecht en wordt met de spaken meegesleurd; tenslotte breekt dan het oortje onder al dat geweld.
Als je net de derailleurwieltjes hebt vervangen, dan zou ik daar de oorzaak van de schade zoeken.
Martin E. van Doornik schreef: Deze achterderailleur is maar een paar jaar oud.
Van rond het jaar 2000, zal je bedoelen.
Sachs Centera was nou niet het neusje van de zalm op derailleur gebied. En ja, als je retro gaat, krijg je ook de kwaliteit van vroeger. Die was niet altijd beter!
Wat kost een goede derailleur nu helemaal? Dat is wel het laatste waar je op moet besparen. Maar, ooit.. , breekt aluminium.
Voor zo'n derailleurpad vragen de dealers al gauw €15,-, een stukje bewerkt aluminium.
Zonde, maar je kunt nog verder.
Jeuu schreef:Het afbreken van het oortje is waarschijnlijk niet de oorzaak van de schade, maar een gevolg. Wat vaak gebeurt: de ketting loopt vast in het derailleur waardoor het derailleur naar de spaken wordt getrokken. Het komt in je wiel terecht en wordt met de spaken meegesleurd; tenslotte breekt dan het oortje onder al dat geweld.
Als je net de derailleurwieltjes hebt vervangen, dan zou ik daar de oorzaak van de schade zoeken.
CorneK schreef:Tsja, blijft een zwak punt van aluminium frames gecombineerd met derailleur. Een klein tikje kan genoeg zijn om uiteindelijk te veroorzaken dat je derailleurpad breekt.

Die losse pad zit daar omdat anders bij grote belasting je frame zou afbreken. Probeer dat maar eens te repareren. Nu volstaat het monteren van een nieuwe pad (en vaak een nieuwe derailleur :cry: )
Bij onderhoud is het verstandig om even te kijken of je pad nog recht is en zeker ook als je je derailleur moet stellen omdat die 'verlopen' is. Een klein tikje op je derailleur heb je zo te pakken, zeker in een stalling met andere fietsen. Ook als je valt (op je rechter zijde) kan er makkelijk schade ontstaan. Er bestaan beschermende beugels die de eerste klap kunnen opvangen maar die geven zeker geen garantie.

Ik weet wel een oplossing: titanium :lol: Sinterklaas komt binnenkort weer langs, weet je gelijk wat je moet vragen!
Niks geen op Sinterklaas wachten, over twee weken vlieg ik naar Dublin. Mijn fiets staat in een stalling niet tussen andere fietsen, want ik huur al sinds jaren een witte NS-kluis. Ik vind het vervangen van de twee geleidewieltjes niet de oorzaak, want ik heb nog 21 km mee gereden voor de breuk. Ik moet nog wel bekijken of ik een beschermende beugel op m'n gele Giant kan monteren. Mijn andere fiets, de blauwe Batavus in stad Groningen, heeft die wel. Vanmiddag nog ga ik naar fietsenzaak Poort in Winsum (Gr.) voor nieuwe onderdelen. En dan alles uitgebreid controleren voor Ierland.
Martin E. van Doornik schreef:
Jeuu schreef:Het afbreken van het oortje is waarschijnlijk niet de oorzaak van de schade, maar een gevolg. Wat vaak gebeurt: de ketting loopt vast in het derailleur waardoor het derailleur naar de spaken wordt getrokken. Het komt in je wiel terecht en wordt met de spaken meegesleurd; tenslotte breekt dan het oortje onder al dat geweld.
Als je net de derailleurwieltjes hebt vervangen, dan zou ik daar de oorzaak van de schade zoeken.
Ik vind het vervangen van de twee geleidewieltjes niet de oorzaak, want ik heb nog 21 km mee gereden voor de breuk.
Dat kun je wel vinden, maar Jeuu geeft zeker een plausibele verklaring van deze schade.
Had deze fiets niet al eens een klapper gemaakt met jou er op?

Enfin hij is op het zwakste deel gebroken.
Na zoveel jaar en zo dun vind ik dat het nog lang is goed gegaan.
Dus hup naar marktplaats!
math schreef:
Martin E. van Doornik schreef: Deze achterderailleur is maar een paar jaar oud.
Van rond het jaar 2000, zal je bedoelen.
Sachs Centera was nou niet het neusje van de zalm op derailleur gebied. En ja, als je retro gaat, krijg je ook de kwaliteit van vroeger. Die was niet altijd beter!
In de vorige eeuw maakte men ook heel goede spullenen nu wordt er ook baggerzooi gemaakt.
De achterliggende oorzaak is duidelijk: een druiloor bij Giant heeft ooit besloten dit geval met onbedoeld extreem zakke sollbruchstelle te monteren. Het is nog een wonder dat de derailleur het zo lang heeft uitgehouden. Werd het niet toch al eens tijd om jezelf te verwennen met niets nieuws?
Er worden twee dingen door elkaar gehaald. De derailleur is niet kapotgegaan omdat de hanger afbrak, maar de hanger is afgebroken omdat de derailleur/ketting kapot ging, zoals Jeuu al zei. Wees blij dat dankzij de losse hanger je frame niet is vernaggeld. Nieuwe derailleur en hanger erop en je kunt weer fietsen.
Niks mis met het inbouwen van een vooraf bepaald breekpunt om erger te voorkomen, die kerel van Giant heeft dat prima gedaan. Anders had je nu je frame kunnen wegmikken, misschien.

Nou moet er nog wel net zo'n patje te vinden zijn... dat zou wel eens moeilijk kunnen worden...
Jeuu heeft gelijk. Eigenlijk is het gegaan zoals het hoort te gaan. Op de een of andere manier is je ketting vastgelopen (nieuwe derailleurwieltjes?) en is de derailleur je spaken in getrokken toen je wilde gaan fietsen. Dit heeft niks met de kwaliteit van je derailleur te maken, noch met de kwaliteit van de montagebeugel. De montagebeugel van de derailleur aan je frame is zo geconstrueerd om af te breken wanneer dat gebeurt. Dit om ervoor te zorgen dat je frame geen schade oploopt. Daarom zijn de montagebeugels ook te vervangen. Dat je dat niet aannemelijk vindt omdat je er nog 21 km (!) mee gefietst hebt is dan je eigen zaak.
Gewoon een nieuw derailleurpad kopen.

Oorzaak is waarschijnlijk dat de ketting in de derailleur vast is komen te zitten. Verkeerd gemonteerde wieltjes zouden best wel eens de oorzaak kunnen zijn. Een steentje of iets dergelijks, dat de ketting in de derailleur blokkeert kan ook de aanleiding zijn geweest.
Waarbij het wel knap is dat je dit voor mekaar hebt gekregen binnen de afstand van één meter.
Travelmaster schreef:Waarbij het wel knap is dat je dit voor mekaar hebt gekregen binnen de afstand van één meter.
Is zo gepiept hoor. Als je ketting vast komt te zitten je derailleur, trek je de hele boel er zo vanaf. Ik heb hetzelfde een keer gehad toen er een tak in mijn achterderailleur vast kwam te zitten.
Travelmaster schreef:Waarbij het wel knap is dat je dit voor mekaar hebt gekregen binnen de afstand van één meter.
Ik ook.
Ik denk niet dat het derailleuroog van aluminium is.
Ik denk niet dat het derailleuroog vervangbaar is, maar vast aan de derailleur zit.
Ik denk niet dat deze plek een vooraf bepaald breekpunt is.
Ik denk dat dit breekpunt veel zwakker was dan bedoeld.
Het kan best zijn dat de derailleur eerst afgebroken is en daarna in de soep gelopen, dat zou die ene meter kunnen verklaren.
De plaatjes van de sachs centera op internet laten niet zien dat het oog vast zit aan de derailleur, vandaar dat ik aanneem dat het een vervangbare pat betreft. Die over het algemeen niet van alu zijn gemaakt.
Ben bij de fietsenzaak geweest, heb nu een nieuwe pad, zo je dit wilt noemen met de boog en twee gaten erin los gekocht. De achterderailleur is nog goed en gaat met een inbusbout eraan vast. Ga nu aan de slag, ook met nieuwe shifterkabel, nieuwe tandwielcassette (7 bladen t/m 28 tanden) en nieuwe ketting erop. Schade € 12,95.

Op de onderstaande foto (20 maart 2009) staat mijn gele Giant met nog dezelfde achterderailleur afgebeeld voor de witte NS-fietskluizen op het station van Baflo, waarvan ik één huur. Bij het wegrijden naar huis kreeg ik dus hier op dezelfde plek panne. Mijn mooie fiets is zonder kluis overgeleverd aan vandalisme. Vandaar.

Afbeelding
Wat je aan ketting ed gaat vervangen, is dat wat op de foto van 2009 te zien is? Dan is het wel tijd zou ik denken.