Additionally, paste this code immediately after the opening tag: met welke fietsband wil ik op pad? - Forum Wereldfietser

met welke fietsband wil ik op pad?

hoi,

ik zit zoals gebruikelijk weer te twijfelen met welke fietsband ik de volgende fietstocht op pad wil gaan. Ik rijd momenteel met een setje Schwalbe Marathon XR banden die niet de reputatie hebben snel en comfortabel te lopen. Daarom heb ik nu een setje Marathon Racer 622x40 vouw banden aangeschaft. Echter nu ik mijn bandenspanning wat beter in de gaten houd (en vrij hoog houd), vind ik de snelheid met de XR banden nog wel meevallen.

Ik wil zoals gebruikelijk graag naar Scandinavie fietsen, met bepakking. Zelf weeg ik zo'n 90 kg, en mijn bepakking zal ook snel 15 kg zijn, vooral als ik wat later in het seizoen weg wil. Ik kies vaak voor onverharde wegen omdat ik niet zo van gemotoriseerd verkeer houd - als ik het kan vermijden doe ik dat vaak. In Scandinavie heb je soms best wel ruwe gravel wegen met grote stenen.

De XR band geeft mij een heel zeker gevoel, alsof ik daar praktisch iedere weg mee kan fietsen zonder dat de band stuk gaat. De lichtere banden geven mij een wat minder overtuigend gevoel, vooral als ik even met mijn vingers de zijwand beetpak en beweeg: best wel dun.

In 2012 heb ik door de lengte van Zweden gefietst en ik nam regelmatig gravel wegen. Ik had voor vertrek een setje nieuwe Marathon Supremes gemonteerd ondanks eerdere slechte ervaringen met deze banden. Die banden zijn toen probleemloos geweest.

Ik twijfel nu dus of ik met de XRs op pad wil, of met de racers, desnoods met een reserve racer vouwband. Hebben jullie een idee over geschiktheid van de racers voor een dergelijke tocht?
Ik heb met de Racers op de Filipijnen gefietst; op onverharde, stenige paden was dat niet zo'n succes omdat je grip mist. Ik zou deze band niet aanraden voor het iets ruigere onverharde werk.
Dag Jeroen, gewoon de betrouwbare XR nemen. Als je veel onverhard gaat, gaat het waarschijnlijk meer om mooi fietsen dan snel fietsen. Ze bevallen mij altijd goed als ik onverhard ga. Overigens worden op dit forum mensen helemaal opgewonden als het over banden gaat. Houd je dus schrap :D

Veel plezier in Zweden

Erik Veenstra
jeroen_ schreef: De XR band geeft mij een heel zeker gevoel, alsof ik daar praktisch iedere weg mee kan fietsen zonder dat de band stuk gaat.
Volgens mij geef je zelf het antwoord al. :D
Gewoon de XR'en eronder en lekker genieten
skteu schreef:
jeroen_ schreef:De XR band geeft mij een heel zeker gevoel, alsof ik daar praktisch iedere weg mee kan fietsen zonder dat de band stuk gaat.
Gewoon de XR'en eronder en lekker genieten
+2, voor precies die toepassing - hevig onverhard - zijn de XR's bedoeld.
geen ervaring met XR, maar wel met racer draad en vouw.
Racer zijn lichte en relatief seopele banden maar met slect rijgedraag op onverharde wegen. Soms wil ik liever met racefiets onverhard gaan dan met een racer 40mm
Schwalbe marathon racer is mijn favoriete band op de nederlandse fietspaden.
XR heeft ons de complete wereld over gestuurd en geen enkel probleem gehad. Kan mij niet heugen wanneer ik voor het laatst een band heb geplakt...
hoi iedereen,

bedankt voor alle reacties, ik ben overtuigd: ik laat de XRs er mooi onder zitten. Dan kan ik met een gerust gevoel op pad! Die racers slijt ik hier in Nederland wel op.