Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoeveel weerstand geeft naafdynamo wanneer je deze niet gebr - Forum Wereldfietser

Hoeveel weerstand geeft naafdynamo wanneer je deze niet gebr

Op mijn fiets zit een naafdynamo. Ik gebruik echter verlichting met accu i.v.m. hogere lichtopbrengst. Ik had mijn lampen gedemonteerd en dacht daar daarmee de kous af was.

Nu werd ik er op attent gemaakt dat een naafdynamo ook extra trapkracht kost wanneer je deze niet gebruikt, hier heb ik nooit bij stil gestaan.

Is dit echt zo? In dat geval is het misschien de moeite waard om een nieuwe naaf te kopen.

Hoeveel scheelt dit nou aan trapkrachtverlies? Is dit nog afhankelijk van het model naafdynamo? In mijn geval is dat een Shimano DH-3N71.
Het is waar, maar het scheelt niet veel. Een stel hoogwaardige banden scheelt veel en veel meer. Hier de meetgegevens: http://www.bikequarterly.com/VBQgenerator.pdf
Ik zou er juist een goed dynamolamp op zetten. Dan heb je als je een moderne goede led lamp monteert ook goed licht.
Wim
Hallo Wim, bedankt voor je snelle reactie. Er zat op zich een goede dynamolamp op. Een busch & Muller Lumotec.

Deze gaf op zich redelijk licht, maar ik ben nu gewend een een lamp met 700 lumen, dus dan wil je niet meer terug naar een dynamolamp.
Otis schreef:Nu werd ik er op attent gemaakt dat een naafdynamo ook extra trapkracht kost wanneer je deze niet gebruikt, hier heb ik nooit bij stil gestaan.
Is dit echt zo? In dat geval is het misschien de moeite waard om een nieuwe naaf te kopen.
Til het wiel op, geef er een draai aan met licht aan en uit en oordeel zelf.
Ik vond (bij een andere, nog goedkopere naafdynamo) het gewicht van het ding meer een reden om hem er uit te halen dan de weerstand. Het verschil bij mij was 0,6 kg.
Ave Gone schreef:
Otis schreef:Nu werd ik er op attent gemaakt dat een naafdynamo ook extra trapkracht kost wanneer je deze niet gebruikt, hier heb ik nooit bij stil gestaan.
Is dit echt zo? In dat geval is het misschien de moeite waard om een nieuwe naaf te kopen.
Til het wiel op, geef er een draai aan met licht aan en uit en oordeel zelf.
Ik vond (bij een andere, nog goedkopere naafdynamo) het gewicht van het ding meer een reden om hem er uit te halen dan de weerstand. Het verschil bij mij was 0,6 kg.
Tja, ik weeg zelf 120 kilogram dus dan vind ik het een beetje stom om op gewicht qua uitrusting te gaan letten, dan kan ik beter afvallen daar valt meer winst te behalen.

Je hebt het er over om de naafdynamo er uit te halen? Kan dat? Of me je wiel dan altijd opnieuw gespaakt worden? Lijkt mij van wel, maar ik ben niet zo technisch.
Het verschil in weerstand tussen de verschillenden naafdynamo's is belast (lamp aan) niet zo heel groot. Onbelast (lamp uit) echter is het fors, een faktor 6 tot 7 tussen de beste en de slechtste, volgens het door Wim aangehaalde onderzoek.
Het gaat allemaal niet om enorm vermogen maar het verschil is in de praktijk wel enigszins voelbaar.

Een Son 28 weegt 440 gram, trek daarvan af het gewicht van een voornaaf en je weet het extra gewicht dat je mee moet "zeulen". Een power pack weegt meer.

Frank
frank bueters schreef:Het verschil in weerstand tussen de verschillenden naafdynamo's is belast (lamp aan) niet zo heel groot. Onbelast (lamp uit) echter is het fors, een faktor 6 tot 7 tussen de beste en de slechtste, volgens het door Wim aangehaalde onderzoek.
Het gaat allemaal niet om enorm vermogen maar het verschil is in de praktijk wel enigszins voelbaar.

Een Son 28 weegt 440 gram, trek daarvan af het gewicht van een voornaaf en je weet het extra gewicht dat je mee moet "zeulen". Een power pack weegt meer.

Frank
Het gaat er om dat ik het nu allebei mee moet zeulen. Als het gebruikt wordt vind ik het niet erg, maar nu is het zonde.
Otis schreef:Het gaat er om dat ik het nu allebei mee moet zeulen. Als het gebruikt wordt vind ik het niet erg, maar nu is het zonde.
Dat zie je goed. De naafdynamo kun je alleen verwijderen door het wiel opnieuw te spaken.

Frank
Vond het zelf een merkbaar verschil tussen een LX naafdynamo en een XT naaf zonder naafdynamo. Beide op dezelfde bandenspanning met dezelfde band in dezelfde fiets. Hopelijk binnenkort SON eens proberen, want zo'n naafdynamo is toch best handig. Nu rij ik stukken zonder oplaadwens en lichtwens met een wiel zonder naafdynamo namelijk.

Op marktplaats staan genoeg losse voorwielen te koop dat je wat kunt proberen. Wiel zonder naafdynamo kopen in dezelfde maat als je nu hebt en het wiel wat je nu hebt met naafdynamo eruit. =) Allebei een band erop, wisselen kost een paar seconden.

Helaas zijn de SON naafdynamo's op marktplaats wat minder dik gezaaid...
Jurr schreef: Op marktplaats staan genoeg losse voorwielen te koop dat je wat kunt proberen. Wiel zonder naafdynamo kopen in dezelfde maat als je nu hebt en het wiel wat je nu hebt met naafdynamo eruit. =)
En dan nog de onmogelijke opdracht om elke vorm van zelfbedrog uit te schakelen.
Jurr schreef:Vond het zelf een merkbaar verschil tussen een LX naafdynamo en een XT naaf zonder naafdynamo.
Ik zeg niet dat 4-6 Watt verschil verwaarloosbaar is bij een lange rit. Maar het aantal mensen dat dat verschil echt voelen bij een korte rit acht ik niet heel erg groot.
http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/verlichting/

Deze site is vrij technisch maar laat een kritisch en doordacht geluid horen bij een aantal beweringen hierboven...

Lees vooral hoofdstuk 7.4 Berekeningen (hoeveel snelheid je verliest door een dynamo).

Ik onthou eruit : het zit em waarschijnlijk vooral tussen de oren, die weerstand... much fuss about a cheap thrill ;-)
Ik sluit me bij jansenius aan, dit soort verschillen zijn zo marginaal dat je jezelf veel werk bespaard door je je er maar niet te druk over te maken. Het zou mij niet verbazen dat je meer last heb als het klepje van je fietspet verkeerd staat dan wanneer je je fietsdynamo onbelast mee draait.
Overigens zou je het binnenwerk er ook uit kunnen slopen.
Verder zou bij de professionals het de details kunnen zijn waardoor ze net even sneller kunnen zijn.
Zelf gebruik ik de fietsdynamo trouwens om mijn smartphone op spanning te houden.
Zoals altijd, de naafdynamo an sich maakt geen merkbaar verschil. Maar een procentje hier, een onsje daar en dan die verkeerd staande fietspet, alles bij elkaar gaat het toch flink optellen. Zolang ik om de paar dagen mijn spullen op kan laden, zie ik daarom het nut van een naafdynamo niet in. Mocht dat ooit veranderen, dan koop ik wel een tweede voorwiel.

Overigens is de gewichtswinst groter dan het verschil tussen de naafdynamo en de gewone naaf. Een losse oplaadbare koplamp kun je namelijk ook als zaklamp gebruiken, een vaste dynamokoplamp niet.

Grtjs,
Walter
waltertje schreef:Overigens is de gewichtswinst groter dan het verschil tussen de naafdynamo en de gewone naaf. Een losse oplaadbare koplamp kun je namelijk ook als zaklamp gebruiken, een vaste dynamokoplamp niet.
Dat is waar als je niet in het donker fietst, de oplaadbare koplampen die voldoende licht geven om normaal mee te fietsen zijn te snel leeg (meestal <4 uur) en wegen best wel wat. Met een Petzl Tikkit ben je wel zichtbaar maar kan je geen snelheid maken.

De keuze welk gewicht wel en niet nuttig is niet voor iedereen hetzelfde.