Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoelang gaan onderdelen mee - Forum Wereldfietser

Hoelang gaan onderdelen mee

Hi allemaal ik weet of hier een onderwerp voor is aangemaakt.
Ik heb zelf een gazelle Fuente xtra derailleur en heb hem net naar de fietsenmaker gebracht en vertelt mij dat de kosten om nabij de € 250 zijn voor een nieuwe ketting en cassette voor en achter.

Enige info over de reparatie

- ik heb wel bijna 12500 kilometer gereden op deze ketting en cassette's
- remmen moesten ook vervangen worden
- dit is de eerste keer dat dit alles vervangen wordt

Mijn vraag is is dit wel 'normaal' wat de kosten betreft
12.500km met 1 ketting? Dan is wel heel veel en dat dan alles versleten is, is dan ook vrij logisch mijn inziens.
€250, da's omgerekend 2cent per gereden km... dat is niet echt veel.. :-)

Het bedrag is niet extreem hoog maar uiteraard wel afhankelijk welke niveau onderdelen worden gebruikt. Zit natuurlijk wel een enorm prijsverschil tussen de goedkoopste ketting en een XTR, dit geldt ook voor de cassette en voorbladen.
Marktplaats:
Ketting + Cassette + tandwielen kost 55 euro
Kwaliteit Deore.
Als je het zelf zou kunnen :)\

Ik vind het vrij aan de prijs voor 250
fietsemaker = flessetrekker

vooraan heb je geen cassette.
Dank voor jullie reactie's heb er wat aan gehad
sjefke schreef:fietsemaker = flessetrekker

vooraan heb je geen cassette.
Misschien geen cassette maar wel tandwielen die ook af en toe is vervangen moeten worden. En ik vermoed dat na 12500 km de 2 grootste wel op zijn.

Maar zoals gezegd op marktplaats nieuw 55 euro voor 3 tandwielen ketting en cassette.

En ik denk dat de fietsenmaker (en dat weet ik natuurlijk niet zeker) het goedkoopste spul erop zet wat mogelijk is.
Afhankelijk van wat je fietsenmaker er aan kwaliteits-onderdelen opzet en hoe lang hij er mee bezig is kan dat bedrag best. Ik zou hem voorstellen een offerte te laten maken, en vragen wat hij nog voor je fiets teruggeeft, met en zonder onderhoudsbeurt. Bepaal dan of het nog wel zin heeft. (Nieuw kost hij nu 719,=)
Aan de andere kant als je zelf een beetje handig bent en bereid bent zelf wat gereedschap te kopen kun je ook voor 100 euro klaar zijn. (inclusief gereedschap)
Afhankelijk van wat je fietsenmaker er aan kwaliteits-onderdelen opzet en hoe lang hij er mee bezig is kan dat bedrag best. Ik zou hem voorstellen een offerte te laten maken, en vragen wat hij nog voor je fiets teruggeeft, met en zonder onderhoudsbeurt. Bepaal dan of het nog wel zin heeft. (Nieuw kost hij nu 719,=)
Aan de andere kant als je zelf een beetje handig bent en bereid bent zelf wat gereedschap te kopen kun je ook voor 100 euro klaar zijn. (inclusief gereedschap)
Voor 50 euro heb je een 8 speed (ik zie dat deze fiets 3x8 versnellingen heeft?) cassette, ketting en crank besteld bij bike-components of roseversand. Voor twee tientjes heb je al het benodigde gereedschap ook in huis, dat is een investering die je meteen terugverdient. Waarom offertes gaan opvragen of zelfs inruilen als je in een mum van tijd alles vervangen kunt hebben.
Afgaande op wat de fiets nu nog waard is in het huidige economische verkeer is het laten repareren misschien wel geld in de welbekende put gooien, aan de andere kant als je er nog een leuk bedrag voor terug kan krijgen is het misschien wel verstandig om hem in te ruilen voor een nieuw exemplaar.

Je zult dus voor jezelf moeten beslissen of het nog loont of niet, ik kan niet in je portemonnee kijken, en ook weet ik niet of je een beetje handig bent.

Op een bepaald moment is ook 50 euro uitgeven om de boel draaiende te houden niet meer te verantwoorden.
Als je het leuk vindt om het zelf te doen, kan je veel besparen. Bovendien leer je ervan wat altijd van pas kan komen, in mijn geval ook veel makkelijker. Dichtsbijzijnde fietsenwinkel is 8km, en fiets wordt nooit direct gemaakt.
Waarom wegdoen en maar weer nieuw kopen, ook een fiets heeft onderhoud nodig. En inderdaad een fietsenmaker moet ook brood op de plank
Zelf heb ik een aantal fietsen die al 25 jaar of ouder zijn, die doen het nog steeds uiteraard vervang ik de versleten onderdelen. Maar een 8 speed cassette + ketting heb je al voor €18 en ja prima kwaliteit (Sunrace cassette €6 en Sram ketting) De voorbladen gaan veel langer mee, mits je de cassette en ketting op tijd vervangt. Over slijtage van ketting en cassette is veel te vinden hier.
Voorblad of bladen is moeilijker om daar een indicatie van te geven, bij de meeste fietsers wordt één voorblad gebruikt, als het losse bladen zijn, volstaat het om alleen het versleten blad te vervangen.
Dan nog het gereedschap om dit te doen, eenmalige uitgave van ongeveer €25

En "remmen vervangen" zal wel bedoeld worden dat de remblokjes vervangen moeten worden, remblokjes voor- en achter kosten €18 (type cardridge bij bike4travel, volgende keer alleen de blokjes €8,-).

15 jaar geleden kwam ik voor een paar onderdeeltjes bij de rijwielhersteller, voor ik het wist loodste hij mij naar de showroom, want "mijn fiets was het niet meer waard, en hij kon een mooie prijs maken als ik twee nieuwe fieten zou kopen". Vanaf dat moment doe ik bijna al het onderhoud zelf. Dagelijks rij ik op een Giant Expedition uit 1990 (gevonden bij de vuilnisbak) hieveel km ik daarmee gefiets heb weet ik niet, de versleten onderdelen vervang ik en fietsen maar.

Op de vraag hoe lang gaan onderdelen mee, ligt voor en groot gedeelte aan de weersomstandigheden en ook aan "vethouden van de ketting". Ik doe ongeveer 7000km met ketting en tandwielen en 25000 met middelste voorblad (andere 2 bladen gebruik ik nauwelijks). Remblokjes gaan ongeveer 8000 km mee. In mijn Expedition zitten nog de originele wielen, alleen de conussen en kogels heb ik vervangen. De banden gaan 1,5 jaar mee. Verder nog een flesje teflon olie voor de ketting a €7 (doe ik 3 jaar mee) en een grote pot kogellagervet van €10 (gaat 5 jaar mee).
Doe ongeveer 2 kettingen met 1 cassette.
Cassette vervang op 7000 km
Cassettes gaan afhankelijk van de omstandigheden 3 tot 6000 km mee, wie zich bezig houdt met vaker de ketting wisselen of delen omdraaien, kan dat rekken tot 10 000. Kettingen slijten ongeveer gelijk met de cassette, tenzij je meerdere kettingen gebruikt die je af en toe wisselt. Maar eigenlijk rek je dan de levensduur van de cassette, niet zo zeer van de ketting. De voorbladen slijten van met een versleten ketting te rijden, hoe vaker je dus ketting en cassette wisselt, hoe langer voorbladen meegaan. Hoe meer tanden een tandwiel heeft hoe minder snel het slijt.

Dus, ja, het is normaal na 12 000 km dat alles aan vervanging toe is. Wat mag dat kosten?
Budgetspul (niet slecht): ketting 15 euro, cassette 15 euro, voorbladen 20 euro per blad
Vervangt je fietsenmaker de onderdelen door de orginele, dan stijgt vooral de prijs van de cassette en de voorbladen en is het mogelijk dat hij qua materiaalkost op 100 à 150 euro uitkomt. Als het een goede is, dan vervangt hij bijvoorbeeld de kabels ook ineens.

Werkuren zijn normaal 40 euro per uur, dus alles bij elkaar lijkt 250 aan de hoge kant, maar het is niet onmogelijk.
EnriceV schreef:Vervangt je fietsenmaker de onderdelen door de orginele, dan stijgt vooral de prijs van de cassette en de voorbladen en is het mogelijk dat hij qua materiaalkost op 100 à 150 euro uitkomt.
Origineel zit er op een Gazelle Fuente toch niet veel bijzonders (maar geen slecht spul). Om er als fietsenmaker dan ineens veel duurdere dingen op te zetten en daar uuuuren over te doen vind ik wel ... euh ... apart.
En veel werk is het niet. 10 minuten voor het vervangen van een cassette en ketting. Stel hij vervangt het complete cranksetje, 15 minuten. De remblokjes, 10 minuten. Opruimen en factuur opmaken, 10 minuten komt totaal op 45 minuten, afgerond €35.
Cranksetje €40
Ketting €17
Cassette €25
Remblokjes €20
Kom ik op €137 totaal (er van uitgaande dat hij geen remmen moet vervangen maar alleen de remblokjes). Voor het materiaal heb ik niet bij de duitse prijsvechters gekeken.
Het afvoeren van de oude materialen heb ik niet meegerekend.
Shyam schreef: Mijn vraag is is dit wel 'normaal' wat de kosten betreft
Wat de slijtage betreft, die is niet uitzonderlijk. Wat de prijs betreft, die is aan de behoorlijk hoge kant, maar naar mijn ervaring ook niet totaal uitzonderlijk.
Zoals anderen reeds aan hebben gegeven, zelf doen of op zijn minst op voorhand een offerte vragen (en prijzen vergelijken) kan veel helpen. Maar voor veel minder dan 150 euro zie ik het een fietsenmaker niet snel doen.

Renaat
De boel minder op elkaar laten inslijten is een tip, die de meeste ervaren fietsers in acht nemen. Als je 10.000 km met één keting fietst kun je er op aan dat de hele boel idd vervangen moet worden, mensen schrikken dan altijd van de prijs. Als je de ketting wel tijdig vervangt, gaan de achtertandwielen en de kettingblden goed langer mee. Als je om de 3 a 4000 km de ketting laat vervangen, heeft dit echter ook wel een prijs. Maar dat klusje kun je eventuel goed zelf doen of leren. Goede ketting kost 25 eur, goede kettingpons ook zo iets. Laten vervangen is wellicht 15 eur arbeid erbij. Stel dat je dat drie maal doet op 10000 km, ben je dus drie maal 40 eur =120 eur kwijt.
deze prijs is normaal voor een goede fietsenmaker. De prijzen die zo'n fietsenmaker hanteert zullen hoger zijn dan een internetdozenschuiver. Hij zal ook "goede" onderdelen monteren.

cassette 35
ketting 30
tandwielen voor 50
remblokken 30
div kleindelen 20
milieutoeslagen, afvoer materiaal enz. 15

wat materiaal e.d. betreft zit je dan al op 180 euro.

als het uurtarief 45 euro is, dan is die beste man anderhalf uur bezig. wat ook heel normaal is bij een goede onderhoudsbeurt.

maar via afstand is het natuurlijk moeilijk om daar een goed oordeel over te geven.. :wink:
nobbiomatic schreef:deze prijs is normaal voor een goede fietsenmaker. De prijzen die zo'n fietsenmaker hanteert zullen hoger zijn dan een internetdozenschuiver. Hij zal ook "goede" onderdelen monteren.
Naar mijn ervaring is er geen sterk verband tussen de door fietsenmakers gehanteerde prijzen en de kwaliteit van het afgeleverde werk.

Renaat
Pardon.
Goede onderdelen monteren???
Ik zie ze vaak zat een HG30 monteren voor een prijs van een LX kwaliteit cassette.
Ik ben het zelf gaan doen vanwege de dure prijs die ze rekenen voor slechte kwaliteit onderdelen.
En 1,5 uur voor het vervangen van tandwielen ketting cassette.
Ik doe er een uur over. En ik ben geen fietsenmaker.

Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat wij nu niet weten wat de beste fietsenmaker wil gaan monteren. Dus heel eerlijk gezegd kunnen we over de prijs niet veel zeggen zonder dit te weten. Maar uitgaande op eerdere ervaringen bij een fietsenmaker vermoed ik dat het wel is duur kan zijn.