Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano Alfine11 met riem - Forum Wereldfietser

Shimano Alfine11 met riem

Overweeg om een koga signature aan te schaffen met riem en shimano Alfine 11,twijfel alleen of de naaf voldoende is in de bergen, wie heeft er ervaring mee
Met bagage en in de bergen is het voldoende voor een Tourrenner. Als je minder sterk bent dan is het onvoldoende.
Op http://www.bikeandtrekking.nl/images/47/1300.pdf kun je wat meer info lezen. Ondanks wat in het (gesponsorde?) artikel staat is de stap van de eerste naar de tweede versnelling staat erg groot, de rest is wel gelijkmatig (zie http://www.robsbikecenter.nl/userdata/alfine11perc.jpg voor een vergelijking met Rohloff).
Zoekfunctie gebruiken levert o.a. dit op http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 10&start=0. Niet geschikt voor de bergen.
Vraagje, mede ter attentie: is de Alfine 11v ook vetgesmeerd, net als de Alfine 8v? Zo ja, dan gebeurt er hetzelfde mee als met de Alfine 8v, indien je geregeld boven de 30km/u rijdt. Binnenwerk gaat naar de filistijnen, omdat het vet naar de buitenkant wordt geslingerd en daar ook blijft. Overigens zou de spanning van de riem ook teveel zijn voor de lagers, dwz bij de Alfine 8v.

Indien oliegesmeerd: goede reis!
De alfine 11 is oliegesmeerd.
Minpuntje is dat de olie slecht verkrijgbaar en onbetaalbaar is.
Mijn vrouw heeft een VSF met riem en alfine 11, dat is voor haar oké maar zelf heb ik een santos met rohloff naaf en dat is met bagage erg fijn. Nu rijdt ik meer zonder dan met bagage en dan is de santos nogal een lompe tractor. Overweeg een ligt fietsje te bouwen/kopen met alfine naaf.

Ik heb een aantal ervaringen met de naven, die niet superwetenschappelijk onderbouwd zijn maar wel relevant:
- de rohloff is aanzienlijk duurder
- de rohloff is aanzienlijk robuuster en stijver.
- het rendement van de alfine 11 is zeker niet slechter dan de rohloff
- het bereik van de alfine 11 is voor in de bergen met bagage te krap.
- de alfine 11 lust (vooralsnog) rohloff olieverversingen zonder kuren. (ik weet dat sommige fietsenmakers dit ook doen, vind shimano vast niet tof maar dan moeten ze maar niet zulke belachelijke spare parts vermarkten).
En als je nu een groter tandwiel gebruikt bij zo'n Alfine...? Dan wordt-ie al geschikter voor de bergen. Of kan de constructie dat niet aan?
Shimano geeft geen beperkingen tav de tandwielverhoudingen. Ik zou het niet te gek maken gelet op de grootte vh planeetstelsel in de Alfine tov de Rohloff.
Een Alfine is niet geschikt voor in de bergen met bagage tenzij je een zeer getrainde renner bent.
het bereik van de alfine is voor de bergen te krap. riemaandrijving is geen enkel probleem. de spanning die de riem uitoefent is te verwaarlozen. als een alfine kapot gaat door een riem, dan is de riem simpelweg te strak gespannen.

alfine 8 en alfine 11 zijn gewoon op olie. de alfine 8 is af fabriek met vet gevuld, maar de servicekit gebruikt olie. de kit gebruik ik trouwens niet, zonde van het geld. ik gebruik vet van Eurol en een volsynthetische motorfiets olie. sinds ik dat doe schakelt de alfine als een mes in boter en superstil. ik fiets zoveel mogelijk in 5 omdat de overbrenging dan 1 op 1 is.
sjefke schreef:Vraagje, mede ter attentie: is de Alfine 11v ook vetgesmeerd, net als de Alfine 8v? Zo ja, dan gebeurt er hetzelfde mee als met de Alfine 8v, indien je geregeld boven de 30km/u rijdt. Binnenwerk gaat naar de filistijnen, omdat het vet naar de buitenkant wordt geslingerd en daar ook blijft. Overigens zou de spanning van de riem ook teveel zijn voor de lagers, dwz bij de Alfine 8v.

Indien oliegesmeerd: goede reis!
Alfine 11v is oliegesmeerr en hij lekt af en toe net zo als Rulhof. Maar dat is zelfsprekend – olie vs. Grease.
Persoonlijk rij ik nexus8 premium. De binnenwerk is similar als Alfine8.
12.000km Mobil SHC 220/100 syntetics grease.
Snelheiden regelmatig boven 32km/h.
Bijvorbeld vandag – Mij fietscomputer data is
Distance=33.38km
Time: 1:02:12
Av.Speed 32.2km/h
Maxspeed 44.8km/h
Ik moet straks nog 33km maken. Hopelijk regent niet zo veel.
De naaf heb ik open op 10,000km gemakt. Hij is net zo goed als nieuw. Hij zou met gemak 100,000 halen.
Dat klopt dat originele/duren nexus grease is niet geschikt voor hogere snelheiden en koude temperaturen. Ik zou een artikel over nexus 8 premium schrijven.
JaapG schreef:Shimano geeft geen beperkingen tav de tandwielverhoudingen. Ik zou het niet te gek maken gelet op de grootte vh planeetstelsel in de Alfine tov de Rohloff.
Een Alfine is niet geschikt voor in de bergen met bagage tenzij je een zeer getrainde renner bent.
Goede punt Jaap. Ik denk dat 2.1:1 was de grens. Even googlen.
Klopt ook over traint vs untraind.
Trained fietser trapt gelijklmatig. Ungetraind stampt
Ik ben eruit het word een rohloff,alfine 11 is te beperkt
Ik heb zelf ervaring met een Nexus 7 versnellingsnaaf. Tot nu toe inderdaad 2 naven kapot gereden. De laatste heb ik gewoon motorolie 5W30 ingedaan en dat gaat nu al 10.000 km zonder problemen mee. Hij lekt wel een beetje maar het loopt lekker soepel allemaal. Ook geen gepiep meer. Voorheen trapt dat binnen de 3000 km op. Nu al 10.000 km geen piepen meer. Dat zal ook bij een Nexus 8 werken.

Groet, Olaf.