Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwetende Rohloff. - Forum Wereldfietser

Zwetende Rohloff.

Hoi,

van mijn JanJanssen durft de naaf al eens "zweten". dan ligt er een oliedrup onder. Misschien het warme weer?
Volgens de fietsboer, geen vuiltje aan de lucht.
Ik ben echter het principe toegedaan dat olie hoort te blijven waar het ooit is ingekieperd.

Iemand gelijkaardige ervaringen?

Mvg
Zweten van olie is een vrij bekend verschijnsel bij Rohloff en kan geen kwaad. Zelfs als de naaf 'leeg' is, blijft er voldoende smering over voor normaal functioneren zonder schade.
Je principe 'dat olie hoort te blijven waar het ooit is ingekieperd' kun je sowieso beter over boord zetten. Dunne of warme olie komt zelfs door hele goede afdichtingen heen, al is het meestal in te verwaarlozen hoeveelheden.
Volgens mij hoort er geen drup onder te liggen. Je mag wel wat vettigheid zien bij de oliekeringen maar dat is het wel. Ik heb jaren oude vespa scooters gerestaureerd en daar kwam nooit olie door de olie keringen heen! Dus ik ben het niet helemaal met de vorige schrijver eens. Het kan inderdaad geen kwaad. Met de volgende olie wissel even meten hoeveel je bent kwijt geraakt. Dus je naaf mag iets vettig zijn maar druppels horen niet!

bij twijfel altijd langs je dealer gaan. Daar is het duur genoeg voor!
Lees dan eens de handleiding van Rohloff goed door... Staat het een en ander in over zweten en de hoeveelheid olie die nodig is voor correct functioneren.
gelezen. Ik vond alleen dat er olie lekkage kan ontstaan bij liggend vervoeren en niet bij staand. Nogmaals maar dat is mijn inziens: druppel(s) door de oliekering is nooit goed. Ja een rohloff kan prima zonder olie. Daarom ook 1x per jaar verversen of elke 5000km.
Maar het hoort echt dicht te zijn. Er mag best een beetje vettigheid door komen. Dat heeft de meine ook na 8100km maar druppels is niet goed. Olie zorgt voor smeren maar ook voor geluid reductie enz

zie deel 2: http://www.rallynews.eu/2014-02-04-15-3 ... materialen
Ik had het zelfde probleem. Het bleek gewoon het vulboutje. Dat sloot blijkbaar niet goed af. Nieuw boutje met vers vet (kost bijna niets) en niks meer aan de hand. Ik hoop dat het bij jou ook zo simpel is.
bij een vul setje met een nieuw schroefje. Hier zit wat wit spul op wat voor afdichting zorgt. voor 17 euro wellicht even opnieuw vullen en schoonmaken en kijken wat er gebeurt?
Op het schroefje moet geen vet maar Loctite, de vullende versie (zit er al op). Daarom moet je in principe altijd een nieuw schroef erin draaien als je je olie ververst (of nieuwe loctite). Of geluk hebben met het oude boutje, of gaan k***en met teflontape, of......
JaapG schreef:Op het schroefje moet geen vet maar Loctite, de vullende versie (zit er al op). Daarom moet je in principe altijd een nieuw schroef erin draaien als je je olie ververst (of nieuwe loctite). Of geluk hebben met het oude boutje, of gaan k***en met teflontape, of......
je hebt gelijk, loctite
2 euro bij bijv deze winkel
Richting ots: een Rohloff naaf zweet wel eens, maar niet in die mate dat er vaak een druppel onder de naaf komt te liggen. Op zich kan het geen kwaad want de naaf doet het nog prima zelfs als alle olie eruit is gehaald, maar het hoort niet en het geeft zo'n zooi op de je velgen etc (dus daar komt wel een vuiltje aan de lucht, weg met die lbs).

Dus kijk eens waar de olie vandaan komt door goed naar de naaf te kijken, je zou een oliespoor moeten kunnen zien. Als dit niet het schroefje of de rand van het tandwiel is (laatste is ook een veelvoorkomende bron van lekkage) dan moet de naaf (onder garantie) van nieuwe afdichtingen worden voorzien door Rohloff. Je lbs kan dat niet zelf.
Voor wat het waard is:
Ik gebruik reeds 9 jaar hetzelfde schroefje (meer dan 10 verversingen)...nooit problemen gehad. Mijn naaf zweet wel maar druppelt niet.
Aniphys schreef:Voor wat het waard is:
Ik gebruik reeds 9 jaar hetzelfde schroefje (meer dan 10 verversingen)...nooit problemen gehad. Mijn naaf zweet wel maar druppelt niet.
Dat is veel, 3 keer gaat meestal wel goed, 10 keer moet haast een record zijn.
Bedankt voor de reacties.

Rond de vuldop is het kurkdroog.
Het was aan de linkerkant te doen, kant schakelkabel.
Rechts heb ik het ook eens gehad. eenmalig, een zwarte drup onder de fiets.

Fb wist me te vertellen dat zelfs nieuwe fietsen in de winkel, die dus nog geen meter gereden hebben er soms last van hebben.

De naaf fietst fijn, maar dit is een minpunt. Als Rohloff dit al vermeld in de technische handleiding zijn ze blijkbaar ook niet zo zeker van oliedichtheid van hun product.
ik heb al veel goeie zaken gelezen ivm hun service hopelijk moet ik er geen beroep op (laten) doen.

Goeie tip ivm de vuldop bij Bike4tarvel!
Mijn Rohloff is gereviseerd onder garantie door de Rohloff-importeur omwille van lekkage (ketting werd constant gesmeerd met Rohloff-olie, en velg zat onder de olie spatten). Er zijn dan toch wat onderdeeltjes vervangen (7 jaar oud, 53.000 km).
De Rohloff van mijn partner heeft last van zweten bij warm weer. Dan is er wel eens een olievlekje op de grond. Het voelt dan ook vettig langs weerszijden van de naaf. Dit zou aanvaardbaar zijn.
Het vulschroefje meermaals gebruiken, schijnt niet zo goed te zijn: op de duur kan je het te diep draaien, en zou je het binnenwerk kunnen beschadigen. 1x hergebruiken is nog ok. Zo werd mij gezegd.
Het vulschroefje meermaals gebruiken, schijnt niet zo goed te zijn: op de duur kan je het te diep draaien, en zou je het binnenwerk kunnen beschadigen
Dat is veel, 3 keer gaat meestal wel goed, 10 keer moet haast een record zijn.
Ik heb het juist eens nagekeken in mijn logboekje: ik heb het Rohloff madeschroefje nu 11x herbruikt. Zonder enig probleem. Ik heb ook niet de indruk dat ik het dieper kan indraaien. Dat zou trouwens goed zichtbaar moeten zijn; de bovenkant zou dan indalen in de naaf. Gebeurt dus niet. Ik draai het schroefje niet heel vast om het later terug makkelijk los te krijgen.

[oh, en hoewel mr Rohloff aanraadt de schakelkabels preventief te vervangen om de 15K, heb ik dit nog nooit gedaan. Alles werkt nog naar behoren na 69K en ik voel geen slijtage - hoewel die er wel kan zijn uiteraard. Mocht de kabel breken dan rij ik wel enkele kilometer in dezelfde versnelling, het is toch een woon-werkfiets. Benieuwd hoe lang die kabels het uithouden - ik schakel echt heeel veel].
Ben net terug van Rondje Praag Limus route tot Regensburg daar merkte ik dat toen ik bij de camping me inschreef dat er juist een druppel olie op de grond viel en er laag daar al olie, ik zag ook dat de velg met olie was bevuild.
Door het droge weer zat er veel stof en vuil in de olie geplakt.
steeds weer verloor ik olie het kwam uit de naaf bij de as niet aan de beld kant.
er moet bijna geen olie meer in gezeten hebben na Praag ben ik de Elberadweg gefietst en geprobeerd naaf olie met vul set te kopen het lukte pas bij Witemberg.
Ik heb toen elke 400 km. 1/3 van het flesje olie in de naaf gedaan die ook weer spontaan begon te lekken terwijl ik geen olie haast uit de naaf kreeg gezogen.
vind het toch slordig fiets Santos travelmaster is nu 14 maanden oud.
Ik ben zonder problemen thuis gekomen maar de fiets zit onder de smurry.
Ze zullen het toch moeten repareren nog geen 5000 km. gereden met de fiets.
wel is de olie voor vertrek vervangen.
Saagstree
Ben vandaag met mijn fiets terug gegaan naar de dealer en deze vertelde dat de naaf niet mag lekken geen druppels olie verliezen.
het achter wiel gaat naar Rohloff om hem te repareren.
zweten van olie komt meestal voor als de fiets liggend word vervoerd.
Klaas
Ouwe boutje met secondenlijm drop gaat ook prima. 0,9 Nm aandraaien.
Marko schreef:Ouwe boutje met secondenlijm drop gaat ook prima. 0,9 Nm aandraaien.
Daar zijn de meningen dan over verdeeld. De locktite die hier wordt gebruikt heeft vooral vullende eigenschappen. Secondenlijm heeft vooral plakkende eigenschappen. Ik denk dat de secondenlijm niets toevoegt behalve kosten en zooi.

Verder zou ik ook graag een momentsleutel willen hebben die zo precies is dat hij correct werkt op 0.9Nm.
Zonder een oordeel te vellen over de Speedhub van Saagstree: bij olieverlies nooit olie toevoegen. Je voegt ongewild steeds meer olie toe dan er verloren gaat, waardoor de naaf als het ware overloopt en nog meer zal lekken. Een druppel Rohloff-olie lijkt altijd heel wat meer dan het in werkelijkheid is (maar vervelend kan het wel zijn). Bij droog/warm weer kan je bij overdreven lekkage best zo veel mogelijk olie uit de naaf trekken en bij thuiskomst een volledige oliewissel (incl. spoelen) uitvoeren. Er blijft steeds voldoende olie aan het binnenwerk kleven om in normale omstandigheden een jaar of 5000km verder te kunnen zonder schade. In zeer natte omstandigheden kan je best onmiddellijk een volledige oliewissel uitvoeren (de olie beschermt het binnenwerk tegen vocht).