Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwetende Rohloff. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Zwetende Rohloff.

Zweten of olie druppelen hoort niet, mijn wiel word na 3 maanden en 25 km al terug gestuurd onderkant van de naaf bij de keer ring is nat, fietsen maker zei gelijk hoort niet dat wiel gaat terug om te laten maken.
Een Rohloff is net een Engels auto, het is geen vraag of het gaat lekken maar waneer.

Gewoon los laten en elke 2000km 5ml olie bij doen, elke 10k of zo de boel vernieuwen( en wat olie achter de hand houden voor tussendoor)

Als je mazzel heb zit de lekkage aan de goede kant en hoef je je ketting ook een tijdje niet te smeren.
Shane schreef: Gewoon los laten en elke 2000km 5ml olie bij doen, elke 10k of zo de boel vernieuwen( en wat olie achter de hand houden voor tussendoor)
Ik heb een behoorlijk groot vertrouwen in de informatie die Rohloff geeft over haar eigen product. Rohloff adviseert volgens mij nergens om 'elke 2000 km 5 ml olie aan te vullen', dus ik zie geen reden om zo'n advies op te volgen.
Daar heeft Revanho natuurlijk helemaal gelijk in. . . .

Maar als je ver van thuis ben en heb geen zin om je wiel op te sturen, is het een manier om met een goed gevoel door te fietsen om je reis af te maken....
.
als een naaf lekt door temparatuur en of luchtdrukverschil is het gewoon een slecht produkt. vooral als je kijkt dat een rohloff toch snel 800 euro kost.
nobbiomatic schreef:als een naaf lekt door temparatuur en of luchtdrukverschil is het gewoon een slecht produkt. vooral als je kijkt dat een rohloff toch snel 800 euro kost.
Het komt op mij ook een beetje ongeloofwaardig over dat een duur duits versnellingsbakje olie zou moeten lekken alsof het een oude motorfiets betreft.
Bij mijn Rohloff stroomde de olie er na 2500 km aan de linker- dus niet kettingkant uit. Niks zweten, gewoon een klein plasje op de grond. En niks hoge temperatuur of drukverschil, gewoon deze maand in NL.

Frank
Ik ga het wellicht nog maar eens herhalen: ik heb oude vespa scooters gerestaureerd. Daar zitten best wel wat oliekeringen in. Onder andere een in aan de onderkant versnellingsbak vol olie die uit kwam in de remtrommel van het achterwiel. u raad het al: oliekeringen horen niet te lekken anders remde het ding niet(achterrem was de beste rem met die dingen)

Dus please kunnen we ophouden over wel of niet: Het hoort niet en het is nog eens gevaarlijk als het op je remmen komt en die olie is ook slecht voor het milieu.
Slaapt,

Je hoeft niets te herhalen en als je wat herhaald moet je wel zaken gescheiden houden. De meeste versnellingsbakken van voertuigen hebben een ontluchtingssysteem. Om overdruk op de keerringen, geen keringen, te voorkomen.

Rohloff werkt met een gesloten naaf en drukverschillen kunnen leiden tot een "zwetende" keerring. Daar is niets mis mee. Daar zal de werking van een schijfrem, of andere soort rem, niet van verminderen.

Piet.
PietV,

het is totale onzin om te stellen dat drukverschillen in de naaf van een Rolloff (inderdaad verkeerd getypt, om smalende opmerkingen voor te zijn) zorgen voor zweten. De volumes zijn daarvoor simpelweg te klein. En al zouden de volumes groter zijn, is dat nog geen reden om door drukverschil zweten of lekkages van keerringen te kunnen krijgen. Dit heeft niets te maken met een eventuele ontluchting.

om nogmaals te herhalen (zie voorgaande opmerking) : een naaf hoort niet te zweten of te lekken.
Sinds wanneer bepaalt het volume de drukverschillen in dergelijke situaties?
ave gone

verdiep je eens in het werkingsprincipe van de tweetaktmotor.

als je dat hebt gedaan dan snap je mischien waarom het onzin is dat een rohloff zweet en lekt.
Bedankt voor je uitleg
graag gedaan
Nobbiomatic,

Je maakt dezelfde denkfout als Slaapt. Gebruik je niet als voorbeeld een versnellingsbak van een oude Vespa, ook een krukkastafdichting van een tweetakt verbrandingsmotor is een slecht voorbeeld in vergelijking met een oliegevulde versnellingsnaaf.

Ik zou niet willen dat mijn Rohloff was voorzien van drie oliekeerringen, gelijk die in een tweeslagkrukkast. Ook voor de Rohloff geldt het type afdichting als compromis, waarbij rekening is gehouden met factoren als gewicht, weerstand en eventuele vervanging van de afdichting bij lekkage.

Bovendien is "zweten" geen lekken, dus geen zichtbaar lekspoor of druppelvorming. En een zwetende keerring blijft gesmeerd. En wat is 1 cc milieuvriendelijk olie verlies tijdens 1 jaar fietsen. Je laat veel meer synthetische rubber achter in het milieu in een jaar tijd.

En drukverschil is een van de oorzaken dat een keerring eerder gaat "zweten".

Niet te zwart/wit gaan denken.

Piet.
Pietv je haalt er weer veel bij maar we zijn het niet eens. Het is echt volkomen onacceptabel dat jij 1cc olie lekt in de natuur. Je kan wel slecht en nog slechter met elkaar weg strepen. Maar twee slechte zaken is gewoon dubbel slecht en niet minder erg! Daarnaast gebruikt rohloff normale olieketingen niets bijzonders aan. Daarnaast die paar millibar druk verschillen moet een dergelijke naaf prima kunnen hebben door weersverandering. Het is geen bak die warmte ontwikkeld zoals een brommerbak waar vaak ook nog wat condensvocht in zit. Waarbij het cobdensvocht verantwoordelijk is voor serieuze druk verhogingen omdat 1liter water 1600liter stoom geeft. Daarnaast geeft warmte ook nog eens een viscositeit verlaging wat lekken stimuleert. Maar een rohloff wordt niet warm.

En inmiddels hoor ik steeds meer geluiden dat het lekken komt door te veel olie. Ergo niet goed laten leeg lekken bij olie verwisselen.
Zolang Rohloff z'n naven terughaalt om ze te fixen wanneer ze lekken of zweten, geven ze toe dat het niet hoort en zijn ze bereid om er iets aan te doen, zoals het een goed fabrikant betaamt.

EN DUS HOORT HET NIET (ja, in hoofdletters)!

Dat het wel of geen kwaad kan, en hoe ermee om te gaan als het gebeurt, is een andere discussie.
dat dus :)
Een Rohloff naaf hoort uiteraard niet te lekken (=zweten).

Mechanische vergelijkingen met motoren gaan echter vrij snel mank. Een brommer kan makkelijk 50 km/hr, maar je mag er maar 45 km/hr mee. Als er wat vermogensverliezen optreden door strak aangedraaide afdichtingen maakt dat dus niet uit.

Bij een Rohloff naaf, die vergeleken wordt met derailleur versnellingen welke amper verliezen heeft, kan dat niet. Als afdichting van Rohloff wat meer vermogensverlies zou geven, dan zou bijna niemand hem meer willen hebben. Vergelijkbaar met een cardanas op een fiets: nooit meer smeren maar je trapt je een ongeluk om anderen met een nortmale aandrijving bij te kunnen houden.

Volgens de wet is het maximum vermogen voor een brommer 4000 Watt. Voor een wielrenner is continu 500 Wat leveren zo ongeveer het maximaal haalbare. De twee leveren een verschil van een factor 8!
De mijne " zweet" ook altijd een beetje aan kettingzijde.
Gewoon doen zoals al eerder vermeld, om de paar duizend kilometers een beetje bijvullen ( ik moet nooit aflaten want er komt toch nooit een druppel uit )
En voor een goed gemoed heel af en toe is een spoeling uitvoeren.
Ik heb toch al vele duizenden kilometers zo zonder werkings problemen.