Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spanbout brooks zadel vervangen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

spanbout brooks zadel vervangen

Het schroefdraad van de bout is Engels, waardoor de aangepaste Brooks moer niet op de M8 inbus bout past die ik heb gekocht.

Hoe hebben jullie dit opgelost? Of is er ook een inbus M8 met Engels draad verkrijgbaar?

Edit, ik zie dat ik ook een verkeerde bout heb gekocht, het schroefdraad loopt niet door tot de kop en moet dus terug naar ijzerhandel.
Een metrische ('gewone') moer gebruiken in plaats van de Brooksmoer.
Zie de foto's van Rix hier: viewtopic.php?f=8&t=22962#p374433
Peter01 schreef:
vr 01 apr, 2022 11:51
Of is er ook een inbus M8 met Engels draad verkrijgbaar?
Dát zou nog eens een technisch hoogstandje zijn ! :P
Leon schreef:
vr 01 apr, 2022 12:04
Een metrische ('gewone') moer gebruiken in plaats van de Brooksmoer.
Zie de foto's van Rix hier: viewtopic.php?f=8&t=22962#p374433
Ah dank! Zie nu de foto’s idd.
Helaas is het bij mij nog niet gelukt. Ik woon in een grote stad, maar moest meerdere bouwmarkten en zelfs 3 speciaalzaken af om te ondervinden dat niemand een inbusbout verkoopt waarbij het draad tot de kop doorloopt.

Ik ben dus maar even gegaan voor een gewone M8 bout + moer. Dat leek op zich te lukken, maar ik merkte dat in mijn geval het metalen gedeelte waar de klem die over de brug gaat, en waar de bout doorheen steekt, te kort is (zie foto's in de bijlages). Ik kan dus verder opspannen wat ik wil, maar omdat het 'gelijdestuk' op is, zal ik niet verder meer op kunnen spannen. Wat ook niet helpt, is dat de neus iets scheef zit (waarvan Brooks zegt dat dat normaal is) en dat zorgt ervoor dat de bout uiteindelijk onder spanning een beetje naar de zijkant gaat buigen.

Ik weet nog niet wat er zal gebeuren als ik erop ga zitten maar ik vermoed dat de boel alle kanten op kan bewegen bij impact. Ik ga het binnenkort nog wel even testen en dan vul ik dit bericht nog aan, maar ik denk dit een geval helaas pindakaas is.

Bijlagen

In dit geval is het zadeldek zo ver opgerekt dat je het versleten moet noemen.
Je kunt nog gaan rommelen met het verplaatsen van de klnknagels, maar lang duurt het dan toch niet want als het leer eenmaal zo gaat rekken gaat het steeds sneller.
Tijd voor een ander zadel? Je bewaart de bout en de rest van het zadel natuurlijk voor de volgende keer als er iets anders stuk gaat. Ik heb een hele verzameling...
Ik denk dat dit zadel iets te vaak nat bereden is en/of te vaak op spanning gebracht is. Je hoeft maar een halve slag per jaar te draaien en dan ook alleen als dat nodig is, en al helemaal niet als het zadel nat is. Als de bout van Brooks niet langer aangedraaid kan worden is het gewoon tijd voor een nieuw zadel en rekening te gaan houden met bovenstaand anders zit je na 3 jaar weer op een nieuw zadel.
Als je geen M8 imbusbout kunt vinden waarbij de draad tot de kop loopt:

* iemand zoeken met een M8 snijplaat....
* langs Fabory rijden als die ergens op je route ligt (bouten ook per stuk verkrijgbaar)
* mij een PB sturen of ik een bout wil opsturen (eventueel vertraagd als ik ergens op de fiets zit....)
Klopt; ik heb veel vaker moeten opspannen, omdat ik anders met m’n bil op een brug leunde.
Ik heb er geen vertrouwen in dat ik bij een volgend Brooks zadel langer dan 2 jaar ga doen, dus ik verzin wel wat anders.

Inmiddels alweer 2 dagen aan het fietsen en vooralsnog houdt het zadel goed. Er zit nu maximaal een paar mm tussen het leer / zadeldek en de brug, ik raak ‘m net niet.

@Rix bedankt voor je aanbod! Met een steeksleutel is het aandraaien wel lastiger, maar ik verwacht toch niet meer dan nog hooguit 1 x opspannen met het zadel te kunnen doen. Omdat ik aan het einde van het geleidestuk zit.
Gisteren gewoon een inbusbout M8 - 50 mm gehaald bij Praxis. (3 stuks voor € 2,50)
Die erin gezet en hopla, klaar.
Spannen van het zadel kan gewoon met een inbussleutel 6 mm.
Wel even het moertje tegenhouden.

Afbeelding
Mooi dat het gelukt is!

P.s. Je fotolink is niet openbaar toegankelijk, dus ik zie geen foto.
Replacing a Brooks Saddle tension bolt can be one of the most challenging repairs that you'll ever make on your bike. If done incorrectly, it could result in serious damage to your saddle and even rider safety.
There are several factors that you need to take into account when replacing this bolt, such as the type of saddle that you're using, the weight of your cyclist, and how securely it is fastened to the frame. Make sure to consult with an experienced mechanic if you aren't familiar with saddle tension bolts or any other bicycle repair skills. They will be able to help guide you through the process step-by-step so that everything goes smoothly and without incident.
Wie is deze Albert Johnnsonn? :roll:
keesswart schreef: Wie is deze Albert Johnnsonn? :roll:
Ik weet dat je het niet zo bedoeld. Maar dit bericht heeft toch wel kenmerken van Phishing.
Zo'n link klik ik dus echt niet op.
Een link van Kees phishing?