Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorstellen + advies gevraagd - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

voorstellen + advies gevraagd

137 berichten
De kogel is door de kerk - de offerte van Marten gehad en de "go ahead" gegeven. Ik ben erg :D :D :D .

Hieronder zoals hij nu gaat worden (frame model a la Salsa Fargo/ Vaya):

Frame M-gineering touringframe, lugloos gesoldeerd op basis van Reynolds 725
buis, voor derailleurs, unikleur poedergecoat
Voorvork met unicrown vorkscheden
1.125" Ahead balhoofdstel
BSC bracketdraad
100-135mm padbreedte, vertikale padden
Remkabel half onder onderbuis, schakelkabels langs onderbuis
Voor IS2000 schijfremmen en max 622-50 mm banden (geen spatbord)
oogjes voor verlichtingskabel langs voorvork
achterlichtkabel door frame
pompnok op balhoofdbuis
3 x bidons
nok voor zijstandaard
slotoogjes
Extra framenokken tbv V-brakes
Onderbuis 35 mm 979
Bovenbuis 28.6 mm 979
Zitbuis 28.6 (ext butted)
Staande vork 19 mm
Poedercoat unikleur

Crankstel Sugino dx triple 175mm zilver, Shimano un55 trapas, TA 28-38-48 bladen

Remmen Avid BB7 rd disk, 160-160mm, Tektro remgrepen

Shifter Shimano crosscommandeurs 10v worden Velo Orange thumbie consoles voor shifters
Derailleurs LX

Achternaaf Shimano SLX zilver 36H
Ketting Shimano, pwr link
Achtertandwiel 11-30 10V
Voornaaf Son 28 zilver 36H
Velg Sputnik zilver 36H
Spaken RVS 2.0-1.8mm db, messing nippels, handgebouwd
Band Schwalbe big ben perf. 40mm , presta ventielen, PU velglint, Schwalbe biba

Stuur Salsa cowbell, stuurlint kurk-gel
Voorbouw Ritchey

Zadel SQlab 602
Zadelpen Ritchey comp 2 bouts

Balhoofdstel Cartridge zilver ahead

Pedalen Shimano a530 combi

Dragers Tubus Cosmo rvs

Verlichting Axa Luxx usb, Achterlicht B&M mini toplight dragermontage

Accessoires
1x kingcage, 1 x petfleshouder wordt 2x King cage (petfles zet ik zelf later bij)
VO bel
Achterdrager Tubus Cosmo rvs
Esge standaard
Trelock 440 slot

Alles bij elkaar is dit wat je voor ca. euro 3200,-- krijgt.

Zodra ik meer info van Marten heb en/ of foto's dan zal ik die posten.
Ziet eruit als een heel mooie fiets!
Dank! Aan de onderdelen + Marten's vakmanschap zal het niet leggen.
Ben je van plan om in de bergen of heuvels te gaan fietsen? 28x30 houdt niet echt over als je met bagage een col over wil.
Uiteindelijk wel - achtertandwielen kunnen vermoed ik nog wel een paar tandjes groter. Heb dit inmiddels al aan Marten voorgesteld. Beginnen bij 12/ 13 en doorlopen t/m 32 of zo. Als je een suggestie hebt hoor ik die natuurlijk graag. Misschien moet het kleinste tandwiel voor ook nog wel 26 worden - geen idee.

Dit kan natuurlijk nog aangepast worden - fiets komt toch pas in januari.
Vandaag de definitieve rekening van Marten gehad omdat er nog een paar kleine aanpassingen zijn geweest.

Heb nu er nu voor gekozen geen Rohloff nokjes te laten solderen want tegen de tijd dat ik daar aan toe ben is de fiets ook wel aan een nieuw likje verf toe en kan dat in 1 keer.

De achtercassette ben ik nog aan het bespreken met Marten omdat ik een cassette wil waar ik in NL goed mee kan komen met een toerclub (ca. 30 km p/u) maar ook als ik Coast to Coast gecombineerd met Way of the Roses of Hadrians's cycle way ga fietsen goed mee uit de voeten kan. Dit gaat hopelijk mijn 1e fietsvakantie in jaren worden komende zomervakantie - mits lichaam (en financiën) het toelaten anders schuift het 1 jaartje op.

Tot zover de update - oh ja de prijs is nu mooi ruim onder de 3100,-- gebleven :D
Kies niet voor een roadtriple (ondanks die zogenaamd gelouterde sugino en UN55, hollowtech van shimano zijn net zo goed), maar voor een atb-double en shadow plus derailleur (korte kettinglengte, geen chainsuck, snel en strak schakelen). Combinatie met racestuur is dan lastiger, maar met 10sp thumbies wel mogelijk. Bidonnokjes op de voorvork zijn erg praktisch, framebag laten maken, zijtassen lozen en kiezen voor UL-setup. Dan heeft dat racestuur ook iets meer functionele waarde (racestuur is iets waarvan ik de meerwaarde overigens niet in zie, maar dat is slechts mijn mening). Overigens wel zeer benieuwd naar je fiets, foto's plaatsen van de bouw zou leuk zijn. Je hebt er ongetwijfeld goed over nagedacht. Hoe ben je tot de juiste geometrie gekomen? En is je frame ook geschikt voor iets bredere banden of wil je je echt beperken tot 40mm?
Gaaf project...kom maar op met de plaatjes (proces en product).
Fijn dat je in staat bent om het fietsen op te pakken, leuk om dit topic te volgen en te zien hoe e.e.a zich gaat ontwikkelen!
Zodra ik plaatjes heb zal ik die natuurlijk plaatsen. Heb met Marten afgesproken dat hij ergens komende januari klaar is dus verwacht dat foto's nog wel even duren. Maar om een indruk te krijgen - hieronder de link van een foto van de Salsa Vaya waar hij wel wat van weg gaat krijgen. Kleur wordt naar het zich nu laat aanzien hemelsblauw.

En ja ik ben erg blij dat het fietsen langzaamaan weer gaat komen. Deze stand buiten met 1 km uitbreiden - zit dan op ca 12 km.

Afbeelding
hallo Inge,

door mijn vakantie was ik dit draadje even uit het oog verloren, maar door je link in de Santos Travelmaster-draad ben ik er weer in beland.
Heel mooi dat je bij Marten goed geslaagd bent en erg grappig dat je denkt over hemelsblauw (RAL5015) als kleur. Marten heeft het afgelopen half jaar voor mij een fiets gebouwd in precies die kleur (toen het frame terug kwam van de spuiter was zijn commentaar: "erg blauw") en ik ben er erg tevreden mee. De kleur valt tenminste op. Binnenkort zal ik wat foto's plaatsen op "post eens een foto van je vakantiefiets".

Jij hebt een aantal andere keuzes voor je fiets gedaan dan ik voor de mijne en het leuke is dat dat bij Marten allemaal kan (alhoewel ik verwacht dat hij een grens zal trekken bij het we-hebben-een-oplossing-nu-nog-een-probleem-daarbij-bedenken Shimano-ontwerp voor de trapas).

Sterkte met wachten,

Jan
Hoi JWH - grappig dat we dan dezelfde fietskleur gaan krijgen. Ik ben heel erg benieuwd naar de kleur in het echt. Hij zit nu alleen nog in mijn hoofd. Heeft wel een voordeel zo een blauwe fiets want die zal denk ik niet snel gestolen worden. Valt teveel op :D :D :D

Welke keuzes heb jij voor de fiets gemaakt die verschillen van de mijne. Ben benieuwd - altijd leuk om andermans keuzes te lezen met de waarom's. Houd je altijd scherp vind ik.

Hoe is je fiets je bevallen op je vakantie naar...? Althans ik ga er vanuit dat het een randonneur is geweest die Marten voor je heeft gebouwd. Ben erg benieuwd naar je foto's.
Hallo Inge,

iets sneller dan gedacht al foto's bij de draad "post eens een foto van je vakantiefiets" geplaatst: zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... start=1880.

De kleur in het echt (op de fiets) is toch weer anders dan op een kleurenwaaier of op het scherm. Dus het is een beetje afwachten wat het resultaat wordt en hoe jij het vindt. Ik ben in ieder geval erg enthousiast.

Voor de vergelijking met jouw lijst de opsomming uit de offerte van Marten voor mijn fiets:
M-gineering touringframe, lugloos gesoldeerd op basis van Reynolds 725
buis, voor Rohloffnaaf,
Voorvork met microfusie kroon Long Shen
1.125" ahead balhoofdstel
BSC bracketdraad in excenter
Rem- en rohloffkabels onder bovenbuis
Voor V-brakes en max 47 mm banden
Axa Slot
Onderbuis 35mm
Bovenbuis 32mm
Staande vork 19mm
Sugino XD crankstel (110 steek) met 1 x 38 tandsTA singlespeed blad en
shimano un55 trapas, 175mm
LX-v brake met Tektro 520 racegrepen, Koolstop salmon
Rohloff draaigreep op T-console
Son 28" neu zilver 36 gts
Rohloff zilver 36 gts
Ryde Sputnik, zilver, dubbel gebust, 622
Schwalbe Supreme 42mm
Nitto noodle 440 mm (type 177)
Shimano A 530 combi
Tubus Cargo achterdrager zwart, Duo voor
Son Edelux II, B&M mini + toplicht
3x kingcage
VO bel
Kunststof spatborden zwart
Stander Esge
Zefal HP

Als zadel heb ik de GB Aspin die ik afgelopen december voor de Vittorio moest kopen omdat het Brookszadel het na 19 jaar begaf. Ik heb er nu ongeveer 2.000km mee gereden en pas nu krijg ik het gevoel dat het zadel ingereden raakt (het is even doorbijten). Nu maar hopen dat dit zadel ook zo lang meegaat.

De fiets is mee geweest op vakantie naar Parijs. Ook in beladen toestand is de fiets behoorlijk stabiel. Alleen met de BOB er achter (en pakweg 15kg belading daarop) voel ik wel wat flex.

Het Nitto stuur fietst echt heerlijk, nog beter dan de stuurbocht op mijn Vittorio.
De combinatie van Tektro grepen met V-brakes voldoet zo goed dat ik zelfs geen moeite meer ga doen ergens HS66 op te duiken. Tijdens onze vakantie heb ik geen moment het gevoel gehad remkracht te kort te komen ondanks een totaal gewicht van meer dan 125kg (fiets, bagage, BOB en ikzelf).

groet,

Jan
Net als 1e begonnen met je link te openen - gaaf die kleur en dat al op mijn scherm met hij in het eggie nog veel toffer zijn. Daar ga ik ook geen spijt van krijgen. Wel super dat ik nu ook een beter beeld krijg bij hoe mijn fiets eruit komt te zien

Dat ziet er ook uit als een mooie opbouw van de fiets. Ik had in 1e instantie ook voor Rohloff willen gaan maar dat werd me nu te duur - wie weet ooit op een 2e fiets of een nieuwe over tig jaar.Stabiliteit in een fiets altijd belangrijk - mooi dat hij dat is maar had ook niet anders verwacht.

Mega te horen dat je zo tevreden bent over V-brakes + tektra grepen mocht ik ooit in gebieden komen waar het niet handig is om met disc brakes te rijden dan weet ik dat alleen een remmenwissel voldoende is. Heb bewust voor disc brakes gekozen omdat ik na mijn ongeval zeker wil weten altijd stil te kunnen staan ook als het glad is.

Fijn dat je zadel nu ingefietst begint te raken. Ik heb zelf voor de Qlab gekozen vanwege de goede reviews. Het is tenslotte toch altijd een beetje afwachten hoe een zadel bevalt. Met Brooks heb ik nooit iets gehad mijn vorige fiets had een Selle zadel waar ik ook tevreden over was was alleen wat aan de smalle kant (wat toen niet zo een probleem was).

Net als jij schrijft in je fiets op vakantie stukje had ik ook meteen een goed gevoel bij Marten - eigenlijk al toen ik zijn website door zat te spitten. Toen Wim vertelde dat hij zijn fiets bij Marten had laten bouwen en erg tevreden was de knoop doorgehakt om naar Groningen te rijden. Voor mij weer een overwinning omdat ik na mijn ongeluk niet meer zover had gereden (emdr therapie) heeft hierin wonderen verricht. En ben heel blij dat ik dat heb gedaan. Net wat je schrijft is het heel erg fijn dat Marten zo meedenkt - trouwens een toffe oplossing voor je been probleem om de bovenbuis gewoon te verlagen. Zou me niet eens zijn opgevallen als je het niet had gezegd.

Fijn dat je zo tevreden bent over het Nitto stuur hoop dat ik over een tijdje hetzelfde van de Cowbell kan zeggen. Wat maakt dat je er zo tevreden over bent? Ik las dat je je stuur toch ietsje dieper hebt gezet wat was je keuze hiervoor. Ikzelf zit namelijk altijd graag hoog - en moet dat nu trouwens ook van de artsen - dan heb ik minder last van nek en rug.

Hoe bevallen jouw de Schwalbe Supreme 42mm banden? Zoals je hebt gelezen ben ik voor de Little Apples gegaan ook weer nav reviews. Ervaring heb ik niet met Schwalbe op mijn vorige zaten conti's met antilek (toen net uit)

Groetjes Inge
hallo Inge,

goed dat je nog steeds enthousiast bent over de kleur. Het worden lange maanden wachten totdat je het resultaat kunt bewonderen en gebruiken. Ik heb 6,5 maanden moeten wachten en werd wel wat ongeduldig toen in het voorjaar het mooie weer begon en de fiets nog niet klaar was. Maar goed, het resultaat mag er zijn wat mij betreft (en in het voorjaar heb ik gewoon wat langer doorgereden op mijn Vittorio).

Over het Nitto stuur: de bovenbuis loopt in het horizontale vlak een klein beetje naar achter (naar mij toe) waardoor met handen op de bovenbuis rijden met vrijwel rechte polsen kan. Verder zijn de rubbers op de remgrepen aangenaam dik (veel dikker dan de grepen op mijn oude fiets) en omdat dat de positie is waarin ik de meeste km's maak rijdt het erg comfortabel. Zelfs zo comfortabel dat ik daarvoor geen handschoenen zou hoeven dragen (wat ik om andere redenen wel blijf doen).

Bij aflevering hebben Marten en ik even zitten spelen met de lengte van de stuurbuis en de plaats van de T-bar. Omdat stukjes van een stuurbuis afzagen vele malen makkelijker is dan er weer aanplakken, ben ik veel hoger begonnen dan ik op mijn oude fiets zat. Groot voordeel daarvan is dat ik mijn dochter(s) veel gemakkelijker kan voortduwen als zij er even door zitten.
Uiteindelijk vond ik de zit toch net niet comfortabel. ik had het gevoel niet helemaal goed aan te kunnen zetten. Daarom heb ik een spacer verwijderd en daarmee denk ik een goed compromis te hebben. Het stuur staat overigens nog steeds iets hoger dan op mijn oude fiets (2cm boven i.p.v onder het zadel).

De Schwalbe Supreme banden zijn prima, niet bijzonder snel maar ook niet heel langzaam. Vorig jaar heb ik gevoeld hoeveel trager een Dureme is en dat wilde ik niet. Op mijn Vittorio zaten vroeger altijd Continental Top Touring en dat beviel prima totdat Conti de geheel "verbeterde" TT2000 uitbracht. Die versleet ik in hoog tempo vandaar dat ik de laatste jaren Schwalbe Marathons heb gebruikt. Het aantal lekke banden is in 19 jaar beperkt gebleven tot 2, beide keren tijdens woon-werkverkeer. Hoe deze Schwalbes zich houden moeten we zien.

sterkte met wachten,

Jan
Dag Inge ,

Hele mooie fiets.
Maar wat ik niet begrijp is waarom de fiets compleet is uitgerust maar er geen spatborden opzitten.
Het lijkt mij dat als je fietst in de regen ,bagage en /of jijzelf behoorlijk onder de modder worden gespetterd .
Twee spatbordjes wegen toch nauwelijks iets.Bovendien vind ik het ook veel mooier /eleganter.

Groet.
Een setje standaard 26" spatborden met stangetjes en boutjes weegt 580 g, vangt wind en gaat scheef zitten als de fiets ergens klem komt te zitten bij vervoer. De fiets wordt ook een stuk kleiner met de wielen eruit; makkelijk in de auto of in de vliegtuigdoos.

Mij bevalt het uitstekend. Als je tassen achterop hebt krijg je nauwelijks rommel over je heen als het nat is.

Als het echt een natte vakantie is, is het niet ideaal, dat klopt.
Ach smaken verschillen. Ik vind het juist wel fijn, inclusief een lange spatlap. Van de nadelen heb ik nog nooit echt last gehad. Wie echt degelijke en heel lange spatborden wil kan het beste kijken bij Gilles Berthoud.
Wim
@JHW - Hemelsblauw blijft voor mij een erg mooie kleur - doet me altijd denken aan de fijne jaren die ik al vrijwilliger in Malawi heb doorgebracht - daar was de hemel meestal zo mooi blauw. Ik snap wat je bedoeld met ongeduldig zijn. Ik herken dat en weet dat het best lange maanden zullen worden maar heb het geluk dat komende week het schooljaar weer begint. Dus weer genoeg hectiek en drukte om me heen. Verder blijf ik thuis gewoon op de hometrainer rijden (ondanks dat ik voor degene die ik nu heb langzaamaan te getraind begin te raken :D. Ook blijf ik onderbegeleiding van de revalidatiekliniek zwammen en sport en spel doen. Hopelijk neemt dat de ongeduldigheid naar de iets een beetje weg. Helaas heb ik geen andere buitenfiets om te gebruiken......


Dank voor je uitleg m.b.t. de Nitto dan snap ik nu waarom je er zo blij mee bent. Op de Cowbell krijg ik kurklint dus hoop dat dat ook goed gaat met het comfort. Net als jij rijd (moet zeggen reed) ik ook altijd veel met de handen op de remgrepen. Hoe dat straks gaat worden is nog afwachten maar vermoed dat remgreep wel weer favoriet gaat worden.
Zelf draag ik altijd handschoenen - is het niet om het comfort dan wel om de bescherming in geval van onderuit gaan.

Ah nu snap ik waarom je er spacers uit hebt gehaald. Inderdaad wel slim om daarmee te weken i.p.v. stukjes van de buis af te halen. Wat een bofferds ... je dochters dat ze een "motor" naast zich hebben rijden. Tof trouwens vader en dochters samen fietsen. Bij mij zal het zadel ook boven de buis komen alleen hoeveel ... de tijd zal het leren.

Klinkt goed 2x lek in al die tijd. Een band die gewoon "normaal" is qua snelheid is prima toch. Onze fietsen zijn niet echt gemaakt om te racen maar gewoon om comfortabel op te rijden. Ben benieuwd hoe de little apple's zich gaan houden.

@Ando - dat antwoord is gewoon heel erg simpel. Ik heb ene hekel aan spatborden. Gaat kapot, rammelen, irritant met een wiel verwisselen etc.. Ik word liever nat van de regen dan dat er spatborden op zitten. Op mijn andere fiets had ik op de bagagedrager (achter) in het midden ductape gedaan wat opspattend water ook mooi tegenhield. Maar of ik dat nu weer ga doen weet ik nog niet. En zoals jij een fiets met mooier vind zie ik ze liever zonder. Het is maar goed dat smaken verschillen.

@ave gone - helemaal mee eens
@ Wim - inderdaad is het goed dat smaken verschillen en mocht ik ooit nog eens anders beslissen dan zal ik je Berthoud tip in gedachten houden.
Gisteren op De Hoogstraat tijdens de revalidatie genoten van een ritje op de mountainbike en maar besloten er eentje aan te schaffen. Dus vandaag naar de fietsenwinkel en meteen maar de knoop doorgehakt. Het is een Giant Revel 1 V2 met disc brakes) geworden voor een leuke prijs. Ik laat wel het zadel vervangen door een Terry Brooks trekking, de stuurpen wordt een kortere (+verstelbaar) en er komen Schwalbe marathon banden onder.

Over een tijdje (portemonaie is nu aardig geplunderd) wil ik er bar-ends op zetten en dezelfde pedalen als op de M-Gineering komen. Kan ik vast aan de pedalen wennen. Dadelijk wel alvast een simple computer kopen zodat ik snelheid en afstand kan aflezen ivm opbouwen van de conditie.

Ik merkte zeker gisteren dat ik het buitenfietsen nu mis en daar mijn geleende fiets nu terug is naar de rechtmatige eigenaar ik nu ineens van geen fietsen naar 1 fiets en 1 in wording ga.

Hieronder een plaatje en specs van de fiets:
Afbeelding
Type/Model Revel LTD
Frametype (Dames/Heren) Heren
Type Fiets Mountainbike
Versnellingssysteem Shimano Deore groep 30 versnellingen
Remsysteem Tektro HDC300 schijfremmen 160/160mm
Banden Giant Sport, 26x2.1"
Frame ALUXX-Grade Butted Aluminium
Velgen Materiaal Aluminium
Velgen Type Giant CR70 Double Wall
Voorvork Sr Suntour XCM 100mm, w/ remote Lock-out
Verende voorvork Ja
Zadel Giant Sport Trail
Zadelpen
Info
Giant Sport
Voorderrailleur Shimano Deore
Achterderrailleur Shimano Deore
Shifter Shimano Deore, 3x10 speed
Cranckstel FSA Gamma Drive Mega Exo 42/32/24
Elektrische ondersteuning Nee