Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spaakspanning ... - Forum Wereldfietser

spaakspanning ...

Heb op het laatste moment een nieuwe velg laten vlechten. Rigida 40 spaaks.
Opweg in Ierland de spaken een beetje nagespannen na 130 km.
Nu zit er een vervelende tik in de spaken bij zijwaardse druk, bij elke omwenteling. Ook als ik in stilstand druk op het wiel zet op de achtervork. Hoor ik de spaken.

Een lokale fietsenmaker heeft de spanning gemeten en deze is ok. Wat zou de oorzaak zijn en kan dit kwaad?
Ik fiets met weinig bepakking.

Henk

Kunst en fietswerk
Bel/mail even naar degene die het wiel voor je heeft gespaakt. Misschien heeft die er iets 'bijzonders' mee gedaan.
Marten Gerritsen (M-gineering) kan je natuurlijk ook het een en ander aan suggesties aan de hand doen en je wellicht aan een oplossing helpen.
Volgens leverancier (geen onbekende) moet het wiel goed zijn?
Hoogstens een beetje naspannen!?

Het is een niet gebuste velg overigens.
Ik reedt alleen maar dubbel gebuste velgen, musschien zit daar het probleem?

Henk

kunsten fietswerk
henkfietst52 schreef:Volgens leverancier (geen onbekende) moet het wiel goed zijn?
Wat ik ondertussen uit vele naar mijn gevoel betrouwbare bronnen begrepen heb is dat elke leverancier of wielenbouwer die suggereert dat wielen na enkele tientallen/honderden kilometers nagespannen moeten worden, onbetrouwbaar is. Bij een goed gebouwd wiel is er van naspannen helemaal geen sprake.

Renaat
Ik heb er ook geen fijn gevoel bij.
Nog nooit gehad dit probleem!

Toch maar iets meer naspannen misschien?

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Opweg in Ierland de spaken een beetje nagespannen na 130 km. Nu zit er een vervelende tik in de spaken
Dus het probleem is ontstaan na het nogmaals opdrijven van de spanning?

Ik gok toch op een onvoldoende afgedrukt/gestrest wiel of een te lage spaakspanning of een combinatie van beiden.

Heeft de lokale fietsenmaker die je wiel gecheckt heeft de absolute spanning opgemeten (dus of ie effectief hoog genoeg is) of uitsluitend gemeten of dat de spanning mooi homogeen verdeeld is over de spaken van elke kant van je wiel? Voor een sterk wiel moeten beiden in orde te zijn.

Een goed wiel hoort inderdaad geen krimp te geven. Ik kan me inbeelden dat ik me na enige tijd op zo een geluidje zou beginnen te focussen en dan is het vertrouwen al snel helemaal ver te zoeken.

Anderzijds met een 40 spaaks velg en niet veel bagage zal het misschien zo een vaart niet lopen vooraleer het mis gaat. Fingers crossed...

Succes!

Greetz,
Bram
Revanho schreef:
henkfietst52 schreef:Volgens leverancier (geen onbekende) moet het wiel goed zijn?
Wat ik ondertussen uit vele naar mijn gevoel betrouwbare bronnen begrepen heb is dat elke leverancier of wielenbouwer die suggereert dat wielen na enkele tientallen/honderden kilometers nagespannen moeten worden, onbetrouwbaar is. Bij een goed gebouwd wiel is er van naspannen helemaal geen sprake.

Renaat

Klopt wat Renaat stelt. Nu 41000 km. Door Thaise pothole gegaan, daar slag er uit gehaald zo goed en kwaad als het kon . In nl bij bike4travel nieuw voorwiel laten maken. Nu bijna 2000 km en nog geen enkele naspanning nodig. Overigens heb ik gedurende die 41000 km nog nooit spaakbreuk gehad met mijn Avaghon 28.
Robw
Vermoedelijk 'kraken' de spaaknippels in de aluminium velg. Je hebt geen busjes in de velgen dus je hebt daar direct (dynamisch) contact tussen de spaaknippels en de alu velg. Dat kraakt onder bepaalde omstandigheden.
Wat kan helpen (in ieder geval tijdelijk) is wat olie/vet op de spaaknippel-velg verbinding aanbrengen.
Wat ook kan helpen om het bewegen van de nippels te verminderen is de spaakspanning te verhogen, EN DAARNA DE SPAKEN TE 'STRESS-RELIEf-EN'. Oftewel daarna te 'kraken'. Dat laatste is essentieel voor het stressvrij monteren van spaken en kan op meerdere manieren (gewoon allemaal, zeg 5 manieren, doen http://www.miketechinfo.com/new-tech-wheels-tires.htm halverwege de pagina). Kraken moet voor het maken van een goed, sterk wiel. Een gekraakt wiel hoeft EN MOET niet meer nagespannen worden. Sterker nog, na naspannen moet er elke keer weer gekraakt worden.

Die lokale lbs, hoe heeft die gemeten? Met een Parktool (=blauw) spaakspanningsmeter, of door eens de spaken samen te trekken/voelen oid? In het laatste geval dekking en verhogen die spaakspanning. In het eerste geval olie en kraken.