Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 3 binnenbanden in een week versleten, na nieuwe buitenband. - Forum Wereldfietser

3 binnenbanden in een week versleten, na nieuwe buitenband.

Een tijdje geleden heb ik nieuwe buitenbanden gekocht omdat oude versleten waren. Ik heb nu schwalbe marathon banden.

Na een weekje reed ik lek, na meer dan een jaar niet lek gereden te hebben. Goed, kan gebeuren. Nieuwe binnenband er op. Deze was na 2 dagen ook weer lek. Vlak bij het ventiel was deze gewoon gescheurd. Vervelend, want dit was niet bij te pompen en ook niet te plakken. Gelukkig was ik dicht bij huis.

Nu komt het meest bizarre. Ik heb er weer een nieuwe binnenband in gelegd eergisteren. Nu ging ik vanochtend in schuur kijken. Er is nog niet gefietst, en toch is de band weer lek, weer een scheur vlak bij ventiel.

Ik word hier helemaal gek van. Iemand ooit zoiets meegemaakt en weet wat dit kan zijn? Buitenband is gewoon intact. Het meest voor de hand liggende zou een forse beschadiging op de velg zijn, maar ook hier kan ik niets vinden. Ik word er een beetje radeloos van, en durf nauwelijks meer te fietsen.
Misschien een rare vraag, maar hoe pomp jij? Ik heb zelf ook wel eens van deze problemen gehad, weliswaar niet na 1x oppompen, maar wel te herleiden tot woest oppompen met een Zefal HPX waarbij het ventiel veel te verduren kreeg en uitscheurde.
OmeGerrit schreef:Misschien een rare vraag, maar hoe pomp jij? Ik heb zelf ook wel eens van deze problemen gehad, weliswaar niet na 1x oppompen, maar wel te herleiden tot woest oppompen met een Zefal HPX waarbij het ventiel veel te verduren kreeg en uitscheurde.
Dat is een goede vraag. Voorheen pompte ik altijd op gevoel. Samen met de nieuwe buitenband heb ik ook een schwalbe spanningsmeter gekocht. Ik pomp de banden op tot 5 bar. Dat zou makkelijk moeten kunnen. Achter heb ik dezelfde spanning en daar scheurt ventiel niet uit.
Ik bedoel niet zozeer de bandenspanning, maar meer hoeveel geweld wordt er op het ventiel uitgeoefend bij het oppompen? Anders gezged, als je zonder slang en dus rechtstreeks op het ventieel aangesloten pompt kunnen er vrij grote krachten komen te staan daar waar het ventiel in de binnenband is gelast.
OmeGerrit schreef:Ik bedoel niet zozeer de bandenspanning, maar meer hoeveel geweld wordt er op het ventiel uitgeoefend bij het oppompen? Anders gezged, als je zonder slang en dus rechtstreeks op het ventieel aangesloten pompt kunnen er vrij grote krachten komen te staan daar waar het ventiel in de binnenband is gelast.
Ik pomp met een standaard model fietspomp. dus met slang. Ik oefen wel veel kracht uit, maar dat doe ik altijd al en voorheen had ik dit probleem nooit.
Als ik het zo lees, heb je problemen met lekken rond ventiel, dus niet aan kant van raakvlak met nieuwe buitenband. Naast de manier van pompen (zou niet mogen, maar toch) kan ik me dan nog voorstellen dat wellicht velglint er niet lekker in ligt.. heb je daar al eens goed naar gekeken?

Jaap
Toen ik dit probleem had bleek ik de binnenband net scheef gemonteerd te hebben.
Het ventiel zat dus niet helemaal recht onder het gaatje. Als je hem dan al te strak aandraait met het onder moertje/ ringetje en oppompt kan het ook bij het ventiel scheuren.
Lekke banden aan de velgkant heb ik ook eens gehad. Verlagen van de spanning hielp. De definitieve oplossing was een nieuw velglint.
De kans is aanwezig dat het ventiel inderdaad niet goed recht in het gat zat. Het kan helpen om vóór je de binnenband in de buitenband op de velg plaatst, deze al een klein stukje op te pompen. De band verdeelt zichzelf dan ook goed over de hele velg. Misschien doe je dat al.

Ook is de vraag of je wel de juiste maat binnenbanden hebt gehad afgelopen week, dus niet de breed of te smal.

Hans
Ooit een serie lekke banden achter de rug, versplinterend velglint bleek de boosdoener.
/J
Ik heb een keer velglinten gekocht die konden de bandenspanning van 6 bar nog niet aan. Het lint werd in de gaten van de velg geperst en rond het gat in de velg scheurde of brak die kunststof. Dat was zo scherp dat mijn binnenband daarop kapot ging. Het zou me niet verbazen als ik geen lint had gemonteerd het zelfde verschijnsel had gekregen.
Hieruit blijkt maar weer dat ze iets kunnen maken dat totaal niet geschikt voor het doel. Misschien het bekende een cent goedkoper verhaal. :lol:

Ik krijg nu de bovenstaande post te lezen. Versplinteren zou op ouderdom kunnen wijzen dat was bij mij zeker niet het geval.
J de Groote schreef:Ooit een serie lekke banden achter de rug, versplinterend velglint bleek de boosdoener.
/J
Dat was dan geen lint maar van dat fantastische plastic waar je je vingers aan openhaalde. Het beste is toch gewoon ouderwets katoen, al dan niet met een plakrand, de blauwe van Schwalbe bijvoorbeeld al denk ik dat andere bandenleveranciers ze ook hebben.
Vroeger, ik heb geen hoe oude de fiets van de vraagsteller is, is er ook nog gebruik gemaakt van rubber, dat wordt na verloop van tijd bros of hard.
Zorg bij het kiezen van een nieuw lint dat het goed past, te breed is ook niet goed.

Peter
Banden zullen het probleem niet zijn, denk eerder aan een combinatie van eerdere suggesties , en/of onzorgvuldige montage.
Bandendruk van 5 bar is oké voor 28" ,voor 26" een beetje hoog ,maar dat kan niet de oorzaak zijn
Dirk
Ik moet nu toch weer nieuwe binnenband bestellen, dus zal gelijk een nieuw velglint bijbestellen. War er nu op ligt is nog origineel en en naar schatting 9 jaar oud.

Kom ik wel op het volgende punt, ik kan velglint bestellen in 20mm en 22mm. Mijn velgt geeft 21mm aan. Dat hebben ze niet.

Wat pak ik dan? Groter of kleiner?
Schwalbe had altijd een lijst van velgen met geadviseerde velglint breedtes, zul je even voor moeten googlen.
Otis,

In het verleden had ik een keer een vergelijkbaar probleem.
Standaard knip ik uit een oude binnenband een stukje. Daar knip ik dan een gaatje in. Vervolgens leg ik deze ''ring'' om het ventiel zodat de band niet tegen het ventielgat in de velg wordt gedrukt.

Jan
Frans ventiel gemonteerd in een velg met gat voor een "hollands ventiel"? (of zoals het officieel heet: presta ventiel in een dunlopventielgat)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsventiel
Hilver schreef:Otis,

In het verleden had ik een keer een vergelijkbaar probleem.
Standaard knip ik uit een oude binnenband een stukje. Daar knip ik dan een gaatje in. Vervolgens leg ik deze ''ring'' om het ventiel zodat de band niet tegen het ventielgat in de velg wordt gedrukt.

Jan
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad. Dit was voor mij géén oplossing. Een ander velglint wel.
Hoogstwaarschijnlijk wordt dat veroorzaakt door je buitenband.
De buitenband is te ruim, gaat "draaien"om je velg waardoor je binnenband "afscheurt" bij het ventiel. Ik noem dat "walking tyre".

In Tadjikistan ooit en Chinees geholpen die al 5 binnenbanden had versleten op die manier. Ander buitenband erom en probleem verholpen.
Zijderoute schreef:Hoogstwaarschijnlijk wordt dat veroorzaakt door je buitenband.
De buitenband is te ruim, gaat "draaien"om je velg waardoor je binnenband "afscheurt" bij het ventiel. Ik noem dat "walking tyre".

In Tadjikistan ooit en Chinees geholpen die al 5 binnenbanden had versleten op die manier. Ander buitenband erom en probleem verholpen.
Dat is een interessante theorie. Het viel mij namelijk al op dat de band erg ruim was voor velg. Ik dacht aanvankelijk ook verkeerde maat te hebben. Maar uiteindelijk past hij er wel op.

Daarnaast zou de buitenband qua ETRTO maatvoering wel gewoon passend moeten zijn voor de velg. Achter zit dezelfde buitenband en daar heb ik (nog) geen problemen mee. Ik heb al een hele tijd niet meer veel gefietst, maar als het probleem blijf houden dan zal ik het eens proberen met een andere buitenband. Bedankt voor de tip.