Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verschil platformpedalen compactlagers en industrielagers? - Forum Wereldfietser

verschil platformpedalen compactlagers en industrielagers?

wat is het verschil tussen compactlagers en industrielagers en dien ik met dit verschil rekening te houden bij aankoop van een platformpedaal?

Ik twijfel tussen 2 onderstaande pedalen. Duurzaamheid is voor mij het belangrijkste criterium.


http://www.rose.nl/artikel/shimano-sain ... aid:591853
afgedichte compactlagers


http://www.rose.nl/artikel/wellgo-funst ... /aid:37635
afgedichte industrielagers

alvast bedankt om de moeite te nemen voor een antwoordje!
Ik weet zo niet het verschil tussen compact en industrielagers maar het zullen waarschijnlijk kleinere kogeltjes zijn dus wat kwetsbaarder.

Ik heb 45000 km gefietst met Wellgo platformpedalen maar dan wel het type die volgens Santosspecificaties gemaakt zijn, kosten in de 60 euro maar zijn bijzonder duurzaam. oa bij bike for travel. In deze pedalen zit 1 industrielager aan de buitenkant en een conisch glijlager wat je ongeveer om de 5000 km even moet smeren.

Ik heb geen goede ervaringen met de MX 80, na 2500 al speling op een van de trappers, gaat binnenkort onder garantie terug naar Rose, worden toch weer Wellgo,s ...verder vind ik het eigenlijke platform relatief ver naar buiten staan en erg plat tov het dikkere binnenlagerhuis waardoor je voet soms wat scheef op het pedaal rust.

ben
Bij mijn weten wordt een industrielager gecombineerd met een glijlager en hoeft dat bij een compactlager niet. Industrielagers kom je meer tegen waar de belasting symmetrisch is. Meestal gebruik je dan twee van die lagers en ligt de as er tussen. Bij een pedaal zorgt het glijlager dat de belasting op het lager symmetrisch is.
Een compactlager vond je vroeger vooral in auto- en caravan-wielen, maar bv ook in de wielen van rolstoelen. Het is door een andere constructie mogelijk slechts 1 lager te gebruiken die tegen asymmetrische belasting kan.

Ik heb de zelfde pedalen als Ben en die bevallen prima. Heb ook click pedalen van Shimano, maar die hebben toch meer onderhoud nodig. Wat gebruikt de gemiddelde vakantiefietser trouwens? Click- of platform-pedalen?

Groet,
Het grote verschil in de lagers is de manier van onderhoud (en nog wat andere kleine dingen). De Shimano heeft een cup-en-cone systeem zoals alle fietslagers dat vroeger waren. Afstelbaar en dat moet je dan ook doen.
De Wellgo heeft dubbelgroef industrielagers. Niet afstelbaar, als het lager niet meer mooi loopt lagers vervangen door identieke exemplaren.

Welk pedaal langer meegaat is in principe afhankelijk van het ontwerp en de kwaliteit van het pedaal, en hoe goed/vaak je het cup/cone systeem bijstelt/onderhoudt. Dus niet zozeer vd lagers (bij gelijke kwaliteit natuurlijk, geen appels met peren vergelijken). In principe, mits goed onderhouden, gaat een cup/cone systeem gemiddeld iets (zeg 25-50%) langer mee dan een industrielager (als de pedalen goed ontworpen en van gelijke kwaliteit zijn).
Ik heb slechte ervaringen, en dan bedoel ik binnen een jaar, met de pedalen uit het Rose-assortiment, helaas!
Ook ik heb slechter ervaring met de pedalen die ik bij Rose had aangeschaft (ligt niet aan Rose). Had Wellgo pedalen: http://www.rose.nl/artikel/wellgo-tour- ... /aid:37683
gekocht. Helaas na 2500km kraken en piepen en flink wat speling.

Was wel tevreden met het model en heb nu een soortgelijk pedaal van Wellgo maar dan met "industriele lagers":
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... oe91ohes42
Gezien de prijs hoop ik wel dat deze ook 5 x langer meegaan.

Gezien de vorige reacties blijkt wel dat ik nog ergens een lesje pedaal onderhoud moet volgen. Wist niet dat ik er iets mee moet doen en hoe je dit het beste doet.
Als het om duurzaamheid gaat:
Ik heb deze al 6500km zonder problemen. Gebruik ze met en zonder spd plaatjes.
http://www.rose.nl/search/find/?q=SHIMA ... T++pedalen
aanrader.
Vooruit, nu we het toch over slijtage van platformpedalen hebben:
Mijn Shimano DX pedalen houden nu al 68.000 km uit (woonwerk - alle seizoenen). Ik heb er een of twee keer (rond de 25.000km dacht ik) wat vet ingegooid omdat ze een tik gaven. Sindsdien niks meer gehoord of gevoeld. Nooit iets bijgesteld.

Op mijn fiets zitten bijna geen shimano-onderdelen, maar diegene die erop zitten houden het heel goed uit (pedalen, naafdynamo en assen) moet ik bekennen. Geen van deze onderdelen zijn al vervangen geweest.
Aniphys schreef:Vooruit, nu we het toch over slijtage van platformpedalen hebben:
Mijn Shimano DX pedalen houden nu al 68.000 km uit (woonwerk - alle seizoenen). Ik heb er een of twee keer (rond de 25.000km dacht ik) wat vet ingegooid omdat ze een tik gaven. Sindsdien niks meer gehoord of gevoeld. Nooit iets bijgesteld.

Op mijn fiets zitten bijna geen shimano-onderdelen, maar diegene die erop zitten houden het heel goed uit (pedalen, naafdynamo en assen) moet ik bekennen. Geen van deze onderdelen zijn al vervangen geweest.
Eens met je SHimano maak goede pedalen. Ik heb ervaring met PD m 324. Elke bekende fietsmerk bied deze pedallen. BIjv Koga signature Santos.
Terug naar jouw vraag. SHimano werkt met super kleine kogels 3/32 inch. 24 of 31 pcs /pedal. Industruelager is industrielager. google of wikipedia voor industrielager.

Bij mijn nieuwe fiets heb ik gekozen voor een shimano PD A530
Even een "upje". Op weg naar huis merkte ik dat het Santos-platformpedaal begon te piepen, en het loopt stroef. Tijd voor (achterstallig? 7300km oud...) onderhoud... Maar hoe? Iemand een handleiding over hoe die dingen open te maken en tips waarop ik moet letten?
Schimano heeft een speciale site hiervoor met technische montage instructies als bijv deze: http://si.shimano.com/php/download.php? ... -1840C.pdf. Zie de site http://si.shimano.com/#
Maar...
BELANGRIJKE MEDEDELING
Deze dealershandleiding is in de eerste plaats bedoeld om gebruikt te worden door profesionele fietsmonteurs. Gebruikers die niet profesioneel getraind zijn voor het monteren van fietsen, moeten niet proberen de onderdelen zelf te installeren door gebruik te maken van de dealershandleiding. Als enig deel van de informative in de handleiding onduidelijk is, ga dan niet verder met de installatie, neem in plaats daarvan contact op met uw verkooppunt of een plaatselijke fietsdealer voor hun assistentie.
@travelmaster
Onderhoud Wellgo.
Het afdichtingsdekseltje met een imbus losdraaien. Daarachter zit een moer, met rechtse (normale)draad voor het rechter pedaal en linkse draad voor het andere pedaal.

Je kunt nu het huis er af halen. Op de crank blijft de conische as zitten met op het uit einde een recht stukje voor het lager, in de pedaalbody zit het industrielager aan de buitenkant. Vervolgens de conische as en gat goed schoonmaken met een doek en er nieuw royaal vet op doen. Vervolgens weer monteren.
Let op: de body niet spoelen met een onvettingsmiddel , dat is niet zo goed voor de levensduur van het kogellager.

Dit onderhoud zo om de 5000 tot 7000 km herhalen.
De DX is op. Je moet nu de MX80 kopen, schijnt.
Ze staan nog wel online bij de Futurumshop.
Interessant Marko.
Heb je een linkje? Ik kan ze daar niet vinden...
Niet dat ik ze al nodig heb, maar het is goed om weten, want mochten mijn DX'en ooit verslijten (teller staat op 72.700 km) wil ik best wel hetzelfde type. Ik ben er heel blij mee.
Ha Ben, dank daarvoor! Dat lijkt me duidelijk! Begrijp ik trouwens goed dat jij het pedaal aan de crank laat zitten tijdens dit onderhoud?
Ik kwam er gisteravond niet meer aan toe, dus moest vanochtend alsnog met datzelfde pedaal weer richting kantoor. Natuurlijk geen piepje te bekennen maar onderhoud moet niet lang meer op zich laten wachten.

@Eric, dat shimanopedaal zit net anders in elkaar. En dank voor de belangrijke mededelig, maar een pedaaltje moet wel te doen zijn. Je moet het toch ééns proberen. Ik ben overigens een trouw bezoeker van de shimano techdocs :wink: .
Jan B schreef:wat is het verschil tussen compactlagers en industrielagers en dien ik met dit verschil rekening te houden bij aankoop van een platformpedaal?
Volgens mij bescheiden technische kennis van wentellagers zijn beide soorten lagers marketingtermen. Alle wentellagers zijn mijn inziens industrielagers.

Soms wordt de term "industrielager" gebruikt voor groefkogellagers, die aan beide zijden gesmeerd en gesloten zijn met kunststof ringen. Deze afdichtingen geven dus ook iets meer weerstand.

Voor de liefhebbers van techniek. http://www.mechanismen.be/mechanismen/l ... logie2.pdf

Piet.
Boeiend, helder stukje Piet! Thanks for sharing.
Volgens mijn kan je in fietsland industrie lagers lezen als "normale" groef kogellagers al of niet met afdichting(son naaf dynamo). En onder normale lagers worden vaan de hoek contactlagers bedoelt zoals in shimano naven, Shimano naafdynamo's , ouder trapas lagers gebruikt. Op het wereldfietsers forum is er nog een extra lager wat men buiten boordlager noemt wat een hollowtech lager is, waar overigens een industrie lager in zit.
PietV schreef:Voor de liefhebbers van techniek. http://www.mechanismen.be/mechanismen/l ... logie2.pdf
Dank je wel Piet voor dit stuk. Merk op dat fietsnaven in zekere zin tweerijïg zijn: een rij aan de linkerkant en een aan de rechterkant. Dit geldt ook voor het balhoofdstel.