Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Prostaat & zadel - Forum Wereldfietser

Prostaat & zadel

Vanwege een chronische prostaatontsteking raadt de uroloog mij aan op zoek te gaan naar een ander zadel. Mijn huidige Brooks B17 is volgens de arts bij lange afstanden in mijn geval prostaatonvriendelijk. Over een kleine drie weken vertrek ik voor een reis van vier weken.

Hans van der Veeke en zijn vrouw hebben in 2011 een Selle Royal Respira 50 Moderate mogen testen. Volgens mij waren beiden zeer tevreden. Inmiddels zijn er meerdere modellen Respira. Ikzelf denk op dit moment om de Respira Soft Moderate aan te schaffen:
http://webwinkel.europafietsers.nl/op-e ... erate.html

Maar ik twijfel nog tussen genoemd zadel en de volgende zadels:
Respiro Respiro 50's Leer Moderate (model Hans van der Veeke :lol: )
http://webwinkel.europafietsers.nl/op-e ... odera.html

en de Respiro Moderate Leather
http://www.fietsweb.nl/selle-royal-zade ... 727_23266/

Wie heeft ervaring met een van de genoemde zadels en zijn er mannen met een gelijk probleem als ik die andere oplossingen hebben gevonden.

Met dank en groet,

Arno
Echte prostaat problemen heb ik niet, maar een slapend kruis heb ik op vrijwel alle gewone zadels. Veel last geeft dat niet, maar bij lange ritten is het niet aangenaam, en lijkt het wel even te duren voor de boel "herleeft".

Ik heb een Brooks B17 imperial en die werkt zeer goed, bij dunne kleding heb ik wel soms wat last van de inkeping, maar de druk problemen zijn volledig weg. Een zadel dat dus daar geen druk geeft, werkt zeker. De respiro's heb ik nooit getest, selle royal gaf toen wel zelf aan dat een lederen zadel qua ademend vermogen en zitvlakadaptatie altijd superieur is aan hun gel zadels, althans voor mensen die voldoende grote en lange afstanden rijden.
[op het gevaar af dat dit een "mijn zadel is het fijnste" topic wordt]

Ik heb gelukkig de klachten niet, maar ben onlangs overgestapt van de good-old Rolls naar een Terry Fly GT Gel http://www.terry-comfort.de/html/42300578.html die ook dezelfde zones zou moeten ontzien, naar volle tevredenheid (voor wat het waard is).
Met beide zadels geen gebruikerservaring op gedaan. Als de gekozen oplossing niet werkt is een duurdere oplossing als je wel wilt blijven fietsen eens kijken of een ligfiets misschien toch wat is. Nu zo kort voor vertrek geen optie, dat begrijp ik.

Heeft Brooks of Gilles Berthoud geen zadels met een stuk er uitgesneden?
Dat is krap als je over drie weken weg wilt!
Tegelijkertijd is het maar de vraag of je huisarts verstand van zadels heeft. Levert het ook wat op als je je zadel iets meer met de punt naar beneden zet?
Een zadel met een sleuf helpt voor sommige mensen, maar is zeker niet altijd de oplossing omdat je weer andere drukplekken krijgt.
Veel belangrijker is het dat je goed op je zitbotjes zit, waardoor de druk op je prostaat verminderd. De afstand tussen je zitbotjes op laten meten en daar een goed passend zadel bij zoeken is dus het devies. Ow ja, afvallen dat helpt ook goed om de druk te verlagen, maar ken je postuur natuurlijk niet :).

Een slapend kruis (slaapzak) heb ik wel eens last van op de racefiets, de punt van het zadel een klein tikje naar beneden helpt bij mij een hoop.
Even op Respiro zoeken. Genoeg te lezen.
Aart Veldhuizen schreef:Dat is krap als je over drie weken weg wilt!
Tegelijkertijd is het maar de vraag of je huisarts verstand van zadels heeft. Levert het ook wat op als je je zadel iets meer met de punt naar beneden zet?
Het is de uroloog die mij dringend adviseert van zadel te veranderen. Het zadel een iets andere stand geven levert niets op.
Belangrijk is dat het bekken goed wordt ondersteund. Ik moet dus goed op de zitbotjes zitten. Daarnaast moeten de weke delen niet te veel druk ervaren.

Een nieuw zadel inrijden, zoals een Brooks, is niet mogelijk vanwege de korte periode tussen nu en mijn vertrek. Het beste is even helemaal niet fietsen, maar daaraan wil ik niet denken. Vandaar het advies dan in ieder geval het zadel aan te passen door een type zoals bijvoorbeeld door mij in de opening genoemd.

Afvallen kan geen kwaad (1,71 m x 74 kg), maar zoveel overgewicht heb ik ook niet. Zware botten :D

Groet,

Arno
Ik heb geen chronische prostaatontsteking, maar had bij andere zadels wel vaker last van een dood/tintelend gevoel (op een brooks heb ik overigens nooit gezeten).
Dat is de reden dat ik een respiro 50 leer, moderate heb gekocht twee jaar geleden. Dit zadel bevalt mij goed. Sindsdien geen dood/tintelend gevoel meer gehad. Ik heb dan ook al redelijk snel nadat ik het zadel heb gekocht besloten dat dit het geschikte zadel is voor mij.
Overigens krijg ik wel het idee dat de twee als laatste door jou genoemde zadels dezelfde zijn. Of ziet iemand een verschil?
kwootje schreef:Overigens krijg ik wel het idee dat de twee als laatste door jou genoemde zadels dezelfde zijn. Of ziet iemand een verschil?
Ik geef toe dat ook ik het verschil niet heb kunnen ontdekken tussen de Respiro Leather en de Respiro 50s leather. Wel worden zij als verschillend aangeboden inclusief prijskaartje.

Groet,

Arno
Glika schreef:
kwootje schreef:Overigens krijg ik wel het idee dat de twee als laatste door jou genoemde zadels dezelfde zijn. Of ziet iemand een verschil?
Ik geef toe dat ook ik het verschil niet heb kunnen ontdekken tussen de Respiro Leather en de Respiro 50s leather. Wel worden zij als verschillend aangeboden inclusief prijskaartje.
Volgens mij zit het prijsverschil hem gewoon in de twee verschillende winkels waarnaar je linkt. Op de website van Selle Royal zelf:
http://www.selleroyal.com/en/comfort is te zien dat er maar één Respiro Moderate is (althans in herenversie). Wel zijn er ook nog een Respiro Athletic en een Respiro Relaxed, passend bij verschillende zithoudingen. En dan is er van elk nog een 'soft'-versie. De Selle Royal-website toont keurig alle modellen met maten en prijzen. Het goede nieuws is dus dat je twijfelt tussen slechts twee zadels (Moderate 'gewoon' en Soft) ipv. drie, en dat je voor de tweede optie een winkel hebt gevonden die aanzienlijk onder de adviesprijs zit. :wink:

Succes met de keuze en beterschap gewenst,

Carl
Ik ben op een Respiro naar Barcelona gereden, maar kreeg na enkele honderden kilometers al zadelpijn (decubitus over os ischium ondanks zeem). Hierbij dien ik op te merken dat ik een tamelijk kwetsbare huid heb. In Langres vond ik gelukkig een gel zadeldekje bij een vestiging van Intersport, anders had ik de reis eerder kunnen afbreken. Thuis in Nederland gebruik ik geen zadeldekje. Het zadel is nu twee jaar oud, wordt vrijwel dagelijks gebruikt en ik heb behalve vervaging van de opdrukteksten nog geen slijtage waargenomen. Het 'respiro'-gedeelte werkt goed, daar ik minder zweet t.o.v. van een conventioneler voorgaand zadel.
ik heb geen zitklachten, maar rijdt al drie jaar op n B17 waarvan ik zelf n imperial
van gemaakt heb toen ie nieuw was.je kunt het altijd proberen als je toch een nieuw
zadel wil kopen en misschien helpt.
gewoon natekenen en met n scherp stanlymes uitsnijden en aan de zijkant twee
gaatjes in het leer boren en met tyrips vastzetten tegen t uitzakken.
ik zit er al 24000 km op zonder problemen.

Adriaan
-Daan- schreef:Ik ben op een Respiro naar Barcelona gereden, maar kreeg na enkele honderden kilometers al zadelpijn (decubitus over os ischium ondanks zeem).
Daan, over welk Respiro zadel heb jij het:
Respiro Leather: in Moderate, Athletic/Sport versie;
Respiro Soft (de Leather met gel, geen leer maar kunststof dek): in Moderate, Athletic/Sport versie?
Ik heb het dan niet over de Relax versie voor rechtop zitten.

Ikzelf denk aan de Moderate versie, voor een zithoek (rug) tussen de 30 en 60 graden.
Elke versie heeft de volgende verschillen:
de breedte;
plaats voor ondersteuning zitbotjes.

De versie is dus afhankelijk van je houding. Ook hier geldt dus dat een 'verkeerde' zadelversie het verschil kan maken.

Ben heel benieuwd.

Groet,

Arno
Nuja u geeft zelf al een keuze aan en daar heb ik geen ervaring mee maar nog even de volgende opmerkingen:

Kijk ook eens op de site van SQlabs. Wat SQlabs onderscheidt (?) is een ook voor consumenten toegankelijk meetsysteem. Ze maken een afdruk van het achterwerk en daar komt dan, na een paar aanvullende vragen, een zadel uitrollen. Een van mijn locale rijwielherstellers heeft het vorige week bij mij gedaan, gratis, en ik heb het advies meegekregen.

http://www.sq-lab.com/nl/producten.html#.U2lRuvl_tkw

dealers bij u in de buurt (de eerste de beste die er bij mij uit kwam rollen HAD het systeem ook daadwerkelijk):

http://www.sq-lab.com/nl/dealers.html

Het meten zou ook zelf kunnen, daar heeft u een stukje golfkarton voor nodig. Normaal heb je twee buitenlaagjes met een golvend stukje ertussen. Dat kun je zelf maken door van een oude doos een van de kanten vochtig te maken tot een van de toplagen loslaat. Op een salontafel leggen, rechtop op gaan zitten, beetje wiggelen. Je zou nu twee mooie afdrukken van de zitbeentjes moeten zien. Wat het SQlabs systeem nodig heeft is de afstande midden-midden en buiten-buiten. Maar, dit is natuurlijk allemaal een beetje geïmproviseerd en niet aangeraden. Liever bij de vakman langs.

Ik denk dat als u de keuze heeft voor hard en zacht u misschien juist wel voor de harde moet gaan. Als u een erg zacht zadel heeft en u zit op zich op de botjes maar u zakt een eind weg, krijgt u toch weer druk op de verkeerde plekken.

edit van 23.55
Wat de SQlabs ook nog anders maakt dan veel andere zadels is dat het midden en de neus van het zadel verlaagd is, anders dan bij de b.v. de hierboven gelinkte Terry, die vlak is. Brooksen (waar ik ook op rijd) hebben natuurlijk altijd min of meer het tegenovergestelde.
djveer schreef: Ik denk dat als u de keuze heeft voor hard en zacht u misschien juist wel voor de harde moet gaan. Als u een erg zacht zadel heeft en u zit op zich op de botjes maar u zakt een eind weg, krijgt u toch weer druk op de verkeerde plekken.
Ik denk dat je daar de kern aanhaalt: veel mensen adviseren bij klachten een gelzadel. Maar dat is vrijwel altijd de verkeerde keus.
Ik denk dat het te kort door de bocht is om te stellen dat een Brooks zadel niet voldoet of goed zou zijn. Directe druk op het gebied tussen de zitbotjes moet voorkomen zien te worden, m.i. kan dat bij fietsen bereikt worden op een aantal manieren:

- Een ligfiets (wellicht voor dit soort klachten de beste optie maar dit vergt natuurlijk een flinke investering en is een totaal andere manier van fietsen)
- Een zadel met een uitsparing in het midden
- Een hard leren zadel (omdat hier de druk voornamelijk op de zitbotjes komt), leren zadels gaan zich na verloop van tijd echter vormen dus ik vraag mij af of dit op de lange duur alsnog geen klachten gaat geven

Ik zou vooral wegblijven van gelzadels waar je helemaal in weg zakt; dit geeft alleen maar extra druk waar je dat niet wenst.
Matthie9001 schreef:Ik denk dat het te kort door de bocht is om te stellen dat een Brooks zadel niet voldoet of goed zou zijn. Directe druk op het gebied tussen de zitbotjes moet voorkomen zien te worden, .
Dat laatste is precies waarom het gaat. Mijn B17 zadel is al ruim 8000 km ingereden en gevormd. Maar geeft door zijn vorm en bouw gewoon te veel druk op de delen tussen de zitbotjes. Ik zie het zelf niet zitten om nu maar even snel een gat te snijden, is mij even te veel experimenteel.
Matthie9001 schreef:Ik zou vooral wegblijven van gelzadels waar je helemaal in weg zakt; dit geeft alleen maar extra druk waar je dat niet wenst.
Het gel van de Respiro Soft Moderate schijnt vrij stevig te zijn en bij te dragen aan een goede ondersteuning van de zitbotjes. Tevens geeft het ook demping aan harde schokken/trillingen. Het is mij ook bekend dat een te zacht (gel)zadel op den duur ook problemen geeft.
De Respiro Leather Moderate lijkt dan de oplossing. Het is juist daarom dat ik dit topic ben gestart, met de hoop dat er onder onze lezers misschien fietsers zijn die ervaringen hebben op een van de genoemde zadels.

Groet,

Arno
Hoi Arno,

Je hebt een pb.