Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Prostaat & zadel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Prostaat & zadel

Dag Maarten,

Heb al een reactie gestuurd.

Groet,

Arno
De SR Respiro Leather 50s en de SR Respiro Leather zijn inderdaad gelijk aan elkaar. Bij de introductie van dit zadel werd 50s toegevoegd als verwijzing naar 50 jaar zadelmaken en de vorm welke wat weg had van het model in de jaren 50.
De modellen die nog 50s in hun naam hebben worden op het web gemiddeld voor een hogere prijs aangeboden. Oude voorraad? De introductieprijs lag rond de 100 euro.

Ik hoopte op een ruime ervaring binnen de groep van Wereldfietsers, maar dat valt dus tegen.

Groet,

Arno
Had met Brooks B17 zelfde probleem (gelukkig geen blaasontsteking), maar hoe meer mijn B17 ingereden werd hoe beroerder ie ging zitten. Je hebt het gevoel dat je gewoon met je zaakje op de stalen rails zit.

Ben vorig jaar over gegaan op deze: http://nl.decathlon.be/zadel-flx-man-ge ... 19000.html
1800 km tocht er mee gemaakt door België, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland en nergens last van gehad. Wel met broek met zeem gefietst.

M.a.w. de "gleuf"is mij goed bevallen.
Die gleuf werkt, daar lijkt me niet zo heel veel twijfel over.

Maar, nogmaals, als het zo belangrijk is, zou ik altijd willen meten. Als het zadel te breed of te smal gekozen wordt, krijg je ondanks gleuf misschien toch nog wat extra druk op het prostaatgebied, omdat je dan toch weer iets lager komt te zitten. Te smal lijkt me hier wat erger dan te breed.

Ik zou me ook nog voor kunnen stellen dat de belasting van de zitbotjes zelf verkeerd is bij een verkeerde breedte, alhoewel dat ook marketingpraat kan zijn.

Zelfs als ze ervaring hebben met het zadel dat u in gedachten hebt Glika, de kans bestaat dat ze gewoon niet reageren omdat ze ervan uitgaan dat zadelkeuze gewoon te persoonlijk is.
In de New York Times heeft in 2011 een goed artikel gestaan over 'zadelproblemen':
http://www.vakantiefietser.nl/onderdele ... ork-times/

Afbeelding
op mijn fiets heb ik de SQlab 602. waar ik vroeger redelijk snel last kreeg van "slapende" delen (na 3 a 4 uur) heb ik daar nu totaal geen last meer van. Het zadel is niet hard, zelfs een beetje zacht, maar daardoor juist ook comfortabel. Met de winkelier destijds de afspraak gemaakt dat ik het zadel 3 weken mocht uitproberen. en als het niet beviel dat ik het mocht terugbrengen, ik heb het nog steeds.
8)
Late reactie: het betreft een Respiro Soft Athletic.
Hallo Arno, mijn schoonbroer heeft ook prostaatproblemen en na lang zoeken fietst hij nu met volle tevredenheid met een SQlab 611 active zadel op al zijn fietsen rond...MTB, Koersfiets.

Daniël
Mijn zoektocht naar een nieuw (prostaatvriendelijk) zadel heeft geresulteerd in de aanschaf van een Selle Royal Respiro Soft Moderate.
Soft staat voor een zadel met gel. Gelukkig van een zeer stevige kwaliteit. Genoeg om de druk te verdelen en harde schokken op te vangen.
Moderate staat voor een breedte die past bij mijn zithouding van tussen de 45-60 graden.

De Fietsvakantiewinkel stuurde na overleg direct een zadel op met de mededeling dat ik het eerst maar eens moest proberen. Een geweldige service. Ik heb mijn ros volgehangen met tassen en ben gaan fietsen. Ik heb geen zitbotje gevoeld en mijn stem lijkt lager te worden :lol: Geen slaapzak of enig ander ongemak. En dan heb ik het over tochten van zo'n 80-90 km.

Ik ga met een gerust hart en gemoed :wink: over een paar dagen aan mijn trektocht beginnen.

Een ieder bedankt voor de reacties, adviezen en aanbieden van een zadel.

Groet,

Arno
Glika schreef:Mijn zoektocht naar een nieuw (prostaatvriendelijk) zadel heeft geresulteerd in de aanschaf van een Selle Royal Respiro Soft Moderate.
[...]
Ik ga met een gerust hart en gemoed :wink: over een paar dagen aan mijn trektocht beginnen.
Gemoed, heet dat tegenwoordig zó. :) Fijne service van de Fietsvakantiewinkel en goed dat je een zadel hebt gevonden dat bij je past. Veel fietsplezier gewenst!

Groetjes,

Carl
De afgelopen drie weken heb ik een kleine 1500 km op het zadel gezeten door België en Frankrijk. Van vlak tot stevig klimmen in de Ardennen. Dat alles op het Selle Royal Respiro Soft Moderate zadel.
Voor mij een verademing. Geen druk meer op de edele delen, geen slaapzak en geen druk op de prostaat. Met als gevolg minder problemen met de mictie en minder andere klachten. Het Brookszadel gaat weg.

De Selle Royal Respiro Soft Moderate is ondanks het gel in de zadel voldoende hard en stevig (absoluut geen zachte gel), vangt stoten op en zit prima. Geen enkel moment van zadelpijn ervaren.
De Moderate is iets breder, gekozen vanwege mijn zithoek van tussen de 45 - 60 graden.

Het enige nadeel van het feit dat het zadel iets breder is, is het probleem met de zeembreedte in mijn AGU-onderbroek (ik rijd altijd in een Northwave Idol baggy short). Na zo'n 60 km begon telkens een randje te irriteren. De AGU-zeembreedte is maximaal 18,5 cm, maat M. Een iets bredere zeem zou dit oplossen. Maar dit probleem wordt ook al in een ander topic besproken.

Groet,

Arno
voor mij is een zadel pas goed als ik kan fietsen zonder zeem.

mario
Ik heb een paar weken met de respiro athletic rondgefietst; vooral wegens zweetreet, maar het moet me toch even van het hart dat het kwa ventilatie echt helemaal nergens op slaat, dat respiro systeem.

De athletic zat overigens ook niet lekker want te smal voor trekking, denk ik, dus die is (na uitgebreid luchten) weer terug naar de fietsenmaker op de hoek.