Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie rijdt er op een Surly Cross Check? - Forum Wereldfietser

Wie rijdt er op een Surly Cross Check?

Hoi,

Wie rijdt er op een Surly Cross Check met volledige kampeer uitrusting (hooguit 25kg) in voor en achtertassen? Ik ben op zoek naar ervaringen.

Ik wil een 28" reisfiets opbouwen op basis van de Cross Check maar twijfel of de specificatie's van het frame voldoen. M.a.w. of een LHT niet beter voor deze toepassing is.
Ik kom zelf uit de racefietserij en ben meer gecharmeerd van de geometrie van de CC dan van de LHT. Ik zit graag diep en houd van korte(re) frame's.

Groeten, Ed.
De LHT is speciaal ontworpen voor je doel, de Cross Check speciaal voor het veldrijden. Max. 25 kg lijkt me wat veel voor een CC, volgens mij ga je dan zwabberen. De LHT heeft langere achtervork (bovenbuis is gelijk), maar daarvoor is natuurlijk een reden: 't is een reisfiets. Vraag is of je met 20 kg bagage nog steeds van korte frames houdt.
Pedalero schreef:De LHT is speciaal ontworpen voor je doel, de Cross Check speciaal voor het veldrijden.
Speciaal ontworpen lijkt mij niet. Alle nokjes die er op zitten heb je voor veldrijden niet nodig. Het hogere bracket spreekt mij wel aan.
Max. 25 kg lijkt me wat veel voor een CC, volgens mij ga je dan zwabberen. De LHT heeft langere achtervork (bovenbuis is gelijk).
Zal eerder tussen de 15 en 20kg liggen. Maar ik sluit een wintertocht niet uit.
Ik rijd nu op een oude Delcroix met dezelfde achtervork lengte en wielbasis als de CC. De wendbaarheid t.o.v. een racefiets bevalt nog net. Mijn huidige frame is van Rey531. Met je handen los om de rug te strekken lukt niet, dan gaat de boel zwabberen. Ook met twee kleine tasjes en ca. 7 kg bagage.

Maar goed. Daarom ben ik benieuwd naar ervaringen van iemand die een CC in gebruik heeft.
Surly geeft zijn frames wel multifunctionaliteit mee, met nokjes e.d., maar: "It’s a cyclocross bike by design", zeggen ze zelf over de CC.

Maar de CC wordt ook veel als commuter gebruikt, vandaar de nokjes voor spatborden en bagagedrager. De oogjes voor lowriders halverwege de vork zitten er pas sinds een paar jaar op. Dat betekent niet dat de frame-eigenschappen van de CC nu opeens geschikter zijn dan toen die oogjes er nog niet op zaten. Een vriend van me heeft lang geleden wel eens met een hoop bagage op zijn CC gereden en hij vond het een zwabberige toestand.

Ik heb geen CC, maar een LHT, kan verder dus geen zinnig woord zeggen over rij-eigenschappen van de CC met bagage. Ben zelf ook vanuit de wielrennerij op een LHT terecht gekomen en ik heb verder niet zoveel van die lange wielbasis gemerkt. Sterker nog, lengte van het frame zegt niet alles over wendbaarheid. Heb sinds kort een mountainbike met een wielbasis die langer is dan van mijn LHT en met een balhoofdhoek van 70 graden. Lijkt op papier wel een chopper, maar ik smijt dat ding over de singletracks als nooit tevoren.
Ik zou dit topic graag wat nieuw leven in willen blazen omdat ik met dezelfde vraag als de TS zit.

Naast mijn racefiets lijkt de Cross Check de ideale fiets voor brede banden (37-42mm), een iets hogere stack en waar ik met een gerust hart Parijs Roubaix, regen- en winter ritten mee rijden kan. Het werkpaard voor alles wanneer ik mijn sierpaardje liever thuis laat.

Circa 95% van de tijd zal deze fiets als commuter/racefiets gebruikt worden en hooguit 3-4 weken per jaar als vakantiefiets (met volledige kampeeruitrusting). De mogelijkheid tot 130/135mm race/trekking wielen, (de)monteren van spatborden/Tubus drager etc. wanneer nodig sluiten daar mooi op aan.

Zelf weeg ik ongeveer 82kg, rij ca. 250km p/w en aangezien mijn prioriteit niet bij kamperen maar wielrennen ligt, heb ik geen ultralight kampeerspullen. Op dit moment rijdt ik een 18kg zware Gazelle Medeo Trekking, maar mijn voorkeur gaat uit naar een sportievere houding met een racebocht (a la Santos Race Lite).

De LHT heeft een veel lager bracket, 3cm hogere stack, langere chainstays, is zwaarder/stijver (dat laatste hou ik niet zo van) en belangrijkste; is niet in het mooie Dream Tangerine/Oranje waar ik juist verliefd op geworden ben en is daarom geen optie.

De bedoeling is om de Cross Check op te bouwen als een racefiets met een 105-11 speed groep, 12-25 cassette, Tektro CR720 remmen en een 46/36 Rival crankstel (met een extra 30 of 34 binnenblad en 12-32 cassette mocht ik volgend jaar naar Schotland op fietsvakantie gaan).

De wielen worden handgespaakte 19/21c velgen i.c.m 37-42mm banden (Schwalbe Marathon Supreme) voor vakanties/Parijs Roubaix of één van mijn racewielsets voor als ik geen bagage draag.

Mijn vraag: Is de Cross Check geschikt voor 12-20kg bagage (plus ca. 85kg rijdersgewicht) bij incidentele fietsvakanties van ca. 3-4 weken binnen Europa? Volgens de Surly site is de maximum belasting een rijderslimiet van 136kg + 25kg = 161kg en hoef ik me geen zorgen te maken?
met wat je allemaal aangeeft en je bewust bent zou ik zeggen: doen!
en persoonlijk vind ik: zo'n stalen fiets, gaaf! doen!

even google-en op deze fiets toont dat iedere ongeveer 6e afbeelding een achterdrager heeft en dat zal niet voor niks zijn, toch!
je kunt ook nog het gewicht goed over de fiets verdelen (ook voordrager, maar dan wel weer extra gewicht van tassen).

overigens, je noemt 'gewicht/stijfheid' in éen adem, maar dat kunnen natuurlijk twee heel verschillende aspecten van een fiets en haar gedrag zijn.

zoiets zal iets nerveuzer rijden van een LHT, maar met wat/hoeveel jij fietst zal dat geen probleem zijn:
Afbeelding
bron: http://www.memybikeandacamera.com/equipment/
groet! hoogframe
Ypuh schreef:Mijn vraag: Is de Cross Check geschikt voor 12-20kg bagage (plus ca. 85kg rijdersgewicht) bij incidentele fietsvakanties van ca. 3-4 weken binnen Europa? Volgens de Surly site is de maximum belasting een rijderslimiet van 136kg + 25kg = 161kg en hoef ik me geen zorgen te maken?
Voor de LHT schrijft Surly:
Surly schreef:The frame’s tubing is thicker-walled and larger-diameter than standard road and sport-touring frames, and this pre-tunes it for the weight of cargo.
De getallen "136kg + 25kg = 161kg" zijn opgegeven voor de LHT, en niet voor de CC.
Ypuh schreef:De LHT heeft een veel lager bracket
Surly schrijft hierover:
Surly schreef:The low bottom bracket, for example, makes it nice and stable, a practical feature when you’re carrying a lot of extra weight.
Je kunt je vraag overigens ook aan Surly stellen, mijn ervaring is dat ze antwoorden. Volgens hun site is de LHT voor fietsen met bagage, en de CC niet.

Fabrikanten houden hun specs conservatief. Als zij 136kg + 25kg aangeven moet dat wel veilig kunnen, zij zijn immers aansprakelijk als het mis gaat. De praktijk zal waarschijnlijk uitwijzen dat je met de CC aardig uit de voeten zal kunnen met bagage. Verwacht echter niet van Surly of wie dan ook daar garantie op te geven.
Ik heb een LHT, voor mij is die meer dan stijf genoeg beladen en ongeladen zelfs wat te stijf. De lage trapas vind ik niet echt een voordeel, al moet ik toegeven dat ie geladen wel echt aangenaam rijd. Als ik zie dat op fora heel wat LHT gebruikers in de VS voorzien zijn van een natuurlijke reserve om ettelijke weken zonder eten te kunnen fietsen, dan begrijp ik al beter waarom ik hem meer dan voldoende stijf vind. Ik zou dus voor een dagelijkse fiets die af en toe beladen wordt, zeker voor iets lichter zoals een CC durven kiezen.
Bedankt voor jullie reacties.
Peter_K schreef:
Ypuh schreef:Mijn vraag: Is de Cross Check geschikt voor 12-20kg bagage (plus ca. 85kg rijdersgewicht) bij incidentele fietsvakanties van ca. 3-4 weken binnen Europa? Volgens de Surly site is de maximum belasting een rijderslimiet van 136kg + 25kg = 161kg en hoef ik me geen zorgen te maken?
Voor de LHT schrijft Surly:
Surly schreef:The frame’s tubing is thicker-walled and larger-diameter than standard road and sport-touring frames, and this pre-tunes it for the weight of cargo.
De getallen "136kg + 25kg = 161kg" zijn opgegeven voor de LHT, en niet voor de CC.

Volgens hun site is de LHT voor fietsen met bagage, en de CC niet.
Dat is een beetje mijn hekelpunt, koop ik een fiets voor de piekbelasting (die 3-4 weken) of voor de 95% dat ik hem liever als 'racefiets' gebruik. De LHT is van wat ik gelezen heb behoorlijk stijf zonder bagage (nadeel, op de valreep nog hierboven bevestigd door @EnriceV), de langere chainstays en lager bracket maken hem minder wendbaar (nadeel) en de minder diepe zit/kleur/zwaarder (nadeel). Ik ben bang dat de LHT dan net als mijn Gazelle Medeo een stiefkindje gaat worden.

De foto van @hoogframe is exact hoe ik de fiets ook voor ogen heb. Met een Tubus Logo drager verwacht ik de bagage ook voldoende laag en naar achteren te kunnen monteren.

Afbeelding

Met de crosscheck behaal ik in mijn ogen een aantal voordelen:
- Een racefiets voor slecht weer/wegdek (kasseien rit)
- Fiets voor woon-werk verkeer (ben pas afgestudeerd en werkzoekende dus nog even afwachten of dit van toepassing is)
- Het oorspronkelijke doel van de fiets, cyclocross, zou ik ook wel eens willen uitproberen
- Ik zou graag eens de wereld van staal ontdekken
- De drang om bepakking tot een minimum te beperken (ik heb een Agu Quorum tassenset en kan met 4 tassen het gewicht verdelen of voor korte reizen alleen 2 achtertassen en stuurtas mee).
- Ik ben geen ervaren vakantieganger, maar mocht de fiets zelden/nooit op vakantie gaan, dan zal ik er ongetwijfeld nog steeds blij mee zijn (i.t.t. een Santos Travelmaster o.i.d).

Alleen om die laatste reden denk ik de gok al te kunnen wagen. Mocht het frame te slap zijn voor veel bagage kan ik nog investeren in lichtere kampeerspullen, van hotel naar hotel reizen en/of hem gebruiken voor korte weekendtrips.

Met de aanschaf van kampeerspullen heb ik wel rekening gehouden met het gewicht, maar dit kan nog een flink stuk lichter (Comfortabele slaapzak, mat en Zephyros 2 tent wegen samen circa 3.9kg. Onderzeil, liner, kussen, zakmes gasfles, beugelslot en kookspullen etc. wegen nog eens ca. 3.5kg). Met de benodigde kleding en wat boodschappen verwacht ik zo rond de 15kg uit te komen. De grootste winst zit hem in het thuis laten van bepaalde spullen, maar daar moet ik gaandeweg nog achter komen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ps. Het opgegeven max. gewicht van de CC lijkt gelijk te zijn aan de LHT?
Ypuh schreef:Ps. Het opgegeven max. gewicht van de CC lijkt gelijk te zijn aan de LHT?
Die PDF had ik nog niet gezien. Wat draagkracht betreft is de CC ni die PDF inderdaad gelijk aan de LHT. De verschillen beperken zich dan voornamelijk tot de geometrie. Zo bezien lijkt mij er dan geen probleem te zijn om de CC met bagage te gebruiken.
De Cross Check wordt vaak genoeg met bagage gebruikt. Maar je moet dan geen echt zware uitrusting hebben, en geen expedities gaan doen. Als ik je zo lees denk ik dat het precies de fiets is die je zoekt: een solide fiets voor onbeladen tochten in slecht weer en op slecht wegdek, en een snelle fiets voor fietsvakanties met lichte bagage. Hou die bagage dus licht - 12-15 kg in alleen achtertassen is voor tochten in Europa goed mogelijk. Ik zou wel goed nadenken over het verzet dat je gaat monteren. Met bagage heb je een echt lichter verzet nodig dan je je als racefietser voorstelt.
Nogmaals bedankt voor jullie input. Ik weet het inmiddels zeker en ga een frameset bestellen.

Ik heb de volgende groep op het oog. Voor zover bekend is dit de enige aanbieder die een 'cyclocross groep' aanbied met een kleiner crankstel (46/36) en cantilever remmen.

Kan ik met deze remmen uit de voeten? Ik lees dat de afstelling wel wat nauwer komt (geen probleem), dat het remvermogen iets minder is (ook geen probleem in het mooie rustige noorden), en dat V-brakes sowieso niet werken met STI shifters (iets met andere lever pull).

@Wim, wat betreft het verzet zit er aan te denken te beginnen met een 46/36 crankstel en 11-32 cassette. Voor op de weg lijkt me dat net iets beter dan de 50/39 i.c.m. 12-23 die ik nu op mijn racefiets heb. Doorgaans rij ik met een cadans van 100rpm en gebruik de 50 ring al zeer zelden. De 46 is al een uitkomst (liever nog een 44), maar die hebben Shimano/SRAM niet in deze combinatie. Verder komt er t.z.t. een los 30 of 34 binnenblad die ik monteer voor de incidentele fietsvakanties met bagage.

Nog een paar praktische vragen:

Wat is een verstandige wielkeuze? Ik zou graag 19c of 21c velgen willen i.c.m. 37-42mm banden. 36/36 spaken is prima en 135mm naven (Deore LX?) zijn waarschijnlijk net iets sterker dan 130mm (105/Ultegra). Wat zou een goede velgkeuze zijn? En welke naaf met het oog op slechtweer ritten en onderhoudsvriendelijkheid? Budget voor een wielset is €200,-.

Gezien de bb breedte van 68mm BSA neem ik aan dat ik gewoon een Sram GXP 68/BSA trapas plaatsen kan? Dit wil ik graag voor de eerste keer zelf proberen.

Hetzelfde geldt voor het balhoofdlager, waarschijnlijk een Cane Creek 40, 1-1/8˝ of zijn er betere/goedkopere opties?

Zijn er speciale zaken waar ik op moet letten bij het monteren van een BB en balhoofd bij de Cross Check?
Er zijn genoeg voorbeelden van licht touren op een cross check of straggler.
Ik heb voor een andere Surly gekozen: een Ogre, maar dat is een heel ander soort fiets.

Voor wat betreft je vragen over de wielen: dat is een krap budget voor wielen die en degelijk en onderhoudsvriendelijk zijn. wat bredere velgen is fijn met een bredere band. 19C of 21c is nu toch wel de standaard. Breder is in deze prijsklasse naar mijn weten niet te vinden.
De wielen die ik zocht (32/32, zilver en hope naven) voor mijn racefiets heb ik uiteindelijk custom laten maken.

Shimano naven hebben cup-lagers, die hebben meer onderhoud nodig dan naven met industriele lagers. Maar die laatste zijn vaak weer prijziger. Wellicht kan je iets vinden met Novatec naven, die zijn betaalbaar en lijken (al lees je ook anders) 'good value for money' te geven.
Een sterk wiel dat een berijder en bagage kan hebben in die prijsklasse, zal wel een uitdaging zijn om te vinden.

Voor het monteren van trapas en balhoofd is het natuurlijk belangrijk dat je het frame goed afvlakt. Dat wordt niet standaard door Surly gedaan, dus vraag daar naar. Als je dat bij Jelle (van Singlespeed.nl) vraagt is mijn ervaring dat dat gratis wordt gedaan.
Ypuh schreef: De 46 is al een uitkomst (liever nog een 44), maar die hebben Shimano/SRAM niet in deze combinatie. Verder komt er t.z.t. een los 30 of 34 binnenblad die ik monteer voor de incidentele fietsvakanties met bagage.
Koop je de 44t of 42t toch van TA? Gaat ook nog langer mee, de tanden zijn groter. Een 30t kettingblad past echt niet op een crankstel met 110mm boutcirkel. Het kleinste is 33t bij TA Specialités, serie Zephyr of X110.
Ypuh schreef:Hetzelfde geldt voor het balhoofdlager, waarschijnlijk een Cane Creek 40, 1-1/8˝ of zijn er betere/goedkopere opties?
Beter dan de Cane Creek Forty is er nauwelijks, zeker niet voor die prijs. Het is min of meer de standaard, zoals XT voor schakelmateriaal.
De frameset is besteld vanuit de UK!

In Nederland is de Dream Tangerine (oranje) overal uitverkocht en voor 2017 komen ze met een nieuwe kleur; Pearl Orange. Aangezien ik op de Dream Tangerine kleur verliefd geworden ben wil ik het nieuwe model niet afwachten (die tevens €150 duurder is).

Afbeelding

Voor de wielen ga ik t.z.t. eens contact opnemen met Marten en de groep wordt een 11-speed 105 mix met Tektro CR720 cantilevers en afwijkend crankstel. Overige onderdelen (racestuur, Brooks B17, zadel- stuurpen, combi pedalen etc.) heb ik nog wel ergens rondslingeren.

Het plan is om het frame eerst aan de binnenkant te behandelen met gekookte lijnolie om roest te voorkomen. Vervolgens laten afvlakken door een lokale FM (in het Engels noemen ze dit schijnbaar facing and chasing, wat is hiervoor de Nederlandse benaming?). Het BB laat ik voor de zekerheid prepareren en moet het balhoofd dan ook gelijk gezien deze threadless is?

Verder dient er nog wat klein spul aangeschaft worden. Ik zit te denken aan zoiets met een voorrem hanger geïntegreerd in het balhoofd en de brake hanger van Surly achter.

Hoe kom ik erachter welk balhoofd past? Volgens de specificaties is het een threadless 1-1/8" en dat lijkt vrij standaard. Een Cane Creek 40 i.c.m. fork brake hanger is misschien de betere optie.

@Sjefke, goed om te weten dat ze bestaan. Ik zit er aan te denken om in Nederland (zonder bagage) in ieder geval met een 46/36 crank en 14-28 cassette te gaan rijden. Dan heb ik geen gatenkaas en kan ik tussen 10-45 km/u (70-110 rpm) prima uit de voeten. Voor beladen vakanties komt er dan een bergcassette en kleinere binnenring.

@Sonny, zijn de wielen van Rose niet wat wanneer op maat gemaakt te duur is? Waarschijnlijk worden het wel 130mm naven (105/Ultegra) zodat ik ze eventueel ook op mijn racefiets gebruiken kan.

Bijvoorbeeld deze wielen. Mavic A-719 velgen 36/36 spaak met Deore XT-780 naven voor ca €190 inclusief.
Ypuh schreef:
Hoe kom ik erachter welk balhoofd past? Volgens de specificaties is het een threadless 1-1/8" en dat lijkt vrij standaard. Een Cane Creek 40 i.c.m. fork brake hanger is misschien de betere optie.
Dat heet EC34 volgens SHIS. De Forty is er in alle maten.
Problem Solvers heeft een mooiere en goedkopere oplossing voor de remhanger: https://www.bike-components.de/en/Probl ... er-p31077/
BC heeft de dream tangerine gewoon in voorraad...
Duidelijke link! De CC heeft inderdaad een EC34 headset. Om precies te zijn een EC34/28.6 upper en EC34/30 bottom volgens de Cane Creek site.

Zo te zien is dit hem dan:
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... =1000,4,40

Volgens mij ben ik er dan wel zo'n beetje. De CC is gelukkig niet zo complex met balhoofd/trapas standaarden als de huidige racefietsen waar ieder jaar een nieuwe standaard geintroduceerd wordt.

De wielen denk ik nog even over na. Een optie binnen budget zouden de Mavic A719 of DTSwiss TK540 velgen zijn i.c.m. Deore XT 36/36 naven. Beide passen alleen geen 11s cassettes op en zijn 19c waar de huidige trent meer richting 21-25c velgen gaat.

(Bij BC.de is de 58cm/Dream Tangerine helaas niet meer leverbaar en tevens €80~ duurder).
Ypuh schreef: Het plan is om het frame eerst aan de binnenkant te behandelen met gekookte lijnolie om roest te voorkomen. Vervolgens laten afvlakken door een lokale FM (in het Engels noemen ze dit schijnbaar facing and chasing, wat is hiervoor de Nederlandse benaming?).
Als een FM niet weet wat je bedoelt als je vraagt of 'ie je frame/bracket wil nafrezen/vlakken, ligt dat niet aan jou, maar moet je een andere FM zoeken ;)
Het BB laat ik voor de zekerheid prepareren en moet het balhoofd dan ook gelijk gezien deze threadless is?
Als je toch bezig bent is balhoofdbuis frezen/vlakken een prima idee.
Heeft niks te maken met draad vs ahead balhoofd trouwens :wink:
Ik zit te denken aan zoiets

Volgens mij is dat een geïntegreed balhoofd, die moet je niet hebben.
brake hanger van Surly achter.
Zou kunnen dat je die al bij je frameset krijgt.
Past, en is prima spul.
zijn de wielen van Rose niet wat wanneer op maat gemaakt te duur is? Waarschijnlijk worden het wel 130mm naven (105/Ultegra) zodat ik ze eventueel ook op mijn racefiets gebruiken kan.
Ik heb laatst een setje 105/CXP Pro besteld bij Rose en ze waren bedroevend slecht gespaakt :evil:

Bijvoorbeeld deze wielen. Mavic A-719 velgen 36/36 spaak met Deore XT-780 naven voor ca €190 inclusief.
XT naven hebben geen beste reputatie als het om betrouwbaarheid gaat. Liever SLX.
De wielen denk ik nog even over na. Een optie binnen budget zouden de Mavic A719 of DTSwiss TK540 velgen zijn i.c.m. Deore XT 36/36 naven. Beide passen alleen geen 11s cassettes op en zijn 19c waar de huidige trent meer richting 21-25c velgen gaat.
Voor de bandbreedte die in een C-C past kom je met 19mm (inwendig) velgen nog prima weg.
Ypuh schreef:Duidelijke link! De CC heeft inderdaad een EC34 headset. Om precies te zijn een EC34/28.6 upper en EC34/30 bottom volgens de Cane Creek site.
Als alternatief zou je ook de FSA Orbit kunnen overwegen, of zijn Cyclocross broertje.
Shrek schreef:Ik heb laatst een setje 105/CXP Pro besteld bij Rose en ze waren bedroevend slecht gespaakt :evil:
Ik heb zelf goede ervaringen met Rose wielen, maar die zijn alweer 16 jaar oud.
Als je dan toch aan het doe-het-zelfen bent, kun je altijd nog de wielen zelf op orde brengen.
Dankzij jullie hulp een heel stuk wijzer geworden en alle vraagtekens zijn zo goed als ingevuld. Bedankt!

De FSA ziet er opzich wel leuk uit, maar bij nader inzien denk ik toch maar voor de degelijke Cane Creek 40 te kiezen (goede reviews, uitwisselbare- en verkrijgbaarheid losse onderdelen) i.c.m. een Problem Solver of AliExpress alternatief. Voor 39 euro incl is de CC40 ook redelijk geprijsd.

Afbeelding

@Shrek, van de Rose wielen heb ik gehoord dat je standaard alles na moet lopen bij binnenkomst. Je hoort veel gematigde verhalen over de bouw, maar uiteindelijk heb je met het materiaal en assemblage al een goede deal. Een spaakspanningsmeter (Park Tool) staat al een tijdje op mijn verlanglijstje dus misschien ook wel een leuk klusje om zelf te doen (eventueel met hulp van iemand uit de buurt).

Wat betreft de XT naven lees ik vaker slechte verhalen bij voorgaande series, maar meestal staat er geen specifieke reden bij. Zijn deze issues inmiddels niet al verholpen? Een zaak als Rose biedt de (S)LX naven niet of nauwelijks aan en blijft 'standaard' XT naven leveren? En welke van deze zijn uitgerust met cup-conussen en vanaf welke series met industrielagers?

Overigens zal ik waarschijnlijk voor de 130mm variant kiezen en worden het 105 of Ultegra naven. Deze worden standaard geleverd met een 11s body en passen eventueel ook op mijn racefiets(en). De wielen worden in ieder geval de laatste aanschaf en dit zal nog wel een paar weken op zich laten wachten. Voldoende tijd om ook even hier en daar te informeren (en indien wenselijk het budget een beetje op te rekken).

Nogmaals bedankt voor de hulp iedereen!