Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie rijdt er op een Surly Cross Check? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Wie rijdt er op een Surly Cross Check?

Hoi, hier een update van topicstarter :D .
Ik heb voor een lht gekozen, ook na overleg met Surly. Met name het meer gewicht kunnen dragen en de langere achtervork, meer hielvrijheid tov achtertassen, hebben voor mij de doorslag gegeven. Een kale lht ziet er hierdoor trouwens niet uit, maar dat is subjectief. De fiets is opgebouwd met Tubus en voor zover mogelijk en verantwoord met oudere Campa onderdelen, Chorus triple etc, Son dynamonaaf, Schwalbe racer 35mm.
Inmiddels diverse mooie tochten mee gefietst. De Campa canti’s vervang ik binnenkort voor Avid Shorty’s. Ook met Koolstop blokken remmen die niet echt lekker. Ik ben dagelijks fietsen aan het verbeteren, mijn eigen fietsenpark ontkomt daar ook niet aan 8)
Het volgende project staat virtueel in de steigers. Een bikepacker waar ik ook, zonder bepakking, de mtb routes mee op moet kunnen. Evt voor dat doel ook de rigid vv vervangen door een verend exemplaar. Dit wordt ook weer een Surly. Een ocr, karate monkey of ogre. Ben er nog niet uit. Wellicht een nieuw topic starten, wie fietst er op een karate monkey :lol:
Zal binnenkort wat foto’s van de lht posten, even uitzoeken hoe dat moet.
Groeten, Ed
Kwam toevallig dit topic weer eens tegen. Heb inmiddels al een aantal mooie reizen mogen maken op de Surly Cross Check en er staan inmiddels zo'n 25.000 kilometers op de teller waaronder van Harwich - Isle of Skye (Zuid Engeland naar noorden van Schotland) en van Oslo naar de Noordkaap.

Mijn lijstje van wensen zoals op de eerste pagina beschreven zijn wel redelijk uitgekomen. De fiets wordt 75% van de tijd gebruikt als racefiets/winterfiets, ter afwisseling van mijn carbon racer. Ik pak de Surly nog regelmatig gewoon omdat hij lekker rijdt (wat minder racy dan mijn aerofiets).

Qua bagage kan ik duidelijk zijn. De fiets kan zeker wel wat hebben, maar er is een grens. Mijn bepakking zonder eten/drinken woog ongeveer 12 kg en daarmee reed ik dagelijkse gemiddeldes van ca. 130km per dag. Aan het einde van iedere dag deed ik boodschappen voor het avondeten, uitgebreid ontbijt en versnaperingen voor onderweg. Dat betekende ongeveer 5kg aan extra gewicht, en dat was vaak dan ook het kantelpunt van een stabiel frame naar dat de boel behoorlijk begon te wiebelen in een afdaling. Kortom; tot zo'n 15kg incl. tassen zit je safe. De fiets weegt dan ongeveer 13kg incl. dragers en ik iets 82kg, goed voor in totaal 110kg.

Wat zou ik graag anders willen aan de Surly Cross Check? Helemaal niets denk ik. Let wel; het is een sportieve reisfiets, maar dat is precies wat ik zocht (houding is praktisch hetzelfde als op mijn carbon racefiets). Met de kennis/ontwikkelingen van nu was ik misschien voor de Straggler gegaan met discs, maar cantilevers zijn ook wel lekker zorgeloos. Heb snelheden van 90+ gehaald in afdalingen en me geen moment onzeker gevoeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Goed om te horen, wat is je afmontage uiteindelijk geworden?
Shadow schreef:
wo 28 apr, 2021 14:11
Goed om te horen, wat is je afmontage uiteindelijk geworden?
De standaard configuratie is gewoon met een racefiets trapstel en lichte wielen i.c.m. 28mm banden. Voor de fietsvakanties verwissel ik het crankstel van een 50/34 naar een 39/26 en monteer ik een setje wielen gespaakt door M-gineering met 11-32 cassette.

Qua schakelen een 11 speed Rival groep. Voor enkel vakantiefietsen niet ideaal (spul slijt snel in zulke omstandigheden), maar voor vakanties van 3-4 weken en 3.000km gaat het nog. Liever had ik een 10 of zelfs 9 of 8 speed groepset gehad en een triple zodat je geen crankstel hoeft te wisselen, maar aangezien ik de fiets veelal ook als race/winterfiets gebruik en mijn andere fietsen ook allemaal 11 speed zijn, is het qua uitwisselbaarheid wel een prima keuze.

Als laatste heb ik nog een stuurtas gekocht om ook wat meer gewicht voorin te krijgen. Deze is gevuld met relatief lichte spullen (slaapzak, jasje, gasfles), maar haalt ook vooral wat bulk weg uit de achtertassen zodat deze niet tot de nok toe vol zitten. Een goede gewichtsverdeling en inpakstrategie zorgen ook weer voor een stabiele fiets.

De volledige build lijst (sommige onderdelen zijn van de racefiets configuratie):
Afbeelding
Slimme keuzes! :D
Mijn fiets kan met extra oversized buizen en stevige wielen probleemloos 30 kg bagage hebben, maar toch is ook daar het kantelpunt bij gebruik van alleen achtertassen iets van 18 kg. Kortom, als je zonder voortassen rijdt moet je zorgen dat het totale gewicht redelijk laag blijft. Een zware tas dwars bovenop de achterdrager wordt het niet.
Nee dat is duidelijk, maar mijn Salsa gaat bij 10kg achterop al moeilijk doen...nu rijd ik een week zonder tassen aan het rek en alleen een rugtas en het is een veel fijnere fiets geworden zo, voor mij reden om voor reizen een andere fiets te willen en deze als offroader in te gaan zetten tzt.
Nog een Surly Cross Check rijder die zich meldt. Ik gebruik hem voornamelijk 's winters voor dagtochten en af en toe een 2-daagse. Fijne fiets, maar ik hang er zelden meer dan 5kg baggage aan. Als ik het frame zou moeten verbeteren, dan zou ik gaan voor verticale dropouts en de remnokken vervangen door iets wat Rene Herse Centerpull Brakes aan kan.

Het valt me wel op dat Ypuh (en Shadow?) veel gewicht achter op de fiets hangen. Bij bike-packing tochtjes op de racefiets krijg ik het idee dat je gewicht zo veel mogelijk naar voren wilt schuiven. Tegenwoordig zit 80% van mijn bagagegewicht in een frametas en een stuurtas, Mijn vermoeden is dat dit ook op de Surly goed zal werken.
slugbait schreef:
wo 28 apr, 2021 20:52
...
Het valt me wel op dat Ypuh (en Shadow?) veel gewicht achter op de fiets hangen.
...
Dat viel mij op (bij Ypuh). Een flinke tent, flinke stuurtas, en ook een frametas. Dat duidt op luxe kamperen 🤓, maar waarschijnlijk is deze set-up om enkele dagen off-the-grid te kunnen zijn, en dat zou dan ook de 5kg aan boodschappen verklaren. Wel een mooie fiets hoor, en heel veel respect voor die 130 km per dag, zeker door de heuvels van de UK! 👍
slugbait schreef:
wo 28 apr, 2021 20:52

Het valt me wel op dat Ypuh (en Shadow?) veel gewicht achter op de fiets hangen.
Klopt en misschien zou de bagage aan de vork beter werken maar ik gebruik hem vooral voor woon-werk en de tochten die ik mee deed had ik er geen lowrider aan. Maar voor vakantie zou er bagage voor én achter aan moeten en dan wordt het hem helemaal niet...dus tzt wordt het mijn offroader.
Ypuh schreef:
wo 28 apr, 2021 14:17
Voor de fietsvakanties verwissel ik het crankstel van een 50/34 naar een 39/26 ...
Die SRAM X7 39-26 crank was een optie die ik nog niet kende. Moet je de front derailleur veel bijstellen?

Wel zuur dat je de lagers moet vervangen om van crank te veranderen...
SRAM GXP - dan moet je sowieso veel geluk hebben dat de lagers heel blijven :lol:
Niet het beste wat SRAM ooit bedacht heeft :?
Haha, ik oktober 2016 postte ik al eens in dit topic, en sinds een jaar ben ik eindelijk de gelukkige bezitter van en Cross Check.

Stiekem misschien wel de fijnste fiets uit de stal! :D
Feli!
Die dingen zijn populair in het oranje. 😁
Logisch want het is een heerlijke fiets.

Ik ben er 2 jaar geleden mee op op vakantie geweest (eerste fietsvakantie) en vond hem net te licht voor het doel. Bij heuvelaf zwabberde hij wanneer ik stuur niet goed vast hield. En op onverharde grond voel ik me zekerder met een breed recht stuur.
(Ik ben een beetje scheiterige fietser)

Afgelopen jaar ben ik daarom op vakantie gegaan met mijn Surly Ogre. Iets robuuster en daarom voor mij wat prettiger.
De CrossCheck gebruik ik nu weer lekker zonder bepakking.
4B362B7D-530F-4748-AA83-D0EEE41DF5F9.jpeg
Mooie fiets hoor :)
De Ogre is wat steviger?
Shadow schreef:
zo 02 mei, 2021 09:20
Mooie fiets hoor :)
De Ogre is wat steviger?
Jazeker,
De Ogre is meer als een MTB met dikke banden.
Al zit er geen vering op, dus Surly verkoopt hem tegenwoordig als toerfiets.
willem.m schreef:
wo 28 apr, 2021 21:07
Dat viel mij op (bij Ypuh). Een flinke tent, flinke stuurtas, en ook een frametas. Dat duidt op luxe kamperen 🤓
De 'racefiets' houding zorgt er voor dat ik ook wel iets meer voorover zit dan de gemiddelde wereldfietser en ik zorg er ook voor dat alle zware dingen (o.a. water en gereedschap) zoveel mogelijk in de frametas of helemaal onderin de achtertassen zit. Persoonlijk vind ik het fijner om zo weinig gewicht aan de voorkant te hebben omdat het stuurgedrag niet teveel te beinvloeden.

Verder kampeer ik inderdaad vrij luxe. Dikke grote mat, Helinox Chair One, normaal paar schoenen en sinds vorig jaar een stevige Hilleberg Unna. Wat dat betreft vind ik de ca. 12-13kg bepakking nog best redelijk gezien ik daar in theorie de hele wereld mee rond kan.

5kg aan boodschappen laat vooral zien dat ik een grote eter/drinker ben :D. Met een paar halve liters, pak melk, pak jus d'orange zit je al op 3-4kg en dan komt water+avondeten+ontbijt+snacks er nog bij. Het langste dat ik 'off the grid' geweest ben is ongeveer 48 uur en dat gaat dan zeker ten koste van luxe eten/drinken.

bdr schreef:
wo 28 apr, 2021 21:58
Die SRAM X7 39-26 crank was een optie die ik nog niet kende. Moet je de front derailleur veel bijstellen?

Wel zuur dat je de lagers moet vervangen om van crank te veranderen...
De FD moet ongeveer 1-2 cm naar beneden waarna je ook de kabel even af moet stellen. Ook lagers moeten gewisseld worden maar dat is met BSA nog geen 5 minuten werk, al was mijn vorige Quarq ook gewoon een GXP as dus kon ik die gewoon laten zitten. Al met al ben ik een 1-2 uurtjes bezig om de fiets vakantieklaar te krijgen (dragers, frametas, crankstel, trapas, wielen, lange kooi derailleur, langere ketting monteren en afstellen). Ik doe dat misschien 1x per jaar en vind het leuk om te doen, ook al heb ik de boot er al eens bijna letterlijk door gemist door te wachten tot het laatste moment.

Shadow schreef:
do 29 apr, 2021 08:15
SRAM GXP - dan moet je sowieso veel geluk hebben dat de lagers heel blijven :lol:
Niet het beste wat SRAM ooit bedacht heeft :?
+1. GXP is totaal ongeschikt voor vakantiefietsen. Voor een reis als die naar Noorwegen gaat er een nieuw lager in en die kun je 3.000km later weggooien (misschien nog een tijdje als winterfiets gebruiken). Mocht het een dedicated vakantiefiets zijn dan had ik achteraf andere/degelijkere keuzes gemaakt, maar voor de 80% dat hij als racefiets gebruikt wordt volstaat de huidige setup. De meeste onderdelen zijn ook dusdanig goedkoop dat je ze makkelijk vervangt en zo flexibel bent in je setup, maar echt duurzaam is het niet. Ik calculeer bij een fietsvakantie gewoon standaard een nieuw lager (€20) en ketting (€15) in. Voordat je een duurder systeem er dan uit hebt ben je misschien wel 20 fietsvakanties verder.

Hieronymos schreef:
zo 02 mei, 2021 09:08
Ik ben er 2 jaar geleden mee op op vakantie geweest (eerste fietsvakantie) en vond hem net te licht voor het doel. Bij heuvelaf zwabberde hij wanneer ik stuur niet goed vast hield. En op onverharde grond voel ik me zekerder met een breed recht stuur.
(Ik ben een beetje scheiterige fietser)
Haha, herkenbaar! Zo te zien heb je hem ook net iets zwaarder bepakt dan ik en dat zijn net die 5kg waar ik ook aan refereer dat de fiets instabiel wordt. Ikzelf heb de andere route gekozen; spullen thuis laten, lichtere tent/slaapzak/mat, geen voordrager/tassen, gewichtsverdeling optimaliseren etc. Na 3 fietsvakanties heb ik nu de sweetspot gevonden dat ik nog steeds vrij luxe kamperen kan (stoeltje, ruime 1P tent etc. gaan mee) maar dat je wel onder het zwabber-gewicht blijft. Echter super steady zal een bepakte Cross-Check nooit zijn, maar als 'rijdersfiets' vind ik dat ook wel iets toevoegen aan de beleving. Het heeft mij er niet van weerhouden om me gewoon met 80-90 km/u van een berg naar beneden te laten vallen.
Wats is trouwens een geschikte frametas voor de Surly CC? (voor onder de bovenbuis bedoel is)

De meeste frametassen zijn voor sloping frames en zijn dus erg puntig aan de voorkant, terwijl de CC juist zo'n lekker klassiek frame heeft.
Shrek schreef:
za 27 nov, 2021 11:16
Wats is trouwens een geschikte frametas voor de Surly CC? (voor onder de bovenbuis bedoel is)
Ik heb een custom tas besteld bij Tim Tas & Rek. :D
Zal foto's posten als 'ie binnen is.