Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie rijdt er op een Surly Cross Check? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wie rijdt er op een Surly Cross Check?

Even een korte update, lijkt er op dat het helemaal in orde gaat komen (vandaar ook de naam van de shop erbij). Dat het een paar weekjes langer duurt heb ik geen problemen mee.

Afbeelding

In mijn ogen de fijnste oplossing. Als ik voor €x.xx aan nieuwe onderdelen aan het frame ga hangen is het voor de gemoedsrust wel fijn dat het frame 100% in orde is. Er zal ongetwijfeld een keer een valpartijtje met schade komen, maar dan is het in ieder geval mijn eigen schuld. Blijf wat dat betreft toch vooral een wielrenner met een schone ketting, veel poetsen en bling bling :D.
En het voorlopige resultaat! Hij staat klaar voor de eerste rit :).

http://imgur.com/exxMcrv.jpg
http://imgur.com/u19UqSI.jpg
http://imgur.com/ffB0CSr.jpg

Al met al zo'n 12 kg zonder accessoires.
Ik vind hem mooi! En dat wordt vast lekker fietsen.

Voor wat betreft het Brooks zadel: met dit hoogteverschil tussen zadel en stuur, ga je met deze, zo te zien, B17 waarschijnlijk je fietsbroek kapot schuren op de wangen van het zadel. Ik heb om die reden op mijn Racer mijn Brooks Team Pro vervangen door de smallere c15. Die heeft zoals veel racezadels geen 'wang'.

En je hebt je uitgeleefd met de rubbertjes op de remkabel.

Veel plezier er mee!
Sonny schreef:Ik vind hem mooi! En dat wordt vast lekker fietsen.

Voor wat betreft het Brooks zadel: met dit hoogteverschil tussen zadel en stuur, ga je met deze, zo te zien, B17 waarschijnlijk je fietsbroek kapot schuren op de wangen van het zadel. Ik heb om die reden op mijn Racer mijn Brooks Team Pro vervangen door de smallere c15. Die heeft zoals veel racezadels geen 'wang'.

En je hebt je uitgeleefd met de rubbertjes op de remkabel.

Veel plezier er mee!
Bedankt!

Zal de eerste rit dit weekend even extra op het Brooks zadel letten. Deze is zo'n 300-400km gebruikt maar ben er eigenlijk niet zo tevreden mee. Mijn voorkeur gaat waarschijnlijk uit naar een racefiets zadel, ook voor meerdere dagen 100km+.

Wat betreft de rubbertjes, het valt op de foto nogal extra op ofzo (op het fiets.nl forum noemde iemand het ook al direct). Ik had ze even zo gedaan voor tijdens de montage.
Heel mooi. Dat wordt vast lekker fietsen.
Inmiddels ben ik weer thuis na mijn reis door de UK en wat een heerlijke fiets! De Surly 'handled everything I threw at it', van de clubritjes in NL met 37+ gemiddeld tot het beklimmen van Bealach na Ba en 2.850hm op een dag met een totaalgewicht van ruim 32kg.

Paar lesson's learned over de fiets, onderdelen en uitrusting:

- De Cross Check heeft een kantelpunt qua gewicht wat je kan dragen. Soms deed ik aan het einde van de dag nog even flink wat boodschappen (blik soep, paar halve liters, litertje melk, snacks, broodjes en 2-3 liter water). Dat ging dan allemaal vrijwel op in de avond/nacht/ochtend, maar door die extra 4-5kg werdt de fiets wel instabiel. Ik gok dat het kantelpunt ergens rond de 15-16kg lag, daaronder stijf als een huis en bij een kilo teveel best wel gammel. Geen moment onveilig gevoeld, ook niet in de afdalingen, maar wel een reden om iedere dag boodschappen te doen en zware dingen zoals de soep, melk en bier op te maken alvorens ik weer verder ging. Uiteindelijk bleken er ook voldoende winkels te zijn onderweg waardoor ik geen 2-3 dagen aan voedsel mee hoefde te zeulen (1 of 2 extra maaltijden was dan wel weer fijn).

- Gewichtsverdeling is belangrijk, zowel voor/achter als links/rechts. Door de frametas (die na deze reis meteen één van mijn favoriete uitrusting dingetjes is) kon ik een beetje spelen door zware dingen uit de achtertassen naar voor te schuiven.

- De Ryde Sputnik wielen van M-gineering i.c.m. 42mm (ca. 39mm gemeten) Schwalbe Marathon Supreme banden waren echt super. Ik hoorde fietsers onderweg steen en been klagen over lekke banden, gebroken spaken en what-not, terwijl ik zelf na een frontale botsing (een puber die met een noodgang onder een viaduct doorkwam op een onoverzichtelijk paadje van 50cm) op de fiets kon blijven zitten en gewoon door kon fietsen (paar blauwe plekken en een miniem slagje in het voorwiel). Mijn racefiets wielen of een carbon voorvork waren 100% aan gort geweest bij wat toch wel een behoorlijke knal was (50km voor het einde van mijn vakantie). Wonder boven wonder heeft alleen mijn voorrem wat schade opgelopen.

- SPD-SL pedalen zijn geen succes op een (lange) reis. Ik ben geen voorstander van SPD schoenen en krijg last van mijn knieën bij dat systeem. Daarom maar voor safe gegaan en zowel mijn racefietsschoenen als gewone schoenen meegenomen. Dit was fijn, met de gewone schoenen heb ik ook veel gewandeld (s'avonds bij de camping, in Edinburgh/Glasgow of een willekeurige kroeg) en op de fiets reed ik met mijn favoriete pedaalsysteem/schoenen. Nadeel: als ik even stopte voor een foto langs de kant van de weg, kon ik de 1/3 van de tijd eerst mijn schoenen weer schoonmaken alvorens ik weer in kon klikken. Dit begon wel te vervelen omdat ik toch wel tig keer per dag even stopte (in Nederland rijdt ik vaak 100km+ zonder te stoppen en is dit een non-issue). Ik heb er geen problemen mee de volgende keer weer een extra paar schoenen mee te nemen, maar moet iets vinden op het vuil bij het in/uitklikken.

- Last-minute heb ik toch maar besloten om de kleinere cranks/kettingbladen te monteren. Ik was bij mijn ouders en had niet het juiste gereedschap het BB te demonteren, maar ben apart nog even langs huis gereden op weg naar de boot om 39/26 kettingbladen te monteren. Thank god, want ik ben heuvels van 23-24% tegengekomen waarbij ik met een 26 voor en 32 achter reed. Op die wijze kon ik overal fietsend bovenkomen, maar dat was met mijn andere 46/36 kettingbladen never nooit gelukt. Nu heb ik het afgelopen jaar behoorlijk wat km's in de benen en ben ik redelijk fit, voor de iets minder fitte fietser gok ik dat 26/32 nog steeds aan de zware kant zal zijn voor de Highlands, Yorkshire Dales en Cairngorms.

De hoogtemeters vertellen je weinig over de steilheid daaro, maar ik vond het wel écht prachtig om daar te fietsen. Ik kreeg een smile van oor tot oor als er weer zo'n muur uit het niets opdoekte en heb een zekere liefde voor de steile klimmetjes ontwikkeld.
Dank je voor de feedback. Dat ongeveer 15 kg bagage wel de grens is voor zo'n fiets verbaast me niet, maar hoeft binnen Europa ook geen probleem te zijn lijkt me. Iets minder mee geeft dan wel wat meer marge voor boodschappen. Ik zou wel nog eens goed kijken naar de gewichtsverdeling. Zelf heb ik mijn brandstof (spiritus) in een fles onder de onderbuis, perfect laag en net voor het zwaartepunt van de fiets. Jij hebt daar geloof ik geen nokken, maar Klickfix heeft een klem hiervoor. Neem dan wel een stevige houder want een hangende fles is een zwaardere belasting. Verder zou ik zoals ik al eerder schreef proberen de tent anders in te pakken zodat meer van het gewicht naar voren zit.
Zelf heb ik in het voorjaar nieuwe tassne gekocht want ik was het gewicht van de Ortlieb tassen eeen beetje zat: Altura Arc 15. di eworden per stuk verkocht, maar samen zijn ze 1050 gram en 33 liter. Dat is ongeveer het midden tussen de Ortlieb voor en achter tassen, maar voor mij groot genoeg (die Agu tassen zijn toch ook niet heel groot). Een beperking is wel dat de (Klickfix) haken niet verstelbaar zijn, dus het moet maar passen op je drager (buitenmaat 18 cm, binenmaat 13 cm). Het is een oud model, maar op een paar sites zijn ze nog te vinden, helaas voor zover ik kan zien steeds in het rood, en dat vloekt wel een beetje met je frame (de prijzen variëren ook sterk). Er waren ook grijze, maar die lijken allemaal op te zijn. De kwaliteit is heel redelijk, hoewel niet zo bombenfest als Ortlieb.
En dat je blij was met je lichtere verzet verbaast me evenmin. Al met al vind ik dat je een pracht fiets hebt. Het klinkt ook alsof het een heel mooie tocht was. Schotland is prachtig.
Thanks Wim!

Ik dacht het eerst met een 46/36 crankstel wel af te kunnen. Na de vele adviezen hier toch maar voor een paar tientjes een tweede 39/26 crankstel erbij gekocht en die was ook écht nodig, niet zozeer omdat ik anders niet boven gekomen was, maar vooral om het lekker op het gemakkie te kunnen doen zonder steeds op de pedalen te hoeven staan en hartslag 160-200.

Uiteindelijk lag mijn gemiddelde hartslag ergens rond de 100, waar die in Nederland varieert van 135-175 gemiddeld. Op een klim zoals de Bealach na Ba (ca. 10km a 7-8%, met stukken ruim boven de 20%) was het nog steeds hartslag 180+ in het laagste verzet, maar kon ik wel vrij gemakkelijk bovenkomen. Ook heb je een grote 46+ ring niet echt nodig, want zodra het boven de 40 ging hield ik de beentjes lekker stil (t'was vakantie, geen wedstrijd :) ).

Voor wat betreft gewichtsverdeling komt er voor mijn volgende lange reis een stuurtas zoals die van Apidura waar de slaapzak en mat in gaan (ook om het 'steigeren' bij flink aanzetten op steile klimmetjes tegen te gaan) en blijft de Helinox Chair One thuis. Dat zijn al 3 volumineuze items uit de achtertassen waardoor ik aan < 30L in de achtertassen ook ruim voldoende zou moeten hebben.

De Wild Country Zephyros 2 tent kleiner opvouwen lukt wel door de stokjes bij de uiteinden eruit te halen, maar hier was ik simpelweg te lui voor (veelal regen bij het opzetten en afbreken). De tent staat (na de achtertassen) ook op de nominatie om vervangen te worden, want ik vind hem toch net iets te klein. Bij een nieuwe tent (waarschijnlijk de Hilleberg Unna) gaat de pakmaat en lengte van de binnentent voor het gewicht. Extra kilo's vond ik geen probleem, maar ik geef wel een voorkeur aan zo compact mogelijk. De Zephyros blijft dan als mooi weer tent, dan laat ik de binnentent thuis en gebruik ik alleen de fly+footprint waardoor het ruimte probleem ook opgelost zou moeten zijn.

Kortom, qua uitrusting beviel het allemaal prima, maar er zijn nog genoeg verbeterpunten (ik blijf toch een beetje gearjunkie :D).
en nu in drie kleuren hier in de aanbieding: https://www.bike-components.de/de/Surly ... 17-p54801/
Je zou er bijna nog een 2e bijkopen :D! €399,- is echt een koopje voor dit frame!

Het gaat hierbij ook gewoon om de 2017 modellen (al is er de laatste paar jaar niets veranderd, ze hebben in ~2015 ook bevestigingspunten aan de voorvork toegevoegd zodat je een voordrager monteren kunt).

De 'Mule Mug' vind ik misschien nog wel een mooiere kleur dan de Dream Tangerine die ik heb.

Afbeelding
Sinds het begin van deze zomer heb ik een vakantiefietser op basis van een Surly CC frame. Ongeveer 15 kg bagage en weeg zelf 70 kg. Complete fiets weegt +/- 13,5 kg. Totaal dus zo'n 100 kg. Framemaat 52 cm.
Voldoende stijf met voor lowriders om staande op de pedalen te kunnen klimmen. Stuurt netjes en betrouwbaar, en is comfortabel met Victoria Voyager 35 mm banden op e,5 at ongeveer.
Als ik weet hoe dat moet kan ik een foto plaatsen.
Afbeelding

ik hoop dat de foto te zien is :-)
Afbeelding

nu dus groter
Is dat niet wat veel bagage voor een CrossCheck?
Wim schreef:Is dat niet wat veel bagage voor een CrossCheck?
Kun jij aan een foto zien wat die tassen wegen dan?
Misschien zit er bubbeltjesplastic in, dat is zo.
Totaal was het 15 kilo tijdens de proefrit zoals het op de foto is. Er is later nog wel wat afgegaan door anders inpakken voor de echte trip. De tent die op de drager zat ging in een tas en wat kleren en los spul bleef thuis. Ik denk dat er nog een kilo of 2 à 3 van af ging. Drie weken toeren in de Vercors was goed te doen.
Vóór zat ongeveer 1/3 van het totale gewicht. De fiets stuurde heel stabiel in de afdalingen en bochten. Stijf genoeg om af en toe op de pedalen te staan in de binnenbocht bij het klimmen. Vorig jaar ging ik nog met mijn meer dan 25 jaar oude omgebouwde Gazelle Champion Mondial dwars door Frankrijk. Dit Suly frame is vergeleken met dat frame en met deze opbouw natuurlijk heel wat geschikter om bepakt te fietsen.
Nog een aanvulling vwb de afmontage. Alles oude en beproefde techniek waar ik al heel lang ervaring mee heb, dat duurzaam is en heel functioneel voor het verwachte gebruik.

Oud, van mijn vorige vakantie fiets dus ongeveer 30 jaar:
crankstel, triple Campa Chorus met 30-40-50
Chorus triple voorderailleur
bracketas Campa Record voor triple (!)
zadelpen Chorus

Nieuw:
wielen met Deore LX naven, H plus Son Archetype velgen, DT comp spaken, 35 mm Vittoria Voyager banden
Shim XT V-brakes
Dia Compe remgrepen
Dura Ace shifters op onderbuis
Shimano LX 9-vits achterderailleur
Shimano HG cassette 11-34
Tubus voor en achterdragers
randonneur stuurbocht Nitto
Gilles Berthoud Aspin zadel
SPD pedalen Shimano
Tange A-headset

Geen verlichting, standaard, spatborden. Alleen een belletje moet ik nog monteren...
Wim schreef:Misschien zit er bubbeltjesplastic in, dat is zo.
Het ging mij erom dat jij "altijd" predikt dat men maar met 2 achtertassen moet rijden. Dat is een beetje vermoeiend...
De Vercors is prachtig en heel spectaculair.

Leuke fiets ook, heeft (helaas) niet veel concurrenten, in dit segment. Wel een betrekkelijk zwaar frame, maar misschien merk je daar niks van. Alhoewel, wat is zwaar, ik moet dit niet met een racefiets vergelijken natuurlijk.