Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe zwaar is jouw vakantiefiets? - Forum Wereldfietser

Hoe zwaar is jouw vakantiefiets?

Beste allemaal,
Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een fraaie Idworx Easy Rohler met Rohloff, naafdynamo, 2 dragers en 28x1,75" Marathon banden. Het is mijn gedroomde fiets maar schoon aan de haak weegt hij 17,5 kg. Dat is zonder bidons maar met bidonhouders. Eigenlijk zoals hij het vliegtuig in gaat.
Mijn oude vakantiefiets was een Aluminium ATB met derailleur en geen dynamo. Die woog 14,7kg. Best wel een verschil dus. Eigenlijk wel een verschil wat telt.
Nu vraag ik mij af wat jullie fietsen wegen.
Hoi,

Mijn Santos Travelmaster 2.6 met rohloff, riem, naafdynamo, bidonhouders etc weegt 20 kg.

Karin
Mijn Koga Signature (met SON naafdynamo, 21mm brede velgen, tubus logo drager, 35mm banden, pletscher standaard, bidonhouders) weegt 14,5kg.
Mijn vakantie fietsen :

Vittorio : 18kg (vakantie klaar, standaard, verlichting, brooks zadel, lomp pedalen en banden )
Mr Hyde : 17kg (vakantie klaar, standaard, verlichting, brooks zadel,lomp pedalen en banden )
Brompton : 12kg klaar voor alles :lol:
Mijn Kona Jake: 11.5 kg
En dat is dan een complete fiets dus niet 'kaal' op de weegschaal gezet. Gewicht is met drager, bidonhouders, pedalen, zadeltasje en garmin.
Ik heb hem eigenlijk nooit gewogen, maar mijn Santos TM 2.6 Special (dus "eenvoudig opgebouwd) met dubbele standaard zal ook zo tussen de 18 en 20 kg wegen, schat ik. Maar als-ie eenmaal rolt, dan blijft-ie rollen :lol: !
15,1 Kg doet mijn Titanium "Van Nicholas Pioneer 29-er" op de weegschaal. Uitvoering met:
- Rolhloff / Belt
- Magura HS33
- Son naafdynamo
- Edelux koplamp
- Brooks B17 zadel
- XT (SPD) pedalen
- Tubus voor/achter drager
- Schwalbe Almotion 622-50
- AXA Art2 slot
Mijn omgebouwde alu mountainbike met vaste stalen vork, dragers voor en achter, 36 spaaks wielen met de zwaarste Rigida velgen, spatborden en 26x2.0" banden weegt 14 kilo. De vakantiefiets van mijn vriendin is een oude Giant Jubilee (gevonden bij het grofvuil) met derailleurversnellingen, die ik helemaal gereviseerd en opnieuw opgebouwd heb met 36 spaaks Exal velgen en dragers voor en achter. Zelfs deze fiets weegt minder dan 16 kilo.

Ik sta er wel even van te kijken dat de Santossen en Idworksen met Rohloff zomaar 4-6 kilo zwaarder zijn. Waar zit dat gewicht in? Ik vindt dat dat wel een ander licht werpt op de lobby voor lichtbepakt op vakantie gaan. Waarom alles wat je meeneemt wikken, wegen en thuislaten en dan vervolgens op een fiets van 20 kilo stappen?
Mijn stalen M-Gineering, met Rohloff en bidons (leeg) in de houder, weegt een dikke 17 kilo. Als ik lichter wil fietsen, dan zal ik zelf moeten afvallen :wink:
De avaghon van Christine 26 inch met pedalen, bidonhouders, dragers voor en achter, spatbordjes en schwalbe supreme etc. 13 kg (small)

Santos travelmaster van Bert idem opgebouwd maar nu met dikke 2.0 race-king banden; 13,5 kg (maat large)

met enig beleid kan zo'n Santos dus ook wel wat lichter, beetje nadenken over de onderdelen, en met andere banden kan er zo nog een pondje af ;-)

BertV
Alles wat op de Santos zit lijkt met degelijkheid in het achterhoofd ontworpen te zijn. Dikke stalen voorvork, zware stuurinrichting (alles verstelbaar), zware dragers en lowriders, standaards erop, spatborden, Santos bidonhouder.
Maar ik zal 'm eens wegen, want ik heb dan weer geen Rohloff of Son. Ik ben we nieuwsgierig.

Ik wist van tevoren dat het een zware fiets zou zijn, en dat heb ik naast me neer gelegd. Ik ga ook niet als weight-weeinie op pad, en heb geen behoefte aan hoge snelheden.

Toch gebruik ik in de donkere maanden deze fiets voor woon-werkverkeer. Dan haal ik een weekgemiddelde (ongeveer 140 km) van zo'n 23 km/u.
Ik mis in de 'specificaties' of je fiets een slot heeft of niet. Een ringslot legt toch al gauw driekwart kilo in de schaal. Geen idee wat mijn fiets nu eigenlijk weegt, in ieder geval een kilo minder zonder slot.
wibo schreef:Ik mis in de 'specificaties' of je fiets een slot heeft of niet. Een ringslot legt toch al gauw driekwart kilo in de schaal. Geen idee wat mijn fiets nu eigenlijk weegt, in ieder geval een kilo minder zonder slot.
Goed punt. Bij mij zit er ook een slot op:).
Maar als-ie eenmaal rolt, dan blijft-ie rollen
Die van mij gek genoeg niet, berg op.

Mijn Santos mtb met rekje en voorvering weegt zo'n 13 kg.
Geen standaard, slot en spatborden.
Jan Eleveld schreef:
Maar als-ie eenmaal rolt, dan blijft-ie rollen
Die van mij gek genoeg niet, berg op.

Mijn Santos mtb met rekje en voorvering weegt zo'n 13 kg.
Geen standaard, slot en spatborden.
Ah, maar jij hebt geen Travelmaster hè;)!
Ook mijn Santos STR01 (28 inch) zit tegen de 18 kg aan. Maar sinds ik vorig jaar lekker veel aan het fietsen ben en op mijn eetpatroon ben gaan letten; weeg ik geen 95 kg maar 82. Dat scheelt heel veel. Maar een lichtere fiets lijkt me wel lekker. Maar die ik wil daarvoor moet je portemonnee veel wegen
Redelijk lichte fietsen hoeven volgens mij niet duur te zijn, de truc zit hem in het weglaten van slot, spatborden, verende dingen etc. Mijn fiets weegt 13.4 kg en kostte ongeveer € 1000. Is, ook gelet op mijn gewicht van 90 kg, zeer stabiel.
Wat er wel op zit:
- stalen voorvork, niet verend. Afkomstig van Ebay uit een een fiets waar een verende voorvork in ging (dus oud nieuw).
- alu frame, bespaard een kleine kilo tov staal. Afkomstig van een overjarig model.
- bewegingsalarm. Afkomstig van Ebay uit China. Werkt prima na enige kleine modificaties.
- verende zadelpen. Niet voor mijn comfort maar om het achterwiel te ontzien. Licht exemplaar, niet de zware Canecreek.
- Magura velgremmen.
- spatborden. Een beetje comfort vind ik wel prettig.
- Marathon Supreme banden (relatief licht). Als ik ook off-road wil Conti travel contact, kost een dikke halve kilo.
- voor- en achterdrager van aluminium. Blijft bij mij al heel lang heel, ook doordat ik niet teveel bagage meeneem.
- zadel- en stuurtashouders, bidonhouders, gps, fietscomputer, pomp.
- licht zadel en licht vlinderstuur. Beide overjarige modellen.
- gewone, LX niveau onderdelen. Licht en degelijk genoeg.
- stevige wielen (achterwiel incl. cassette + band weegt al 3 kg!)
- derailleurpadbeschermer, bel
Wat er niet op zit:
- verstelbare stuurpen
- standaard
- naafdynamo
- licht
- slot
- kettingkast
- derailleurbeschermer
- Rohloff, Pinion
- Brooks zadel

Als het moet kan de fiets makkelijk nog 2 kilo lichter door de volgende zaken te vervangen/weg te laten: voorvork, spatborden, zadelpen, bel, padbeschermer. Of 5 kilo zwaarder door er extra dingen op te zetten.
Koga 2001 WorldTraveler in vol ornaat:

XT-uitvoering (oude versie), 26 x 2.00 Big Apple, naafdynamo, philipsverlichting, Brooks zadel, 2 x spatbord, 3 x bidonhouder, AXA-slot, fietspomp, alu bidon, 1 1/2 ltr plastic fles, voor en achter drager, standaard, Dali stuur, zadeltasje met inhoud

17,1 kilo. Kan dus het nodige nog af. Werk nu echter eerst aan mijn opkomend buikje.

Groet,

Arno
Hoi,
Ik heb ook een Santos 2.6 Alu met slot, standaard, spatborden en licht. Daar ben ik erg blij mee, want ik fiets ermee in de vakanties maar gebruik 'm ook gewoon voor woon-werkverkeer en dan moet'ie wel gewoon op slot kunnen. In het vliegtuig is de fiets best zwaar, maar dat daagt uit tot lichte reisbagage pakken.
Groet, Petra.
Ik win: 23 kg :D

Dan heb je een stalen Nazca Gaucho ligfiets met XL zitting, Rohloff, Son, schijfremmen, achtervering, achterdrager, spatborden, voor- en achterlicht, standaard, spiraalslot, klikpedalen, bel, spiegel, kilometerteller, en voorzien van Big Ben 50x559 banden.

Dezelfde wielen in een stalen Thorn Nomad zonder achtervering en achterspatbord maar met voorvering en stuurtashouder levert 17 kg op.

Nog wat interessante getallen van losse onderdelen:

- achterwiel met Rohloff, remschijf en band: 3,6 kg (valt met nog mee vergeleken met die 3 kg van JaapG)
- voorwiel met Son, remschijf en band: 2,5 kg
- remschijf 150 g
- standaard 300 g
- spiraalslot 550 g
- carbon XL ligfietszitting incl. matras 1,5 kg