Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Multi position stuur van Koga - Forum Wereldfietser

Multi position stuur van Koga

Hoi,

Ik ben op zoek naar een nieuwe vakantiefiets en ben nog aan het twijfelen wat voor een stuur ik daar het liefst op zou willen hebben.
Heeft iemand ervaringen met het nieuwe multi position stuur dat Koga op een aantal van z'n nieuwe (28")trekking fietsen heeft gemonteerd?
Is dit mogelijk, mits los verkrijgbaar, ook een geschikt stuur voor een 26" fiets? Deze hebben meestal een recht stuur met barends. Ik wissel graag nogal eens van handpositie, en dan lijkt mij dat stuur wel prettig.

Ik ben benieuwd naar julliemening.

Michiel

Geen idee of we het over hetzelfde hebben, ik ben niet zo technisch, maar op mijn herenmodel Traveller uit 1997 zit een stuur dat ik ken als 'vlinderstuur'. Inderdaad zeer multi-positionable. Erg prettig. Of dat los te verkrijgen is en ook op jouw maat past, weet ik niet. Waarom bel je Koga zelf niet?
Het viel mij ook op dat er een ander stuur " het nieuwe multi position stuur" zit op de nieuwe modellen. Ook op mijn randonneur van 2004 zit (zoals Trudy al aangeeft) een vlinderstuur evenals de Traveller 2000. Waar ik later aan dacht is: hoe kun je je stuurtas vast maken ? Maar misschien kijk ik ergens "overheen".

Wil

AAntal jaar geleden zo'n vlinderstuur op mijn 26'' fiets laten zetten. GAat prima. Extra nokje voor de stuurtas en alles werkt naar behoren.
Kan het iedereen aanraden.

Freek

Ik neem aan dat je dat stuur bedoelt dat Koga pas sinds dit jaar standaard gebruikt? Een triatlonstuur noemen ze het geloof ik. Een vlinderstuur, maar dan uitgebreid met iets in het midden dat naar voren steekt (hoe beschrijf je zoets?).
Ben ook wel erg benieuwd hoe zo'n stuur bevalt, het ziet er in ieder geval wel erg goed uit. Een stuurtas lijkt mij inderdaad niet mogelijk, of je zou hem onder dat uitstekende deel moeten kunnen bevestigen (maar dan kun je weer niet goed bij je tas, hm)

Sandra

baartmns schreef:Ik neem aan dat je dat stuur bedoelt dat Koga pas sinds dit jaar standaard gebruikt? Een triatlonstuur noemen ze het geloof ik. Een vlinderstuur, maar dan uitgebreid met iets in het midden dat naar voren steekt (hoe beschrijf je zoets?).
Ben ook wel erg benieuwd hoe zo'n stuur bevalt, het ziet er in ieder geval wel erg goed uit. Een stuurtas lijkt mij inderdaad niet mogelijk, of je zou hem onder dat uitstekende deel moeten kunnen bevestigen (maar dan kun je weer niet goed bij je tas, hm)

Sandra

Hoi Sandra,
Er zijn verschillende tools die ervoor zorgen dat je op bijna elk stuur een stuurtas kun bevestigen. Kijk maar eens op de site van Cordo (www.cordo.nl)

Groet,
Marco

Bij dit stuur zit onder het voorste deel een beugel bedoeld voor een stuurtas. Ze worden ook zonder gemonteerd, geloof ik. Maar ik begrijp dat er nog geen mensen ervaring mee op gedaan hebben.

Michiel

Jawel,fiets al 5 jaar op een fiets met zo'n vlinderstuur, mét stuurtas.
Kan dmv de beugel, zie ook bericht van Marco,

Ga gewoon naar een GOEDE fietsenwinkel en ze kunnnen je daar waarschijnlijk prima verder helpen. Sturen en beugels en stuurtassen zijn alle los te verkrijgen.

Freek
Hoi,
Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen, ik hou er ook van om regalmatig van greep op mijn stuur te veranderen. Ik heb ook een vlinderstuur en kan zo 5 verschillende mij goed bevallende grepen toepassen op mijn stuur, het lijkt wel judo onderhand, haha.
Maar ik zweer bij een vlinderstuur, rondom grip, en die stuurtas is idd geen probleem. Doen ! zou ik zeggen. Groetjes
wij fietsen beide al een paar maanden met dit stuur en zijn er erg tevreden over Het ziet er niet echt snel/sportief uit,maar is wel comfortabel,vooral als je tegenwind hebt.En wat betreft de stuurtas, wij hebben een ortliebtas er aan hangen(aan het beugeltje onder het stuur) dit zit prima, alleen jammer dat je de kaart slecht kan bekijken.wel jammer dat veel mensen dingen die zij niet kennen al zo snel afkraken, ik zou als ik jullie was er eens mee gaan fietsen en dan oordelen! :wink: :wink:

Basf,

Bedankt voor je reactie, ik heb voor mijn nieuwe fiets gekozen voor een stuur met (grote) bar-ends erop. Als het na de vakantie niet bevalt, kijk ik nog eens verder.

Michiel

Ik neem aan dat het over onderstaand stuur gaat?
Afbeelding

Een vraag aan de mensen die met dit stuur fietsen: Als je over dat ossehoofd-stuur hangt, fietst dat dan wel comfortabel? Ik stel me zo voor dat ik de elleboog/onderarm-steuntjes (zoals een 'normaal' ossehoofdstuur die heeft) zou missen.
Wat is jullie ervaring hiermee? Gaat die stang van 't stuur niet aan je onderarmen irriteren/pijn doen?

Gr. Marco

Het Koga-stuur is eigenlijk een poldermodel stuur :lol: .Een beetje van het een en een beetje van het ander. Maar net niet het een en net niet het ander.
Dus geen echt triathlonstuur, maar het lijkt er wel een beetje op.
En net geen goed stuur voor een stuurtasje, maar een stuurtasje past er wel op.
Het stuur is voor in het vliegtuig makkelijk in te klappen en dan zijn je remgrepen en derailleurschakelaars meteen beschermd.
Maar er zitten in totaal 14 inbusbouten op, dus als je hem verstelt, trek ze allemaal na en vergeet er niet toevallig een. :lol:

Omdat dit stuur op ongelofelijk veel manieren is in te stellen, is het nog belangrijker om een goede ontspannen zitposite aan te laten meten. Vaak ben ik alleen met het stuur een kwartier bezig om het zo te zetten zoals ik de zitpositie heb opgemeten. En je kunt ook ander stuur op een Koga of je fiets zetten hoor, zoals gezegd; de keuze van het stuur is afhankelijk van je zitpositie.

Maar Eric, als je 'in racehouding' dat ossehoofdstuur gebruikt, mis je steuntjes onder je ellebogen/onderarmen dan niet? Het lijkt mij dat dat gaat irriteren.

Helemaal me eens! Dat bedoel ik ook met een triathlonstuur dat het eigenlijk net niet is. (door het ontbreken van de steuntjes dus). Ik zal mij in het vervolg minder cryptisch uitdrukken. :lol:

Voor een leuke cryptogram moet af en toe ook plaats zijn, hoor. :wink:
Moi,

Ik fiets nu al zo,n 1,5 jaar met dit model stuur en het bevalt prima.
Je kunt in veel verschillende posities zitten wat voor mij erg belangrijk is. Ik ben in 1993 aan mijn rug geopereerd en daar bij een aantal wervels vast gezet.
Ik heb een aantal knikpunten minder in mijn rug en moet zo veel als mogelijk recht zitten.

Voor mij niets dan lof onder dit stuur op mijn Koga-randonneur.
Ik fiets in mijn vakantie probleemloos 150 km op i dag en dat is wel eens anders geweest.

Groet'n Henk